Banner cycler

Osram Night Breaker pærer

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

25. sep 2008, 23:53

I lighed med en 9000´er sidder der et lille "magisk øje" i radio-hovedenheden, der afhængig af lysintensiteten i kabinen justerer instrumentbelysningen, men selve grundjusteringen foretages stadig med en reostat. I 9-3ss/sc er denne elektronisk.

Jeg forstår til gengæld ikke, at der er grund til at lave en så stor sag ud af et emne som spænding><pærers holdbarhed inklusive softstartede pærer og hvad har vi. Jeg oplever yderst sjældent, at der sprænger én af de utallige pærer, der findes i en fuldloaded 9000, såvel med som uden loddeben. Sker det en sjælden gang, bliver det fikset pr. omgående. Færdig, slut! Hvor meget spænding er der egentligt på et normalt gennemsnitsbatteri, efter at vognen har sovet hele natten lang? Ikke meget over 12V, angiveligt. Hvad, når man så vrider øret rundt og dermed belaster batteriet sammen med tændte instrumentlys? Så snakker vi måske 10 - 10,5V. Skulle det så være et problem med pærernes holdbarhed? Ikke som jeg ser det :wink:

Man kunne måske netop kalde dette for softstart-ning af disse hårdtprøvede glødelamper
:roll: :?

/Henrik


Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

26. sep 2008, 00:41

:ontopic
Ja, lad lysekontakten stå så lyset tændes umiddelbart før end starteren sætter ind. Så er de da soft startet som hf-eco.. skriver.

:offtopic
Og lad så for øvrigt det skide lys være tændt. Baldre der en pære så skift den. Der er ikke nogen grund til at finde på en masse tricks for at undgå at have fuld lys på vognen i dagtimerne. Let foden lidt fra speederen og spar mere bensin end lamperne forbruger. Et nedslit batteri eller en håndfuld brændte pærere er ikke værd at vægte mod et barns liv. Dette skriver jeg fordi et godt kraftigt lys på bilen gør at den er langt nemmere at se i modlys om dagen og derved kan børn og gamle nemmere registrere bilen og undgå at gå eller cykle ud foran den. Det virker også i forhold til andre bilister der nemmere ser den mådkørende. Denne regel om lys på bilen er ikke lavet for bilernes skyld, men for at vores alle sammen bedre kan opdage bilerne. I mit sind er det noget forbandet pjat at prøve at få så lidt lys ud at lygterne at det kun lige akurat er lovligt. Brug nu det lys som det er tænkt. Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning. Den der ikke ser bilen kan være på en villa vej i en by du tilfældigvis kører igennem eller dit eget barn lige rundt om hjørnet hvor du selv bor. Sæt godt og kraftigt lys på bilen dag og nat og kør i andre kvarterer som du vil have at andre kører i dit. Det er i vores alle sammens interesse at bilen kan ses så tydeligt som muligt i alle situationer. Vær også opmærksom på at kørelys og hvide sideblink foran er en uheldig kombination. Orange blink ses bedre når lyset er tændt. Læg nogle ekstra pærere i handskerummet sammen med ekstra sikringer og skift når det er nødvendigt. Det er et usselt sted at spare :evil:

:offtopic
Denne tanke om at der ikke er nogen der skal bestemme "om der skal være lys på min bil" er meget lig debaten om at vejbump ødelægger støddæmperne... Så kør dog langsommere over dem og skift de støddæmpere hvis de går i stykker, men hold dog farten nede. Det er det bumpene er der for. Kører I også med bred sort tape på skrå over brystet så det ser ud som om I har sele på fordi der ikke er nogen der skal bestemme om I skal have sele på?

:ontopic
De der Night Breaker lyder som nogle rigtig gode pærere. Dem vil jeg prøve og se om de kan gøre nytte på en og900 der jo ikke har verdens bedste lys. Jeg må nok hellere købe tre med det samme så der er en til handskerummet :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
René-Jørgensen
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 388
Tilmeldt: 15. nov 2005, 22:56

26. sep 2008, 10:08

khs, ENIG!!

