Hvis jeg ny på en standard 9-5 2.3 turbo intercooler
Monterer eksempelvis en do 88 med tilhørende slanger etc.
Kan jeg så forvente en effekt forøgelse og i så fald, hvor meget ?
På forhånd tak
Ladeluftkøler
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Det kan besvares meget enkelt.
Effekt forøgelsen er lig med 0.
MVH
Morten
Effekt forøgelsen er lig med 0.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Hej Kalzbalger og Morten.
Jeg har både på min tidligere SAAB 9-3 Viggen Lutfisk og på min nuværende SAAB 9-3 2,8T eftermonteret intercoolere fra henholdsvis Forge og do88, her også med optimerede rør og slanger.
Jeg har ikke målt ændringer i effekt og moment før og efter de optimerede intercoolermonteringer, men jeg har i begge tilfælde oplevet hurtigere speederrespons, en friskere køreglæde og en smule forbedret benzinøkonomi. Mon det er rene indbildninger? jeg tror det ikke!
SAAB hilsen Ole
Jeg har både på min tidligere SAAB 9-3 Viggen Lutfisk og på min nuværende SAAB 9-3 2,8T eftermonteret intercoolere fra henholdsvis Forge og do88, her også med optimerede rør og slanger.
Jeg har ikke målt ændringer i effekt og moment før og efter de optimerede intercoolermonteringer, men jeg har i begge tilfælde oplevet hurtigere speederrespons, en friskere køreglæde og en smule forbedret benzinøkonomi. Mon det er rene indbildninger? jeg tror det ikke!
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Katzbalger
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Det var sådan noget jeg havde regnet med Ole.
Jeg påtænker Iøvrigt også senere med at få den modificeret
Yderligere.
Tak for svarene
Jeg påtænker Iøvrigt også senere med at få den modificeret
Yderligere.
Tak for svarene
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Hej igen Kalzbalger.
Jeg skulle have gjort opmærksom på, at både min SAAB 9-3 Viggen Lutfisk og min SAAB 9-3 2,8T begge var/er trimmede med henholdsvis Nordic Performance stage 3 (240 HK) eller Hirsch (300 HK).
do88 gør i sit materiale opmærksom på, at intercooleren først gør en forskel, når motoren en trimmet til større ydelse end standard.
SAAB hilsen Ole
Jeg skulle have gjort opmærksom på, at både min SAAB 9-3 Viggen Lutfisk og min SAAB 9-3 2,8T begge var/er trimmede med henholdsvis Nordic Performance stage 3 (240 HK) eller Hirsch (300 HK).
do88 gør i sit materiale opmærksom på, at intercooleren først gør en forskel, når motoren en trimmet til større ydelse end standard.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Hej Kalzbalger
Jeg tror der er spurgt om det samme tidligere i en anden tråd. Her har Morten uddybet sit svar noget mere end her.
Som udgangspunkt er det korrekt at du ikke får flere hestekræfter. Det er udelukkende bestemt af motorstyringen hvor mange HK motoren får lov til at yde, så med mindre bilen bliver "chippet" vil dette ikke ændres.
Men derfor kan det godt være en fordel at montere en større intercooler. Selvom bilen sagtens kan yde sit maks potentiale under optimale forhold, så kan man risikere at den er lidt sløv i meget varmt vejr fordi den originale IC ikke rigtigt kan følge med.
Så under optimale forhold er der ingen forbedring. Under knap så optimale betingelser vil motoren sandsynligvis yde tættere på sit potentiale end med original hardware. Du får muligvis også en lidt ændret momentkurve.
Om det så er pengene værd er nok sværere at svare på.
MVH Mads
Jeg tror der er spurgt om det samme tidligere i en anden tråd. Her har Morten uddybet sit svar noget mere end her.
Som udgangspunkt er det korrekt at du ikke får flere hestekræfter. Det er udelukkende bestemt af motorstyringen hvor mange HK motoren får lov til at yde, så med mindre bilen bliver "chippet" vil dette ikke ændres.
Men derfor kan det godt være en fordel at montere en større intercooler. Selvom bilen sagtens kan yde sit maks potentiale under optimale forhold, så kan man risikere at den er lidt sløv i meget varmt vejr fordi den originale IC ikke rigtigt kan følge med.
Så under optimale forhold er der ingen forbedring. Under knap så optimale betingelser vil motoren sandsynligvis yde tættere på sit potentiale end med original hardware. Du får muligvis også en lidt ændret momentkurve.
Om det så er pengene værd er nok sværere at svare på.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Katzbalger
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Jeg skulle så vist også havde nævnt at den er en 170 hk model med hirsch styring til 220 hk siger de kloge
Tak igen
Tak igen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ladeluftkøler
Det er den samme intercooler der bruges i en 9-5 Aero med 260 hk.
Det mest normale er at man skifter den ud med en bedre ved omkring 280-300 hk
Med 210 hk vil det bare være spild af penge!
For at få, en motor der svarer lidt bedre speeder respons, og er lidt mere villig til at tage omdrejninger.
Men selvfølgelig kan man tage en del af gangen.
Og her ville jeg starte med udstødning, og forrør.
MVH
Morten
Det mest normale er at man skifter den ud med en bedre ved omkring 280-300 hk
Med 210 hk vil det bare være spild af penge!
For at få, en motor der svarer lidt bedre speeder respons, og er lidt mere villig til at tage omdrejninger.
Men selvfølgelig kan man tage en del af gangen.
Og her ville jeg starte med udstødning, og forrør.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk