Banner cycler

Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

11. jan 2022, 15:27

Hej orakler,

Jeg hentede en 9-5 aero sedan 2007 i Sverige forrige år. Ingen problemer ved indregistrering. Men ved syn forleden dag brokkede synsmanden sig over at nærlys og tågelys ikke kan tændes samtidig - tåge kan kun tænde sammen med positionslys. I manualen - som jo er svensk - står der, at nærlys og tågelys ikke må være tændt samtidig, så jeg formoder at det er reglerne i Sverige og at den derfor er sat sådan op, at de ikke kan tændes samtidig.

Er det noget man kan lave om på selv uden at være elektromekaniker eller er det forbi værkstedet?

Mvh Mattias


Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

11. jan 2022, 15:49

hesten skrev: Hej orakler,

Jeg hentede en 9-5 aero sedan 2007 i Sverige forrige år. Ingen problemer ved indregistrering. Men ved syn forleden dag brokkede synsmanden sig over at nærlys og tågelys ikke kan tændes samtidig - tåge kan kun tænde sammen med positionslys.
I manualen - som jo er svensk - står der, at nærlys og tågelys ikke må være tændt samtidig, så jeg formoder at det er reglerne i Sverige og at den derfor er sat sådan op, at de ikke kan tændes samtidig.

Det er nemlig rigtigt, det må de ikke over i det svenske -
men de må gerne fungere sammen med det lange lys om aften/nat :mrgreen:
Tjekket om du muligvis har den funktion ved at have knappen for tågelys aktiveret -
og så tænde for det lange lys :) :?:

(Sjovt nok, har da selv for nylig hentet en "svensker" (OG 9-3) hjem -
også med den samme funktion, men der blev da ikke sagt noget om det ved toldsyn/syn
) :?

hesten skrev: Er det noget man kan lave om på selv uden at være elektromekaniker eller er det forbi værkstedet?

Mvh Mattias


En Tech2 på den sag -
og det burde være fikset på 5-10 min 👌
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

12. jan 2022, 05:52

Hvis man læser dette dokument.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1970/185
SÅ kan jeg ikke se at det er et krav at tågelyset skal virke samtidigt med nærlys
citat start:
3. 2 ens tågelygter, anbragt symmetrisk højst 40 cm fra køretøjets yderste kant og ikke højere end nærlyset. De må ikke kunne blænde og må ikke kunne virke enkeltvis. De må kun kunne tændes, når positionslyset er tændt. Tågelygter må kun anvendes, når udsynet er nedsat på grund af tåge eller lignende, og erstatter da brugen af nærlys.
Citat slut :
Jeg ville nok henvende mig på synsstedet og bede om en forklaring

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

18. jan 2022, 11:48

Tak, Morten Vig! Det var da virkelig god info - fantastisk! Mange tak for hjælpen :-)
hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

18. jan 2022, 11:52

Tak Sport E! Jeg må have den forbi en mekaniker, der kan kode om, hvis ikke synshallen godtager Morten Vigs lovende link til reglerne... Og præcis det samme her - ingen der brokkede sig, da jeg fik den ind i Danmark. Først nu, her ved periodisk syn...
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

18. jan 2022, 16:18

Hej Mattias (og Morten)

Den angivne bekendtgørelse overbeviser næppe en pedantisk/fejlinformeret synsmand (jeg ville fyre ham/synsstedet, hvis det var mig). Man skal nok se her: file:///C:/Users/NC/AppData/Local/Temp/Vejledning%20om%20syn%20af%20koeretoejer%20Januar%202021.pdf -en lille sag på 891 sider, som jeg aldrig helt har fundet rede i (har Edwins et bud?).

De oprindelige regler tager jo slet ikke hensyn til alle de nye EU-regler, hvor tågelygter tænder enkeltvis som kurvelys, når man drejer eller viser af, kørelys slukkes enkeltvis, når der vises af, alle baglygter er slukket ved kørelys osv. osv. osv. Mere eller mindre nyttigt gøgl, der gør det helt grotesk, når en synsmand hænger sig i noget så ligegyldigt som dette (eller baklys i sideblinkene, som også har været godkendt i EU-landet Sverige).

