Banner cycler

Polering af forlygter

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Carzzzer
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 156
Tilmeldt: 17. nov 2006, 07:55

Polering af forlygter

8. maj 2012, 22:30

Min 9-3 har angiveligt kørt et sted hvor der gruses i stedet for saltes om vinteren, så lygter og rude er temmeligt medtaget.

Jeg købte et kit på eBay til ca 150 DKK (http://www.ebay.co.uk/itm/Headlight-Scr ... 588b7f2377)

Processen er:
1) Afdæk med malertape omkring lygten
2) Vådslibe korn 2000
3) Polere med boremaskine (maks 2000 rpm)
4) Polere i hånden med coating

Da jeg havde løbet tilstrækkeligt mange gange frem og tilbage fra kælderen pga. akku'er til skruemaskinen der alle var næste flade, fandt jeg den rigtige boremaskine frem, som også viste sig at være nemmere at styre fordi den har et ekstra håndtag for enden.

Jeg var bange for at slibe for meget med korn 2000 papiret, men jeg kan se at man sagtens kunne have fortsat noget længere, det giver kun bedre resultat.

Indtil videre er venstre lygte (set forfra) poleret:
Billede
Billede
Billede


/Carsten
SAAB 9-3 2.0T Arc Convertible US 2004
Eat - Sleep - Boost
kimsaab
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 247
Tilmeldt: 21. apr 2011, 13:44

Polering af forlygter

8. maj 2012, 22:52

Hej
Super med godt lys :idea:
Hvilken side sider rattet i ??? Venstre side :idea:
Altså er det højre lygte du har poleret :idea: Smiler
M.v.h
Kim
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12109
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. maj 2012, 01:09

Flot resultat. :D

"Afslibningsraten" af glasset er vel nok lidt skræmmende for en så relativt ny bil. :shock:

Er det glasglas eller plastic der poleres på :?:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Carzzzer
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 156
Tilmeldt: 17. nov 2006, 07:55

9. maj 2012, 12:19

Plastic... (er det overhovedet nogle biler i dag der produceres med glas?)
Det bærer jo også en del af skylden for at de bliver ridsede og matte så hurtigt
/Carsten
SAAB 9-3 2.0T Arc Convertible US 2004
Eat - Sleep - Boost
BoTh
SAAB FREAK
Indlæg: 59
Tilmeldt: 7. jun 2011, 12:16

4. aug 2012, 17:26

Har tidligere efterlyst svar på dit problem, min egne 9-5 12/2003 har de sidste 5 år mistet mere af glansen på plastik glasforlygterne, så jeg overvejer meget at afprøve dit forslag.
Man kan vel bruge alm vådslibepapir korn 2000? Altså uden at skal omkring netkøb?
Kunne få oplyst ved M.H.Parts at nye lygter koster ca kr. 4500,- til min hvilket er billigere end andre steder jeg har fundet dem.
Carzzzer
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 156
Tilmeldt: 17. nov 2006, 07:55

5. aug 2012, 11:43

Det hele følger med i sættet, så du skal ikke ud at købe noget ved siden af...
/Carsten
SAAB 9-3 2.0T Arc Convertible US 2004
Eat - Sleep - Boost
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1482
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

5. aug 2012, 12:39

Flot. Et godt og dokumenteret resultat! 8)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

6. aug 2012, 22:15

Har netop købt et sæt, på basis af denne anbefaling.

Jeg fik ridser på plasten da jeg fjernede fluer med grydevamp for år tilbage, på benzintank i Tyskland. Ridserne er næsten poleret væk nu, men glasset er blevet lidt tåget. Lad os se om dette kan klare §-erne :?

Desværre er Eng£ steget lidt i mellemtiden. Men holder produktet hvad der loves, er det "money well spent".

