Side 1 af 3

Osram Night Breaker pærer

: 22. sep 2008, 21:09
af bolsen
Hej
Jeg har nu flere gange købt dyre Osram Night Breaker forlygte pærer, men de holder kun mellem 2. til 3. mdr. Hvis jeg sætter almindelige Osram pære i, kan de holde flere år. Har I også denne erfaring, eller er det galt med spændings releet.

Osram Night Breaker pærer

: 22. sep 2008, 21:21
af Deja-wuzzz
Prøv at kontrollere din lade spænding.
Jeg har selv kørt med samme pærer i 6 måneder , men bruger kørelys i dagtimerne så det kan ikke sammenlignes :roll:
Mine tidligere pærer holdt i 10 År , og måtte udsktifes fordi de simplethend var aftaget for meget i lysstyrke
(derfor bruger jeg positionslygtene som kørelys i dag )

Osram Night Breaker pærer

: 22. sep 2008, 23:16
af tagetoft
Jeg har skiftet 4 Night Breaker (H7, kørelys) på 15.000km / 10 mdr :-( Lækkert lys, men angiveligt ikke de mest holdbare pærer. Ingen andre pærer er gået undervejs, så jeg tror ikke det er spænding - pæren holder bare ikke ret godt ... Mvh / tage

: 23. sep 2008, 11:33
af Jake
Har kørt med mine i over et halvt år. Men det er godt nok på en 9000.

Har også læst at en del oplever kort holdbarhed, men det er ikke noget jeg har oplevet.

: 23. sep 2008, 13:28
af dragedems
.. så vidt jeg husker, st står der noget om "begrænset levetid" på bagsiden af emballagen med Nightbreakerne".. :(

: 23. sep 2008, 14:14
af dragedems
dette siger lidt om levetiden : på osrams tyske hjemmeside står dr noget om 450 timer.. og det er jo ikke meget...

Billede

: 23. sep 2008, 14:18
af dragedems
måske man skulle bruge den i stedet:
http://alarmshop.dk/autopaerer/osram_h4 ... ay_da.html
citat:
H4 Light@Day pæren er en specialpære fra Osram. Pæren er fra Long life serien Light@day. Light@Day serien er specielt udviklet til lande, hvor det er påbudt at køre med lys hele døgnet. Serien er derfor meget bedre rustet til danske forhold.

Måske har du en bil, hvor pærerne ofte springer? Så kan det med garanti betale sig at skifte til Light@Day.

: 23. sep 2008, 17:54
af Deja-wuzzz
450 Timer var ikke meget , men svarer vel til en 25.000-30.000 Km.
Hvis man skifter 4 stk. på 15.000 må det næsten være fordi spændingen på pæren er for høj.
Nogle biler ( bla. Audi ) kører med formodstand på pærerne når der køres i dagtimer ,hvilket giver længere levetid.

Hmm.. mine gamle Tungsram har vel kørt 4500 Timer ,og virkede ennu :shock:

: 23. sep 2008, 19:26
af bolsen
Tja-Dragedem :idea:
Det kan kodt være jeg skal prøve Light@Day pærer,men tror du de lyser lige så godt som Night Breaker, -for de er da rigtig goé i forhold til almindelige pærer.

: 23. sep 2008, 20:58
af BEK
Det er helt normalt at +20/40/70% pærer, har en kortere levetid end alm. pærer. Det skyldes dels trådens udformning og forøget varme.

