Hej
Jeg har en 900 t16 '85, som jeg problemer med. Når jeg giver gas i 3. eller 4 gear hugger den som om de ikke får benzin nok.. Nu er jeg ikke mekaniker så jeg hører gerne om ideer til hvad det kan være..
Ligeledes benzinøkonomi... jeg har i lang tid kørt ca 10 km/l - det er nu faldet til ca 7 km/l... jeg tænker der må være et eller andet i indsprøjtningssystemet der ikke har det godt...?
vh
Mic
Saab 900 t16 - indsprøjtning problem
Redaktør: Bestyrelsen
-
Gæ
Indlæg
Lyder også som et tændings-problem i mine øre... Benzinpumpen ville ikke give ballade på den måde efter min bedste overbevisning... Evt. kunne din temperatur-måleren være i stykker så ECU'en opfatter bilen som værende kold hele tiden, det er nævnt i en anden tråd også, så måske den var værd at tjekke ud...
Daniel.
Daniel.
- Nalle
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Kontakt:
-
Gæ
Indlæg
Hvis du skal måle din temp-giver, så sidder den imellem dine indsprøjtningsdyser i midten. Brug et multimeter på ohm-området
ved o grader er den ca. 5800 ohm og ved 80 grader er den ca. 320 ohm. hvis det er med fuldt ladetryk du har udsætter så kan det også være din tryk-sikring der sætter ind, dette sker som oftest hvis man
har pillet ved grundladetrykket eller skruet i apc boksen.
Mvh Søren Kümler
ved o grader er den ca. 5800 ohm og ved 80 grader er den ca. 320 ohm. hvis det er med fuldt ladetryk du har udsætter så kan det også være din tryk-sikring der sætter ind, dette sker som oftest hvis man
har pillet ved grundladetrykket eller skruet i apc boksen.
Mvh Søren Kümler
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Hvis den kun kører 7 km/l får den da vist rigeligt med benzin ... Huggeriet kunne, som nævnt af Søren, skyldes trykvagten. Er den begyndt på det for nylig? Er der pillet ved APC'en eller grundtrykket på wastegaten?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Indlæg
Det ville være en god ide at måle dit benzin tryk. ud fra det kan du også se om din benzin tryksregulator virker
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Indlæg
Det ville være en god ide at måle dit benzin tryk. ud fra det kan du også se om din benzin tryksregulator virkerPeter,
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Efter min bedste overbevisning burde det ikke være trykvagten der giver problemet, bilen bruger jo ikke mere benzin bare fordi tryk-vagten slår ind... Desuden vil man ikke kalde det et hug, det er da nærmere en katastrofe-opbremsning:)! Hvis trykvagten slår ind, vil du nærmest hamre hovedet ned i rattet, og jeg forstår på dit indlæg at det ikke er det der sker?
Har ikke nogen løsning til dig udover ovennævnte... Giver anders ret i, at det ville være en god ide at tjekke benzin-trykket og om regulatoren fungerer...
Daniel.
Har ikke nogen løsning til dig udover ovennævnte... Giver anders ret i, at det ville være en god ide at tjekke benzin-trykket og om regulatoren fungerer...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Helt korrekt, trykvagten og benzinforbruget har intet med hinanden at gøre - ved det godt. Men for mig lød beskrivelsen bare sådan, og så fremgår det ikke helt klart af ovenstående om de to fænomener er opstået samtidig?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Indlæg
Til saab daniel og peter så er der forskæld på en tryk vagt og en trykregulator. Ja og en trygregulator kan godt have noget med benzin forbrug at gører. DEN HÆVER BENZIN TRYKKET.
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Jamen det ved jeg skam godt Anders, det fremgår da vist også af mit tidligere post, gør det ikke? Anbefalede Peter at få tjekket benzin-trykket, og henviser til dit post... Har ikke sagt noget om trykregulatoren, og kender godt forskellen på de to og ved også godt de to ting ikke har noget med hinanden at gøre... Men lad det nu ligge, håber manden får løst sit problem, for 7 Km/l er da ikke til at leve med!!!
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Leksikalt..:
Trykvagt:
Findes kun på turbobiler. Lukker for benzinen ved ladetryk over tilladt værdi. Max. tryk kan hæves ved at skrue trykvagtens skrue med uret, der benyttes en alm. kort skruetrækker med lige kærv. Dette kan være nødvendigt efter modifikation af APC-boksen. Det bør gøres med omtanke...
Trykvagten er på en gammel 900 placeret ca. over koblingspedalen, bag panelet. Har intet med benzinforbruget i øvrigt at gøre.
(Benzin-)Trykregulator:
Regulerer benzintrykket i fuel-rail'et. Dette tryk skal være korrekt, da brændstofmængden beregnes ud fra en bestemt mængde indsprøjtet brændstof pr. tidsenhed mens dysen er åben - derfor vil fejl på regulatoren (med deraf flg. ændringer i trykket) give enten for meget eller for lidt brændstof til forbrændingen.
Det er "moderne" at udskifte regulatoren med en mere "progressiv" model, der giver øget brændstoftryk ved høje ladetryk - dette for at få federe blanding og hindre tændingsbanken. Der er dog også gode grunde til IKKE at udskifte regulatoren, men det er en anden diskussion.
Benzintrykregulatoren sidder ved fuelrail'et og dyserne. Fejlfinding? Overlad det til professionelle...
Trykvagt:
Findes kun på turbobiler. Lukker for benzinen ved ladetryk over tilladt værdi. Max. tryk kan hæves ved at skrue trykvagtens skrue med uret, der benyttes en alm. kort skruetrækker med lige kærv. Dette kan være nødvendigt efter modifikation af APC-boksen. Det bør gøres med omtanke...
Trykvagten er på en gammel 900 placeret ca. over koblingspedalen, bag panelet. Har intet med benzinforbruget i øvrigt at gøre.
(Benzin-)Trykregulator:
Regulerer benzintrykket i fuel-rail'et. Dette tryk skal være korrekt, da brændstofmængden beregnes ud fra en bestemt mængde indsprøjtet brændstof pr. tidsenhed mens dysen er åben - derfor vil fejl på regulatoren (med deraf flg. ændringer i trykket) give enten for meget eller for lidt brændstof til forbrændingen.
Det er "moderne" at udskifte regulatoren med en mere "progressiv" model, der giver øget brændstoftryk ved høje ladetryk - dette for at få federe blanding og hindre tændingsbanken. Der er dog også gode grunde til IKKE at udskifte regulatoren, men det er en anden diskussion.
Benzintrykregulatoren sidder ved fuelrail'et og dyserne. Fejlfinding? Overlad det til professionelle...
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt: