Hej alle,
Jeg har søgt på kæde og kædelyde uden at finde noget der matcher, håber ikke at jeg har overset det perfekte svar. Beklager hvis det er tilfældet
Jeg har det sidste års tid brugt flere penge på min dejlige 9-3 (2004dec) end jeg vil indrømme. Den har kørt 290.000, og er generelt rigtig fin. Den har dog en irriterende slibende lyd som forsvinder hvis den ikke får gas. Lyden er tiltaget over det sidste års tid (ca 30.000 km). Værkstedet har ikke kunnet lokalisere lyden, og den er heller ikke så tydelig - men lyden generer mig nu uanset, og der dermed hørbar. Lyden er tydeligst på motorvej. Jeg bilder mig ind at det er kæden eller måske nærmere kædestrammeren. Min Vectra 2.0 (samme motor har jeg fået at vide) havde i hvert fald kædestrammere som blev udskiftet, og som jeg husker det var det nogenlunde samme lyd, blot lidt kraftigere, den gav før udskiftning.
Hvordan checker man om kæde eller -strammere bør skiftes når nu lyden ikke er så kraftig endda? Og hvilken udskift skal jeg mon forvente?
Mvh Claus
'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Redaktør: Bestyrelsen
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Efter din beskrivelse lyder det til at være et såkaldt "hjælpeaggregat", der laver den uønskede lyd, ex.vis generator, vandpumpe etc. Men da du så samtidigt skriver, at lyden aftager/forsvinder ved at linne på gassen, tænker jeg straks: "TURBO". Jeg formoder, det er en B207 maskine af en eller anden art i henhold til din sammenligning med en 2,0 Vectra? Set i forhold til bilens alder og km-tal kunne dette meget vel være et emne. Vores egen i carporten er mage til, dog kørt en smule mere. Den fejler NUL, hvad mislyde angår, men den har for år tilbage fået komplette nye kæder i en anden sammenhæng.
Hvis...og udtrykkeligt hvis, det er den, så betyder det, at kompressorhjulet har så meget radialslør, at det rører ved huset. Jeg vil personligt ikke mene, at det du kalder for en "slibelyd", kan komme fra kæderne eller strammerne. Det er en helt anden lyd, raslen, urolig motorgang etc.
Iøvrigt:
Det var det bedste, jeg selv kunne diske op med her og nu. Blev du klogere? Nej, formentligt ikke. Jeg håber, du alligevel kan bruge lidt af det foreslåede
/Henrik
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Hvilket værksted? Få allerhelst én med typekendskab og god erfaring med modellen til at lytte efter og give sit forslag til en mulig årsag. Det er så svært det med mislyde, og det er mindst lige så svært at beskrive en sådan i et forum som det her. Det eneste svar, man næsten kan komme op med, er "det kan være alt muligt". Det kan du så ikke rigtigt bruge til noget - I know that - så derfor et forsigtigt bud fra min side:Værkstedet har ikke kunnet lokalisere lyden...
Efter din beskrivelse lyder det til at være et såkaldt "hjælpeaggregat", der laver den uønskede lyd, ex.vis generator, vandpumpe etc. Men da du så samtidigt skriver, at lyden aftager/forsvinder ved at linne på gassen, tænker jeg straks: "TURBO". Jeg formoder, det er en B207 maskine af en eller anden art i henhold til din sammenligning med en 2,0 Vectra? Set i forhold til bilens alder og km-tal kunne dette meget vel være et emne. Vores egen i carporten er mage til, dog kørt en smule mere. Den fejler NUL, hvad mislyde angår, men den har for år tilbage fået komplette nye kæder i en anden sammenhæng.
Hvis...og udtrykkeligt hvis, det er den, så betyder det, at kompressorhjulet har så meget radialslør, at det rører ved huset. Jeg vil personligt ikke mene, at det du kalder for en "slibelyd", kan komme fra kæderne eller strammerne. Det er en helt anden lyd, raslen, urolig motorgang etc.
Iøvrigt:
Hvad betyder det? Er det ved belastning eller blot cruise-hastighed i høj fart? Er det det sidste, kan det muligvis godt underbygge ovenstående med turboen. Et turbinehjul raser jo næsten afsted med 10.000 o/min. ved blot 1.000 motoromdr./min.Lyden er tydeligst på motorvej.