Night Breaker pærer

: 23. sep 2008, 21:47
af ErnstHøjbergJeppesen
Nu er det jo sådan, at ved traditionelle halogen pærer afgøres lysintensiteten af glødetrådens modstand. De traditionelle pærer har en rimelig lang levetid pga en kraftigere glødetråd, men de kan ikke hamle op med de de nye krav fra brugerne om et stærkt og mere hvidt / blåligt lys som fra zenonpærerne. Derfor har alle fabrikanterne udviklet diverse pærer, som imødegår forbrugernes ønsker, - men forbrugerne må også acceptere, at det koster pga. den kortere levetid. Det kan der ikke ændres på, hvis man ønsker et stærkt hvidt / blåt lys, hvis man ikke vil betale, hvad zenon pærerne koster inkl. den automatisk niveauregulering, som jeg mener er et krav. Desværre er der mange, der har set stort på det, - indtil næste periodiske syn!
Jeg kører med Philips Iceblue. de holder ikke særlig længe, men giver et godt lys. Og ærlig talt, hvor mange hundred kronersedler smider vi ikke i tanken i samme periode. Så det kan da ikke være pærerne, der vælter bilbudgettet.
Never mind - skift til zenon med alt hvad det bringer. Men husk at den længere levetid modsvares af en meget dyrere pære!
Bare et lille input fra en el - mand.

Night Breaker pærer

: 23. sep 2008, 22:10
af hf-eco-power
Helt enig her!
Kører selv med Philips pærer, hhv. Premium +30 til fjernlyset og de nyeste VisionPlus til nær-/kørelyset. Er mildt sagt meget tilfreds med begge typer. Det giver et markant bedre "syn" ude på de mørke strækninger. Sidstnævnte er endda lavet i krystalglas som vist nok den eneste på markedet og indeholder samtidigt en slags Xenongas, så vidt jeg kan forstå :?
Lysudbyttet skulle være ca. ½ gang kraftigere ifht. traditionelle halogenpærer. Levetiden har jeg heller ingen negative meninger om so far. Et plus er her, at bilens orig. kørelys er et såkaldt reduceret kørelys (formodstand), sålænge vælgerkontakten befinder sig til venstre, selvklart. Der er her tale om H1 pærer :wink:

De koster så til gengæld ca. 100,- stykket, men er dog alle pengene værd, synes jeg!

/Henrik

: 23. sep 2008, 22:54
af T-Slot
Hej

Jeg har stor glæde af Osram Night Breaker.

Bruger dem kun på det lage lys på mine 9ker, og så holder de jo længe.....

: 24. sep 2008, 22:39
af koldstart
Den der med formodstand på kørelys om dagen....

Jeg mener min gl Passat havde sådan et system, og det havde 3 klare fordele:

1) Pærerene holdt længere
2) lyset i instrumentbordet var slukket om dagen, så det sparede på de pærer der er så vanskelige at udskifte.
3) man glemte aldrig at tænde for sit kørelys.

På min nuværende Saab må jeg trille omkring med permanent natbelysning, og der vil jeg da gerne ud over, hvis jeg kan.

Kan man selv trække en shunt.ledning, med modstand, mellem batteri og ledningen til det korte lys (inkl. baglygter og nrpladebelysning)? Eller vil man blot kortslutte ledningsnettet, og så fodre sit instrumentbord med strøm til instrumentlys ad begvejen? :roll:

Hvis nogen ved hvordan man gør, er det så noget jeg kan få hjælp til, og hvad koster sådan et indgreb (slag på tasken) :?:

: 25. sep 2008, 02:00
af Edwins
I min gamle 99 sidder der 3 saftige keramiske powermodstande i v. hjulkasse. Et relæ kobler disse modstande ind og ud. Skulle styrestrøm til relæet fejle, lyses der med fuld styrke.

Når den lille kontakt på instrumentpanelet er til, er lyset søvnigt, men lovligt. Der løber så 22-23 watt til hver forpære. Når kontakten er fra er der fuldt blus på.

Bare sådan en sød, nuser lille en som sidder og dikke-dikker relæet:

Billede

Som noget man ikke tænker over vrider jeg rheostaten til instrumentlyset i minimum når jeg lander om aftenen. Når jeg så får brug for instrumentlys igen, vrides rheostaten op, og pærerne softstartes. Skift af instrumentpærer i egne biler er ikke det jeg gør mest i. :D

På Cabben, '92 og morens bil Og900 '93 har jeg ændret ledningsføring og rodet med lampesokler således at bilerne igen kører med hjørnelys på om dagen, som 99 og de tidligere 900. Det store lys brænder kun når der er brug for at belyse vejen foran sig. Forpæreskift er ikke udpræget hyppige, må man nok sige.. :teethsmile