Banner cycler

P-Bus væk efter 9 månders stilstand

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

niels@hersoug.com
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. okt 2016, 20:36

P-Bus væk efter 9 månders stilstand

25. jul 2021, 21:31

Hej
Min "Gamle Dame" der er en 9-5 manuelt gear med chip fra 1998, har stået stille i 9 måneder eller mere. ...jeg fik en ny 9-5er. Hun kørte herligt og upåklageligt uden fejlkoder sidste gang . Da den stod stille mistede batteriet pusten helt, så det er nu blevet skiftet.
Nu er Den Gamle Dame blevet sur ...og vil ikke starte.

Da der jo ikke er sket noget med hende under stilstanden, så tænkte jeg: Det kunne være korosion i en elektrisk forbindelse, men det har ikke bragt mig videre.

-Tec2 siger at det ikke er muligt at kommunikere med P-bussen. Resten er ok.
-Motoren tørnes fint af starteren
-Den ene af kølerblæserne kører, når der er tænding på, hvilket er ret usædvanligt, da motoren jo er kold.
-Jeg kan ikke høre benzinpumpen køre
-Jeg har checket alle sikringer, incl. de store og strammet på den lille motorstelledning under indsugningsmanifolden.
-Jeg har haft alle relæer ude
-Jeg har målt forbrug igennem de to motorstyringssikringer til lidt under 0,5A, så TCM (Trtionic7) må fortsat være i live på en eller anden måde.
-For en god ordens skyld har jeg skiftet tændingskasetten ...for hvis det nu var det...
-Radio og de andre systemer ser ud til at fungere.

Jeg har i øvrigt lige meldt mig ind og betalt medlemskabet - i håb om om at jeg kunne få gode hints her :-)

Mange hilsner fra Niels


niels@hersoug.com
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. okt 2016, 20:36

Re: P-Bus væk efter 9 månders stilstand

25. jul 2021, 22:26

Hej

Problemet er løst! Efter en hel weekends læsning og grublerier fandt jeg en reservenøgle frem - og motoren sprang i gang. Tec2 viser at Immobilizer har været aktiv. Det har jeg nu clearet. Alle nøgler fungerer og alt er godt.

Det var en lang vej over åen efter vand ...

Forklaringen er at på grund af batteriproblemerne, må Den Gamle Dame have "glemt" nøgle info. Overraskende huskede hun de ældre nøgler - men sådan er det måske med gamle damer, at fortiden huskes bedst.... Tilbage står at jeg blev sendt helt "i skoven" af TEC2 meldingen om at P-bus ikke fungerede. Det ville have været godt med en Tec2 melding om Immobilizer active fra starten. Jeg troede at Immobilizer "kun" fjernede benzinforsyningen...

Mange hilsner fra Niels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: P-Bus væk efter 9 månders stilstand

26. jul 2021, 16:55

Hej Niels
Tak for din tråd og mulige forklaring på dine problemer.
Jeg har en tilsvarende 9-5 MY99. Den har også stået stille i cirka 8 måneder da jeg er i gang med at lave noget temmelig omsiggribende rustarbejde.
Den er langt fra færdig endnu, men jeg skulle have den ud af garagen her for et par uger siden, for at gøre plads til min anden 9-5.
Jeg satte nøglen i, drejede den til tænding og alle de sædvanlige lamper kom frem i instrumentbordet. Derefter drejede jeg nøglen til start og bilen sprang i gang som om den lige havde været parkeret dagen før.
Da jeg ville bakke ud havde jeg glemt at folde sidespejlet ud i passagerersiden, så jeg slukkede motoren, steg ud af bilen og foldede det ud. Da jeg så ville starte motoren igen var der (næsten) ingen lamper i instrumentbordet og motoren ville ikke tørne. Der var svagt lys i olielampen, men det forsvandt langsomt.

Nu er det faktisk ikke første gang jeg har oplevet dette. Inden jeg afmeldte bilen sidste efterår brugte jeg den til daglig, og fra tid til anden gjorde den det samme efter at have været parkeret i nogle timer. Her tog det dog som regel kun nogle sekunder før der kom liv i den igen og jeg kunne starte som normalt. Samtidig skete det så sjældent at jeg ikke rigtigt fik det fejlsøgt dengang.

Med dette i mente lod jeg tændingen være slået til og ventede. Efter få sekunder startede også kølerblæseren på lav hastighed, men bilen var derudover stadig død. Efter nogle minutter hvor jeg prøvede at dreje og fjerne nøglen et antal gange kom der pludselig liv i den.
Nu kunne jeg køre den ud af garagen uden problemer, men hvis jeg slukkede og ville starte den igen havde jeg igen samme problem, men nu skulle jeg kun vente nogle sekunder før der igen kom liv i den.

