Banner cycler

Osram Night Breaker pærer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

25. sep 2008, 10:28

Der er flere muligheder.
9k kan der monteres 21W parkerings halogen pærer i forlygter
i 0,9k kan der monteres 21 w kørerlyspærer i forlygten. Det har jeg selv i min CAB. Så sparer jeg netto 68 watte lys ved dagskørsel. Desuden holder hovedlyset meget længre på den måde.
Til de listige :
Træk en ledning der modtager signal når generatoren lader. Dette signal bruges til at tænde et relæ der kan bruges til kører lys. Evt i de ekstra sokler der er i hjørneblink lampen. På den måde tænder de når motoren ruller og der lades, desuden slipper i for at belaste baglygterne. Så kan der spares rigtig meget strøm.....( = mindre benz forbrug).

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

25. sep 2008, 11:55

Loven kræver også baglys og nummerlys, som en del af kørelyset. Ork, det er undersøgt til bunds.

Jeg var aldrig forelsket i de biler som tænder sit kørelys, som funktion af generatorens ladning. Det er et velkendt faktum at de fleste pærer springer når de tændes.

På mine gamle biler kommer der lys på når tændingsnøglen kommer i kørestilling. Der serveres altså 12 volt for dem i tændingsøjeblikket, stigende til 14 volt når bilen kører. På en bil som tænder lys som generatorfunktion serveres der 14 volt for pærerne i tændingsøjeblikket.

Der er en betragtelig effektforskel for en pære når den forspændes med 14 volt, i stedet for 12.

At jeg bytter så få pærer på bilerne tilskriver jeg selv at de sparkes i gang med 12 volt og ikke 14.

Positionslys er for lidt for kørelyslovgivningen. Her et par billeder fra da jeg lavede kørelys på Cabben, så de stakkels forlygtepærer og generatoren kan få fred om dagen:

Positionslys:
Billede

Kørelys:
Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC

25. sep 2008, 12:40

Flot lavet! Det er helt efter bogen :!:
Det er en udpræget misforståelse, at det lovpligtige dagskørelys styrkemæssigt skal svare til et normalt nærlys - altså 55W! Var min egen CS´er ikke udstyret med dette såkaldte "reduceret kørelys", kunne jeg sagtens være fristet af at lave et system á la det, min gamle M81 900T var udstyret med ab fabrik, nemlig det velkendte 21W (hjørne-)sikkerhedskørelys! Problemet blev så hen ad vejen - angiveligt et alderdomstegn - at styrken kom til at minde for meget om et parkeringslys istedet (5W) :(
Et spændingsfald fra batteri til ledningen helt ude i lampen måltes til >2,0 V! Der blev gjort flg. efter råd fra en autoelektriker: Montering af et hjælperelæ som letteste løsning! Dette blev placeret oven på venstre hjulkasse lige før el-centralen, da det viste sig, at der i forvejen hang en rød/hvid ledning der fra fabrikken, som ikke blev brugt til noget, men som var strømførende ved 1. klik på tændingsnøglen - PERFEKT! Denne kunne så passende bruges som styrestrøm, og således fik jeg fikset dét problem. Sammen med en opfriskning af lygternes paraboler, rengøring af glassene indvendigt samt friske 21W pærer, blev lyset faktiskt (blændende :lol: ) godt!
På en "forsøgsstrækning" en sen aftentime på en mørk, øde landevej, prøvede jeg at slukke for nærlyset. Minsandten, om jeg ikke kunne se vejen og det, jeg skulle, med kun dette lys! :shock:

Operationen blev således en succes, og jeg kan kun anbefale andre med lignende problemer på de aldrende SAAB´er at gøre det samme :idea:

viking - gider du ik´ lige forklare dette: "9k kan der monteres 21W parkerings halogen pærer i forlygter" ???????? :? :roll:

/Henrik
Brugeravatar
viking

25. sep 2008, 12:53

Jo naturlig vis. HF

Man kan købe nogle osram halogen pærer 21 W der passer ned i parkeringslys fatningen.

Dermed har du kørerlys og baglys mv uden at have hovedlyset i aktion.
Kørerlyset virker når du fjerner sikringen til reduseret kørerlys og drejer lyskontakten til parkeringslys.
Reduseret kørerlys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindrelys og noget varme på effekt modstandende). = samme benz forbrug.

Til E:
Min opbygning er med et signal til et lysrelæ fra generatoren, der giver signal når enheden lader. Strømmen til pærerne skal komme fra det "normale" 12 v system.
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!

25. sep 2008, 13:07

viking> men det kræver vel at man husker at slukke for positionslyset når man forlader bilen.. ellers tapper det jo strømmen "over night", ik ??
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
viking

25. sep 2008, 13:33

Jep ellers skal der trylles med nogle ledninger eller en lys alarm...
(PS lån ikke bilen ud til den "langhåret" model : Ingen strøm næste morgen, samt buler overalt og det hele er opstået af sig selv...) :?
Brugeravatar
viking

25. sep 2008, 13:36

Sådan ser fætteren næsten ud :

http://www.autobulbsdirect.co.uk/h21w-r ... 17299.html

Den skal vist være ligebenet til 9k parkeringslys
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

25. sep 2008, 14:37

Reduceret kørelys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindre lys og noget varme på effektmodstandene). = samme benz forbrug.

