Banner cycler

LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL HER!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL HER!

8. jul 2005, 09:54

Hej alle.
Da vi efterhånden har brugt flere tråde på at definere hvad en bov er, vil jeg herunder definere hvad sådan en ventil egentligt gør, hvor den sidder, og hvilke alternativer man har, til en standard-ventil.
STIL SPØRGSMÅL TIL DETTE EMNE I DENNE TRÅD.

Nedenstående beskriver en recirkulerende bov: Ved gearskift efter acceleration, vil turboen stadig snurre rundt, og dermed lave overtryk i trykrør samt intercooler. Dette tryk ledes ud via din BOV. En original monteret BOV sidder med 1 studs efter intercooleren, (på gasspjældet på en c900 og på trykrøret på en 9000), med en studs og lidt slange tilbage i indsugningen-røret mellem turbo og luffilter. Bov'en er styret af vacuum, dvs den har en vacuum-slange monteret i toppen af den, modsatte ende af slangen er monteret efter gasspjæld. Inde i Bov'en sidder der en membran samt en fjeder. Denne fjeder gør, at membranen holder bov'en lukket når der køres med tryk.
Alternativt til en standard bosch-enhed (der er af ringe kvalitet), er andre stempel-drevede recirkulerende ventiler. Disse holder tryk bedre, samtidigt med, de ikke går i stykker i nær samme omfang som bosch-enheden.

Med en standard BOV får man ikke særligt meget lyd, medmindre man monterer et åbent luftfilter.
En anden type bov er den åbne type, oftest benævnt dump-ventil. Denne lufter ud i det fri, og giver den velkendte "pschhh"-lyd. Ulempen ved denne er, at den smider målt luft ud af systemet, og benzin-blandingen derfor bliver for fed et kort øjeblik, samt bilen kan finde på at rykke lidt (det gør min). Vælger du en sådan, så SKAL du have en dobbelt-stemplet, der kan holde lukket i tomgang, da du ellers vil få problemer med netop at holde tomgangen.

Konklusionen er, at en åben bov rigtig nok er god til at give lyd fra sig, men snyder motorstyringen, hvilket ikke er godt.
En recirkulerende er mere lydløs, til gengæld skyder den ikke målt luft ud af systemet.
Valget er smag og behag, og hvor meget man vægter lyden.
Personligt kører jeg med en Forge FMDV004, som er en åben BOV med god lyd.

Håber ovenstående kan bruges. Brug denne tråd til at få en viden om hvad en BOV er. Findes der stadig tvivl efter endt læsning, brug da søg-funktionen, da emnet har været vendt mange gange. Er der stadig tvivl, stil da spørgsmålet i denne tråd.

Biler der ikke har luftmængdemålere og dermed uden problemer kan køre med åben bov er disse:

* 9000 M93-98
* NG900/9-3> M00 (med nogle afvigelser).
Disse har Trionic5-motorstyring der ikke benytter en luftmængdemåler.


Mvh
Daniel,
Moderator.
Senest rettet af Saab-daniel 18. jan 2006, 14:10, rettet i alt 2 gange.


2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
SMoos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23. okt 2005, 22:48

og900 t16 uden BOV

18. jan 2006, 13:24

Hej,

Min og900 T16 fra 84' er uden bov, ville det være en idé at få en monteret?
Eller er det ok uden? man kunne jo tænke at, når der ikke er en monteret, så er den ikke nødvendig (SAAB må vide hvad de gør :-)

Mvh
Søren
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 13:58

SMoos..

Der skulle meget gerne sidde en sort recirkulerende model et stykke nede i motorrummet, lige foran køleren...der sidder nok lidt IC-rør og andet godt der spærrer for udsynet... :)
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 14:07

På de allerførste T16'ere var der ikke engang en bosch ventil, hvorfor det klart er at anbefale at skaffe sig sådan en! For at være sikker, så undersøg der sidste stykke rør der sidder på selv turboen mellem luftfilter og turbo. Sidder der en sort ventil med vakum-tilslutning der, så har du en bov.

Som en opdatering skal det nævnes, at biler der kører med luftmængdemåler eller luftmassemåler "snyder" bilen for luft ved at have en åben dumpventil monteret, og dermed får bilen til at gå fed i en kort periode. Det er således ikke anbefalelsesværdigt at køre med åben ventil på en sådan bil. Det sagt, så bruger undertegnede selv en sådan uden problemer, men advarslen skulle lige med.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 14:14

Min 84'er havde bosch bov'en på så det burde SMoos også have...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
SMoos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23. okt 2005, 22:48

18. jan 2006, 14:17

Min T16 er fra 1984 (175 hk) så det må vel siges at være en af de allerførste, og det er rigtigt, den har ikke Bov....

