Side 1 af 1

Den nye bil blev ... en SAAB

: 25. jun 2018, 20:45
af Lauter
Jeg har indkøbt en 95 fra 2005 med 180.000 km på klokken. Det er samtidig en opgradering for mig da den skal afløse min 93’er fra 1998 med sug der har tjent trofast i 10 år og altså også min første vogn med mølle.

Bort set fra undervognen er den rimelig pæn. Den har aldrig været rustbeskyttet, men er alligevel blandt de pæneste som jeg har kigget på. Men der skal altså fixes noget rust i undervognen, mest i bageste hjulkasser. Udstødningen er der ikke meget tilbage af, så jeg vil skaffe en rustfri fra Rakarör. Har en på 93’eren der stadig ser ud som ny (næsten).

Jeg har ikke undladt at læse med når der har været diskuteret turbo og kan forstå, at en del har erstattet GT1752’eren med en Mitsu turbo. Det synes jeg jo lyder interessant da et af argumenterne har været, at den er mere robust. Ja, og så også at der med et lille indgreb kan opnås lidt højere moment er jo ingen skade til. Ville den opgradering kræve opgradering af andet isenkram – vil raka-udstødningen fx kunne fungere med Mitsu?

Støddæmper og fjedre ser ekstremt gamle og udkørte ud, så der må skiftes lidt her også. Hvilken løsning har I andre valgt? Jeg er ikke interesseret i sækning. Den må gerne være lidt strammere end nu.

Lige nu er undervognen næsten helt strippet og jeg overvejer om jeg bør give den noget rustbeskyttelse oppe bag varmeskjoldene eller er det no go (pga. varmen)?

Jeg skal se om jeg kan lægge nogle billeder op (da den slags jo siger mere end 1000 ord). På forhånd tak for alle ord.

Thomas

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 26. jun 2018, 06:13
af Mortenvig
Punkt 1
Ned med bundkarret, inspicer og rens det.
Ombytning af turbo, kræver ikke særligt meget ekstra.
Vand tilslutningen er mindre, og olie returen er anderledes.
Enten fusker man noget sammen, eller køber de originale rør.
Resten er bolt on.
Og husk at softwaren skal opgraderes.
Udstødningen vælg deres sports system, normalt giver det ikke en stor ændring i lyd, da turboen fjerne det meste.
Men en turbo elsker det lavere modtryk.
Under vogn er nemt kob Aero fjedre, og støddæmpere, opgrader evnt. til bilstein b6 dæmpere.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... h-fjadrar/
Man kan aldrig komme for meget undervogns behandling på bilen.

MVH
Morten

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 26. jun 2018, 07:28
af NC_Ribe
Hej Thomas

Tillykke med købet -håber, du bliver glad for den.

Der er vel ingen grund til at skifte turbo, når den virker, og når du hidtil har været tilfreds med s(løv)uge 8) ? Som jeg forstår Mortens svar, vil der ikke være problemer med senere skift i forhold til en RAKA-udstødning.

I forhold til undervognsbehandling kan der (Morten!) sagtens komme for meget på. En ældre, lettere rusten undervogn, har ingen gavn af at få smurt et nok så godt produkt på, der ikke går i dybden mod evt. eksisterende rust. Så bliver det bare et lag kosmetik, der i værste fald holder på fugten. Så find et godt, tyndt produkt hos din foretrukne leverandør, og smør det på én til flere gange her i sommervarmen og -tørken. Og afslut så med et hertil passende slidlag, når sommeren går på hæld.

Mvh/NC

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 4. jul 2018, 14:25
af BrittOgLars
Hejsa og tillykke med din nyerhvervelse. Du kan roligt skifte til en Mitsubishi TD04HL15T, det er den som sidder på Aero modellen. Jeg har lavet mange software opgraderinger til den konstellation, og det spiller bare 100%
Mht. hvorfor du skal skifte, så er det så irriterende at holde der med en ødelagt GT1752, det er ikke et spørgsmål om, men hvornår, alene derfor er et planlagt skift meget bedre.
Som Morten skriver, så rens bundkaret, det er et must.

Mvh. Lars

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 9. aug 2018, 18:33
af Lauter
Her er et par shots fra det senest indkøb. Indtil videre er det meste af tiden brugt på rustarbejde i bageste undervogn og på fornyelse af undervognen.

