Side 2 af 3

: 16. okt 2006, 21:54
af AndersK
oki hvilket mærke er godt har fundet en hks, er den god..? noget du har erfaring med.

: 16. okt 2006, 21:57
af Edwins
Min 8v fra '83 har ikke sådan en fætter.
Motor og gasrespons er helt fine.

Er det fordi den har tomatgear og man således ikke slipper gassen under gearskift?

Når man kører i så gamle SAAB'er som jeg går man glip af noget viden, må man sige. Jeg vidste inte om en Blow Off Valve.. :roll:

: 16. okt 2006, 21:59
af Casper_Ankersen
HKS er god men også dyr. selv kører jeg med en Forge dobbelt stemplet som denne her http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1126 den fås også i enkelt stemplet

: 16. okt 2006, 22:03
af AndersK
oki så du kan måske stærkt anbefale en forge...?

: 16. okt 2006, 22:03
af Casper_Ankersen
Edwins, der sidder ikke BOV på de helt gamle turboer men den kan da efter monteres det. det det i bund og grund drejer sig om er jo at få trykket væk så det ikke skal vandre tilbage ud igennem turboen og der ved bremse turboens rotationer. turboen har ikke godt af denne nedbremsning

: 16. okt 2006, 22:06
af Casper_Ankersen
AndersK, ja jeg er fint tilfreds med den Forge jeg har. den siger lige tilpas når den lufter ud. ikke for meget og ikke for lidt. syntes godt man kan blive træt i længden af en BOV der larmer helt vildt

: 16. okt 2006, 22:08
af AndersK
Jamen den ser også meget fed ud, og så er prisen jo til at komme over :)

: 21. okt 2006, 14:31
af vito
hej daniel. jeg er for første ejer af en saab 9000 cs 2.0. det er nok den bedste bil jeg har haft ud af de 32 biler jeg ejet. jeg er lidt ked af at den går lidt ujævnt i tomgang lige som den taber en takt engang imellem. har du en ide om hvad jeg skal søge efter. har kontroleret tændingsdele de ser helt nye ud samt jeg har skitet tændrør som jeg købte hos saab i birkerød pris 800 kr. for 4 tændrør........
venlig hilsen erik schützeSaab-daniel,

: 21. okt 2006, 15:40
af troels
Hej Erik

Du behøver normalt ikke købe i dyre domme hos Saab i Birkerød, f.eks. har næstformanden for saabklubdanmark Jakob Jensen eget import firma af varer fra www.speedparts.se du kan se nærmere på hans hjemmeside www.jensen-racing.dk og han holder til i ..Slettet grundet GDPR... lidt uden for Farum saame sted som www.slettet grundet GDPR.....dk, så ved du det til hvis du skulle have brug for lidt professionel hjælp uden at betale Saab i Birkerød en formue for det.

mvh
Troels

: 31. okt 2006, 08:43
af Viggen
Hej.
Jeg vil montere en Forge Motorsport BOV på min 9-3 T7 (årgang 2001). Den har allerede Nordic stage 3 og Forge Motorsport IC.

Forge tilbyder 2 forskellige modeller. Den ene har mulighed for at justere fjedertryk. Er det en fordel, eller skaber det bare ekstra problemer? Den er også væsentlig dyrere.

SAAB hilsener Ole, medlemnummer 245

: 31. okt 2006, 09:05
af Saab-daniel
Hej Ole.
Har du et link til denne ventil? Det er vigtigt at du får en ventil der er dobbeltstemplet.
Daniel.

: 31. okt 2006, 09:17
af T-Slot
Hej

Skal vi ikke lave en max på hvor store billeder man kan sætte under sit navn. Jeg synes AndersK billed er så stort at det ødelægger "brugerkomforten" :lol:

: 31. okt 2006, 10:00
af Viggen
Hej Daniel.

Tak for hurtigt respons på mit indlæg.
Min 9-3 T7 (2001) skal bruge en recirkulerende BOV. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor den skal være dobbeltstemplet?
De 2 BOV fra Forge jeg har i tankerne kaldes DV006/DV007P og den med justerbart fjedertryk Type RS.

mvh Ole

: 31. okt 2006, 12:00
af Saab-daniel
Hvis den skal være recirkulerende, så behøver du ikke en dobbelt-stemplet nej! :)
Jeg ville overveje hvor meget ladetryk du regner med at skulle køre med, og vælge ventil efter det. Skal bilen peppes mere, så er det en god feature at kunne justere ventilen. Alternativt kan man vælge på et senere tidspunkt at købe et af deres "spring-kits" som gør du kan ændre indstillingerne på den ventil der ikke er direkte justerbar.
Vær opmærksom på, at prisen er den samme for begge ventiler her: http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=28_168
Hvorimod priserne på www.forgemotorsport.co.uk er plus moms!
Daniel.

