Banner cycler

LÆS DETTE FØRST!!!! Om Dump Ventil osv. STIL SPØRGSMÅL HER!

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:14

Kan motoren ta´ skade af at man afmontere den slange fra den orginale bosh ventil, som går over i luftfilterkassen så den bare skyder det ud i det fri...?


Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

16. okt 2006, 21:18

Hej AndersK.

Det kommer an på hvilken bil du har ???

Hvis din bil har luftmængdemåler er der mulighed for at den tar skade på sigt :cry:
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:19

jeg har lige købt en saab 900 2.0 set turbo fra 1996
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 21:30

AndersK, anders din bil har temmelig sikkert Trionic 5 motor styring og der ved ingen luft masse måler så det sker der ikke noget ved.

luft masse måleren sidder i røret imellem luft filter og turbo. en ca. 10cm lang alu genstand med kabel i kan du ikke se sådan en så er den der ikke og der sker ikke noget ved at køre med åben BOV
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:35

Ok, er jo lidt øm over min nye bil, så ville helst være på den sikre side;)
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

16. okt 2006, 21:37

Ja en 900 T fra -96 har trionic 5 motorstyring som Casper skriver og der er ingen luftmængdemåler på sådan en bil .
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:40

Spørger måske lidt dumt, men hvad er tronic 5 styring.? og hvad skal den bruge det der luftmængemåler til..? :?
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 21:45

Trionic 5 er den motor styring der sidder i din bil. det er den der styre tænding. benzin indsprøjtning og ladetryk. det er nok den mest advancerede motor styring der er lavet til biler af den årgang. motor styringen er udviklet specifikt af/til SAAB og findes derfor ikke i andre biler.

en anden ting er at den bosch BOV der sidder standart på bilerne er af tvivlsom kvalitet og har det med at gå til med tiden og så bør du overveje om ikke der skal en BOV på af ordentlig kvalitet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:48

Hehe ok mange tak for hjælpen, så må jeg da på udkig efter sådan en fætter :)
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 21:51

lige en tilføjelse. når du kører med Trionic 5 så behøver du ikke købe en dobbelt stemplet BOV men kan nøjes med en enkelt stemplet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 21:54

oki hvilket mærke er godt har fundet en hks, er den god..? noget du har erfaring med.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

16. okt 2006, 21:57

Min 8v fra '83 har ikke sådan en fætter.
Motor og gasrespons er helt fine.

Er det fordi den har tomatgear og man således ikke slipper gassen under gearskift?

Når man kører i så gamle SAAB'er som jeg går man glip af noget viden, må man sige. Jeg vidste inte om en Blow Off Valve.. :roll:
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 21:59

HKS er god men også dyr. selv kører jeg med en Forge dobbelt stemplet som denne her http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1126 den fås også i enkelt stemplet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 22:03

oki så du kan måske stærkt anbefale en forge...?
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 22:03

Edwins, der sidder ikke BOV på de helt gamle turboer men den kan da efter monteres det. det det i bund og grund drejer sig om er jo at få trykket væk så det ikke skal vandre tilbage ud igennem turboen og der ved bremse turboens rotationer. turboen har ikke godt af denne nedbremsning
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

16. okt 2006, 22:06

AndersK, ja jeg er fint tilfreds med den Forge jeg har. den siger lige tilpas når den lufter ud. ikke for meget og ikke for lidt. syntes godt man kan blive træt i længden af en BOV der larmer helt vildt
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
AndersK
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 16. okt 2006, 21:05

16. okt 2006, 22:08

Jamen den ser også meget fed ud, og så er prisen jo til at komme over :)
vito
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. mar 2006, 16:47

21. okt 2006, 14:31

hej daniel. jeg er for første ejer af en saab 9000 cs 2.0. det er nok den bedste bil jeg har haft ud af de 32 biler jeg ejet. jeg er lidt ked af at den går lidt ujævnt i tomgang lige som den taber en takt engang imellem. har du en ide om hvad jeg skal søge efter. har kontroleret tændingsdele de ser helt nye ud samt jeg har skitet tændrør som jeg købte hos saab i birkerød pris 800 kr. for 4 tændrør........
venlig hilsen erik schützeSaab-daniel,
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