Det var det bedste, jeg selv kunne diske op med her og nu. Blev du klogere? Nej, formentligt ikke. Jeg håber, du alligevel kan bruge lidt af det foreslåede
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Hvad med servopumpen ?
Opel/GM af samme alder kan godt snærre noget hvis servooliepumpen er træt.
Et trix kan være at løsne poly-v /ribberemmen så den ikke trækker med og kort starte motoren.
Ikke noget med at lade motoren rulle længe, kølevandpumpen står stille !
Hvis lyden forsvinder et det noget med ruller/generator/servo/ac/vandpumpe eller remhjulet.
Koblingslejet kan godt give sære lyde, selv om det ikke trækker med/er ubelastet i gear og ved kørsel, det har jeg prøvet i flere biler.
De ændre dog ofte lyd ved udkobling !
Trætte kæder og kædestyr er dog meget sandsynligt med så mange km bag sig..
Kædestyr er lavet af plastik og de slide og går til. Kæden strækker sig, især ved lange intervaller mellem olieskift.
Selve turboen kan give lyde. Åben ind til kompressorhjulet og tag et foto af hjulet. Det viser hurtigt om det har været kontakt mellem hjul og hus.
Vores RV diesel sagde lidt sjovt under turbotryk, og der havde været kontakt mellem hus og hjul, så det skal tjekkes da det sender partikler ind i ICen og de kan over tid ende i indsugningen...og det er ikke hyggeligt.
Opel/GM af samme alder kan godt snærre noget hvis servooliepumpen er træt.
Et trix kan være at løsne poly-v /ribberemmen så den ikke trækker med og kort starte motoren.
Ikke noget med at lade motoren rulle længe, kølevandpumpen står stille !
Hvis lyden forsvinder et det noget med ruller/generator/servo/ac/vandpumpe eller remhjulet.
Koblingslejet kan godt give sære lyde, selv om det ikke trækker med/er ubelastet i gear og ved kørsel, det har jeg prøvet i flere biler.
De ændre dog ofte lyd ved udkobling !
Trætte kæder og kædestyr er dog meget sandsynligt med så mange km bag sig..
Kædestyr er lavet af plastik og de slide og går til. Kæden strækker sig, især ved lange intervaller mellem olieskift.
Selve turboen kan give lyde. Åben ind til kompressorhjulet og tag et foto af hjulet. Det viser hurtigt om det har været kontakt mellem hjul og hus.
Vores RV diesel sagde lidt sjovt under turbotryk, og der havde været kontakt mellem hus og hjul, så det skal tjekkes da det sender partikler ind i ICen og de kan over tid ende i indsugningen...og det er ikke hyggeligt.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
/Henrik
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Der er bare lige det ved det, at på en B207 motor trækkes servopumpen direkte af knasten og er således ikke afhængig af nogen remEt trix kan være at løsne poly-v /ribberemmen så den ikke trækker med og kort starte motoren.
/Henrik
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
En sådanne "fætter":
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... opump.html
Mon ikke det fornuftige var at få en Saab specialist til at lytte..
Veninde Auto mf.
Det kan nemt blive dyrt hug og håb.
Kæder og kædestyr er dog bedste gæt mht. Opel motoren. En gennem solid motor, men kæde-arrangementet har en levetid..
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... opump.html
Mon ikke det fornuftige var at få en Saab specialist til at lytte..
Veninde Auto mf.
Det kan nemt blive dyrt hug og håb.
Kæder og kædestyr er dog bedste gæt mht. Opel motoren. En gennem solid motor, men kæde-arrangementet har en levetid..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- cjr
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Jeg er klar over at det er svært at svare - og ikke mindst svært at beskrive lyde. Så 1000 tak for gode forslag, Henrik og Viking!
Jeg har brugt samme værksted i mange år, de er dog ikke SAAB-specialister, hvilket måske er noget skidt. Jeg tænker dog at der ikke er så mange med 9-3-kendskab tilbage.
Jeg ved ikke om det er en B207, ved blot at det er en 1.8turbo, og fik at vide at min Vectra 2.0turbo var samme motor - og fik at vide at det var en SAAB-motor. Om det er rigtigt, well...
