Banner cycler

Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

12. dec 2017, 17:57

Hejsa,

I forbindelse med jeg har min bil til service (9-3 MY12), hvor der blevet skiftet bremser for og bag, samt krængningsstabilisatorarme er bilen begyndt, at ryste. Jeg har haft hjulene af a to omgange for, at tjekke der ikke sad gammelt rust o.lign. Ligeledes har jeg fået hjulene afbalanceret efterfølgende, uden det har ændret noget.
Jeg har tjekket skiverne efter kørsel og de er lige varme, så det burde ikke være fordi en bremse hænger.

Inden den blev kørt på liften var der intet og hjulene er monteret som de sad inden de blev pillet af.
Jeg synes ikke det føles som om et hjul ikke er i balance, da det virker usystematisk. Ligeledes føltes det som om, at undervognen er blevet meget mere følsom (hårdere), ikke at støddæmperne ikke virker når de bliver sat på arbejde, men mere at jeg mærker de mindste ting på vejen meget tydeligt - igennem sædet så det er hele kroppen der føler det.
Derudover trækker den til højre.

Er der nogen der har et bud på, hvad fanden der kan være galt?

På forhånd tak.

Hilsen Simon.


Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

13. dec 2017, 15:22

Du skriver, at der er " skiftet bremser". Er det kun bremseklodser, eller er skiverne også skiftet?
Hvis det sidste er tilfældet, er der et par fejlmuligheder.
Er der gjort ordentlig rent på flangerne, inden nye skiver er monteret?
Eller er det mon muligt, at skiverne er skæve?
Er hjulene spændt med det korrekte moment?

De ovennævnte punkter gør ikke rede for den hårde undervogn :(

En knækket fjeder? Det er ikke en unormal ting, og det kommer jo ganske pludseligt og uden varsel. :shock:
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

13. dec 2017, 17:41

En knækket fjeder kan være et godt bud på hvorfor den trækker til højre.
Men rysteri kan tyde på en småhængende caliber, samt forkert montering af skiver.
Helt rene anlægsflader, og ingen fedt, er det mest sikre. imellem skiver og narv.
Ud at køre en tur hæv bilen og mærk modstanden når du drejer hjulene rundt med hånden.
Hvis du har et hjul der kører væsentligt tungere rundt, sammenlignet med en anden side, så har du fundet problemet.
Og så hedder det skiver + klodser, og calibre / førings stifter udskiftet på den aksel alt efter hvad der gør den hænger i bremsen på den side.
Det kan feks. også være en bremseslange der er skyld i problemet.
Jeg har oplevet mange gange at en caliber er begyndt at hænge efter udskiftning af skiver og klodser, specielt his calibren er i aluminium.

Dog ingen erfaring med nævnte model.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

13. dec 2017, 18:25

Hejsa,

Der blev skiftet både skiver og klodser, begge dele original SAAB. Jeg har tænkt på, at det måske kan være skidt bag skiverne, også fordi, at det er som om det har ændret sig efter alle tre gange hjulene har været afmonteret?.. Jeg fik tjekket fjedrene til service'et, hvor de var ok. Det var galt umiddelbart efter.
Jeg vil indskyde, at det er meget tydeligt på rattet, at bilen ryster og det er som om det er blevet gradvist værre..
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

13. dec 2017, 18:43

Hvis det er lavet på et værksted, med regning.
Så er det deres problem, og ikke lige umiddelbart dit problem, medmindre de kan finde andre problemer med bilen.
Så retur til værkstedet og få problemet ud bedret. der er opstået efter reparationen.
Men hvornår ryster den ved alle hastigheder, eller kun når du aktiverer bremsen, og er der en ændring når du aktiverer bremsen.
Hjul af og på med en ændring , det tyder på fedt imellem skiver og narv, for hjulenene er selvfølgelig spændt med det korrekte moment :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 144
Tilmeldt: 28. maj 2015, 21:57

Re: Bilen ryster efter bremse- og krængningsstabilisatorarm er skiftet

13. dec 2017, 18:56

Den ryster ved alle hastigheder, værst ved 60-70 km i timen. Jeg mærker ikke den store forskel når jeg bremser, måske en anelse mindre.

Angående fedt, så er der i hvert fald smurt rigeligt med fedt på navet, som hjulet sættes på.

Og angående moment, så er der blevet brugt momentnøgle på værkstedet ved service og da hjulene blev balanceret i fredags :wink:

Hvis vi snakker hjul, så er det vel udelukket det er dem, taget i betragtning af, at der ikke var noget inden service og med tanke på de har været omkring euromaster for, at blive balanceret - de burde vel have sagt, hvis et af dækkene fejler noget?

Tilbage til "Modern Forum"