21. okt 2006, 15:40

Hej Erik

Du behøver normalt ikke købe i dyre domme hos Saab i Birkerød, f.eks. har næstformanden for saabklubdanmark Jakob Jensen eget import firma af varer fra www.speedparts.se du kan se nærmere på hans hjemmeside www.jensen-racing.dk og han holder til i Lynge lidt uden for Farum saame sted som www.slettet grundet GDPR.....dk, så ved du det til hvis du skulle have brug for lidt professionel hjælp uden at betale Saab i Birkerød en formue for det.

mvh
Troels
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

31. okt 2006, 08:43

Hej.
Jeg vil montere en Forge Motorsport BOV på min 9-3 T7 (årgang 2001). Den har allerede Nordic stage 3 og Forge Motorsport IC.

Forge tilbyder 2 forskellige modeller. Den ene har mulighed for at justere fjedertryk. Er det en fordel, eller skaber det bare ekstra problemer? Den er også væsentlig dyrere.

SAAB hilsener Ole, medlemnummer 245
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

31. okt 2006, 09:05

Hej Ole.
Har du et link til denne ventil? Det er vigtigt at du får en ventil der er dobbeltstemplet.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 20. maj 2004, 00:46

31. okt 2006, 09:17

Hej

Skal vi ikke lave en max på hvor store billeder man kan sætte under sit navn. Jeg synes AndersK billed er så stort at det ødelægger "brugerkomforten" :lol:
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

31. okt 2006, 10:00

Hej Daniel.

Tak for hurtigt respons på mit indlæg.
Min 9-3 T7 (2001) skal bruge en recirkulerende BOV. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor den skal være dobbeltstemplet?
De 2 BOV fra Forge jeg har i tankerne kaldes DV006/DV007P og den med justerbart fjedertryk Type RS.

mvh Ole
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

31. okt 2006, 12:00

Hvis den skal være recirkulerende, så behøver du ikke en dobbelt-stemplet nej! :)
Jeg ville overveje hvor meget ladetryk du regner med at skulle køre med, og vælge ventil efter det. Skal bilen peppes mere, så er det en god feature at kunne justere ventilen. Alternativt kan man vælge på et senere tidspunkt at købe et af deres "spring-kits" som gør du kan ændre indstillingerne på den ventil der ikke er direkte justerbar.
Vær opmærksom på, at prisen er den samme for begge ventiler her: http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=28_168
Hvorimod priserne på www.forgemotorsport.co.uk er plus moms!
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Viggen
Bestyrelsen
Indlæg: 653
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

1. nov 2006, 15:19

Hej Daniel.

Tak for instruktiv information og nyttige web-adresser i forbildelse med BOV til min 9-3.

Så er det bare at få bestilt og montere.

mvh Ole "Lille Viggen" :D
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

6. nov 2006, 16:25

T-Slot skrev:Hej

Skal vi ikke lave en max på hvor store billeder man kan sætte under sit navn. Jeg synes AndersK billed er så stort at det ødelægger "brugerkomforten" :lol:

Der er allerede en max på...men den gælder ikke for alle brugere... :wink:
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

6. nov 2006, 18:06

hej alle.
Der er sat begrænsning på, men af en eller anden grund virker det ikke...
Daniel
Administrator
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

7. nov 2006, 09:49

Ja AndersK, tag lige og vis lidt hensyn til os med 15" skærm ;)
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

9. dec 2006, 23:15

Den originale plastic-bov kan revne i membranen og blive utæt, så derfor kan en erstatningsbov være en fin ide.

Forge laver ventiler der er direkte udbyttelige med de gamle, men de med alu-stempler istedet, så de kan holde.
Kig fx www.scanturbo.dk - "Special turbo og tuning" - "Tilbehør og tuning" - "Blow off ventiler".