Personligt har jeg aldrig kunnet se nytten af tågelygterne (på mine 9K) -bortset fra, at det er en fin nødløsning, hvis venstre forlygtepære springer. Og i det tilfælde er det selvfølgelig rart, hvis de kan tænde samtidig med nærlyset :D .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

18. jan 2022, 18:46

NC_Ribe skrev:
18. jan 2022, 16:18

Personligt har jeg aldrig kunnet se nytten af tågelygterne (på mine 9K)
Det er da bare fordi du ikke har lavet dem om til kørelys :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

18. jan 2022, 19:54

Carlsson skrev:
18. jan 2022, 18:46
NC_Ribe skrev:
18. jan 2022, 16:18

Personligt har jeg aldrig kunnet se nytten af tågelygterne (på mine 9K)
Det er da bare fordi du ikke har lavet dem om til kørelys :wink:
Nemlig, ikke alene ser det godt ud 8) man sparer på samme gang -
også de "latterlige små" paraboler for at udbrænde <----- eller hvad det nu hedder på danskersprog :roll:
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

19. jan 2022, 00:00

Hej, I klogeÅger :D

Sikkert rigtigt, men jeg er nu tilfreds med det originale :wink: . Og er der grund til at tro, at bemeldte synsmand ville godkende dén ombygning? :roll:

Og så må jeg vist hellere linke til det rigtige: https://www.fstyr.dk/da/Krav-til-koeret ... eddelelser, i stedet for ét eller andet på min PC :oops: . Og stadig spørge Edwins, om han kender/kan finde de rigtige regler.

Mvh/NC

PS: Ja, de sortsvedne/afbrændte paraboler kender jeg skam også til, og de har skam passeret syn (så vidt jeg husker), så det har nok været en synsmand med samme syn på tågelygters nytte som mig (eller har været under de gamle regler, hvor han kunne nøjes med en betinget godkendelse -jeg fik den i hvert fald skiftet).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

19. jan 2022, 15:01

Og er der grund til at tro, at bemeldte synsmand ville godkende dén ombygning?


Det har han bare at gøre. Der findes ingen argumenter for IKKE at gøre dette, med mindre det "nye" lys er så svagt, at det ikke opfylder kravet om minimumsstyrke.

Se venligst mit profilbillede! Nu har jeg pludseligt glæde af mine fine tågelygter HVER dag i stedet for 2-3 dage om året, hvor tågelys eller ej alligevel ikke gør det helt store. Og jeg er ej heller bidragsyder til at køre med alle 4 lamper tændt samtidigt i selv det mest klare vej eller ved let regn i nattetimerne, blot for at det skal ske "smart" ud. Pizzeirriterende for de modkørende, selvom der ikke kigges direkte ind i lyshavet! :x

Jeg har så dermed ikke længere denne mere eller mindre ubrugelige "tågelysfunktion". Knappen er kun til pynt, så at sige. Min synsmand var fuld af lovord og begejstring, faktisk, da jeg forklarede ham, hvordan det var skruet sammen, første gang det blev lavet på min tidl. CSE´er, nemlig at det ikke længere er muligt hverken at køre med bemeldte tågelys eller have hele balladen derude tændt samtidigt. Når kontakten vrides til position "nærlys", slukker mit herlige DRL/LED-lys automatisk. Sådan er det sat op. Lysstyrken er tilmed mangedoblet ifht. min. kravet for dagskørelys (21W). Jeg har som rent forsøg bevidst undladt at køre med nærlys efter mørkets frembrud. Der er stort set ingen modkørende, der brokker sig over dette! Tilmed kan jeg også selv se noget foran, hvilket skyldes, at disse H3-LED løbende er blevet skiftet til en bedre generation, når der kommer nyudviklede produkter på markedet. Pt. er jeg på 800-1.000 Lumen (på papiret) med en farvetemp. på ~6.000 Kelvin. Det duer! 8)

Som sidegevinst sparer jeg også lidt på mine relativt dyre H1-pærer, skønt bilen er født med et "reduceret kørelys".

Samt det faktum, at den aldrende og lettere bedagede pram er piftet lidt op... :wink:

Iøvrigt forstår jeg ikke meget af, at en SAAB ikke fra fabrikken kan tænde de forreste tågelys sammen med dens nærlys??? Er det så meningen, at man skal køre med nærlyset slukket i tyk tåge, herunder i dagtimerne, hvor det netop anbefales som værende en god skik, at man kører med konstant FJERNLYS samtidigt med tågelamperne. Og efter mørkets frembrud ville jeg da selv nødigt undvære nærlyset i tåget vejr :shock: Det er jo helt ved siden af skiven, synes jeg!

Var det tågesnak?

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

19. jan 2022, 17:45

hf-eco-power skrev:

Iøvrigt forstår jeg ikke meget af, at en SAAB ikke fra fabrikken kan tænde de forreste tågelys sammen med dens nærlys???
Er det så meningen, at man skal køre med nærlyset slukket i tyk tåge, herunder i dagtimerne, hvor det netop anbefales som værende en god skik, at man kører med konstant FJERNLYS samtidigt med tågelamperne. Og efter mørkets frembrud ville jeg da selv nødigt undvære nærlyset i tåget vejr :shock: Det er jo helt ved siden af skiven, synes jeg!

