Valg af vinterdæk
Redaktør: Bestyrelsen
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Tyske regler siger man må gå ned til Q som minimum, men går du under bilens hastighedskode, skal der være et skilt i førerens synsfelt, der angiver max. hastighed.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Hej Thomas
Tak for svar. Så fortsætter jeg glad med T-vinterdæk. Jeg tror (måske fejlagtigt?), at en højere hastighedskode går lidt ud over vinteregenskaberne -der er jo tale om et kompromis.
Mvh/NC
Tak for svar. Så fortsætter jeg glad med T-vinterdæk. Jeg tror (måske fejlagtigt?), at en højere hastighedskode går lidt ud over vinteregenskaberne -der er jo tale om et kompromis.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Smalle vinterdæk.
Jeg han stadig huske mine 165/13 gislaved frost dæk
De åd bare dyb sne, men var ikke så geniale på tør eller våd vej. men det var også 30 år siden i en 850 kg tung baghjulstrækker
Kig på biler der kører i det svenske rally, hvis det er et snedæk man er ude efter, smalle dæk og groft mønster.
I de senere år har jeg brugt contineltat vinterdæk
Og et brigdestone Performance sommer dæk,
Og har været vældigt godt tilfreds med begge mærker.
På 9-3 eren har jeg haft nedslidte michelin dæk i en sæson, og de virkede ok
Nye vinter dæk i størrelsen 205-50-16 er lige bestilt, og det blev Hankook icept II
Da jeg kunne få dem dem til en meget fornuftig pris
Sommer dæk kun kørt en sæson, men jeg er blevet meget inponeret over
Toyo proxes t1
Goodyear har altid skuffet mig igennem mit liv som automekanikker i 30 år.
Deres støj stiger næsten altid når de er igennem halvt af deres mønster, dækmønstret begynder at rejse sig.
Og de kræver mange gram at afbalancere,
Jeg er ikke imponeret, og har altid skrottet goodyear dæ på mine ny indkøbte biler.
MVH
Morten
Jeg han stadig huske mine 165/13 gislaved frost dæk
De åd bare dyb sne, men var ikke så geniale på tør eller våd vej. men det var også 30 år siden i en 850 kg tung baghjulstrækker
Kig på biler der kører i det svenske rally, hvis det er et snedæk man er ude efter, smalle dæk og groft mønster.
I de senere år har jeg brugt contineltat vinterdæk
Og et brigdestone Performance sommer dæk,
Og har været vældigt godt tilfreds med begge mærker.
På 9-3 eren har jeg haft nedslidte michelin dæk i en sæson, og de virkede ok
Nye vinter dæk i størrelsen 205-50-16 er lige bestilt, og det blev Hankook icept II
Da jeg kunne få dem dem til en meget fornuftig pris
Sommer dæk kun kørt en sæson, men jeg er blevet meget inponeret over
Toyo proxes t1
Goodyear har altid skuffet mig igennem mit liv som automekanikker i 30 år.
Deres støj stiger næsten altid når de er igennem halvt af deres mønster, dækmønstret begynder at rejse sig.
Og de kræver mange gram at afbalancere,
Jeg er ikke imponeret, og har altid skrottet goodyear dæ på mine ny indkøbte biler.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- 9k_2200
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Jeg endte med at købe 4 nye Viking Wintech, det er samme dæk som Gislaved Eurofrost 6, dvs. to af Continental-koncernens billigere mærker. De landede i går og er fremstillet uge 44, så de er helt friske.
225/50-17 98V til knap 600 kr. leveret. (til Volvo V70 2,5T 2009). Ikke meget mere end Kina eller regummierede dæk...
Det er jo hæderkronede norske og svenske mærker for længe siden, nu kommer dækkene fra Rumænien, men det kunne "rigtige" Continental-dæk såmænd sikkert også.
Ser frem til at få dem smækket på i det lokale dækcenter og afprøvet. Da de er helt nye har jeg kun kunnet finde en enkelt (positiv) anmeldelse.
225/50-17 98V til knap 600 kr. leveret. (til Volvo V70 2,5T 2009). Ikke meget mere end Kina eller regummierede dæk...
Det er jo hæderkronede norske og svenske mærker for længe siden, nu kommer dækkene fra Rumænien, men det kunne "rigtige" Continental-dæk såmænd sikkert også.
