Kære Saab Klub. Jeg er på vej ind i forummet. Er den glade 9-3SC 1,8t Hirch ejer, det er min fjerde Saab. MIn første var en 9-3 1,8i en "begynderfejl", jeg lærte på den hårde måde at der skal stå "t" for at det virker. MIn hidtil mest perfekte udgave købt ubeset i Jylland til en god pris.
Nu siger mit værksted at koblingen er ved at være slidt (jeg har ikke mærket noget). Hvor meget skifter man?. Jeg har tidligere købt dele hos Neo Bros og forventer at gøre det samme denne gang - venter dog på at det bliiver helt nørvendigt. Et dejligt forum som jeg følger ofte - bliver nok snart medlem.
Kobling til 9-3 1,8t
Redaktør: Bestyrelsen
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Kobling til 9-3 1,8t
Hej,
Det er en større omgang at tage gearkassen af, derfor skal du skifte de dele som kun kan skiftes når gearkassen er taget af motoren, kobling, udrykkerleje, slavecylinder, ?
Det er en større omgang at tage gearkassen af, derfor skal du skifte de dele som kun kan skiftes når gearkassen er taget af motoren, kobling, udrykkerleje, slavecylinder, ?
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Det er en god ide at skifte den inden det går helt galt, så den ikke laver skade på svinghjulet.
Hvis du accelerer hårdt fra 0 så, så befynder den at skride i koblingen - så er det tid!
Hvor mange km har den kørt?
Hvis du accelerer hårdt fra 0 så, så befynder den at skride i koblingen - så er det tid!
Hvor mange km har den kørt?
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Vilmar
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Tak for svaret. Den har kørt 160.000. Er det bare at kontakte Neo Bros eller har i et bedre forslag?. Jeg er fuldt tilfreds med en "standardkobling" synes at den holder ok.
Har også en anden ting: efter at have skiftet til sommerhjul bruger den ca. 1 liter mere pr. 100 km. Vinterhjulene er 215/55/16 og sommerhjulene 225/45/17 begge Michelin. Den lå meget fint på 8,5 liter pr. 100 km ved blandet kørsel. Selv på en langtur kan jeg ikke få den under 9 liter pr. 100 km. Er det mon bare tilstanden på mine sommerdæk. Er der nogen der har lignende erfaringer
Mange tak til forummet.
Har også en anden ting: efter at have skiftet til sommerhjul bruger den ca. 1 liter mere pr. 100 km. Vinterhjulene er 215/55/16 og sommerhjulene 225/45/17 begge Michelin. Den lå meget fint på 8,5 liter pr. 100 km ved blandet kørsel. Selv på en langtur kan jeg ikke få den under 9 liter pr. 100 km. Er det mon bare tilstanden på mine sommerdæk. Er der nogen der har lignende erfaringer
Mange tak til forummet.
- nsb
- SAAB-PSYCHO
Indlæg
Nu er det vist den samme kobling på 9-3.
Men, på 9-5 koster et upgrade-kit under 200 kr mere, og slidfladen er dobbelt så stor!
- altså aldrig skiftes igen.
Men, på 9-5 koster et upgrade-kit under 200 kr mere, og slidfladen er dobbelt så stor!
- altså aldrig skiftes igen.
NSB
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt
Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm
9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
9-5 aero kobling og du er godt kørende
- Kræver lidt modificering af svinghjul
Se min projekt tråd med det
- Kræver lidt modificering af svinghjul
Se min projekt tråd med det
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Hej gammel tråd men prøver lige. Har lige idag købt en meget fin Saab 9-3 1.8t som jeg så lige opdagede at når den får noget klø glider en smule i koblingen nogle gode råd til kobling ? Har fundet manden der skal skifte den om ca 3 uger
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
En standart kobling, medmindre man har vilde tunings planer.
En ny slavecylinder, husk den skal udluftes inden gearkassen monteres Og et par liter original gearolie.
Helt optimalt så bør man få foretaget en 4 hjuls opmåling efter følgende, for kontrol af hjulvinkler, og sikre sig at forbroen sidder korrekt.
MVH
Morten
En ny slavecylinder, husk den skal udluftes inden gearkassen monteres Og et par liter original gearolie.
Helt optimalt så bør man få foretaget en 4 hjuls opmåling efter følgende, for kontrol af hjulvinkler, og sikre sig at forbroen sidder korrekt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Hej tak skal du ha. Det er brugbart at vide har jo lige købt bilen til cvr nummer uden granti, så opdagede først koblingen gled lidt når den fik noget gas efter den var godt drifts varm. Men det mærkes overhovedet ik ved alm kvik kørsel. Men den må være træt
Er mega glad for den og tænker på om du evt ved om der er en mekaniker Århus/Djursland der har forstand på Saab ?
