Banner cycler

10 års service ;-)

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Vet
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 33
Tilmeldt: 21. maj 2005, 17:48

10 års service ;-)

17. mar 2018, 17:46

Hej SKD.

Jeg er den lykkelige ejer af en meget velholdt Saab 9-3, 2.0t, årgang 2008, der nu har rundet 105.000 km.
Bilen serviceres selvfølgeligt hvert år korrekt iht servicebog. Mit spørgsmål til Saabklubben er kort om der er andre dele på bilen med kendt begrænset holdbarhed, som man bør tænke på at udskifte i nær fremtid inden de svigter??

På forhånd tak

Henrik


Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 396
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 10 års service ;-)

18. mar 2018, 00:00

Min er godt nok en 9-5, men motor, og sikkert også mange andre dele er går jo igen på begge modeller.
Min bliver også 10 år i år :D - Den har så kørt ret præcist dobbelt så langt som din, og når som regel igennem ca. 3 olieskift om året (dvs. mellem 40 og 45K). Med mine erfaringer, kombineret med hvad jeg læser herinde, er de dele man kan forvente står af på et tidspunkt vel:
Krumtappositionsensor (min gik ved 150K, hvilket vist er ret normalt)
Tændkassette (min gik ved 150K, hvilket vist også er ret normalt)
Turboen kan vist også risikere at stå af, men vist sjældent før omkring 200K (hvilket jo kunne betyde at min står af snart :cry: )
Diverse vakumslanger og kontraventiler bliver møre/sprøde. Dem kan det nok svare sig at skifte forebyggende (hvilket jeg desværre aldrig selv har fået gjort. Sidst endte det med et værkstedsbesøg, da en slange knækkede, og den tændte en række fejlbeskeder..)
Ellers er det vist mest diverse "små"ting der bliver trætte med tiden. Elspejle gror fast (mine er meget trælse!), og knappen til at styre dem med er død (og i restordre..) Mine baksensorer virker kun sporadisk, bageste motorophæng er vist også en klassiker - i hvertfald på 9-5. Ved ikke om det er det samme på 9-3.
Hvis din har automatgear, skal den have skiftet olien i gearkassen ved. omkring 120K.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 330
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: 10 års service ;-)

18. mar 2018, 01:02

kobbernagel skrev:
18. mar 2018, 00:00
Min er godt nok en 9-5, men motor, og sikkert også mange andre dele er går jo igen på begge modeller.
.
Og nej, ikke engang motorener den samme. 9-3'eren har en B207-motor, som er uden tændkassette, men med 4 separate tændspoler.
En motor, der også findes i forskellige udgaver i flere modeller fra GM 8)
Sláinte
Mick
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 396
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 10 års service ;-)

18. mar 2018, 09:16

:D Det var jo så et ret ubrugeligt svar jeg kom med! Måske skulle jeg lige undersøge sagerne lidt, en anden gang....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 330
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: 10 års service ;-)

18. mar 2018, 13:14

Min 9-3'er er fra 2006. 1.8t, men det er samme motor blot med trimmet elektronik. Den har kørt ca. 260.000 km og jeg har haft den de sidste 80.000 km. Jeg har skiftet almindelige sliddele i den tid. Naturligvis dæk, pærer, viskere og bremsestumper, ellers stabilisatorstænger i forhjulsophæng, nye fjedre ( de er, efter hvad jeg har erfaret, tilbøjelige til at knække) og da jeg ikke ved, hvor længe støddæmperne har siddet på bilen, blev de skiftet sammen med fjedrene. Endelig har den kostet en sprinklerpumpe til bagruden og et nyt batteri.

Hvis den ikke har fået skiftet olie på gearkassen, vil jeg anbefale det. Der er ikke angivet skifteintervaller for gearolie på manuelle gearkasser, men gør det for en sikkerheds skyld. Jeg gav 80,- Kr pr liter (der skal bruges to) hos det lokale SAAB-værksted (husk at få det rigtige GM-gearolie). Jeg skiftede selv, men hvis du gør det, så vær lige sikker på, at påfyldningsproppen kan afmonteres, den kan side utroligt fast, og det er trist at opdage, at man ikke kan få den af, når man har tømt gearkassen :oops:

Ellers ville jeg ikke skifte noget, der virker, det er alligevel gætteri hvad der holder, og hvad der går i stykker :(
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 760
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 10 års service ;-)

18. mar 2018, 15:21

Helt enig med ovenstående indlæg.
Hvis jeg viste hvad der gik i stykker på min bil på forhand,.
Så ville jeg vinde i lotto hvergang jeg spillede.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6893
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: 10 års service ;-)

19. mar 2018, 10:57

Fantastisk bil. Dine fjedre foran er givetvis stadig de originale og de dør med tiden. Nogle gange er dette en stilfærdig ting, andre gange er det ret ufedt hvis den knækkede fjeder tager dæk eller skærm med i købet.

Få dem undersøgt og skiftet. Der er desværre en ret stor mængde 9-3 der har fået skiftet de originale forfjedre over tid og de er sjovere at skifte mens de endnu sidder der.... så slippe du også for at skifte andre (defekte) dele i samme moment
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 330
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: 10 års service ;-)

19. mar 2018, 15:32

Sjovt nok, var det en for- og en bagfjeder, der var knækket på min, begge højre side, og begge så lidt, at det udelukkende blev opdaget, fordi der skulle laves bremseservice.
Knækket ca. 5-10 cm fra nederste ende, så de blot sad en smule dybere i fjederskålen :)
Sláinte
Mick

Tilbage til "Modern Forum"