Her er min fejlsøgning og teori. Først og fremmest har jeg ikke haft en tester på, da jeg ikke regner med at kunne kommunikere med boksen da det ikke tyder på at motorstyringen (mm.) får strøm. Min mistanke gik derfor på disse enheder:
1. Hovedrelæ.
2. Tændingskontakt.
3. Trionic boks.
Tændingskontakten var det første jeg testede, så nu skulle jeg bare måle om der kom spænding til én af de sikringer der forsynes direkte fra tændingskontakten samtidig med at problemet var til stede.
Væbnet med en billig spændingsprobe (prøvelampe med dioder) fjernede jeg en af de føromtalte sikringer og håbede på at fejlen nu ville vise sig. Det gjorde den, og jeg kunne kun måle meget lav spænding ved sikringens sokkel. Da instrumentbordet igen lyste op var der fuld spænding til sikringen.

Min konklusion er derfor at der må være en periodisk dårlig forbindelse i tændingkontakten. Denne forbindelse bliver dårligere hvis bilen har været parkeret i længere tid og modsat bedre efter et antal tændingspåslag. Der er dog ikke noget system i hvornår den virker og ikke gør, men som regel holder den forbindelsen indtil tændingen afbrydes, så motoren går ikke ud under kørsel. Dette er sandsynligvis fordi der ikke er nok spænding til at trække diverse relæer, men hvis først relæet er slået til vil spændingen godt kunne holde relæet fast.
Dette er kun teori, så der kan også være andre årsager. F.eks. dårlige stelforbindelser, men her har jeg efterspændt alle de sædvanlige mistænkte steder. Eksempelvis 3 punkter bag radioen.

Til sidst har jeg også prøve at få beskeden “KEY NOT ACCEPTED” i SID, men jeg tror bare det er tilfældigt fordi der kortvarigt har manglet strøm til TWICE eller lignende. Igen bare en teori. TWICE burde i hvert fald ikke kunne glemme programmeringen med mindre ROM'en er blevet korrupt (hvilket selvfølgelig også kan være en mulighed).

Jeg har ikke endnu skiftet tændingskontakten, så jeg ved ikke om det vil løse problemet. Det er desværre ikke bare lige noget man gør på 20 minutter, og en ny kontakt koster over 1000 kr så vidt jeg lige kan se, så det er en lidt dyr/besværlig fejlsøgningsmetode.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: P-Bus væk efter 9 månders stilstand

29. jul 2021, 22:46

Jeg har også prøvet at min 9000 glemmer den ene nøgle når batteriet har været taget fra i længere tid. Jeg tror den kun husker den første nøgle som er kodet ind. Jeg opdager det dog nemt, da jeg ikke kan slukke den blinkende lysdiode. Måske er 9-5 systemet helt anderledes.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: P-Bus væk efter 9 månders stilstand

1. aug 2021, 21:23

SAAB 9000s fjernbetjening er samme system som 9-5'erens med rullende kode i sender og modtager-boks. Begge enheder har den samme liste af koder hvor den aktive på listen tælles frem med 1 hver gang fjernbetjeningen bruges. Der er normalt 6-8 koder og når den sidste er brugt starter man forfra.
Når batteri har været fjernet nulstilles den rullende kode til den første i enten fjernbetjening eller DICE/TWICE. Derfor kan de komme ud af sync og derfor kan det kræve et antal tryk før koden "ruller over" til den samme i både fjernbetjening og bil. Forskellen er i startspærren, hvor denne fungerer sammen med fjernbetjeningen i 9000'eren så har 9-5'eren startspærre ved hjælp af en RFID chip. Denne har kun én kode og der kræves ikke strøm/batteri for at huske den, så derfor burde den ikke kunne "glemmes" af TWICE.

For lige at vende tilbage til mit problem. Jeg valgte at bruge et par timer på at afmontere tændingskontakten for lettere at kunne teste den. Som forventet gav den ingen problemer når jeg testede den på køkkenbordet med et multimeter. Jeg prøvede også med en lille belastning i form af en prøvelampe (med gammeldags glødelampe). Dette gav heller ingen fejl. Jeg valgte derefter at pumpe en dåse kontaktrens ind i kontakten og montere den igen. Stikket fik også et godt sprøjt. Efterfølgende har jeg ikke kunnet genskabe fejlen. Tiden må så vise om problemet er løst, så jeg kan endnu ikke konkludere at tændingskontakten er synderen.

Hvad man også kan gøre for at teste er at forsyne 12v "baglæns" ind via sikringsboksen, og derved skabe en forbindelse udenom tændingskontakten. Jeg har dog ikke overblik over om det kan sende strøm forkerte steder hen i kredsløbet og give uønskede bieffekter.
Alternativt kan jeg prøve at finde et tilgængeligt sted for ledningerne fra tændingskontakten og sætte et par strømtyve på med en afbryderkontakt. Midlertidigt selvfølgelig for at kunne teste. Hvis problemet stadig er til stede må der være tale om en dårlig forbindelse i en ledningssamling eller et stelpunkt.
Periodiske elektriske problemer kan være årsag til mange grå hår.

MVH Mad
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"