Ser frem til at få dem smækket på i det lokale dækcenter og afprøvet. Da de er helt nye har jeg kun kunnet finde en enkelt (positiv) anmeldelse.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Hej Morten
Jeg har nu mere positive erfaringer med Good Year, men godt nok en del år tilbage. Og Gislaved: Jeg bliver helt salig ved tanken. Det var de første vinterdæk på min første OG900, og var nok noget af det bedste, jeg har oplevet (dengang). Det var så 175/70-15 (mod 165/15 Michelin sommerdæk), så de var bedre i alle henseender, og har reddet en ældre dame fra at blive dræbt, da jeg og bilen lige præcis nåede at bremse for en lidt dement venstresvingning.
Nå, tilbage til nutiden: Sjovt nok har jeg utroligt dårlige erfaringer med Toyo Proxes -dem skrottede jeg før tid, da de ikke stod godt fast i regnvejr (205/55-16). De var nærmest på niveau med de Champiro-dæk i samme størrelse, jeg havde fået smidt i nakken ved det forrige bilkøb. Min nuværende mekaniker sværger til Hankook (de er iflg. ham runde og de bedste), men jeg vil nok fremover satse på Michelin, medmindre andre i dette forum kan overbevise mig om, at Good Year er bedre.
Mvh/NC
Jeg har nu mere positive erfaringer med Good Year, men godt nok en del år tilbage. Og Gislaved: Jeg bliver helt salig ved tanken. Det var de første vinterdæk på min første OG900, og var nok noget af det bedste, jeg har oplevet (dengang). Det var så 175/70-15 (mod 165/15 Michelin sommerdæk), så de var bedre i alle henseender, og har reddet en ældre dame fra at blive dræbt, da jeg og bilen lige præcis nåede at bremse for en lidt dement venstresvingning.
Nå, tilbage til nutiden: Sjovt nok har jeg utroligt dårlige erfaringer med Toyo Proxes -dem skrottede jeg før tid, da de ikke stod godt fast i regnvejr (205/55-16). De var nærmest på niveau med de Champiro-dæk i samme størrelse, jeg havde fået smidt i nakken ved det forrige bilkøb. Min nuværende mekaniker sværger til Hankook (de er iflg. ham runde og de bedste), men jeg vil nok fremover satse på Michelin, medmindre andre i dette forum kan overbevise mig om, at Good Year er bedre.
Mvh/NC
Senest rettet af NC_Ribe 24. nov 2017, 13:23, rettet i alt 1 gang.
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Jeg har altid været glad for Conti, men de støjer lidt (for) meget, både vinter og sommer. Da jeg købte den nuværende SAAB 93 MY 06, var den monteret med 16 tommer sommer Michelin energy et eller andet..
Sikke noget lort (pardon my french). De er glimrende ved morfarkørsel i tørt føre, men det er også det eneste de er gode til Der er absolut intet, jeg mener intet vejgreb i vådt føre
De lider af den gamle Michelin-egenskab i tørt føre. fantastisk vejgreb indtil grænsen, og så slipper de det hele på en gang, uden advarsel, Kører man frisk, er de livsfarlige. På den anden side, så er de runde! og de er slidstærke. Godt hvis man kan lide dem, skidt, hvis man vil have noget andet, lige så snart de er slidt ned .
Conti er generelt godt, men de støjer, og er ikke altid 100% runde, de hopper sommetider, eller skal have mange klodser for at blive rimeligt afbalanceret. Er lidt mindre ensartede end Michelin. Jeg har generelt altid været glad for Conti.
Jeg har de sidste år prøvet Goodyear, først på en Golf II, hvor jeg kørte på temmelig brede winterdæk, og var helt klart positivt overrasket, godt vejgreb både i sne og på is.
Er fortsat på nuværende SAAB 9-3 med Goodyear , både vinter (15 tommer) og sommer (16 tommer). Det var en fantastisk oplevelse at skifte fra Michelin til Goodyear sommerdæk. Der er mere bid . Jeg skiftede selvom der var 5 mm tilbage på michelin-dækkene, nu kune jeg ikke klare dem længere. Fuld gas ud af en rundkørsel, selv i helt tørt føre, var næsten ukontrollabelt på Michelin, og i vådt føre direkte farligt.
Med Goodyear, er det 100% kontrolleret i tørt føre, og forsvarligt i rigtigt vådt vejr.
Min hidtidige erfaring er, at slidstyrken på Goodyear er bedre end Conti, men tilsyneladende lidt ringere end Michelin.
Conti kører kortere på literen end Michelin og Goodyear, som er næsten ens.
Hold da op, hvor er det subjektivt, men det er velment og er min helt personlige oplevelse over mange år .
Jeg håber, at der er nogen der kan bruge det.
