Banner cycler

Saab 9-3 TID går i stå

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Fil
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. aug 2018, 22:20

Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 10:51

Har en Saab 9-3 1,9 2005 der tænder motorlampe og går ud.
Den gør der kun når man tager gassen af ned af bakke eller lignede.
Kan også finde på det i tomgang.
Kan kører 100 km uden den gør det og til tider gør den det 5 gange på 10 km.
Fejlkoder der er i styreboks er P 2147 og P 2150. Hvor den lukket for indsprøjtning


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 11:38

Begge koder er relateret til lav spænding til oliedyserne.
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 11:48

Fejlkoderne indikerer problemer med dyserne, kontroller først stikken på dyserne for ir eller andre grimme ting.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 12:12

Der sidder en Ethioper i ledningsbundtet.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 12:27

Edwins skrev:
18. aug 2018, 12:12
Der sidder en Ethioper i ledningsbundtet.. :roll:
Så længe det ikke er en franskmand, det sidder i nettet, for så er man for alvor på røven.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Fil
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. aug 2018, 22:20

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 12:30

Jeg har målt alle ledninger ud og skiftet stik til injektor nr 3.
Det undre mig bare den ikke gør det ved acceleration kun når den løber fri eller motorbremse.
De fejl med lav spænding til dyserne kan den komme ved bilen går ud så der slet ikke er problemet.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6462
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Saab 9-3 TID går i stå

18. aug 2018, 13:09

Jeg tror også bare det er en følgefejl. Fejlkoder sættes når en målt værdi kommer udenfor sit normalområde i en periode. Hvis det komponent der er årsag til fejlen ikke på noget tidspunkt komme udenfor sit normalområde vil du kun se følgefejlkoder.
Efter lidt søgen på nettet kan jeg se at en defekt kølevandstemperaturføler kan give lignende symptomer. Det kan dog være svært at fejlsøge da dit problem ser ud til at være periodisk.
Ellers er der alle de normale syndere på sådan en diesel-maskine, men de er vel så velkendte at det ikke er værd at nævne. De plejer nu normalt også bare at give en generel dårlig motorgang og ikke kun periodiske udfald i tomgang.
Det kunne være en idé at opsøge en specialist med en tester der kan vise live-data fra motorstyringen og se om der er værdier som ser mistænkelige ud.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 TID går i stå

19. aug 2018, 09:49

Sand synligheden for at det er en følgefejl er desværre meget lille.
Skærmbillede 2018-08-19 09.29.06.png
Dyser kan desværre kortslutte i perioder.
Så jeg ville få dem kontrolleret i første omgang.
Husk at mærke dem op inden afmontering !!!
Men en specialist burde kunne finde problemet, det kan bare komme til at koste penge da problemet er periodisk.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9-3 TID går i stå

19. aug 2018, 14:07

Modellerne med oliemotorer er kendt for halvlurvede ledningsbundter. Det er GM/Opel/SAAB grej.
Der sidder en Ubangi (tallerkenneger) i ledningsbundtet.
Forvent ikke at et Ohmmeter kan opdage fejlen. Et Ohmmeter bruger kun en svag målestrøm. Alle stikforbindelser åbnes og lukkes 3 gange. Brug evt. kontaktrens.
ECU lukker ned, når den ser urent trav i elsystemet. Køb ikke reservedele. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
stratos
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 1. jun 2004, 00:26

Re: Saab 9-3 TID går i stå

26. jan 2020, 19:57

Fil skrev:
18. aug 2018, 10:51
Har en Saab 9-3 1,9 2005 der tænder motorlampe og går ud.
Den gør der kun når man tager gassen af ned af bakke eller lignede.
Kan også finde på det i tomgang.
Kan kører 100 km uden den gør det og til tider gør den det 5 gange på 10 km.
Fejlkoder der er i styreboks er P 2147 og P 2150. Hvor den lukket for indsprøjtning
Jeg har en 9-3 1,9 TiD fra 2008 som har samme tilbøjeligheder. Når man starter den kan den for eksempel køre i tomgang i et par minutter (bor ikke et sted hvor man bliver busted for det :wink: ). Så pludselig går den i stå. Straks efter kan den startes igen og så kører den typisk i meget kortere tid. Ved gentagelser dør den efter et sekund eller to. Til gengæld KAN den også have en god dag og køre uden problemer. Behøver jeg at nævne at bilen ikke bruges til lange ture.
Først troede jeg at det kunne være vand i brændstoffilteret, så filter og tank har været drænet. Uændret adfærd.
Nu forestiller jeg mig at brændstofpumpen i tanken er nærved slidt op. Den har jeg dog endnu ikke skiftet, men jeg har en tilsvarende pumpe fra en 9-5, samme årgang. Nogen der ved om den passer i en 9-3. Jeg ved dog at reservedelsnummeret ikke er den samme, men der kan jo være løsninger alligevel?
Kan der være et issue i højtrykspumpen?
En fjerde mulighed?

Tilbage til "Modern Forum"