De har to modeller af Forgen der kan bruges, fx Forge - FMCL007P til 980.

Det må umiddelbart være det bedste alternativ. Kombiner den med et åbent luftfilter, og så vil du kunne høre at den lufter ud.
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Mike
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. jun 2006, 21:37

10. dec 2006, 21:20

Hva med en 9-5 230 hk med automatgear... kan det hjælpe på sådan en. ???
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

10. dec 2006, 22:36

Nu ved jeg ikke om den har bov standard, men det går jeg da stærkt ud fra. Men hvad tænker du på med hjælpe ?
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
Mike
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. jun 2006, 21:37

11. dec 2006, 20:29

Jeg synes den dør lidt efter hvert gearskifte, altså automatgear. Tænkte om det måske var fordi at den var for langsom til at opbygge ladetryk igen, måske pågrund af en "for" langsom ventil, Måske en anden vil kunne lukke hurtigere. ved ikke ?????
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

11. dec 2006, 21:48

Tja, en dårlig bov kan give symptomer med ringere ladetryk. Prøv eventuelt at koble bov'en ud, eller lån en (hvor bor du?), så du kan teste om det er grunden...
Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
aero900
SAAB FREAK
Indlæg: 86
Tilmeldt: 30. jan 2006, 10:21

12. dec 2006, 07:38

Hej Alle

Var det ikke noget med at nogle fra klubben gik sammen og købte nogle recirkulerende bov fra Secret power ??
Hvor kan de bestilles ??
Mvh. Thor
Der til sommer er på gaden med den lækreste Og900 Aero :D
Medlems nr. 280
Brugeravatar
MortenVJ
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23. sep 2006, 08:52

10. mar 2007, 09:17

Nu har jeg kørt med denne bosch ventil 0 280 142 108 (Stammer fra en Porsche.)
I snart 4 år og gentagende gange mishandlet den med 1,2 bar i tryk.
Og den virker bare, og den har den væsentlige fordel at bilen ikke lyder som en brian bil med eftermonteret turbo.
Og den har den væsentlige fordel at den fungerer som tiltænkt.
Dvs. den lufter ud en gang, og ikke med den irriterende kvidrene lyd, der fremkommer når den åbner og lukker gentagende gange.

MVH

Morten
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

5. dec 2007, 21:06

Dvs så sige at, hvis jeg ellers har forstået dette emne rigtigt, så er den org. BOV for dårlig når vognen er tunet, og så er det muligt at forbedre det med denne: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237 uden at det bliver totalt brian... :?
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6466
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

5. dec 2007, 22:50

Den kan du roligt købe da den svarer til den originale i funktion, dvs. lydløs. Bare meget bedre kvalitet. Der findes vist også en anden med kortere studs, hvis du har pladsproblemer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

6. dec 2007, 11:59

Stoffer..

De originale virker i de fleste tilfælde bedre...og de kan fint holde til en tuning hvis ikke det er en 20år gammel bov, som der i mange tilfælde bliver brugt til sammenligningen...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. aug 2008, 22:30

Hej Saab-daniel: Fedt at lave denne tråd, og så til spg.

Hvor meget forskel er der på den recirkulerende bov i sælger og så denne:

http://shop.scanturbo.dk/pi/Forge_Blow_ ... 56_30.aspx

Ud over prisen...

Kunne jeg evt bruge denne, der også giver lidt lyd:

http://shop.scanturbo.dk/pi/Forge_Blow_ ... 57_30.aspx
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

26. aug 2008, 22:34

Hej stoffer! Vores er ikke en Forge-bov, og har desværre en lille smule større afgang end de standard 25mm, meen, det kan klares med lidt snilde... Jeg ved ikke hvordan din lmm vil reagere med en lidt-åben BOV, har ingen erfaring med det.
Mvh,
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. aug 2008, 22:38

Nej det er jo lige det, men det er der måske andre der kan svare på...
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

