Banner cycler

Dieselfyr strejker 9-3 TTid - LØST

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Dieselfyr strejker 9-3 TTid - LØST

7. okt 2016, 08:57

Hej

Efter jeg har haft min akkumulator koblet fra opfører dieselfyret i min 9-3 TTid sig underligt.
Jeg har indstillet tiden til RDS på radioen, og fyret kan nogen gange køre mens bilen er igang, men det kan ikke startes manuelt når bilen holder stille.
Det forsøger at starte op, men efter 5 sek. slår det fra igen.
Der er fuld tank på bilen og tilsyneladende masser af strøm på akkumulatoren.
Nogen bud på hvad der er gået galt her?

Mvh Nicolai
Senest rettet af Nicolai 24. okt 2016, 08:41, rettet i alt 1 gang.


9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Dieselfyr strejker 9-3 TTid

7. okt 2016, 16:49

Udlæs fejlkoderne, slet dem, og prøv at starte fyret, hvis det ikke starter så udlæs fejlkoderne igen, og så kan vi måske komme med et bud på hvad der er galt.

MVH

Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

Dieselfyr strejker 9-3 TTid

23. okt 2016, 17:07

Her lige en løsning på problemet!

Den kommer lidt sent, men havde lige selv samme problem.

Det opstår når batteriet bliver taget fra.
Så ved bilen ikke hvad klokken er længere.

Man skal have den originale Fujitsu Ten radio i (husk antenne)
Så trykker man på klokken, og siger RDS Time.
Den skriver så "Søger efter RDS tid".
Når den er gået igennem sætter den system klokken.
Når dette er gennemført skriver "Time Updated".

Så kan fyret startes :-)

PS. Kan man ikke få det til at virke så er det Tech2 eller eSID2 (med ekstra ledninger)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Dieselfyr strejker 9-3 TTid

24. okt 2016, 08:40

Så blev fejlen fundet. Styreprintet var kaput, og siden dette ikke kan fås som en løs reservedel, så kom der et helt andet fyr i. Nu er der dejlig varme i bilen igen :-)

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

2. nov 2016, 09:01

Nu oplever jeg nøjagtig det samme.

Fyret starter, 5 sec efter slukker det...

Det kan startes manuelt - 5 sec efter slukker det..

Det virker lidt underligt at 2 fyr skulle brænde af efter strømme har været taget fra bilen.
Jeg vinter tested mit fyr lige før jeg tog strømmen fra.
Der virkede det fint...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

2. nov 2016, 16:01

Jeg sender dig lige en PM.....
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2016, 09:40

Det ser ud til generelt at være et problem med disse fyr på flere bil mærker.

Lodningerne er for dårlige... :?

Fyret er et Eberspächer D5WS
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

3. nov 2016, 12:32

Med risiko for at mudre denne tråd til, så tillader jeg mig denne strøtanke:

Hvis styringen til det originale fyr er futtet af, og man ikke kan få styringen separat (hvad er det også for noget pjat??)

Var det så en idé at rive skidtet ud af bilen, og montere et "almindeligt" Eberspächer?

Jeg forestiller mig at det kan fås i en version som mht fysisk størrelse og placering af studser og den slags er identisk med det originalmonterede?

Hvis man kan...:

Ulemper: Bilen ved ikke længere at den har fyr monteret, og kan ikke selv starte det via motorstyringen. Kan ikke programmeres via displayet i instrumenthuset.

Fordele: Man kan få den fjernstyringsfunktion som så mange Saab-ejere sukker efter.
Og man kan vel sætte et panel i bilen, så man selv kan starte fyret som tilskudsvarme når man kører hjemmefra en kølig morgen (sådan som bilens egen motorstyring ville gøre)

Er jeg helt på vildspor? Hvis det var mig der havde sådan en 9-3 med defekt styring til fyret, så ville jeg overveje ovennævnte løsning - fordi man kan få fjernstyring via mobilen og alting, hvilket - hvis jeg har forstået det korrekt - ellers er nærmest umuligt at lave på 9-3 TiD/TTiD???

/Peter
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

3. nov 2016, 15:04

Der fås et fyr nøjagtig magen til, på nær styringen, som forstår en Saab, der siger tænd eller sluk.
Selve fyret fejler ikke noget...

