Banner cycler

Kølemiddel på aircondition

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

mjensen4455
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. nov 2019, 12:17

Kølemiddel på aircondition

9. dec 2019, 11:41

Kære alle
En lille servicemeddelelse om at fylde kølemiddel på sin bils aircondition som privatperson: Det må man ikke.
Jeg var en af dem, der ikke kendte reglerne 100 %, men da jeg arbejder for Miljøstyrelsen, og vi lige har lavet et nyt faktaark om reglerne, er jeg blevet klogere. Miljøstyrelsen er gået ind i det, fordi private er begyndt at importere ulovlige kølemidler for selv at fylde deres A/C i bilen op.

PS til moderator: Slet bare indlægget, hvis det er irrelevant.

Mvh. Mathias


Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: Kølemiddel på aircondition

10. dec 2019, 09:58

Det er bestemt ikke urelevant, faktisk et godt indlæg. Men igen, hvis nu bare værkstederne ikke tog så mange penge for at få fyldt systemet op, var vi ude over disse ulovligheder.
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Kølemiddel på aircondition

10. dec 2019, 10:19

Fint indlæg, men der er noget det ikke hænger sammen. Du kan som privat mand ikke selv fylde kølemiddel på et ac anlæg, med mindre, at du har et anlæg til det, da det både skal tømmes, suges vaccum, påfyldes under tryk !!
Og hvad menes der med ulovlige kølemidler ??
Hvis man ikke bruger det anlægget er bygget til dør det !!
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Kølemiddel på aircondition

10. dec 2019, 12:37

Stoffer:

Det er en meget lang diskussion om kølemidler og økonomiske interesser du dér prikker hul på. Den korte version:

Enhver kan købe en vakuumpumpe, nogle manometre og en propan/isobutan-blanding ("hydrocarbon" / HC). Det kan købes i Sverige så let som ingenting, sammen med spormiddel, smøreolien til anlægget og alt det andet man nu bruger. Det koster ikke alverden, og er let at bruge. Og systemet dør ikke, tværtimod, det køler bedre end før (hvis man har båret sig rigtigt ad), fordi HC er et mere effektivt kølemiddel end R134a (som de fleste af os har), og systemet kører langt mere smooth med lavere tryk og lavere fyldemængde, til gavn for bl.a. kompressorens levetid.

Har man biler med "variabel" kompressor som er styret med systemtrykket som parameter, så skal man dog passe lidt på, idet temperaturen formodentlig bliver for lav over fordamperen. Det kommer i så fald næppe til at fungere med HC. Biler med styring der måler på temperaturen ved fordamperen (ældre Saab'er, f.eks.), og slår kompressoren fra når fordamperen når en forudindstillet temperatur, fungerer prima med HC.

Aflevér blot ikke en bil med HC-kølemiddel hos din mekaniker, idet hans AC-maskine absolut ikke er kompatibel med HC.

R134a er ved at blive afløst af det nyeste "vidundermiddel", R1234yf. Det gamle kølemiddel var, trods producentens forsikringer om det modsatte, en potent drivhusgas. Det er R1234yf ikke, men det har andre ulemper. Det er brandbart og udskiller farlige dampe når det antændes. Problemet er så udtalt at Mercedes en overgang nægtede at bruge det nye kølemiddel, hvilket kostede dem et halvt års salg af biler i Frankrig.

I Australien er HC tilladt til bilers AC, og mange kører med det. Det fungerer udmærket for de fleste, og risikoen er i praksis meget lille.

Jeg bryder mig normalt ikke om konspirationsteorier, men mener i dette tilfælde at Miljøstyrelsen, ligesom myndighederne generelt over store dele af verden, er offer for et solidt stykke lobbyarbejde fra producenternes side. De er desperate, fordi de lever af deres patenterede, syntetiske kølemidler. En blanding af propan og isobutan kan ikke patenteres, og truer derfor deres forretningsmodel.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Kølemiddel på aircondition

10. dec 2019, 12:46

Ja ok Peter, jeg bukker mig i støvet, og erkender at jeg har bevæget mig ud på tynd is :mrgreen:
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kølemiddel på aircondition

10. dec 2019, 17:26

HC er brændbart, så skal systemet bare være lavet til det.
Bil industrien har kæmpet mod HC pga. risikovurdering mht. EX potentiale.

R12, R134a udskilet også flussyre hvis det kommer i nærheden af ild.
1234yf (eller uf, som vi kalder det) har samme problem, men det et "chemical brothers" sidste forsøg på at malke kølemarked.
Det kostet 1000-1500 kr./kg plus afgift plus moms.
Hydro Carbon (gas blandt venner) er løsningen.
Man forsøger at blande CO2 mv. i gassen for at fjerne brandbarheden.

Tiden er ved at løbe ud for alle de kunstige vidunder kølemidler, de altid har vist sig at have sundheds eller miljø problemer.
Til sammenligning koster 1kg. flydende ammoniak 25kg. Kg. ! Meeen vi skal ikke have ammoniak i AC til biler, gassen er meget giftig...

Er gas ellers farlig ?

Nej vi bruger det overalt i bla. Køleskabe og frysere. Nemt med olie og ret velkendt..
Tryk og temp. meget lig. R12 og R 134a
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"