Sikke noget lort (pardon my french). De er glimrende ved morfarkørsel i tørt føre, men det er også det eneste de er gode til Der er absolut intet, jeg mener intet vejgreb i vådt føre
De lider af den gamle Michelin-egenskab i tørt føre. fantastisk vejgreb indtil grænsen, og så slipper de det hele på en gang, uden advarsel, Kører man frisk, er de livsfarlige. På den anden side, så er de runde! og de er slidstærke. Godt hvis man kan lide dem, skidt, hvis man vil have noget andet, lige så snart de er slidt ned .
Conti er generelt godt, men de støjer, og er ikke altid 100% runde, de hopper sommetider, eller skal have mange klodser for at blive rimeligt afbalanceret. Er lidt mindre ensartede end Michelin. Jeg har generelt altid været glad for Conti.
Jeg har de sidste år prøvet Goodyear, først på en Golf II, hvor jeg kørte på temmelig brede winterdæk, og var helt klart positivt overrasket, godt vejgreb både i sne og på is.
Er fortsat på nuværende SAAB 9-3 med Goodyear , både vinter (15 tommer) og sommer (16 tommer). Det var en fantastisk oplevelse at skifte fra Michelin til Goodyear sommerdæk. Der er mere bid . Jeg skiftede selvom der var 5 mm tilbage på michelin-dækkene, nu kune jeg ikke klare dem længere. Fuld gas ud af en rundkørsel, selv i helt tørt føre, var næsten ukontrollabelt på Michelin, og i vådt føre direkte farligt.
Med Goodyear, er det 100% kontrolleret i tørt føre, og forsvarligt i rigtigt vådt vejr.
Min hidtidige erfaring er, at slidstyrken på Goodyear er bedre end Conti, men tilsyneladende lidt ringere end Michelin.
Conti kører kortere på literen end Michelin og Goodyear, som er næsten ens.
Hold da op, hvor er det subjektivt, men det er velment og er min helt personlige oplevelse over mange år .
Jeg håber, at der er nogen der kan bruge det.
Sláinte
Mick
Mick
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Jeg gik også væk fra Conti for et par år siden, og kører nu Goodyear både sommer og vinter. Jeg skifter ikke tilbage igen, da det er mere rolig og behagelig kørsel ..............
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
Jeg kan også kun tilslutte mig koret for goodyears vinterdæk, jeg har kørt ultragrip 8 og kører ultragrip 9 nu og syntes de er utrolig støjsvag, langt bedre end alle de sommerdæk jeg har haft af andre mærker, syntes heller ikke de har haft tildens til at blive træls over tid. Om de står bedre fast end andre kan jeg ikke udtale mig om.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- SteenHansen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Valg af vinterdæk
I tre sæsoner har jeg haft Hankook Icept vinterdæk på NG 9-5, de er de ringeste vinterdæk jeg nogensinde har haft. Ufatteligt ringe vejgreb i dårligt føre, men ok på tør vej, sammenlignet med Michelin og Conti.
At være den enste som ikke kan køre op til det hus vi boede i på en vinterferie, hvor alle andre bare kørte op, det er bare ikke godt nok
Efter skift til Conti var situationen helt anderledes.
Tidligere har jeg være rigtig godt tilfreds med Michelin, men de rejste sig næsten altid og støjede. I dag er min Favorit Conti sommer og vinter.
Min erfaring er positiv for Michelin og cinti, men i dag preferrnce for Conti.
Har lige fået monteret Conti TS 850 P, der er meget stille og køre superfint. Dog ikke testet i vinterføre endnu, så det udestår, og er de bredeste vinterdæk (245/40-18)jeg endnu har haft, så det er lidt interessant, når det bliver glat, hvad konsekvensen er.
At være den enste som ikke kan køre op til det hus vi boede i på en vinterferie, hvor alle andre bare kørte op, det er bare ikke godt nok
Efter skift til Conti var situationen helt anderledes.
Tidligere har jeg være rigtig godt tilfreds med Michelin, men de rejste sig næsten altid og støjede. I dag er min Favorit Conti sommer og vinter.
Min erfaring er positiv for Michelin og cinti, men i dag preferrnce for Conti.
Har lige fået monteret Conti TS 850 P, der er meget stille og køre superfint. Dog ikke testet i vinterføre endnu, så det udestår, og er de bredeste vinterdæk (245/40-18)jeg endnu har haft, så det er lidt interessant, når det bliver glat, hvad konsekvensen er.
SAAB - the most intelligent car ever built.