Banner cycler

vand i motorolien

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

jan399
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17. feb 2018, 16:36

vand i motorolien

14. dec 2018, 12:51

hej er der nogle som har problemer med vand i motorolien nu hvor det er blevet kolde og det er ikke kølevand for jeg satte et mærke på ensperionbeholderen for ca. 5 månder siden efter at have skiftede motor i den og det har ikke sunket i beholderen og den har ikke blevet efterfyldt så det kan kun være knosindensvand og er der nogle motorolier som er mere følsom over for vand i olien det er en saab 9-5 2,3L turbo fra 2003 og den er blevet påfyldt Castrol EDGE Superc 10W/60


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: vand i motorolien

14. dec 2018, 13:31

10W/60 er en noget tyk olie for en vandkølet Saab motor.

De bruger mere 0W/30 eller 5W/30

Vand i olien:

Er det "majonæse" ved oliepinden/oliepåfyldningen
Hvid snask i ventildækslet

Eller hvor ser du vand i olien ?

Hvis kondens snask på oliepinden er helt "normalt" når det er så koldt som nu, især ved korte ture...

"mayonnaise on the dip stick" :
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=3&t=51661

PS. Så skal du prøve en luftkølet Italiensk V1000 MC motor. Den danner majo så snart temperaturen er under 10°C, især med 10W60 olien...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
jan399
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17. feb 2018, 16:36

Re: vand i motorolien

14. dec 2018, 16:43

ja det er på oliepinden der er det snask
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: vand i motorolien

14. dec 2018, 17:24

Hvis du ikke har den seneste udgave af krumtaphus ventilations systemet.
Så kan der dannes kondens.
Det ser således ud.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
En 10w60 olie er helt forkert i denne motor :ugeek
Det er ikke en gammel bmw M motor, eller en motor med højt olieforbrug.
I danmark ville jeg bruge en 5w30 eller en 5w40 olie
En 0w30 olie hører til temperaturer man finder nord for polar cirklen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
jan399
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 17. feb 2018, 16:36

Re: vand i motorolien

15. dec 2018, 11:16

den fik sidste udgave af krumtaphus ventilation system da jeg lage den nye motor i , det er den udgave som du har sendt linket til som blev monteret
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: vand i motorolien

15. dec 2018, 12:31

Så har vi køremønster tilbage.
Min kører normalt 10* 15 km +2-4 * 1 km om ugen uden snask på olie pinden
Og valg af olie :roll:
Jeg forstår ganske simpelt ikke den forkærlighed for en 10w60 olie.
Til en motor der er konstrueret til en 5w30 olie, men det er nok bare mig :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: vand i motorolien

15. dec 2018, 14:05

Mortenvig skrev:
15. dec 2018, 12:31
Og valg af olie :roll:
Jeg forstår ganske simpelt ikke den forkærlighed for en 10w60 olie.
Til en motor der er konstrueret til en 5w30 olie, men det er nok bare mig :roll:

MVH
Morten
Nej, det er ikke kun dig, der ikke forstår det.
Der er en generel tendens blandt godtfolk til at tro, at jo tykkere olie, jo bedre smører det; intet kan være mere forkert.

Man opnår ganske vist et højere olietryk med en højere viskositet (tykkere) olie, men det sker på bekostning af flowhastigheden. Der er ingen gevinst ved at køre med en højere viskositet end nødvendigt :?

Lidt natbordslæsning:
https://www.bobistheoilguy.com/motor-oil-101/
Sláinte
Mick
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: vand i motorolien

15. dec 2018, 16:04

CASTROL EDGE SUPERCAR:
Suitable for use in Aston Martin V8 Vantage S, Audi R8 V10 GT, Bugatti Chiron, Bugatti Veyron, Ferrari F12 Berlinetta and Ferrari FF

Saab 9-5 ikke nævnt :o

Det skorter ikke på gode GM godkendte olier, den valgte er IKKE en af dem :arrow:
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: vand i motorolien

16. dec 2018, 10:32

Lidt mere læsestof.
https://www.opieoils.co.uk/t-car-engine ... ained.aspx
Og min egen mening om en 10w60 olie,og hvad der sker inde i motoren.
Helt basis så har vi en oliepumpe, er filter en overtryksventil, og motorens lejer der skal smøres.
Skærmbillede 2018-12-16 09.51.49.png
Med den rigtige olie er systemet i balance, Der kommer den korrekte oliemængde igennem motoren, der sikrer at lejerne bliver tilstrækkeligt kølede, og olie trykket er korrekt således at lejernes bæreevne er i orden. Og overtryksventilen bliver ikke overbelastet.
Med en dobbelt så tyk olie, så halverer vi potentielt oliemængde igennem motoren, det højere olietryk kompenserer lidt for reduceringen af oliemængde.
Den overskydende olie mængde bliver ledt ud af overtryksventilen, og tilbage i oliepumpen.
Men ventilen er ikke bygget til den øgede mængde og derfor stiger olie trykket.
Hvorfor så kondensvand i olien.
Olien tager længere tid for at nå sin drifts temperatur.
Da det kun er 50% af volumen der løber igennem lejerene.
De resterende 50% løber fra oliepumpe igennem overtryksventilen, og retur til oliepumpens sugeside. Hvilket ikke opvarmer olien særligt meget.
Det kan gå helt galt når olien først når sin drifts temperatur og man presser motoren hårdt over en længere periode.
Nu kan olien ikke slippe af med varmen, da olie køleren kun får 50% af den olie mængde den er beregnet til.
Temperaturen i lejerne stiger, da de ikke bliver kølede nok.
Og hvis man er rigtig uheldig så begynder olien at blive nedbrudt, og det var så godnat til den motor :!:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: vand i motorolien

16. dec 2018, 21:11

Jeg har prøvet 5-30. 10-40 og 10-50 i Saab 9000
Alle gav majo på oliepinden når temperaturen var 5C og under.
Næste gang du skiftet olie så nap en 5/30 Castrol Edge FST.
Majo på pinde kan ikke helt undgåes, selv med sidste version af kit.
Der skal ikke meget utæthed til før den er gal.

Det er fornuftigt at skifte olien ofte, især hvis man kører korte ture (under 20 km)
Skift hver 5000 km, og gerne efter vinteren..

Mit motor motto:
Olie er billig, motor rep er meget kostbar.

Skifter selv olie på min 900 Saab T16, hver 5000km
Pendler bilen : hver 15000. ( 30000 km siger service ordningen) så den får frisk olie 3 gange årligt.
Min Jag V8: 5000 km. Max. Frisk oile før vinter opstilling..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: vand i motorolien

16. dec 2018, 21:31

Kontroller det lille filter der sidder i PCV slangen nær oliepåfyldnings studsen. De kan stoppe til af mayo'en. (pil der at og pust snasken ud i pilens retning)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002

Tilbage til "Modern Forum"