Vh
Er mega glad for den og tænker på om du evt ved om der er en mekaniker Århus/Djursland der har forstand på Saab ?
Vh
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Desværre kender jeg kun et værksted.
Svend Wind i Højer, og ham kan jeg varmt anbefale.
Men det er den eneste gang i mit liv jeg har brugt et værksted, ellers har jeg lavet alt selv.
MVH
Morten
Svend Wind i Højer, og ham kan jeg varmt anbefale.
Men det er den eneste gang i mit liv jeg har brugt et værksted, ellers har jeg lavet alt selv.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Gissel
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Vedrørende værksted Aarhus / Djursland.
Siden mit SAAB værksted lukkede i Lystrup for nogen tid siden bruger jeg nu med stor glæde Autolys i Aabyhøj.
Der er der en mekaniker (Ole) som har arbejdet med bl.a. SAAB i mange år og en mekaniker (Jan) der selv kører SAAB og er værkstedets orakel i vanskelige SAAB spørgsmål!
Har du lyst til at prøve, så søg på internettet eller skriv til mig.
Siden mit SAAB værksted lukkede i Lystrup for nogen tid siden bruger jeg nu med stor glæde Autolys i Aabyhøj.
Der er der en mekaniker (Ole) som har arbejdet med bl.a. SAAB i mange år og en mekaniker (Jan) der selv kører SAAB og er værkstedets orakel i vanskelige SAAB spørgsmål!
Har du lyst til at prøve, så søg på internettet eller skriv til mig.
VH
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
Søren Gissel
Viby J.
medlem nr.: 259
---
"OG 9-3 er BARE 10-4"
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Tak Gissel
Jeg tænker lige at trille forbi næste gang jeg kommer den vej forbi.
Mvh
Jeg tænker lige at trille forbi næste gang jeg kommer den vej forbi.
Mvh
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Så fik jeg skiftet koblingen på værksted, men efter udskiftningen har koblings punktet været langt nede. Har haft bilen på værkstedet igen, og de har udluftet. Men syntes kun det hjalp lidt koblings punktet er langt nede. Er det normalt ? I en 9-3
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Ideelt set så bør koblings punktet ligge ca. halvejs på pedalvandringen med nye komponenter.
Er det en med erfaring inden for SAAB der har skiftet den, for der er lidt ekstra trin når man skifter slavecylinderen, og skal udlufte denne inden montering.
Det lyder meget som der stadig er luft i systemet, men det er svært at sige da man ikke kan prøve den.
Et gammelt trick er at sætte noget i klemme imellem forsæde, og koblingspedal, således at den er trykket hel i bunden, natten over.
Det har reddet min røv en del gange efter et koblings skift, hvor jeg ikke kendte alle finurlighederne, på netop denne bil. Og her taler jeg generelt og ikke lige din specifikke bil model.
Andre skrækscenarier, koblingen kan være defekt, eller fejlmonteret, eller der er en defekt hovedcylinder, og en masse andre ting jeg ikke lige kan komme i tanke om.
Men nej det er ikke normalt at koblings punktet ligger lige inden pedalen rører gulvtæppe
MVH
Morten
Er det en med erfaring inden for SAAB der har skiftet den, for der er lidt ekstra trin når man skifter slavecylinderen, og skal udlufte denne inden montering.
Det lyder meget som der stadig er luft i systemet, men det er svært at sige da man ikke kan prøve den.
Et gammelt trick er at sætte noget i klemme imellem forsæde, og koblingspedal, således at den er trykket hel i bunden, natten over.
Det har reddet min røv en del gange efter et koblings skift, hvor jeg ikke kendte alle finurlighederne, på netop denne bil. Og her taler jeg generelt og ikke lige din specifikke bil model.
Andre skrækscenarier, koblingen kan være defekt, eller fejlmonteret, eller der er en defekt hovedcylinder, og en masse andre ting jeg ikke lige kan komme i tanke om.
Men nej det er ikke normalt at koblings punktet ligger lige inden pedalen rører gulvtæppe
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Tak skal du ha, har den tænke de måske ikke har udluftet den cylinder inden ? Måske derfor de ik kan udlufte den ordnligt… men den kobling må de kikke på den igen igen
Saab 9-3 1,8t hirsch
- Niller1972
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kobling til 9-3 1,8t
Tak skal du ha, har den tænke de måske ikke har udluftet den cylinder inden ? Måske derfor de ik kan udlufte den ordnligt… men den kobling må de kikke på den igen igen
Saab 9-3 1,8t hirsch