Før:
Billede

Efter:
Billede

Kun bærearme og bøsninger er nye. Bagbroen er skaffet fra en hugger og de to støbegodsarme, krængningsstab. samt øvrige beslag har været en tur i elektrolysebad. Nemt, rent og effektivt.

Her er udsigten til undervognen hvor der siden er kommet et Rakarör på. De malede områder er så jeg kan huske hvor jeg har været.
Billede

Og så fik jeg også bakset oliesumpen af. Relativ ren - på bunden lidt snask, noget af det er gammel pakning. Noget andet er - AVS! - små meget tynde metalflager. De ses bedst på filteret oppe i hjørnet. Jeg talte ca 10 stykker. De er meget små og jeg spørger mig selv - er det belægning fra lejer? Der er nu ikke noget umiddelbart at få øje på når man kigger op på lejerne. Jeg vil kigge oliepumpen efter ved lejlighed. Og så bør jeg nok også lette på ventildækslet og kigge efter der.
Billede

Jeg har oliefilteret liggende som jeg vil prøve at skære op og studere ved lejlighed. Så må vi se hvad der er i vente :?

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 9. aug 2018, 22:32
af viking
Fint arbejde.... Høj her fra !

Mht lejer mv. Så hiv lige et plejl-leje og hovedlejebuk af og ud.
Så kan du se syn for sagen..

Tag evt. billeder.

Hvordan ser sugesien til oliepumpen ud ?
Er den den opgraderede med større huller ?

Undervogn:
Giv den tynd hulrums olie først, lad det stivne.

Efter et par uger giv den så rigtig undervogns guf.
Jeg køber gerne de to dele på spraydåse.
Nemt og enkelt..

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 10. aug 2018, 17:24
af Mortenvig
Enig med Viking ned med det sidste plejl leje og hoved leje, og tjek dem for slid.
Er spånerne magnetiske, for det kan sige en del om hvor de stammer fra.
Ellers ser bundkarret meget fint ud.

MVh
Morten

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 24. aug 2018, 08:12
af Lauter
Tak til alle for jeres svar. Nu fik jeg omsider taget fat igen og har fået taget nederste plejlleje af fra alle lejer - koblingssiden fra venstre hvor sliddet tydeligvis er størst.

Billede

Hovedlejerne ser lidt bedre ud. Det er to'eren til højre og fire'ren til venstre.

Billede

Krumtappen ser rimelig ud. Der er lidt synligt slid hvor plejllejerne sidder, men ikke noget man kan mærke med fingrerne. Ved hovedlejerne ser den fin ud. Når regnen stopper går jeg ud igen og puffer stemplerne lidt op så jeg kan få resten af plejllejerne ud. Hvis krumtappen ikke er beskadiget, så er det vel at få skaffet nye plejllejer og sætte dem i.

Billede

Bør jeg gå efter originale lejer fra Saab, Glyco fra Speedparts eller uspecificerede oem fra partsforsaab? Er det tilstrækkeligt at dyppe dem i motorolie inden montering, eller bruger man noget andet?

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 24. aug 2018, 17:18
af Mortenvig
Det ser ud til at plejl leje på cylinder 4 har været på vej rundt, og kan måske forklare dine metal stumper i bundkarret.
IMG_20180823_203805_zpsqy4h8wrx leje.jpg
Der mangler ligesom noget sammenlignet med cylinder 3.
Rettelse, jeg må have været træt. Der er 2 udfræsninger i overfaldet, så der mangler ikke noget. :oops:
Hvilket fabrikat, man skal bruge det har jeg ingen ide om.
Men jeg ville sove bedst om natten hvis jeg havde original lejer, og leje spillerummet, udmålt med plastic gauge. ligger inden for tolerancerne.
Ydersiden af lejet skal monteres tørt, og indersiden skal have noget Motorolie.
Ikke noget med dyppe lejet i olie.

MVH
Morten

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 25. aug 2018, 14:06
af Lauter
Ok - tak Morten. Jeg har bestilt noget grøn plastigauge som jeg håber jeg kan finde ud af at bruge. Nu tænker jeg på at det er meget slid på lejerne når bilen kun har rundet de 180.000 km. Jeg har ikke så meget at sammenligne med - har I andre nogen erfaringer med hvor kraftigt slid man kan forvente efter samme distance?

Der er jo fuld servicebog på vognen og jeg har lige kigget på serviceintervallerne. Alle service er i øvrigt udført hos Saab i Birkerød som jeg kun har hørt positivt omtalt. Der er (desværre) mere end 10.000 km mellem hvert olieskift og før det sidste besøg der var i april i år, har den gået over 20.000 km! Så hvis der tidligere har været begyndende slid, så har det da sikkert eskaleret markant inden for den seneste periode. Men kan det forklare sliddet alene?

Og hvis det er manglende olieskift, hvorfor er sliddet på hovedlejerne så ikke større?

Mvh.
Thomas

Service oversigt

Billede

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 25. aug 2018, 14:41
af Lauter
Tog lige et par shots da jeg havde ventildækslet af. Det ser rimeligt ud, ingen tørlagte områder eller udefinerbar snask, kun frisk olie. Ikke noget specielt synligt slid på knastkæden endnu (selv om der er moderat raslen).

Billede

Billede

Billede

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 25. aug 2018, 14:46
af Lauter
Og billedet af oliesien glemte jeg at få med før. Med snask og lejemateriale som jeg fandt den lige efter adskillelse. Det må være den opgraderede si?

Billede

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 25. aug 2018, 15:52
af Mortenvig
Jeg må rette mit tidligere indlæg.
Ikke kigge billeder på den bærbare uden briller når man er træt. :oops:
Bedømt ud fra billederne så ser lejerne intakte ud, med kraftige misfarvninger.
Men det er svært at afgøre ud fra et billede.
Plastic gauge vil give svaret om de er slidte.
Men det tror jeg ikke de er.
Resten af motoren ligner en der har kørt 50.000 km :D
Langt pænere en min med 320.00 km på klokken
2017-07-08 12.10.30.jpg
Den opgraderede oliesi kom først i 2006.
Kædeslid måles på kædestrammeren, som der er beskrevet i WIS.

MVH
Morten

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 5. jan 2020, 07:45
af Lauter
Opdatering:

Den var jo ikke så god med det slid på plejllejerne, så jeg indstillede mig på at skifte krumtap eller hele motoren hvis der dukkede flere stygge ting op. Dog nøjedes jeg med et lejeskift i sept 2018 og ville så se tiden an og se hvor stort sliddet på lejerne var til foråret. Jeg var blevet forberedt på, at mærkbare ridser i krumtappen ville forårsage nyt slid på nye lejer.

Da det blev forår (2019) kiggede jeg på lejerne og der var nyt slid på 3 og 4 mens 1 og 2 næsten ikke var slidt. 3 og 4 blev skiftet og 1 og 2 kørte videre på de gamle lejer. Til efteråret var 3 og 4 slidt igen mens sliddet på 1 og 2 var moderat (se sidste billede).

Jeg løftede motoren ud og gik i gang med at splitte ad. Heldigvis så det meste pænt ud. Udstødningsventilerne var måske det der var mest slidt idet der på samtlige otte ventiler er relativt dybe mærker på anlægsfladerne til ventilsæderne. Kan sådan noget forårsage et øget olieforbrug? De blev i hvertfald skiftet.

Billede

Billede

Stempler og cylindre så pæne ud. Olieskraberringe var kokset fast så nye ringe kom på. Honingen er foretaget med biltemas honer på en aku-boremaskine.

Billede

Billede

Det er stadig muligt at få en original krumtap fra SAAB. Der var dato på pakken som viste, at den var ca. 10 år gammel.

Billede

Billede

Opgaven med at få motoren ned igen var den del som jeg så mindst frem til. Det gik dog overraskende let og tog under ti minutter. Som guide til at hive motoren ud brugte jeg proceduren som Serious Saab har lavet. Den er overskuelig og fin, men der er enkelte variationer i forhold til en årgang 2005. Jeg var nødt til at tage bremsehovedcylinderen af for at kunne få apparatet ud.

Billede

Og her er så udviklingen i slid på lejerne :)

Billede

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 12. jan 2020, 09:41
af Lauter
Vognen er tilbage på gaden og er ved at blive kørt ind. Den har tilbagelagt ca. 800 km og derudover en halv time i carporten ved første opstart. Naboen var heldigvis ikke hjemme da den stod der og lød som en skærveknuser mens omdrejningerne blev kørt op og ned. Efter 10 minutter ved opstart lød den ok.