Jeg er selv stor modstander af at folk kører med "lovlig" lys, for det gør sq en forksel - Ved "kun" lovlpligtigt kørelys kan man i farten risikere at tage fejl af om det er en standset bil ... Jeg ved godt der ikke er nogen af superbillisterne herinde der kunne, men jeres nabos bedstemødre kunne i hvert fald ;) Og det ville da være trist at der skulle være en Saab mindre på vejen fordi at hun er en uopmærksom moden dame. For en stor uge siden oplevede jeg at der var en grå Galf2 med positionslys som blændede FULDSTÆNDING (Ja, med caps und alles!) ind i vejen en morgen hvor der ellers ikke var udpræget meget tåge .. Havde jeg været 4 år yngre, kørt en japserslæde og haft travlt med at holde omdrejningerne i top, så er jeg sikker på at jeg kunne have kørt ud foran den uden nogensinde at vide hvor den var kommet fra.
Oftest (I min verden) er det ældre Volvo eller Mercedes som holder af at køre med minimumslys og heldigvis ikke noget man ser særlig tit på Saab, og hvorfor skulle man også det? De er trods alt de første til at lave automatisk slukning af forlyset - http://www.saab.dk/main/DK/dk/innovations.shtml helt tilbage i 69, hvor det åbenbart var en dokumenteret sikkerhedsforanstaltning at køre med nærlyset tændt.

Jeg har svært ved at forstå hvorfor det er man vil gå på kompromis, folk herinde bruger mange penge på at holde deres biler i tip-top stand, opgradere motor og den slags, men at ofre 150kr på en pære hvert halve år - Det kan man ikke? :S I sidste ende må det være en så uendelig lille udgift i forhold til hvad man får, hvad bruger i ikke på brændstof om måneden?
Det er lidt ligesom de folk der ikke vil give de småpenge til at skifte deres viskere når de absolut INTET regn fjerner, de 150kr et sæt udemærkede viskere kan koste, kontra den komfort og sikkerhed der er i at få dem skiftet.

Sidst men ikke mindst, så plejer Thansen faktisk at være billigst med autopærer (I hvert fald af hvad jeg har fundet), og de er på lager stort set altid så man bare kan smutte ind og hente dem. http://thansen.dk/product.asp?c=2138214 ... 1664424973 (Bare til info, da jeg tit synes folk (På bilgalleri og den slags) poster diverse internetbutikker med et suuuupertilbud der koster væsentligt mere + porto)
www.SaabMuseum.dk
Saab 9-5 2011, Saab 9-3 Aero 2001, Saab(-Lancia) 600 1985, Saab 900 T16 Aero 1984, Saab 900 T8 1979, Saab Sonett 2 TT 1967, Saab 96 TT 1966, Saab 96 Sport 1962, Saab 96 TT 1962
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. sep 2008, 11:05

