Banner cycler

Hjælp til at lokalisere klak lyd

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Hjælp til at lokalisere klak lyd

20. mar 2019, 15:48

Jeg har opdaget en træls lyd ca 2 hz klak-klak lyd (forholdsvis høj) fra motorrummet (snuden af bilen) ved min bil når den er helt kold og den får noget gas (turbo nål i rød felt.) .
Jeg opdagede den da jeg kort efter mit arbejde kører på motorvej og blev nød til at give fuld gas, og der lavede bilen pludselig den 2 hz klak -klak lyd (ca 2 klak i sek). jeg har prøvet et par gange nu og den gør det en gang i mellem når den er helt kold :( :( :(

Jeg kan intet høre når den står i tomgang og den er helt kold (så jeg tænker ikke kæde?) ej heller når den får noget gas når den bare har kørt en smugle, så det er inde for den første 1 km eller der omkring efter kold start. Hvis jeg ikke giver gas lige i starten ville jeg aldrig have opdaget noget...

spørgsmålet er hvad det kan være og hvordan man lige lokalisere sådan noget, måske nogle kan give lidt hjælp?

bilen starter og kører perfekt og bruger ikke olie, den har kørt ca. 173kkm


Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

20. mar 2019, 16:36

Pas. Jeg kender ikke biltypen. Jeg har ikke hørt lyden.
Der er vel ikke nogen, som tæver en motorkold bil? :evil: :evil: :twisted: :roll: :shock:

Et flyvestempelmotorfly må ikke lette før olietemperatur har nået 60 Celsius..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

20. mar 2019, 16:57

Vi er helt enig Edwin :oops: :oops: men jeg havde 2 andre alternativer satse på at den Scania der kørte på motorvejen ville flytte sig.... Hvilket de ikke plejer at gører, eller at satse på den bil jeg havde oppe i røven også ville bremse hvis jeg gjorde.... Så jeg valgte speederen, trods alt bedst for mit helbred, men ja ikke så sødt ved en motor, og de andre par gange kunne jeg jo have undladt men på den anden side hvis der er noget galt vil jeg gerne finde fejle. Det er en b207
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

20. mar 2019, 21:12

Hej

Enig, Edwins, og point taken, Esben, meen: Er der ikke "et voksent menneske" tilstede i din motorstyring? Min(e) gammeldags 9K'er(e) holder da turbotrykket langt fra det røde felt, når motoren er kold. Og hvis noget har svigtet (typisk BPC-ventilen), slår den fra på anden vis (via tændingen). Det sidste kan måske godt lyde som en klaklyd. Så mon ikke fejlen ligger i motorstyringen? Der burde under alle omstændigheder være rigeligt med overskud til at trække fra en Scania, når det er en ægte turbo.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 11:13

Hej

Hmm jeg syntes ikke det virker som om der er noget der begrænser den når den er kold, andet en ens fod. det syntes jeg heller ikke der var i den gamle 9-3 jeg havde. Jeg kan ikke mærke noget på min bil det kan umiddelbart kun høres, og jeg tror ikke det er en ventil for lyden er højere end det syntes jeg.
Måske nogen har en idé til hvordan sådan et "problem" kunne fejlsøges, det er ikke så nemt når man kun har et par forsøg og under fuld last. Så er det ikke nemt at regne ud hvad der måske kunne være galt :cry: :cry:

Min første idé var noget udstødning/ skjold der sidder løst som når det bliver varmt ikke larmer mere, men jeg kan ikke rigtig finde noget der sidder løst. Øv øv.. jeg kan også bare køre pænt når den er kold... Så hører jeg intet.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 12:37

Der er ikke noget der holder igen på turbo trykket i en 9-3 ved kold motor andet en tændingsbanken.

If cold: "Floor it and fix it"..
Nogle modeller har over boost muligheden. Det kan i nogle tilfælde holde igen.

Tramp pedalen hårdt i bund på en kold motor og snak med mekanikere i utide....

Det er konsekvens pædagogik.

Men det er nok sjældent at motoren er is kold når man er på motorvejen….

Hyggelige lyde fra stempler mv. er IKKE 2Hz. Så det kan være bøsninger i ophæng der giver de lyde.
Gummi eller PU udviders sig med varme og kan stoppen lyden når alt er varmt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 12:57

Hej igen

Føj for en ulykke :shock: Viking: Var det ikke dig, der skrev om Ford T-tænding i en anden tråd? Det her er da endnu værre... Ikke at jeg finder det smart at tæve en kold motor, men jeg har da også været ude for at hamre pedalen i bund, selvom jeg normalt er langt fra motorvejen, når motoren er kold. Det er såmænd nok at skulle finde ud i et hul i bytrafikken (eller for den sags skyld på landevejen), når der er myldretid. Så kan det være meget svært at dosere koldblodigt med speederfoden :D .