: 1. nov 2006, 15:19
af Viggen
Hej Daniel.

Tak for instruktiv information og nyttige web-adresser i forbildelse med BOV til min 9-3.

Så er det bare at få bestilt og montere.

mvh Ole "Lille Viggen" :D

: 6. nov 2006, 16:25
af rene
T-Slot skrev:Hej

Skal vi ikke lave en max på hvor store billeder man kan sætte under sit navn. Jeg synes AndersK billed er så stort at det ødelægger "brugerkomforten" :lol:

Der er allerede en max på...men den gælder ikke for alle brugere... :wink:

: 6. nov 2006, 18:06
af Saab-daniel
hej alle.
Der er sat begrænsning på, men af en eller anden grund virker det ikke...
Daniel
Administrator

: 7. nov 2006, 09:49
af Jensen
Ja AndersK, tag lige og vis lidt hensyn til os med 15" skærm ;)

: 9. dec 2006, 23:15
af RuneSM
Den originale plastic-bov kan revne i membranen og blive utæt, så derfor kan en erstatningsbov være en fin ide.

Forge laver ventiler der er direkte udbyttelige med de gamle, men de med alu-stempler istedet, så de kan holde.
Kig fx www.scanturbo.dk - "Special turbo og tuning" - "Tilbehør og tuning" - "Blow off ventiler".

De har to modeller af Forgen der kan bruges, fx Forge - FMCL007P til 980.

Det må umiddelbart være det bedste alternativ. Kombiner den med et åbent luftfilter, og så vil du kunne høre at den lufter ud.

: 10. dec 2006, 21:20
af Mike
Hva med en 9-5 230 hk med automatgear... kan det hjælpe på sådan en. ???

: 10. dec 2006, 22:36
af RuneSM
Nu ved jeg ikke om den har bov standard, men det går jeg da stærkt ud fra. Men hvad tænker du på med hjælpe ?

: 11. dec 2006, 20:29
af Mike
Jeg synes den dør lidt efter hvert gearskifte, altså automatgear. Tænkte om det måske var fordi at den var for langsom til at opbygge ladetryk igen, måske pågrund af en "for" langsom ventil, Måske en anden vil kunne lukke hurtigere. ved ikke ?????

: 11. dec 2006, 21:48
af Saab-daniel
Tja, en dårlig bov kan give symptomer med ringere ladetryk. Prøv eventuelt at koble bov'en ud, eller lån en (hvor bor du?), så du kan teste om det er grunden...
Daniel

: 12. dec 2006, 07:38
af aero900
Hej Alle

Var det ikke noget med at nogle fra klubben gik sammen og købte nogle recirkulerende bov fra Secret power ??
Hvor kan de bestilles ??
Mvh. Thor
Der til sommer er på gaden med den lækreste Og900 Aero :D

: 10. mar 2007, 09:17
af MortenVJ
Nu har jeg kørt med denne bosch ventil 0 280 142 108 (Stammer fra en Porsche.)
I snart 4 år og gentagende gange mishandlet den med 1,2 bar i tryk.
Og den virker bare, og den har den væsentlige fordel at bilen ikke lyder som en brian bil med eftermonteret turbo.
Og den har den væsentlige fordel at den fungerer som tiltænkt.
Dvs. den lufter ud en gang, og ikke med den irriterende kvidrene lyd, der fremkommer når den åbner og lukker gentagende gange.

MVH

Morten

: 5. dec 2007, 21:06
af Stoffer
Dvs så sige at, hvis jeg ellers har forstået dette emne rigtigt, så er den org. BOV for dårlig når vognen er tunet, og så er det muligt at forbedre det med denne: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/237 uden at det bliver totalt brian... :?

: 5. dec 2007, 22:50
af Jensen
Den kan du roligt købe da den svarer til den originale i funktion, dvs. lydløs. Bare meget bedre kvalitet. Der findes vist også en anden med kortere studs, hvis du har pladsproblemer.
MVH Mads

: 6. dec 2007, 11:59
af rene
Stoffer..

De originale virker i de fleste tilfælde bedre...og de kan fint holde til en tuning hvis ikke det er en 20år gammel bov, som der i mange tilfælde bliver brugt til sammenligningen...