Mit spørgsmål gik på om det var 'nødvendigt' bilen har nu kørt 330k km, hvilket må siges at være flot når man tænker på at der ikke
er olie forbrug og den stadig er frisk og hurtig........
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

18. jan 2006, 15:04

Men.. hvis den ikke har bov hvor gør den så af det overtryk?
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 15:07

Det presser den tilbage gennem turboen...
Det er IKKE godt, men min kørte også uden bov de første 20 år uden problemer!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

18. jan 2006, 15:24

Helt enig det er slet ikke godt.. så er det bare på med en så hurtigt som muligt!!
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12167
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2006, 15:24

Hvad er funktionen af BOV-en i forhold til wastegaten. ?

Jeg ved EPC ventilen åbner ved f.eks. tændingsbanken

Hvordan tjekker man om BOV ventilen virker som den skal, eller om den har for slap fjeder mv. ?

Hvordan tjekker man om Wastegaten ikke lukker op for tideligt.
Jeg ved man tjekker med manumeter for min. tryk
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

18. jan 2006, 15:40

Wastegate styrer ladetrykket inde i turboen (intern wastegate) og har dermed ikke så meget at gøre med den overskudsluft der bliver tilbage i systemet efter turboen (intercooleren og trykrørerne), når gasspjældet bliver lukket ved gearskift. Turboen spinner stadig rundt ved gearskifte, og presser dermed mere luft ind mod den "væg" som et lukket gasspjæld virker som. Der er således et overtryk i rørerne, der søger at komme ud. Uden en bov, vil luften presses retur gennem turboen og bremser således denne. En bov sidder på tryk-siden (på din 9k, Viking, er det på røret mellem intercooleren og gasspjældet), og er styret via vakum. Der sidder inde i den, en fjeder samt en lille membran. Fjederen samt vakum-slangen holder bov'en lukket når bilen kører med ladetryk. Idet gasspjældet bliver lukket skabes der et kæmpe vakum inde i indsugningsmanifolden. Dette vakum trækker således i vakum-slangen der er sat til bov'en, der hermed trækker op i membranen, og lukker overskuds-luften tilbage i systemet mellem turbo og luftfilter, hvis der er tale om en recirkulerende bov. Er det en åben ventil, lukker den luften ud i atmosfæren.
Håber dette hjælper?
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12167
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2006, 22:47

Super så fik vi det på plads.

Dvs. en slap fjeder i Bov-en kan give svingende ladetryk da den ikke kan holde lukket ved højtryk.

Efter tuning af min 9K er der kommer lidt problemer med svingende ladetryk ved mellem til topgas. Hviket give ujævn acceleration.
Turboen er nok også ved at dø da den fløjter og er lidt olie utæt.

Den må skiftet ved lejlighed.

Er 170HK turboen møllen stor nok til 230 Hk, eller skal der en Mitsubishi mølle til..
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

18. jan 2006, 23:06

Viking..

Hvis du stadig kører med den originale bov kan det meget nemt være den der ikke kan holde på ladetrykket...jeg havde det samme problem med min...

Den originale dur kun til en ting...AT BLIVE SKIFTET UD... :lol:

Du kan sagtens bruge den originale turbo til 230 hk..men mitsu'en vil da være at foretrække hvis du alligevel skal skifte...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Aresdk
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3683
Tilmeldt: 23. feb 2004, 13:20

19. jan 2006, 07:34

Den originale Garrett TB25 på lavtrykkerne er "god" for op til 270HK.

Jeg ville skifte til en TB25/28 hvis det var mig...
// Martin Johansen
http://Saabklub.dk - For dig der er tosset med SAAB.
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

19. jan 2006, 09:12

Hej Drenge

Min og900 Aero fra 84 havde heller ikke aflastningsventil "BOV" "Dump Valve" så det er helt rigtigt hva Søren skriver, og det virker fint fint så længe man kører stadart, men jeg vil da klart anbefale at montrere en hvis man har muligheden.
My Turbo Turns Faster Than Yours

Tilbage til "Modern Forum"