Var det tågesnak?

/Henrik

Det kan den da også sagtens, handler i bund og grund blot om hvilket "set-up" den er lev. med fra fabrik af :)

Loven kom til i det svenske, fordi alt for mange kørte rundt med forkert kombination/"stil" på dagtid -
og så blev det med det "set-up" fra fabrik af.
Var ikke kun SAAB der valgte den løsning på de svenske modeller -
men løsningen er lige så enkel som at klø sig selv "et vist sted" :lol:

Der er så vidt jeg nu husker det, 3 forskellige "indstillinger" på brugen af de tågelygter.
Har selv lavet den om på flere af bilerne, bl.a min gamle "Missy" så de også gik i gang sammen med det lange lys om natten :mrgreen:
Tech.2.jpg
Vil man have tågelygter sammen med nærlys så er løsningen ganske enkel -
mød op hos en/nogen med Tech.2 tager ca 7-10 minuter at fikse det 8)
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

21. jan 2022, 02:08

Hej Henrik

KlogeÅgetågesnak? :wink: -slet ikke. Tværtimod giver du jo forklaringen på (eller en god begrundelse for), at tågeforlygterne kan være tændt sammen med fjernlyset, selvom de ikke kan være tændt sammen med nærlyset. Din ombygning giver, som du skriver, mange fordele (incl. at spare på de dyre H1-pærer). Ulempen er kun (i mine øjne), at man får et lavtplaceret kørelys fra en mindre overflade i forhold til det originale. Det opvejes selvfølgelig delvist af lysstyrken. At du har fået det synet (og endda rost), er jo bekræftelse på, at vi stadig kan være heldige at være velsignet med fornuftige synsmænd (min er desværre gået på pension). Mattias har åbenbart været udsat for det modsatte. :(

Bortset fra det: Hvis det nu var nogle ordentlige tågelygter, ville det give god mening at blokere for brug samtidig med nærlyset. Dels fordi det oprindelig ikke var tilladt (jf. Mortens link), dels fordi (gode) tågelygter giver en skarp afgrænsning opad uden asymmetri og strejflys -en kæmpe fordel i tåge (og sne). Har man også nærlyset tændt, forsvinder disse fordele jo. Og svensken er åbenbart blevet træt af, at mange har fundet det smart at køre med hele juletræet tændt. Man kunne ønske sig, at det samme gjaldt for brug af tåbebaglygter i mørke (og klart vejr) og slukkede baglygter i dagslys (og usigtbart vejr), men her er det åbenbart ikke muligt at erstatte førerens hjernevirksomhed med tekniske løsninger :roll: .

Mvh/NC

PS: Jeg har faktisk prøvet at få en påtale/vejledning af en grænsebetjent (det ligger efterhånden nogle år tilbage :wink: ), fordi jeg havde "ombygget" (=skiftet pærer fra 5 til 21W) de lavtsiddende ekstralygter fra P- til kørelys på min vOG900. Han belærte mig om, at bilen var typegodkendt med dette ekstra P-lys for at sikre, at en åben kølerhjelm ikke dækkede for lyset. Faktisk et rigtig godt råd -der var jo ingen grund til at hive ekstra 32W ud af akkumulatoren ved parkering, når der i forvejen var et godt kørelys. Også dengang fandtes der ind imellem vidende og fornuftige embedsmænd (samt de, der kunne sættes "u" foran) :D .
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

21. jan 2022, 12:13

NC_Ribe skrev:
21. jan 2022, 02:08

Også dengang fandtes der ind imellem vidende og fornuftige embedsmænd (samt de, der kunne sættes "u" foran) :D .
Sådan en har Jeg nu aldrig mødt, men i dag har har de jo oven i købet ikke en chance for at komme med noget fornuftigt angående lyset da hvad som helst åbenbart nu kan godkendes af EU.
Blåt lysende forlygter som blænder når bilen hopper en anelse, julebelysning som er tændt sammen med nærlyset, nærlys som også bruges som blinklys, nærlys som sidder meget højt, osv. osv.
De blændende og højtsiddende forlygter er efter min mening et voldsomt problem...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

21. jan 2022, 16:36

Ulempen er kun (i mine øjne), at man får et lavtplaceret kørelys fra en mindre overflade i forhold til det originale. Det opvejes selvfølgelig delvist af lysstyrken.