: 26. aug 2008, 22:30
af Stoffer
Hej Saab-daniel: Fedt at lave denne tråd, og så til spg.

Hvor meget forskel er der på den recirkulerende bov i sælger og så denne:

http://shop.scanturbo.dk/pi/Forge_Blow_ ... 56_30.aspx

Ud over prisen...

Kunne jeg evt bruge denne, der også giver lidt lyd:

http://shop.scanturbo.dk/pi/Forge_Blow_ ... 57_30.aspx

: 26. aug 2008, 22:34
af Saab-daniel
Hej stoffer! Vores er ikke en Forge-bov, og har desværre en lille smule større afgang end de standard 25mm, meen, det kan klares med lidt snilde... Jeg ved ikke hvordan din lmm vil reagere med en lidt-åben BOV, har ingen erfaring med det.
Mvh,
Daniel.

: 26. aug 2008, 22:38
af Stoffer
Nej det er jo lige det, men det er der måske andre der kan svare på...

: 26. aug 2008, 23:28
af Stoffer
Men nu skriver du at med "lidt " snilde kan jeres tilpasses, men er det der kræver lidt snilde.. Er det studserne der skal drejes ned eller hvordan...

: 30. aug 2008, 21:29
af Saab-daniel
Hej stoffer.
Enten skal der drejes lidt ned, ellers skal der bruges et lidt større stykke slange på udgangen - indgangen er den samme som standard...
Daniel.

: 31. aug 2008, 11:00
af Creed
Min gamle CC'er med lmm var ikk glad for en helt åben bov. Den druknede sig selv hver gang.
Uden og vide det vil jeg tro det er det samme med en der lufter lidt ud i det fri. Men nok knap så udbredt.

: 15. feb 2009, 03:26
af LarsJ
Saab 9-3 2.0 ltt lavet om til htt T5 (fantastisk kværn)

har en original bov på, men hvis jeg hiver slangen af på uluftningssiden, så suger den i slangen hvis man giver et lille vip med speeder.

tænker derfor på om en åben bov (dobbelt stemplet), der ikke giver lov til at bov suger luft ind udenom turboen, vil få bilen til at reagere lidt sløvere?

en dobbelt stemplet uden resigulering, suger den støv, blade og fugle ind, eller er det kun en enkelt stemplet der gør det?

vil mene at turboen virker som en stor prop, når der næsten ikke kommer noget ud af udstødningen, men om der kun er en forskel når man gasser op som en brian og ikke på vejen ved jeg ikke.

så en gut på nettet der sagde at der var stor forskel, men det var med en kæmpe og doven turbo på en honda s2000.

noget folket har oplevet?

: 17. maj 2009, 04:22
af MacBaby
Hej gutter. Er det helt umuligt at sætte en udluftnings BOV på en 9-3 SS med T8 motorstyring? Jeg har læst at BOV'en blot skal være dobbeltstemplet så den ikke lukker luft ind i tomgang, men alligevel skriver bla. Elkparts at udluftnings BOV'er kun egner sig til T5 motorer. Jeg mener, der er jo mange nyere biler bla. Seat Leon Cupra osv. der kører med udluftnings BOV'er uden problemer (så vidt jeg ved?) og anno 2009 må de da også have LMM.

: 17. maj 2009, 18:34
af LarsJ
luftmasse måleren har registreret det luft den suger ind og smider benz i der svarer til.
når du smider luften væk, vil motoren drukne på grund af for meget benzin i forhold til luft.

som der bliver skrevet kan man godt bruge en udlufter bov, hvis man kan leve med at den tygger lidt i det, eller måske enda går i stå når man skifter gear.
du kan få ventiler der recirkulerer og samtidigt lukker en vis % del ud i luften.

bare et eksempel
http://shop.scanturbo.dk/pi/TurboSmart_ ... 61_31.aspx

: 17. maj 2009, 18:45
af Ydegaard
Alternativt kunne du jo sætte et åbent filter på, så du kan høre den recirkulerende?

: 17. maj 2009, 18:48
af MacBaby
Tror bare jeg beholder min recirkulerende og sætter åbent filter på :) Efter de 9-3 SS jeg har hørt med åbent filter er den lyd den laver rigeligt :) Vil hellere ikke lyde som en 2F2F Skyline, har bare hørt at motoren har godt af det, og at det aflaster turboe, og at lyden er et side-bonus.