Ikke sandt, effektforbruget er mindre. Når jeg har "søvnigt" lys på min 99 om dagen, er det nu ikke så meget for at spare effekt, men for at skåne forlygtepærerne, så jeg ikke skal rende og bytte pærer i et væk, pga. kørelyslovgivningen, som jeg absolut ikke bifalder.

Hvad er det næste? En lille gul rotorblinker på taget og en dæmpet wau-wau wailer som snakker ud af kølergrillen, så vi er sikre på at se og høre hinanden?

Billede

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking

25. sep 2008, 15:23

Hvad det næste er :
http://www.berlingske.dk/article/199910 ... 110130685/

"Du kører for stærkt fy fy fy, skal vi sende en SMS til din værge !!!!! "

Ingen smøjer, sprit, fedt, fart eller spas. bliv koksgrå og stem på Marianne helvede......
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC

25. sep 2008, 16:23

viking skrev:Hvad det næste er :
http://www.berlingske.dk/article/199910 ... 110130685/

"Du kører for stærkt fy fy fy, skal vi sende en SMS til din værge !!!!! "

Ingen smøjer, sprit, fedt, fart eller spas. bliv koksgrå og stem på Marianne helvede......
hehehehe :lol: :lol: :lol: :lol:
der fik vi da vist tændt godt op i kakkelovnen :lol: :lol:
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Jensen
Administrator

25. sep 2008, 19:35

hf-eco-power skrev: Sammen med en opfriskning af lygternes paraboler
Jeg har også givet mine blink-/køre-/positionslys en opfriskning. Jeg har simpethen malet parabolerne med krom effekt maling. Efter over 20 år på vejen bliver de grå og kedelige (næsten sorte). Det ser super lækkert ud, næsten som nye lygter. Dette trick dur dog kun på de gamle 900 hvor man kan pille glassene af. Baglygterne på min 900cc får samme tur når den tid kommer. På en sedan kan man desværre ikke uden at splitte lygterne af :( lorte hella lygter med dårlig stelforbindelse og lysshow ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:

25. sep 2008, 20:17

Jeg troede at dårlige stelforbindelser og lysshow var en Ford-ting? Jeg har ikke haft knas med lyset, siden min '63 TT, som havde så tærede sokler i forreste positionslys at der ikke var noget tilbage til at holde pærerne, som følgeligt havde loddede forbindelser på pærepolerne. :oops:

Billede

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:

25. sep 2008, 20:20

viking skrev:Reduseret kørerlys giver ingen mening, det bruger jo samme effekt. (mindrelys og noget varme på effekt modstandende). = samme benz forbrug.
Hvis det er tilfældet så ringer jeg til teknisk skole i morgen og melder mig til som første års lærling igen for så er der noget grunlæggende galt i det jeg lærte for 16 år siden. ja ohms lov må være omskrevet siden den gang :roll:

hvis vi tager en 21W :idea: til 12V så har den en modstand på 6,86ohm og trækker 1,75Amp

lad os bare tag en modstand på 6,86ohm og sætte foran vores 21W :idea: så får vi en samlet modstand på 13,72 ohm. da spændingen stadigvæk er 12V falder stræmmen til 0.87Amp effekten er her efter nem at regne ud da det er Volt * Amp = 12 * 0,87 = 10,44W

Viking er vi enige eller skal jeg ringe til det jyske helvede i morgen :lol:
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!

25. sep 2008, 22:36

Jammen det går jow helt fint Casper :wink:

Effektttabet i serie-modstanden vil være 13 Watt i en 1,6 Ohms modstand hvis man ville reducere de 55W til 21W , ved 12 Volt ( pr. pære )
Da spændingen er lidt højere skal der nok benyttes en lidt størrer modstand.
Senest rettet af Deja-wuzzz 25. sep 2008, 22:40, rettet i alt 1 gang.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
BEK
SUPER SAAB FREAK

25. sep 2008, 22:39

koldstart skrev:Den der med formodstand på kørelys om dagen....

Jeg mener min gl Passat havde sådan et system, og det havde 3 klare fordele:

1) Pærerene holdt længere
2) lyset i instrumentbordet var slukket om dagen, så det sparede på de pærer der er så vanskelige at udskifte.
3) man glemte aldrig at tænde for sit kørelys.

På min nuværende Saab må jeg trille omkring med permanent natbelysning, og der vil jeg da gerne ud over, hvis jeg kan.
Hvorfor er det et problem at køre med lys i instrumenterne ? Det er lysdioder der sidder, så du skal nok ikke frygte at lyset forsvinder af at blive brugt, som en glødelampe.

Anyway, jeg har justeret mit lys helt i bund via den kontakt der nu kan det. Min bil er udstyret med aut. nedblændelig bakspejl, og det bliver også brugt til at justere kontrast i SID/radiodisplay - det virker fint fnt for mig.

Om lyset i instrumentet bliver justeret sammen med SID/radiodisplay, ved jeg faktisk ikke - jeg bruger Nightpanel så snart der er lidt mørkt.
Saab 9-3SS BSR Stage 1 - brum brum :)

Tilbage til "Modern Forum"