26. aug 2008, 23:28

Men nu skriver du at med "lidt " snilde kan jeres tilpasses, men er det der kræver lidt snilde.. Er det studserne der skal drejes ned eller hvordan...
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

30. aug 2008, 21:29

Hej stoffer.
Enten skal der drejes lidt ned, ellers skal der bruges et lidt større stykke slange på udgangen - indgangen er den samme som standard...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Creed
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 966
Tilmeldt: 30. dec 2006, 13:51

31. aug 2008, 11:00

Min gamle CC'er med lmm var ikk glad for en helt åben bov. Den druknede sig selv hver gang.
Uden og vide det vil jeg tro det er det samme med en der lufter lidt ud i det fri. Men nok knap så udbredt.
Mvh
Krede ~ (Kristian) '84
SAAB 9-5 2,3T Aero '02
SAAB 9-3 2,0T '02
SAAB 96 TT '65
Volvo Amazon '66
Volvo 245 Van '76
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

15. feb 2009, 03:26

Saab 9-3 2.0 ltt lavet om til htt T5 (fantastisk kværn)

har en original bov på, men hvis jeg hiver slangen af på uluftningssiden, så suger den i slangen hvis man giver et lille vip med speeder.

tænker derfor på om en åben bov (dobbelt stemplet), der ikke giver lov til at bov suger luft ind udenom turboen, vil få bilen til at reagere lidt sløvere?

en dobbelt stemplet uden resigulering, suger den støv, blade og fugle ind, eller er det kun en enkelt stemplet der gør det?

vil mene at turboen virker som en stor prop, når der næsten ikke kommer noget ud af udstødningen, men om der kun er en forskel når man gasser op som en brian og ikke på vejen ved jeg ikke.

så en gut på nettet der sagde at der var stor forskel, men det var med en kæmpe og doven turbo på en honda s2000.

noget folket har oplevet?
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 390
Tilmeldt: 8. jan 2009, 00:19

17. maj 2009, 04:22

Hej gutter. Er det helt umuligt at sætte en udluftnings BOV på en 9-3 SS med T8 motorstyring? Jeg har læst at BOV'en blot skal være dobbeltstemplet så den ikke lukker luft ind i tomgang, men alligevel skriver bla. Elkparts at udluftnings BOV'er kun egner sig til T5 motorer. Jeg mener, der er jo mange nyere biler bla. Seat Leon Cupra osv. der kører med udluftnings BOV'er uden problemer (så vidt jeg ved?) og anno 2009 må de da også have LMM.
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

17. maj 2009, 18:34

luftmasse måleren har registreret det luft den suger ind og smider benz i der svarer til.
når du smider luften væk, vil motoren drukne på grund af for meget benzin i forhold til luft.

som der bliver skrevet kan man godt bruge en udlufter bov, hvis man kan leve med at den tygger lidt i det, eller måske enda går i stå når man skifter gear.
du kan få ventiler der recirkulerer og samtidigt lukker en vis % del ud i luften.

bare et eksempel
http://shop.scanturbo.dk/pi/TurboSmart_ ... 61_31.aspx
Brugeravatar
Ydegaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 953
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:39

17. maj 2009, 18:45

Alternativt kunne du jo sætte et åbent filter på, så du kan høre den recirkulerende?
Brugeravatar
MacBaby
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 390
Tilmeldt: 8. jan 2009, 00:19

17. maj 2009, 18:48

Tror bare jeg beholder min recirkulerende og sætter åbent filter på :) Efter de 9-3 SS jeg har hørt med åbent filter er den lyd den laver rigeligt :) Vil hellere ikke lyde som en 2F2F Skyline, har bare hørt at motoren har godt af det, og at det aflaster turboe, og at lyden er et side-bonus.
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

17. maj 2009, 18:55

der bliver ikke udluftet mere med en åben end en lukket, så det er ikke bedre med en frilufts en recirkulerende.
kører selv med recirkulerende og sportfilter.
en stempel bov lyder lidt bedre end den originale, men det er igen smag og behag

Tilbage til "Modern Forum"