Styringen er ikke særlig kompliceret, men fås åbenbart ikke løs.

Så mulighederne er:
1) Smil og køb et nyt fyr (der sikkert har samme fejl indbygget)
2) Se om en reparation af de dårlige lodninger virker
3) Køb en standard styring og en tænd/sluk knap (Saab knappen "Ekstra" kunne have givet mening her) + problemer
4) Køb en standard styring og lav en et modul, der kan oversætte fra "svensk" til "tysk" + remote.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

4. nov 2016, 09:09

Ja, selve fyret fejler ingenting. Innosund i Sverige reparerer mange af de her fyr, og efter hvad jeg har læst, så borer de aluen ud på bagsiden af styremodulet og lodder det om bagfra. Derefter frisk silikone i borehullerne. Så virker det igen.
Hvis det vitterligt bare drejer sig om dårlige lodninger, hvilket meget tyder på, så er det jo ikke værre end alle de dårlige lodninger vi kender fra f.eks 9000-modellen (dårlige lodninger i instrumenthus, centrallåsmodul etc.)
Indtil videre virker mit "nye" fyr upåklageligt, så jeg piller ikke ved det. Er spændt på om omlodning kurerer nsb´s problem.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

4. nov 2016, 10:05

Interessant. Der er altid nogen der har en løsning.

Så er der måske også nogen der har regnet ud hvordan man laver fjernbetjening af fyret?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

4. nov 2016, 17:00

Eberspächer Har lige så lang tid jeg kan huske, haft problemer med styringen, Original monteret eller ej.
Webasto er meget mere pålideligt. Hvis det var mig der stod med et fyr problem. Så havde jeg købt et Webasto fyr og et telemodul
En App På mobilen erstatter det originale styresystem.
Alternativ 2 er at erstatte det originale styremodul med et universalt, med et universalt ledningsnet, eller ombygge det originale net, et telemodul og en app til telefonen.
Ekstra knappen virker i begge tilfælde, Men lur mig om det ikke findes en elektronik dims der sammenligner ude temp. med motor temp. og starte fyret automatisk når motoren kører.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

4. nov 2016, 21:56

Har nogen noget kode og en adapter, der kan læse Saab 9-3 Can-Bus, til C# .Net Micro Framework på en ARM processor?

Hvis vi kan kommer dertil, så er resten nemt - også med fjernbetjening!

Den kører på I-bus, 33 kbits/s, kaldet GMLAN, Single Wire CAN.
Dvs. en langsom bus, som kan nås med simple hardware og en lille CPU.
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

6. nov 2016, 16:00

HHHmmmm.... Voodoo!

Satte min el-stol i går...
Havde taget strømmen fra i 2 timer for ikke at få en airbag i hovedet.

Og i dag starter fyret, som intet var hent!

Konklusion:

Hvis strømmen bliver taget fra, uden Fujitsu Ten radioen i bilen, så mister bilen dens system tid.
Hvis man så prøver at starte fyret manuelt, så planter man en fejlkode, fordi tiden er ugyldig.
Når, man så tænker ARGH! og stiller tiden med et Fujitsu Ten, eSID2 metoden eller en Tech2, så kan det stadig ikke køre fordi fejlkoden nu blokere...
Når man så tager strømmen fra bilen i mere end 20 min, så sletter den fejlkoden - og bilen kan nu selv starte fyret.
Hvis man så selv vil starte fyret, uden at stille systemtiden først - ja, så er den gal igen.

Så nu prøves det lige om systemtiden kan sættes med en OpCom Clone...

:Idonno
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

6. nov 2016, 19:25

Interessant observation! Det stemmer måske meget godt overens med mine oplevelser. Jeg havde også strømmen slået fra, men jeg vidste ikke på det tidspunkt at RDS-tiden skulle sættes med det samme. Derfor startede fyret muligvis ikke op, og da jeg så fik sat tiden var det ikke muligt for fyret at starte pga. fejlkoder.
Saab i Vejle har dog prøvet at starte det op, men uden held - og en specialist dømte styreprintet ude.
Det "nye" fyr kører stadig fint, så jeg foretaget mig intet indtil videre.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

7. nov 2016, 16:47

Meget interesant NSB.

