Banner cycler

Den nye bil blev ... en SAAB

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12351
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

12. jan 2020, 11:51

Flot projekt og meget pænt arbejde.

Der er lidt småting:
Honing skal foregå i 45 graders kryds med vangeolie. Alm. motor olie er ikke ok til opgaven.

Du har helt sikkert fået fjernet "Glazing" fra boringerne. Glazing er den hårde belægning der kan komme i cylinderne som gør overfladen glat.
Det skyldes forkert tilkøring og for meget listekørsel med billig (GM) olie.

Tilkøring skal helst være med fuldsyn. olie magen til den du vil bruge frem over....

Ventiltrykkerne kan og vil larme efter ombygning da de har fået luft og ikke er skiftet.
De har også fået det brune laklag som motoren havde (Engine Varnish, kalder englænderne det)

Ventilerne skal nok blive stille over tid når olien inde ved kontraventilen i trykkerne langsomt bliver udskiftet.

Endnu en grund til fuldsyn. olie fra starten.

Saab motoren kan godt lyde lidt "rå" efter genopbygningen. Da stempelringe skal slides til. Og toppene af honingsspor jævnes ud.

Her er mineralsk olie og delsyn ikke super godt da olien "brander på" og fylder honingssporet op med mikro koks og glazing.

Tilkøring i dag må ikke foregå med listekørsel de første 1000-2000 km. Motore skal hurtigt op og yde meget så stempelringe sætter sig uden af lave glazing i boringerne..

Så ud med billig olien og på med FST Castrol titan, varm op og og så skal den på landevej og motorvej ved variabelt belastning.

Ps. din motor skal nok blive stille, det tager bare 2-5 kkm.
Du har også tidl. haft en tilbeget motor og de er bløde og stille. Nu er den frisk og rå.. :-)

Pps: det med at dine stempelringe var kokset/beget gast og nok det der sker i rigtig mange 9.3 og 9.5 motorer, så begynder den at svine motoren indv

(Du skulle have haft smede eller 9k stempler i.
Men det er nemt at sige bagefter og når man står med en ældre vogn og omkostningerne vokser op skal man sige stop et sted)

Hvis ventiltrykkerne bliver ved med at støje eller driller, kan de ret nemt taged ud og renses.
De lægges i benzin eller RGR rense olie et døgn eller to, gennem skylles og fyldes derefter med motor olie. Så bliver de stille igen.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12351
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

12. jan 2020, 12:08

Her beskrives tilkøring og glazing:

https://www.onallcylinders.com/2018/05/ ... g-get-rid/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 43
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

12. jan 2020, 12:24

Tak for kommentarerne Viking og for linket som jeg glæder mig til at læse.

Fra starten var det ikke en del af planen af skifte stempelringe, men især olieskraberringene var beget til. Måske kunne man have renset dem og sat dem på igen, jeg ved det ikke. Jeg blev dog rådet til at skifte alle ringe og hone cylindre - præcis for at tage glaseringen som du også skriver - og blev rådet til at skaffe en flex-honer da jeg ville kunne gøre mindst muligt skade med den :D Sådan en er imidlertid et kostbart stykke værktøj og kostede næsten lige så meget som den nye krumtap ( 1400 + moms), så derfor blev det den trebenede carborundum sammen med dieselolie.

Mvh.
Thomas
SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12351
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

12. jan 2020, 16:38

Du har bestemt gjort det rigtige.
Åbnet motoren i tide og ordnet de ting der havde problemer.

En ny renoveret motor lyder altid lidt rå..

Og med hyppige olieskift så kan du ikke slide den motor op.

Fuld respekt for arbejdet, det kræver meget tid og flid at få det fixet...


Godt at se en der "tager tyren ved hornene" og fixer B207. For så har du mange gode og billige km. tilbage i den bil...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"