: 17. maj 2009, 18:55
af LarsJ
der bliver ikke udluftet mere med en åben end en lukket, så det er ikke bedre med en frilufts en recirkulerende.
kører selv med recirkulerende og sportfilter.
en stempel bov lyder lidt bedre end den originale, men det er igen smag og behag

: 26. jul 2009, 10:47
af Dalle
Jeg har en Saab 9-3T fra 2006 med Hirsch, købt i januar 2009. Kort tid efter jeg havde købt den var jeg på skiferie i Sverige og undervejs på turen begyndte turboen at suse lidt når jeg slap gassen. Der hvor jeg købte bilen skiftede de blow off ventilen og problemet forsvandt også, men nu har jeg så lige været i Italien og problemet er nu opstået igen. Er det simpelthen den originale blow off ventil der er ringe eller kan problemet skyldes andre ting så som slanger der ikke sidder ordentligt fast og giver lidt utætheder?

: 15. nov 2013, 19:33
af UphamFO
Hej :)

Jeg har problemer med min saab 9-3 2.0t fra 2002. Havde mistanke om en defekt BOSCH BOV (bypass valve) og købte en anden.
Som det kan ses på billedet kan der blæses luft igennem 1 og det kommer ud af vakum røret. :?:
Det kan der ikke på den gamle
der går ikke luft igennem nr 2 på begge to. I hvertfald ikke ved lavt tryk.
Hvilken af dem er i stykker?

Ved I en god side der sælger ventiler?
Håber billedet er illustrerer det jeg prøver at sige :lol:

: 15. nov 2013, 21:31
af LarsJ
Den lille studs til at styrre ventilen, må ikke have utætheder nogle stedet hen.
Det skal være muligt, at suge ventilen til åben stilling og så klemme slangen, så ventilen holdes åben.

vejen mellem 1 og 2 skal være tæt, når der ikke suges i den sidste studs.

Jeg har en brugt ligende i Sønderjylland, hvis du mangler en at teste din bil med.
Det er en bosch plastik model til årgang 2000 motor, men mener de er ens.

: 15. nov 2013, 22:32
af UphamFO
Den som var på bilen var tæt og den som jeg købte havde den utæthed.
Var også bange for det var galt med den gamle...
Har hørt at BOSCH ventilerne er dårlige.... Sikkert bedst at købe en god en

Kender I til en side der sælger ventiler som kan bruges til Saab motoren ?

: 15. nov 2013, 23:37
af bolsen

: 16. nov 2013, 09:53
af hf-eco-power
Ja, disse ½-sløje membranstyrede ventiler kan med fordel erstattes af den her model:

Billede

- altså en stempelstyret istedet. Så er du ude over det problem :idea:

Den viste model er en "2 - i -1" , dvs. valgfrihed om den skal recirkulere luften eller slippe ud i det fri. På T7-motorer (som din) vælger man i reglen første løsning, da der kan gå kuk i luftmassemålerenfunktionen (uberegnet luftmængde).

Ventilen tilhører undertegnede og er blevet ledig for evt. køber efter opgradering til Forge. Fungerer 112%, såklart.
:wink:

/Henrik

: 16. nov 2013, 11:55
af UphamFO
Tusind tak for hjælpen :)

: 16. nov 2013, 14:37
af LarsJ
Jeg har en turbosmart på min, som virker fint.
Den er justerbar og den var billigere, end de fleste andre jeg fik set den gang.

: 18. nov 2013, 11:22
af UphamFO
Det ville være dejligt med en ventil der koster under en tudse
Jeg kan kun finde til 1000+ når man køber forge eller abbott
En stempelstyret ser da helt okay ud :wink:

Ønsker at den skal se stock ud og ingen justeringer, da jeg er uduelig til biler :oops: :D

*så lidt justering som muligt :)

: 22. sep 2014, 01:19
af Nilau
LarsJ skrev:luftmasse måleren har registreret det luft den suger ind og smider benz i der svarer til.
når du smider luften væk, vil motoren drukne på grund af for meget benzin i forhold til luft.

som der bliver skrevet kan man godt bruge en udlufter bov, hvis man kan leve med at den tygger lidt i det, eller måske enda går i stå når man skifter gear.
du kan få ventiler der recirkulerer og samtidigt lukker en vis % del ud i luften.

bare et eksempel
http://shop.scanturbo.dk/pi/TurboSmart_ ... 61_31.aspx
Er der nogen der kan leve med en motor der går ud, når man skifter gear?! 😳

mvh.
Nilau