Jeg har jo også Android radio i og har forsøgt at starte fyret med det dertilhørende "bip" da tiden ikke er indstilt. Jeg venter pt på min eSID2 og skal have lavet kabeltrick'et.

MEN - fyret virker fint når det bare passer sig selv og starter i forhold til udetemperaturen.


Så der blokerer en fejlkode åbenbart ikke....
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

7. nov 2016, 17:50

Mit kørte hele dagen i går uden problemer...

I dag vil det ikke... :Hvadhulen

Det bringer mig til bage til en lodning...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

7. nov 2016, 18:43

Tja, det tyder jo på ustabile lodninger som måske ændrer sig med temperaturen. Lod skidtet om og lad os høre om det kurerer problemet.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

20. nov 2016, 11:17

:teethsmile :youthink

Så blev styrekortet taget ud og genloddet, med blyholdig tin (som i gamle dage).

- og fyret starter nu op og køre igen uden problemer!

Konklusion:
Der er anvendt en forkert type tin til stik - og for lidt tin.
Den tin der er anvendt er for hård og kan ikke tåle vibrationer og temperatur påvirkningerne, hvilket så resultere i løse og dårlige forbindelser.
Eberspächer burde meldes til et loddekursus for nybegyndere! :roll:

Næste skridt er så et andet type glødegitter til gløderøret, så skulle røg og lugt også forsvinde...
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

20. nov 2016, 13:38

Jamen det er jo fantastisk! Det ser ud til at det er den største fejlkilde på disse dieselfyr. Kan du beskrive metoden til hvordan du kom ind til printet? Hvilke punkter loddede du om? Og hvad lukkede du det med bagefter?
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

20. nov 2016, 13:49

Der kommer en opskrift med billeder ;-)

Men, hovedsagelig:
Fræser fra bagsiden 12x35 mm slot.
Gravede ned gennem solikonen.
Væk med alt det gamle tin på alle stik ben - og nyt blytin i.
Og i med en gang silikone, efterfulgt af isolerbånd oven på.

Lidt same metode som en hjerne operation ;-)
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
jhs0020
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. nov 2016, 10:55

5. dec 2016, 08:26

Hej Alle
Jeg har fuldstændigt droppet SAAB's egen styreenhed på Eberspæcher. Jeg har i stedet fået et standard styreenhed og et tele-modul, som herefter styres vis sms og eller app. Fyret fejlede ikke noget, så prisen for hele herligheden blev 9400 og alt er nu standard, nu trykker du blot på en ikon på din smartphone for at starte fyret, uanset hvor du er, du får herefter en SMS at fyret er startet og hvor koldt der er, du kan løbende få SMS om tilstand hvis du ønsker det. Kontakt Brian fra bilvarmer.com, super service, og du bliver meget klogere på Oliefyr.
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

5. dec 2016, 10:13

Det lyder som en interessant løsning. Kører varmeren så stadig automatisk som den skal når der er under 8 grader udenfor?

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
nsb
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2897
Tilmeldt: 2. apr 2004, 18:56

5. dec 2016, 13:18

Det er så problemet - et standard fyr styres ikke af motorstyrringen!

Mit fyr køre stadig upåklageligt, efter jeg loddede det med blyholdig tin...

Men, det er noget bøwl hvis man ikke har et værksted, en fræser og det rigtige loddedudstyr.

Men, det med en App lyder fedt!
NSB

Saab Turbo = Lokalt højtryk, året rundt 8)

Saab 9-3X TTiD4 200 Griffin Hirsch CrossCombi MY12
22.2 km/L, 200HP/435nm

9-5 SE Turbo Estate MY01
Aero Hirsch look alike, Konverteret BioPower
Første godkendte E85 konverterede bil i Danmark!
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Dieselfyr strejker 9-3 TTid - LØST

25. nov 2018, 16:19

Hej NSB

En lidt gammel tråd, men har du lidt flere deltajer på gen-lodning af styreprintet til fyret?

Min har nu samme problem og et nyt synes jeg ikke lige er vejen.

HVor sidder styreprintet henne? Jeg går ud fra at selve fyret med vand /diesel osv ikke skal tages ud?

Hvor fræser du henne og hvad har du loddet?

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT

Tilbage til "Modern Forum"