Så Esben: Jeg ville tage lyden som en form for protest fra motoren (tændingsbanken eller whatever), og ikke plage motoren mere i forsøg på at finde en fejl, der kun opstår i nødsituationer. Det selvfølgelig under forudsætning af, at det ikke bliver værre :) .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 14:04

NC_Ribe skrev: Hej igen

Føj for en ulykke :shock: Viking: Var det ikke dig, der skrev om Ford T-tænding i en anden tråd? Det her er da endnu værre... Ikke at jeg finder det smart at tæve en kold motor, men jeg har da også været ude for at hamre pedalen i bund, selvom jeg normalt er langt fra motorvejen, når motoren er kold. Det er såmænd nok at skulle finde ud i et hul i bytrafikken (eller for den sags skyld på landevejen), når der er myldretid. Så kan det være meget svært at dosere koldblodigt med speederfoden :D .

Så Esben: Jeg ville tage lyden som en form for protest fra motoren (tændingsbanken eller whatever), og ikke plage motoren mere i forsøg på at finde en fejl, der kun opstår i nødsituationer. Det selvfølgelig under forudsætning af, at det ikke bliver værre :) .

Mvh/NC
Kunne ikke have sagt det bedre selv :idea: :!:

På jobbet har vi et begreb, der hedder "TBW" (To Be Watched) vedr. fejl, der optræder periodevis eller på anden måde har stukket sit grimme fjæs frem en enkelt gang eller 2, uden øvrig påvirkning af den primære funktion. Jeg vil sige, at dit problem hører under denne kategori. Jeg ville selv blot have det i baghovedet, og skulle det vise sig, at fejlen bliver mere og mere hyppigt forekommende, så læg vejen forbi en KYNDIG person med typekendskab. Dem er der heldigvis stadig nogle stykker af rundt i Kongeriget. Du ender op med at få så mange forslag omkring potentielle fejlkilder, at du for det første kastes ud i en stadig større fortvivlelse og ender måske med - i desparation - at splitte det meste af den stakkels bil ad i jagten på synderen...uden nogen som helst grund. Bilen her er IKKE at sammenligne med nogen ældre og helt anderledes konstrueret SAAB-model. Det skal dermed som minimum være en tilsvarende model, 9-3 MK II med B207 maskine ombord!

Blot lige et par tanker fra min hånd. Det med mislyde er "pizzesvært" at have med at gøre i al almindelighed og på afstand i særdeleshed. Men det er jo altid prisværdigt, at folk gør sig umage for at komme den berørte til undsætning. Det er hele formålet med et sådant forum her, mener jeg oprigtigt. Ja, det er faktisk direkte befriende at konstatere, at der igen er ved at komme fokus på det primære istedet for så meget andet personfnidder, der har været på det seneste, og som kun skræmmer entusiasterne væk. Jeg var selv ved at blive én af dem :evil:

Lykke til...!

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 14:53

Tændingsbanken på en 9-3 med DI tænding og "moderne" styring, hænger ikke sammen med "2Hz"

Tændingsbanken følger antallet af forbrændinger, og det er noget mere end 2 pr. sekundt.

Den bedste måde at teste TB på er ved hård belastning = højtgear, lave omdrejninger og så bundgas.

Meeen TB og sen trionic er vist ikke muligt.


Helt enig i at "holde under observation"

Slidte plejllejer kan også godt larme lidt når der trampes godt igennem....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 15:10

I har nok ret det klogest er nok at smide det på TBW listen :wink:
Den har bare kørt som kniv i smør i mine 3 års ejerskab så man tænker lige... HVAD SATAN ER NU DET FOR NOGET!!! :evil: :evil: når man hører sådan en lyd, men det er nok alt for lille grundlag til at gå igang med at lede efter en defekt, jeg er bare bekymret for at det kan være noget kritisk i motoren. Men det giver nok ikke mening at splitte noget af når det forkommer så sjældent, og så må jeg se om det ændre sig.