For et par dage siden skiftede jeg drivremmen og kom måske den værste støj til livs. Men det gjorde også, at man kan høre en lidt hård tomgang efter 20-30 sekunder - mit bud er ventilløfterne. Der er ingen lyd når den er over 1500 omdrejninger og i WIS står, at det kan skyldes det lavere olietryk ved tomgang. Det er en vurdering som ser ud til at være udbredt da jeg har læst det efterhånden en del steder i dvs. fora på tværs af bilmærker. Bør man gøre noget ved det asap?

Olien jeg kører på nu er ikke top notch og en gut rådede mig til at køre videre og vente med at drage konklusioner til den har fået syntetisk olie på.

:?

Mvh.
Thomas

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 12. jan 2020, 11:51
af viking
Flot projekt og meget pænt arbejde.

Der er lidt småting:
Honing skal foregå i 45 graders kryds med vangeolie. Alm. motor olie er ikke ok til opgaven.

Du har helt sikkert fået fjernet "Glazing" fra boringerne. Glazing er den hårde belægning der kan komme i cylinderne som gør overfladen glat.
Det skyldes forkert tilkøring og for meget listekørsel med billig (GM) olie.

Tilkøring skal helst være med fuldsyn. olie magen til den du vil bruge frem over....

Ventiltrykkerne kan og vil larme efter ombygning da de har fået luft og ikke er skiftet.
De har også fået det brune laklag som motoren havde (Engine Varnish, kalder englænderne det)

Ventilerne skal nok blive stille over tid når olien inde ved kontraventilen i trykkerne langsomt bliver udskiftet.

Endnu en grund til fuldsyn. olie fra starten.

Saab motoren kan godt lyde lidt "rå" efter genopbygningen. Da stempelringe skal slides til. Og toppene af honingsspor jævnes ud.

Her er mineralsk olie og delsyn ikke super godt da olien "brander på" og fylder honingssporet op med mikro koks og glazing.

Tilkøring i dag må ikke foregå med listekørsel de første 1000-2000 km. Motore skal hurtigt op og yde meget så stempelringe sætter sig uden af lave glazing i boringerne..

Så ud med billig olien og på med FST Castrol titan, varm op og og så skal den på landevej og motorvej ved variabelt belastning.

Ps. din motor skal nok blive stille, det tager bare 2-5 kkm.
Du har også tidl. haft en tilbeget motor og de er bløde og stille. Nu er den frisk og rå.. :-)

Pps: det med at dine stempelringe var kokset/beget gast og nok det der sker i rigtig mange 9.3 og 9.5 motorer, så begynder den at svine motoren indv

(Du skulle have haft smede eller 9k stempler i.
Men det er nemt at sige bagefter og når man står med en ældre vogn og omkostningerne vokser op skal man sige stop et sted)

Hvis ventiltrykkerne bliver ved med at støje eller driller, kan de ret nemt taged ud og renses.
De lægges i benzin eller RGR rense olie et døgn eller to, gennem skylles og fyldes derefter med motor olie. Så bliver de stille igen.

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 12. jan 2020, 12:08
af viking
Her beskrives tilkøring og glazing:

https://www.onallcylinders.com/2018/05/ ... g-get-rid/

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 12. jan 2020, 12:24
af Lauter
Tak for kommentarerne Viking og for linket som jeg glæder mig til at læse.

Fra starten var det ikke en del af planen af skifte stempelringe, men især olieskraberringene var beget til. Måske kunne man have renset dem og sat dem på igen, jeg ved det ikke. Jeg blev dog rådet til at skifte alle ringe og hone cylindre - præcis for at tage glaseringen som du også skriver - og blev rådet til at skaffe en flex-honer da jeg ville kunne gøre mindst muligt skade med den :D Sådan en er imidlertid et kostbart stykke værktøj og kostede næsten lige så meget som den nye krumtap ( 1400 + moms), så derfor blev det den trebenede carborundum sammen med dieselolie.

Mvh.
Thomas

Re: Den nye bil blev ... en SAAB

: 12. jan 2020, 16:38
af viking
Du har bestemt gjort det rigtige.
Åbnet motoren i tide og ordnet de ting der havde problemer.

En ny renoveret motor lyder altid lidt rå..

Og med hyppige olieskift så kan du ikke slide den motor op.

Fuld respekt for arbejdet, det kræver meget tid og flid at få det fixet...


Godt at se en der "tager tyren ved hornene" og fixer B207. For så har du mange gode og billige km. tilbage i den bil...