NC - det var lige præcis også udfordringen. I første omgang blev der anvendt nogle 375 Lumen pærer - eller næsten 2 gange mindstekravet - og det var endda for lidt! Ved flere løbende forsøg endte jeg så der som beskrevet. Samtidigt er tågelygterne med 100% iorden paraboler, og lyset er justeret HELT op til max. for netop at blive mere synlig på afstand og for ikke at møde modkørende, der gør mig opmærksom på, at jeg kører med "for lidt" blus på i dagtimerne. De blænder ej heller skønt denne justering. Faktisk virker de meget overbevisende nu 8)

Biler med hovedlygterne placeret højt - som jo er vældig moderne men grimt ad H til - behøver nødvendigvis ikke være et problem, som jeg ser det. Lysfaldet kan altså variere fra bil til bil, typisk mellem 1,0 og 1,2%

Til gengæld er jeg selv arg modstander af dette himstregimslys, kaldet "kurvelys", som rigtigt mange nymodens biler er udstyret med fra fabrikken. I forskellige konstellationer. Nogle har dem for neden i tågelysregionen, mens andre har dem som alm. 55W nærlyspærer i samme reflektor, blot monteret skråt ind fra siden. I mine øjne komplet nonsens og nærmest grinagtigt lir. Det KAN ikke give det store, vil jeg vove at påstå. Det ser også latterligt ud i trafikken med dette konstante tænd/sluk-cirkus. I nogle biler - og busser for den sags skyld - dæmpes/slukkes DRL-lyset i den side, der blinkes til, angiveligt for ikke at dominere over blinklyset, for at tænde igen/gå på fuld styrke, når blinkeriet er ophørt. Vorherre på L#¤!m. Hvordan er dette halløj sat op? Er der en lyssensor koblet på dette menageri? Hastighedssignal, måske? Nej, et rigtigt "kurvelys" er lavet, så det eksisterende nærlys følger med rundt i svinget. Mercedes var først med dette, som jeg mindes det. På de seneste SAAB´er kunne dette tilvælges fra fabrik. Det er er den rigtige løsning, men en rasende dyr én af slagsen! :shock:

Han belærte mig om, at bilen var typegodkendt med dette ekstra P-lys for at sikre, at en åben kølerhjelm ikke dækkede for lyset


Ha! Har prøvet noget lignende med min overfede 81´er 900T for en del år siden. Denne var importeret fra hjemlandet og havde således ikke disse i DK typegodkendte P-lys under kofangeren. Det fik den selvfølgelig af undertegnede. Made in Finland by Talmu. En mørk aften blev jeg vinket ind til siden af Ordensmagten i et rutinetjek. Betjenten beklagede sig over, at jeg kørte med tændte tågelys foran. NJETSKI, det har ikke det fjerneste med tåbelygter at gøre, hvorefter han både fik en længere forklaring og en demonstration af lygternes formål. Jeg havde ikke ændret på deres styrke, så der var intet at komme efter. Han blev nødt til at tage det i sig igen og fik aldrig aldrig blokken op ad lommen :twisted:
Lidt et omvendt tilfælde ifht. dit, NC...

/Henrik
Sport E
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 304
Tilmeldt: 3. okt 2021, 00:06

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

21. jan 2022, 19:10

Ved ikke lige hvem der kom først med den "Idé" omkring kurvelys -
men 1968 kunne man da bestille en Citroën DS og den store SM med det, om end funktionen var på det lange lys 8)
https://www.youtube.com/watch?v=rjWxF4_G-pM


Se det i denne reklamefilm omkring 02:40 :D
https://www.youtube.com/watch?v=rRHogyY ... YXFiQ&t=11 :D

Og så var det 100% "mekanisk" 👍
hesten
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. maj 2020, 15:04

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

26. jan 2022, 14:40

Update: Med Morten Vigs henvisning til bekendtgørelsen, måtte synshallen æde deres ord i sig :lol: Så nu er den synet uden ændringer. Mange tak for hjælpen!!
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Tågelygter kan ikke tænde sammen med nærlys

27. jan 2022, 17:18

Hej

Tillykke med det! Jeg havde troet, at han ville finde ét eller andet frem i hans 891-siders bibel, der kunne understøtte hans sære standpunkt.

Fx er der i denne bekendtgørelses stk. 9, nr. 2 følgende passus: "2. Een fjernprojektør til anvendelse sammen med nærlys. Lygten skal være godkendt af Statens biltilsyn." Det var den engang så populære "cyklistfanger", der gav en smal, kraftig lyskegle i højre side af vejen. Min far havde sådan en tingest sidst i tresserne (og var meget glad for den), men "de kloge" var meget uenige om fordelene ved sådan én, så enden på det hele blev, at Statens biltilsyn aldrig godkendte én eneste lygte til dette brug :shock: . Noget af en finte, hvis man bare læser læser paragrafferne :roll: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"