Dem der kører med manglende forlys hvad enten det er fordi de kører på positionslys eller med en sprungen forlygtepærer kan være til stor fare i trafikken, så vidt er jeg enig. Dem der kører med fejljusteret nærlys eller blå og grønne pærer som blænder helt usandsynligt vil jeg dog mene er til endnu mere gene i trafikken.
Jeg kører altid med kørelys når det er lyst. Dvs. 2x26watt forud og 2x10 watt bagud. Dette overskrider så rigeligt de påkrævede 2x18watt forud og 2x5watt bagud. Er der en sjælden gang en selvbestaltet politibetjent der signalerer til mig, så kan det da ikke være fordi han har overset mig, i så fald vil han da ikke signalere mig ;) Havde jeg kørt med reduceret spænding på mine h4 pærer vil der aldrig være en sjæl der lagde mærke til at jeg "kun" havde 26 watt på lygten.
Grunden til at jeg kører med kørelys er ikke for at spare pærer. (I de 5 år jeg har kørt SAAB har jeg kun skiftet 1 sæt pærer, og de var ikke engang sprunget) Grunden er forlygteparabolerne. De bliver matte af den kraftige varme fra pærerne. At nogen vælger at køre med pærer der giver mere lys er som at tisse i bukserne da de så vil svitse parabolerne endnu mere. Som ekstralys har jeg monteret 2x50 watt fjernprojektører, ikke kun for at bedre kunne se, men for at blive set af rådyr og vildt. Derfor kører jeg også med fjernlys i skumringen hvor man egentligt godt kan se, men hvor rådyrene især vandrer fra deres fødeområder til hvor de overnatter.
KHS: Hvis du mener at der er dårligt lys på en og900 så tro jeg du skal overveje at få skiftet forlygteparabolerne ud før du køber dig fattig i ekstreme pærer. Paraboler koster 500 pr. stk., det svarer til ca. 4 pærer som jo kun holder 2-3 mdr. hvilket vil sige knap et års forbrug af pærer. Parabolerne holder mindst 5 år, og så kan man bruge standard Osram pærer til 25 kr. pr. stk. som også holder 5 år. Dette giver et væsentligt bedre og skarpere afgrænset nærlys, og det er det der er med til at fremme sikkerheden, i min bog i hvert fald.
Undskyld hvis jeg provokerer, men jeg føler mig også provokeret når du antyder at os der kører med reduceret effekt på kørelyset i dagtimerne bare er pisse ligeglade med alt der hedder trafiksikkerhed, og ældre kvinder og små børn der ender under bilen bare selv er ude om det. :(
Godt ord igen, du bestemmer selvfølgelig selv hvilke pærer du kører med, men der er bedre og billigere alternativer så vidt jeg ser det.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

26. sep 2008, 11:15

Når man nu som jeg ikke er overbevist om de "mirakler" kørelys laver, er der vel ikke noget forgjort i at reducere lyset til det mindst lovlige?

Hvis man er ude i at forlyset skal skifte mellem højt og lavt automatisk, en lille rotorblinker på taget og en dæmpet wau-wau wailer som hyler, skal folk slet ikke have kørekort, men bør så købe sig en en kongeblå rollator i stedet. Jeg har da kørt både i Tyskland og USA uden forlygter tændt, og har ikke de allerfjerneste problemer med at se mine medtrafikanter. Kørelys stinker, længere er den ikke ikke. Det er en narresut, som blev indført sammen med hastighedsreduktioner, hvor man så tillagde lyset at der var færre færdselsuheld. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

26. sep 2008, 11:43

Jensen: Jeg har ok paraboler i min og900 nu, men er helt enig i at man da også skal skifte parabolerne. Jeg mp nok skifte den mens de endnu kan købes.. Provokeret? Godt :-) Det skærper opmærksomheden på problemstillinger at vi diskutere dem :-)

Edwins: Du glemte at rød mand i lyskurven er en åndsvag regel. Man kan jo bare se sig for når man går over... Hvis alle kørte uden kørelys ville det være normalbilledet og ikke noget stort problem, men når nu de fleste kører med lys, er de få der ikke gør nu mere usynlige end de ellers ville have været. Spørgsmålet er om man, af principielle årsager, kan forsvare at være den der opfører sig farligt fordi man ikke er forudsigelig set fra de andre trafikanter? Tyskland og USA eksemplet duer ikke da alle bilerne er uden lys og der derved ikke er nogen der skjuler sig med slukkede lygter i en række biller med lys på. Se nu indad og lad være med at blive trodsig, men se hvordan du kan gøre livet i dette samfund lettere for dem der skal leve med dig :-) For mig er det ok du ryger på dit enkeltmandskontor, men ikke at du ikke bare tænder dit lys og opfører dig som en ansvarlig borger i dette land. Man kan ikke bare leve efter egne regler.... Dog er denne ting med lys jo nok en af de mindre alvorlige forseelser :-)

