Hvad er et laderelæ? Hvilken funktion har dette? Hvor sidder det på en 9000 turbo fra 1987.
Grunden til at jeg spørger er, at ladelampen begyndet at lyse i Fredags. Derfor har jeg skiftet generatoren ud med en anden jeg havde - i den tro at det var den det var galt med.
Men bilen lader heller ikke med den "nye" brugte generator - batteriet bliver bare afladet. Ladelampen lyser ikke i instrumtbrættet.
Kan laderelæet være defekt? Og hvad med den gamle generator, er den så defekt, eller kunne det være laderelæet der har været defekt hele tiden?
Eller er det noget helt tredje, problemet kunne skyldes?
Mikkel Poulstrup
Laderelæ, Generator, Ladesystem
Redaktør: Bestyrelsen
- lars
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Hej Mikkel
Laderelæet er det der bestemmer hvor stor spænding der bliver ladet med eks. 14,5 V.
Hvor det er på en 9000 ved jeg ikke ( har kun haft min 4 uger )
Men på de fleste bosch genaratorer er det i modsatte ende af remskiven, på selve genaratoren
monteret med to skruer der står på relæget hvor stor spænding det lever.
Hvis den genarator du har sat på ikke er helt magen til den gamle kan det være fejlen.
Det mest alm. er at din ladelampe får - fra genaratoren når motoren ikke køre men tændingen
sat til , når motoren køre kommer der + på ledningen fra genaratoren og lampen går ud hvis
den ellers lader da den så får + på to sidder.
En nem måde at se om genaratoren lader er.
Mål på batteriet uden motor igang ca 11,8 til 12,5 V
Start motor mål på batteriet igen ca 14 til 14,5 V
Hvis du får dette så lader den.
Et lade relæ til en bosch genarator koster ca 100 kr
I 8 ud af 10 tilfælde er det relæet .
Håber det kan hjælpe.
MVH
Lars
Saab 9000
Laderelæet er det der bestemmer hvor stor spænding der bliver ladet med eks. 14,5 V.
Hvor det er på en 9000 ved jeg ikke ( har kun haft min 4 uger )
Men på de fleste bosch genaratorer er det i modsatte ende af remskiven, på selve genaratoren
monteret med to skruer der står på relæget hvor stor spænding det lever.
Hvis den genarator du har sat på ikke er helt magen til den gamle kan det være fejlen.
Det mest alm. er at din ladelampe får - fra genaratoren når motoren ikke køre men tændingen
sat til , når motoren køre kommer der + på ledningen fra genaratoren og lampen går ud hvis
den ellers lader da den så får + på to sidder.
En nem måde at se om genaratoren lader er.
Mål på batteriet uden motor igang ca 11,8 til 12,5 V
Start motor mål på batteriet igen ca 14 til 14,5 V
Hvis du får dette så lader den.
Et lade relæ til en bosch genarator koster ca 100 kr
I 8 ud af 10 tilfælde er det relæet .
Håber det kan hjælpe.
MVH
Lars
Saab 9000
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
hejsa vi lige tilføje et link med en generel beskrivelse af generetor og lade system med tegning og tekst. siden er godt nok på engelsk men håber da den kan give lidt forståelse for hvordan det virker.
http://www.mgcars.org.uk/electrical/alternator.html
MVH Casper
http://www.mgcars.org.uk/electrical/alternator.html
MVH Casper
- mikkelpoulstrup
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Tak for svarene og hjælpen. Der var ingen vej udenom at afmontere generatoren igen og påmontere et nyt laderelæ på bagsiden af den. Nu lader bilen igen
Mikkel
Mikkel