Jeg kan se, at jeg burde havde skrevet at turboen er skiftet. Den havde det tydeligt dårligt, og gav nogle underlige klak-lyde når jeg gav gas. Så den blev skiftet, med bedre træk og manglende klak-lyde som resultat
Motorvej; min oplevelse er at lyden bliver tydeligere ved højere hastighed, ikke nødvendigvis at det bliver værre ved 130 end 110, men at jeg ikke bemærker lyden når jeg kører fx 50. Hvis jeg kører 130 og bemærker lyden + slipper speederen, så forsvinder lyden. Det samt at det lyder lidt som på Vectraen der fik skiftet kædestrammere (og så forsvandt lyden) gør at jeg tænker kæde. Eller måske mest kædestrammere/styr. Håber det giver mening også for jer der har bedre forstand på det end jeg
Jeg har også fået skiftet koblingen, den begyndte at 'glide' når 4de gear skulle arbejde. Så dén tænker kan udelukkes. Det håber jeg i hvert fald
Servoen tror jeg er lidt træt, men den gider dog at hjælpe mig når jeg drejer. Kan den lave lyde når man kører ligeud - og som stopper når jeg slipper speederen?
Mvh Claus
Jeg har brugt samme værksted i mange år, de er dog ikke SAAB-specialister, hvilket måske er noget skidt. Jeg tænker dog at der ikke er så mange med 9-3-kendskab tilbage.
Jeg ved ikke om det er en B207, ved blot at det er en 1.8turbo, og fik at vide at min Vectra 2.0turbo var samme motor - og fik at vide at det var en SAAB-motor. Om det er rigtigt, well...
Jeg kan se, at jeg burde havde skrevet at turboen er skiftet. Den havde det tydeligt dårligt, og gav nogle underlige klak-lyde når jeg gav gas. Så den blev skiftet, med bedre træk og manglende klak-lyde som resultat
Motorvej; min oplevelse er at lyden bliver tydeligere ved højere hastighed, ikke nødvendigvis at det bliver værre ved 130 end 110, men at jeg ikke bemærker lyden når jeg kører fx 50. Hvis jeg kører 130 og bemærker lyden + slipper speederen, så forsvinder lyden. Det samt at det lyder lidt som på Vectraen der fik skiftet kædestrammere (og så forsvandt lyden) gør at jeg tænker kæde. Eller måske mest kædestrammere/styr. Håber det giver mening også for jer der har bedre forstand på det end jeg
Jeg har også fået skiftet koblingen, den begyndte at 'glide' når 4de gear skulle arbejde. Så dén tænker kan udelukkes. Det håber jeg i hvert fald
Servoen tror jeg er lidt træt, men den gider dog at hjælpe mig når jeg drejer. Kan den lave lyde når man kører ligeud - og som stopper når jeg slipper speederen?
Mvh Claus
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Der er flere gode Saab værksteder i landet.
Hvis du giver et praj mht. geografi så kan du sten sikkert få et par anbefalinger.
Hvis du giver et praj mht. geografi så kan du sten sikkert få et par anbefalinger.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- cjr
- SAAB NET NYBEGYNDER
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Det er lidt uden for mit lokalområde som er østlige Jylland.
Derfor har jeg ingen direkte anbefalinger baseret på egne oplevelser. Kigger jeg i klubbens seneste blad er der to annoncører i Det sjællandske. Så anbefalingen kommer altså udelukkende fordi de støtter klubbens arbejde med lidt annoncekroner og så at de er specialister i Saab, naturligvis. Det er Harry Mikkelsen i Ringsted og så er det JHaut2teknik i Fredensborg. Har du ikke bladet kan du hitte telefonnummer på google.
Derfor har jeg ingen direkte anbefalinger baseret på egne oplevelser. Kigger jeg i klubbens seneste blad er der to annoncører i Det sjællandske. Så anbefalingen kommer altså udelukkende fordi de støtter klubbens arbejde med lidt annoncekroner og så at de er specialister i Saab, naturligvis. Det er Harry Mikkelsen i Ringsted og så er det JHaut2teknik i Fredensborg. Har du ikke bladet kan du hitte telefonnummer på google.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 'slibelyd' - måske kæde eller kædestrammer?
Hej Claus
Mht. værksted kan du også google "SAAB-specialist Nordsjælland" eller gå ind på Saabparts.com/dk for at finde de tilbageværende autoriserede værksteder.
Mvh/NC
Mht. værksted kan du også google "SAAB-specialist Nordsjælland" eller gå ind på Saabparts.com/dk for at finde de tilbageværende autoriserede værksteder.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- cjr
- SAAB NET NYBEGYNDER