Jeg googlede forøvrigt på kørelys og fandt undersøgelser der viser at der ikke er nogen målbar målbar effekt på fodgængere, men dog på medtrafikanter...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

26. sep 2008, 13:37

Jeg er, modsat Edwins, tilhænger af brugen af kørelys i dagtimerne. Det var ikke en dag for tidligt, at det blev indført :!: Til gengæld skal det så være "enten/eller": Enten har alle lyset tændt, eller også har ingen.
På en ferietur i det herrens år 1983 til Gardasøen i vores 900 GLs fra ´79, blev vi konstant mindet om, at vi havde lys på, hvilket faktisk var direkte ulovligt dengang. Fair nok! Alle andre kørte jo med slukkede lamper. Så ved næste rast blev det lige fikset, så vi lignede alle de andre og kunne køre i fred...så at sige.

Er just i søndags kommet hjem fra Frankfurt efter messebesøg. Tingene har vist ændret sig ret så markant i den mellemliggende tid. På trods af, at det vist endnu ikke er indført ved lov i Tyskland, at der er påbud om kørelys i dagtimerne, kører langt hovedparten af bilisterne ude på Autobahn´en med lyset tændt...måske endda helt op til 90%!!! Det er lidt tankevækkende, synes jeg :roll:
Problemet er som før nævnt, at de (få) bilister, der vælger at lade lyset være slukket så er endnu mere "sløret" eller "gemt" i mængden, så derfor bør der være en regel om enten det ene eller det andet. Men noget tyder altså på, at vores sydlige naboer har "set lyset" i det sikkerhedsmæssige aspekt desangående.

Sådan er der så meget, men selv er jeg rimeligt overbevist om det positive i brugen af kørelys. Hatten af for svenskernes fremsynethed med tanke på, at det indførtes for omkring 37 år siden :shock:

/Henrik
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

26. sep 2008, 13:45

enig !! men det sørgelige er jo ikke desto trods, at antallet af dræbte i trafikken stiger og stiger .... og specielt antallet af dræbte motorcykelførere er jo skræmmende...
til trods for at MC'er også skal køre med lyset tændt, og gerne langt lys i dagtimerne.. men her spiller hastigheden måske en rolle.. ?
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

26. sep 2008, 14:07

:offtopic
Mht. MC'erne er der en hel del grunde som ikke har meget med lys at gøre.
Gamle mænd på nye maskiner. Der er en del flere hypper i en moderne maskine end i den de drømte om eller kørte da de var yngre.

Bilisters manglende respekt for MC'er..Jeg har flere gange set mig nødsaget til at nakke et sidespejl på en bil der troede at jeg kunne presses til siden.
Det var nemmere dengang en mand på en MC per definition var en rod

Bilister der tror at en MC er en 45-knallert.

Og sæ'fø'li fart..selv min gamle ' 89 500 ccm enbanker kører fra en Porsche til 80.

Der er så selvfølgelig opfundet Vibralys til MC'erne. Det påstås at virke så man bliver set bedre, men det hjælper nu ikk' meget hvis bilerne er ligeglade.

Bemærk f.eks den forskel der er på bilers og MC'ers adfærdsmønster omkring at holde afstand:

Bilisterne holder mindst mulig afstand for at der ikke skal slippe nogen ind foran, MC'erne holder afstand for at kunne bremse... :twocents .
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. sep 2008, 19:34

En meget passende "dagens tegning" fra jp
Billede
;)
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. sep 2008, 19:55

Tusind tak Jensen, men jeg bryder mig ikke helt om den tegning... :arghh Da jeg jo også kører på mc og er startet i en sen alder.. :mrcool :mrgreen: :mrgreen:
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
khrisdk
Webmaster
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 26. jun 2007, 20:01

26. sep 2008, 20:37

Nå ja

Den skal du nu ikke være ked af Stoffer..den indeholder mere end et gran salt af sandhed....Jeg har set mænd på store moderne V-motoriserede japanske softchoppere, med en udstødningslyd der giver et udslag på 7 på Richter-skalaen næsten stå af cyklen og trække for at få den rundt om hjørnet :Hvadhulen ..ikk' ligefrem yndigt..