Jeg skifter olie på den i weekenden (12kkm så ikke helt olie forpint :ugeek ), så ser jeg lige om der er noget åbenlyst under den, når jeg nu alligevel er under skørterne på den.

og helt enig med hensyn til forummet, jeg sætter også stor pris på at nogle gør sig den ulejlighed at prøve at komme med lidt ide og meninger til ens emner, det er derfor det er fedt at skrive her

mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 15:26

Med hensyn til TB: syntes jeg ikke rigtig det er noget jeg mærker eller hører. Min egen erfaring er at t8 styringen er noget mere følsom over for oktan tal i forhold til t7. På almindelig 95 hvis man f.eks. har holdt i kø eller noget så den er blevet godt varm laver den overhovedet ikke ladetryk eller meget lidt, det virker som om kombinationen mellem lavt oktan og meget varmt luft er en dårlig kombi for den motor, men man kan som sådan ikke hører eller fornemme noget forkert andet end at den overhovedet ikke laver ladetryk og derfor selvfølgelig er helt død at kører. formoder dette ville have resulteret i TB i en ældre motor. Men det virker nærmest som den skruer ned inden der bliver ballade...
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

21. mar 2019, 22:05

Hej igen

Lige en præcisering (igen i forhold til de gammeldags 9K'ere): Det er ikke en defekt BPC-ventil, der giver klak-lyde. Det er den manglende nedregulering af turbotrykket, der får et "nødprogram" (vistnok tændingen) til at lukke af. Og det lyder lidt voldsomt og "klak-agtigt". Men hvis din bil ikke samtidig mistede power, er det jo ikke forklaringen.

Og Henrik: Du kan da ikke være bekendt at trække dig herfra med din enorme viden, blot fordi nogle fjo**** i bestyrelsen ikke kan finde ud af det! Selv SAABcentral.com er ved at tørre ud (i hvert fald på 9K-siden), og SK's hjemmeside har været nede i månedsvis (og inden da skete der stort set intet der). Så det er her, det sker!

Jeg (som både går op i bilerne og i foreningens fremtid) kunne ønske, at disse to ting kunne holdes adskilt, så ingen entusiaster skræmmes væk. Mit forslag er, at "Bestyrelsen informerer" (som de jo alligevel ikke gør :evil: ) bliver ændret til "Medlemsforum" eller "Foreningsforum". Så kan alle, der ikke gider "fnidder" eller foreningspolitik, slippe for det. Og så behøver vi ikke at forurene "Off topic", men kan lade det komme tilbage til de sjove og skæve historier.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

23. mar 2019, 14:51

Hmmm spændende da jeg skiftede olie på bilen i dag opdagede jeg at alle 3 skruer sad løs med en cm i mit venstre tårnleje :shock: :shock:
Gad vide om det kan forklare den underlige lyd min bil lavede... Hmmm ?

Hvor hårdt skal de 3 bolte spændes?
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

23. mar 2019, 16:22

Dette har ikke noget med motortemp.

Jeg har Googlet for moment:

While lifting the strut with one hand, install the 3 bolts at the top. Torque those bolts to 14 ft-lbs. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

23. mar 2019, 16:31

14 pound foot = 1.935 569 366 5 kilopond meter
14 pound foot = 18.981 451 328 newton meter

Brug spændeskiver eller blå Loctite.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

23. mar 2019, 16:38

Du er en ninja Edwin 8) så at vi andre føler os en smule dumme fordi vi ikke laver den søgning selv er så en anden snak :roll:

Nå men du har nok ret de to ting har nok næppe noget med hinanden at gører, det forbliver på tbw listen. Men nok meget godt jeg opdagede det i tide at det tårnleje sad helt løst.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hjælp til at lokalisere klak lyd

23. mar 2019, 17:06

Næh, ikke sikkert at det har sammenhæng med det egentlige problem. Det er korrekt, at fjederbenet kun skal spændes 19 Nm. Jeg synes, det lyder af lidt. Men OK, det må åbenbart være nok. Løse må de under alle omstændigheder ikke være. Alt andet lige må det have en form for "gevinst", at disse er spændt :?

Vi døjer selv med en ulokalisérbar "gok-lyd" i vores 9-3 MK II, som tydeligvis stammer fra et sted i forvognen. Lyden er meget massiv at høre på, og det er særligt de små, hårde stød fra underlaget, den ikke kan li´. ALT er stort set prøvet ved at brække rundt i alskens ophæng/bøsninger, efterspænde her, der og allevegne...altsammen indtil nu uden succés. Det er til at blive skør af :x

Nå, en sidebemærkning. Hvis du kommer dertil, at den midterste bolt i fj.benet også skal efterspændes, er momentet her: 105 Nm :wink:

/Henrik

Tilbage til "Modern Forum"