Jeg skal nok poste resultat-info når jeg har afprøvet vidundermidlet. :arrow:
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
LasseG
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 9. mar 2011, 21:46

7. aug 2012, 09:24

Har bestilt samme kit, og kan da også smide et par billeder i denne tråd, når jeg har poleret min forlygte:)
Fik samtidigt også bestilt denne:

http://www.amazon.de/Profi-Poliermaschi ... _cp_auto_0

Skriver lige om det er noget lårt:)
LasseG
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 9. mar 2011, 21:46

11. aug 2012, 09:41

Så blev det også prøvet her på 9-5'eren...
Er tilfreds med resultatet. Håbede dog på en lille smule bedre resultat, men det er nok også efter hvor meget arbejde man ligger i det. Men her er lidt billeder:

Billede
Billede
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

11. aug 2012, 14:18

Det har da i hvert fald hjulpet :D

Jeg har ikke erfaring med lygtepolering, men fra anden polering, synes jeg tit at flere gantagne poleringer er nødvendigt for at få det fulde resultat, hvis udgangspunktet hvar godt slidt. Måske det vil give det sidste hvis du synes, der mangler noget. Det behøver jo ikke være lige nu. Måske en anden dag, hvor du lige føler for det.

Måske skal plastik-lygter lige have en hurtig polering hvert andet år for at holde sig "friske".
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

11. aug 2012, 15:34

koldstart skrev:Har netop købt et sæt . . . skal nok poste resultat-info når jeg har afprøvet vidundermidlet. :arrow:
Her er så min erfaring: Denne behandling er ganske enkelt fremragende :shock:

Jeg bortsleb nogen ridser på det ene lygteglas, med det medfølgende vandslibepapir, og jeg sleb ikke på det andet. Begge lygter blev blev poleret med sættets grønne voks, vand + den medfølgende slibe-rondél.

Derefter blev glassene poleret 2 gange hver, med den anti UV coating som også medfølger. Nu står mine forlygter som nye!

Det plast-glas som havde ridser ser nu helt fejlfrit ud! Ridserne var dog så dybe, at jeg måtte bortslibe fabriks-overfladen. Tilsyneladende er der en lidt blødere overfladeplast på vore lygteforsider. Men efter polering og coating kan jeg ikke se forskel på, hvor der er fabriks-overflade og hvor jeg har slebet igennem.

Alt i alt en absolut positiv anbefaling herfra.

Totalt tidsforbrug: 1 time inkl. at afmaske lygterne, udføre behandling samt fjerne "løbere" på fronten af bilen og rydde pænt op efter mig, - Jeg skulle jo nødig utroværdig, når jeg forlanger oprydning fra sønnen :wink:

Udgift: 167 kr. leveret med PostDanmark, og der er materiale til min. 2 behandlinger. En 3., hvis man genbruger vandslibepapir i polér-skive, og en 4. hvis man er fedtet med kremerne. :twocents
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4373
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

11. aug 2012, 18:10

Måske skal plastik-lygter lige have en hurtig polering hvert andet år for at holde sig "friske".
Lige præcis! Det er en rigtig god idé at gøre. Jeg benytter nu om dage selvsamme praksis, når jeg går amok med polérgrejet. Det er forbavsende at opleve hvor meget snavs, der faktisk kan gemme sig i plastic lygteglas og omvendt, hvor smukke de kan blive med en omgang polish :o

/Henrik
LasseG
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 9. mar 2011, 21:46

12. aug 2012, 14:35

Jeg må give den en omgang mere ved lejlighed... Var dog ikke synderligt imponeret over den der polereskive til boremaskinen. Men måske skulle jeg arbejde lidt mere med det der vådslibepapir istedet for:)
Brugeravatar
koldstart
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 28. nov 2007, 22:11

12. aug 2012, 15:40

Baseret på 1 enkelt forsøg, så vil jeg mene, at omhyggeligt forarbejde med vandslibepapir er afgørende for godt slutresultat.
LasseG skrev:... Var dog ikke synderligt imponeret over den der polereskive til boremaskinen.
Jeg benyttede skruemaskine til polérskiven. Hvis jeg satte hastigheden op i 2. gear, drejede polerskiven så hurtigt, at polér-pastaen sprøjdede bort fra lygten i sted for at blive "tværet rundt".

Jeg anbefaler altså skruemaskine (= relativ langsom rotation) frem for boremaskine. Men processen malker snildt et helt batteri :?

Det fremgår også af instruktionen, at polérskiven skal være våd når man benytter den. Så jeg havde en lille skål vand, som jeg dyppede skiven i et par gange pr. lygteglas. Det gav nogen "løbere" ned over fronten af Saab'en, men de var lette af tørre bort bagefter.

God fornøjelse med runde 2 :)
Koldstart

Saab 9-3 SS TiDS 2008

Tilbage til "Modern Forum"