Da jeg startede med at køre MC var mine maskiner ældre end mig sæl' (lige bortset fra en afstikker på noget Kawa.. jeg skal komme efter dig). Nu har jeg langt om længe nået en alder hvor maskinen er yngre end mig selv om den er en let rusten yderst brystsvag Off-roader.

Til gengæld har jeg prøvet de fleste af de hurtige sportsmaskiner der findes, og jeg er helt sikker på at Far Friværdi der kører 1000km om året i solskinsvejr og egentligt syns at det trækker lidt for meget ville ryge af hesten hvis han kom til at rive en af dem i øret (spørg lige om jeg har fordomme i den retning)...

Så køv dog en Cab...for de 200+K en MC koster kan man da kommme langt..

No Offence..det er ikk for at genere nogen, men der er lige lovlig mange der kører MC pga. en illlusion.

MC er da noget man kører fordi man elsker den måde at bevæge sig på, uanset vind, vejrhaner og image :biglove

Sorry :saynomore
For Those About To Rock..We Salute You..

Bilen på The Saab Register
Den Sure Gamle mand

Christian W
Medlem Nr. 349
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. sep 2008, 20:47

Hehe ja jeg kan kun give dig ret, og jeg tager det da heller ikke ilde op, det var jo bare lidt ironi... og det med lyden skal jo til, det skaber jo trafiksikkerhed( de kan da ike sige at de ikke hørte mig)...... Og jo det er en ung japansk kvinde, med 2 store...... cylindre.... :P
Her er hun: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... p?ID=14841

Men er denne tråd ikke ved at blive lidt meget :spam :tihi
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
ErnstHøjbergJeppesen
SAAB FREAK
Indlæg: 92
Tilmeldt: 10. feb 2004, 21:56

Kørelys, sikkerhed mm.

26. sep 2008, 20:50

Det er et rigtigt godt indlæg, der her kører.
Det rører ved noget, som længe har plaget mig, det er ikke så meget lyset, - men køreetik! Hvorfor er der nogen, som fjerner forreste nummerplade? Jo selvfølgelig for at undgå fotofællerne, - men hvor er det tarveligt! Nummerpladen foran er for at vi kan blive knaldet, når vi ikke opfører os ordentligt i trafikken. Stå dog ved vores ansvar. Kører vi for hurtigt (jeg kan ikke undslå mig), så stå dog også ved ansvaret og betal ved kassen, hvis det går galt.
Forreste nummerplade kan også være medvirkende til, at vi er mere bevidst om, hvordan vi kører. - Tja - sådan kan jeg blive provokeret til at skrive, dels når man ser en dødssejler i en SAAB 9000 syd for Århus uden forreste nummerplade og med en hastighed langt på den anden side af kørekortet, og dels når jeg læser, hvordan man ønsker selv at bestemme. Den ene forlygte lyste heller ikke og medtrafikanterne flyttede sig ikke hurtigt nok. Hvordan - har vi her i klubben strimere til bagruden med "SAAB Klub Danmark"? Det var ikke god reklame for klubben.
Teknik er godt, - men burde vi ikke også fokusere lidt på sikkerheden og køreetikken? Det burde være et varemærke, at vi kører i sikre biler, og at vi kører på en forsvarlig måde, som er det varemærket altid har stået for.
Hilsen fra en, der har slået sig sammen med en fra "etaten".

Tilbage til "Modern Forum"