Side 3 af 3

: 26. jul 2009, 10:47
af Dalle
Jeg har en Saab 9-3T fra 2006 med Hirsch, købt i januar 2009. Kort tid efter jeg havde købt den var jeg på skiferie i Sverige og undervejs på turen begyndte turboen at suse lidt når jeg slap gassen. Der hvor jeg købte bilen skiftede de blow off ventilen og problemet forsvandt også, men nu har jeg så lige været i Italien og problemet er nu opstået igen. Er det simpelthen den originale blow off ventil der er ringe eller kan problemet skyldes andre ting så som slanger der ikke sidder ordentligt fast og giver lidt utætheder?

: 15. nov 2013, 19:33
af UphamFO
Hej :)

Jeg har problemer med min saab 9-3 2.0t fra 2002. Havde mistanke om en defekt BOSCH BOV (bypass valve) og købte en anden.
Som det kan ses på billedet kan der blæses luft igennem 1 og det kommer ud af vakum røret. :?:
Det kan der ikke på den gamle
der går ikke luft igennem nr 2 på begge to. I hvertfald ikke ved lavt tryk.
Hvilken af dem er i stykker?

Ved I en god side der sælger ventiler?
Håber billedet er illustrerer det jeg prøver at sige :lol:

: 15. nov 2013, 21:31
af LarsJ
Den lille studs til at styrre ventilen, må ikke have utætheder nogle stedet hen.
Det skal være muligt, at suge ventilen til åben stilling og så klemme slangen, så ventilen holdes åben.

vejen mellem 1 og 2 skal være tæt, når der ikke suges i den sidste studs.

Jeg har en brugt ligende i Sønderjylland, hvis du mangler en at teste din bil med.
Det er en bosch plastik model til årgang 2000 motor, men mener de er ens.

: 15. nov 2013, 22:32
af UphamFO
Den som var på bilen var tæt og den som jeg købte havde den utæthed.
Var også bange for det var galt med den gamle...
Har hørt at BOSCH ventilerne er dårlige.... Sikkert bedst at købe en god en

Kender I til en side der sælger ventiler som kan bruges til Saab motoren ?

: 15. nov 2013, 23:37
af bolsen

: 16. nov 2013, 09:53
af hf-eco-power
Ja, disse ½-sløje membranstyrede ventiler kan med fordel erstattes af den her model:

Billede

- altså en stempelstyret istedet. Så er du ude over det problem :idea:

Den viste model er en "2 - i -1" , dvs. valgfrihed om den skal recirkulere luften eller slippe ud i det fri. På T7-motorer (som din) vælger man i reglen første løsning, da der kan gå kuk i luftmassemålerenfunktionen (uberegnet luftmængde).

Ventilen tilhører undertegnede og er blevet ledig for evt. køber efter opgradering til Forge. Fungerer 112%, såklart.
:wink:

/Henrik

: 16. nov 2013, 11:55
af UphamFO
Tusind tak for hjælpen :)

: 16. nov 2013, 14:37
af LarsJ
Jeg har en turbosmart på min, som virker fint.
Den er justerbar og den var billigere, end de fleste andre jeg fik set den gang.

: 18. nov 2013, 11:22
af UphamFO
Det ville være dejligt med en ventil der koster under en tudse
Jeg kan kun finde til 1000+ når man køber forge eller abbott
En stempelstyret ser da helt okay ud :wink:

Ønsker at den skal se stock ud og ingen justeringer, da jeg er uduelig til biler :oops: :D

*så lidt justering som muligt :)

: 22. sep 2014, 01:19
af Nilau
LarsJ skrev:luftmasse måleren har registreret det luft den suger ind og smider benz i der svarer til.
når du smider luften væk, vil motoren drukne på grund af for meget benzin i forhold til luft.

som der bliver skrevet kan man godt bruge en udlufter bov, hvis man kan leve med at den tygger lidt i det, eller måske enda går i stå når man skifter gear.
du kan få ventiler der recirkulerer og samtidigt lukker en vis % del ud i luften.

bare et eksempel
http://shop.scanturbo.dk/pi/TurboSmart_ ... 61_31.aspx
Er der nogen der kan leve med en motor der går ud, når man skifter gear?! 😳

mvh.
Nilau