Banner cycler

små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

trichome
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. aug 2018, 10:11

små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 13:28

Hej Alle sammen!

Jeg er den lykkelige ejer af en ny (gammel) Saab 93 sportswagon 1.8T hirsch


Koblingen er begyndt at fedte periodisk i 3 og 4 gear. den gør det fra omkring de 2000 RPM og mest når den er kold? koblingen er blevet skiftet i 2016 og ca 50k km?

Derudover fløjter turboen en del især når den er kold ved de 1500-2200 RPM selv når jeg kører ''forsigtigt'' i byen. (turboen har gået 270000)

sidst men ikke mindst! når jeg starter tændingen lyser alle lamper, derefter går alle ud undtagen motorlampen? er dette normalt?

Håber i kan gøre mig klogere!


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 15:31

Motorlampen ? Er det tjek engine ??

Hvis den lyser så er det ofte O2 føleren (Lambda sensor).
På med en motortester.

Når intercooleren er kold yder den meste og så tillader den højest turbotryk, Så kan koblingen godt glide/fedte.

Er koblingen skiftet til en der kan holde flere Nm ?
Det kan være det er en std. koblingslamel som ligger lige på grænsen af hvad den kan tåle.

Hvad gør man så ?
Udskifter, eller giver lidt mindre gas. :-)

Fløjtende turbo = udskiftning af turbo.

Det er svanesangen :-) Det gør den så et stykke tid. Kan også begynder også at ose når der bliver giver gas.
Men sangen er en sikker vinder der siger: "Jeg er træt og vil renoveres, eller rammer mine turbineblade ind i indsugningsrøret"

Ikke så slem en opgave at fixe...
Senest rettet af viking 12. sep 2018, 15:38, rettet i alt 2 gange.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 15:35

hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg jo sige at den kobling er gået, jeg ved ikke hvordan den er skiftet på den gamle men det lyder ret tidligt at den er død igen, men jeg har fået fortalt at det generelt ikke dur at dreje svinghjulet af på sådan en model da det ikke kan holde i længden, måske dette kan være en mulig forklaring.

en turbo der fløjter kan være turboen der er slidt men hvis den ikke ryger eller bruger olie kan det også være nogle af slangerne til intercooleren eller intercooleren selv der er revnet

og nej motorlampen skal ikke lyser, men der skal en tester på for at sige hvad der er galt, men måske kan det hænge sammen med din fløjten, hvis der er huld i nogle af slangerne kan den sagtens lave motorfejl.

mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 15:41

https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3- ... oaggregat/

Prisen er 5150, i svenske pesetas. ( ca. 3700 Dkkr. ).
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
trichome
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. aug 2018, 10:11

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 16:18

Hej igen :-)

Jeg glemte at sige. det er når tændingen er slået til, så lyser den stadig. men når jeg så starter bilen er den gule motor lampe væk?


Der er stadig 5 måneders garanti på bilen, så han skal helt sikkert kigge på den igen. Han har haft kigget på turboen og han sagde at de havde set det før, men det var yderst sjælden de skiftede turboen på en nyere saab. Måske jeg skal tage hen med den igen?


Koblingen fedtede selfølgelig ikke da jeg kom derhen med bilen. men han sagde at hvis den blev ved de næste 14 dage skulle jeg komme med bilen igen.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

12. sep 2018, 19:22

Blot lige et par input herfra:

- Koblingen må IKKE fedte, uanset hvilken type svinghjul, der sidder på. På modeller med DMS - de første af dem - gør den det kun, hvis man bevidst ikke får sluppet koblingen i tide. Denne svinghjulskonstruktion får åbenbart megen kritik. Også fra folk, der ikke aner noget om tingene i en B207. Sorry, men det er sandt. På vores med denne feature, er der ingensomhelst problemer, selv efter +250.000 km! Jeg vil dog umiddelbart satse på, at din er med massivt svinghjul. Det korte af det lange: Den SKAL kunne holde til det ekstra moment, som et Hirsch-trim giver. Punktum!

- En "fløjtende" turbo er lidt et spørgsmål om, hvordan lyden opleves. Som der nævnes her, kan det meget vel have en sammenhæng med noget luftlækage. I det tilfælde vil lyden nærmere opleves som en slags "hujen" og ikke den velkendte "fløjten", som en turbobandit kan give. Samtidigt skal man være OBS! på, at på netop denne model er Bypass-ventil (BOV) en integreret del af turboen. Disse kan sagtens fejle, og man kan få stumperne i løsvægt! (vi har selv haft en utæt membran på vores 03´er engang). Dette gælder for både Garrett og for Mitsubishi-møllerne.

- Motorlampen går ikke ud, før maskineriet er igang. Så det er helt normalt. Jeg formoder ikke, der er bøvl med instrumenterne iøvrigt. I så fald kan der være tale om en defekt i bilens BDM-modul.

Til lykke med nyerhvervelsen! GM-bil eller ej...den er bar for fed 8)

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

13. sep 2018, 09:49

Man kan tjekke turboen på rigtigt mange måder, meen en der har 270kkm bag sig har ikke langt igen...

Mht. "PMS" koblingen, så har jeg arbejdet med en del biler der har denne "finurlighed" .

Konklusionen er dog at den skal kunne holde uden at fedte, f.eks. ved landevej 80 kmt, nedgearing og bundgas.

"PMS" svinghjulet med tilhørende kobling og lyskrydsrace kan nogle gange give nogle sære vibrationer og underlige hop mv.

Men fedte/glide i koblingen skal de ikke...

Hvad gør bilen hvis du eks. ruller i 4 gear 2.500 rpm stabil hastighed, sætter den i 3 gear og giver bundgas så der kommer fuldt turbotryk, og lader den trække helt ud til maks. rpm ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
trichome
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. aug 2018, 10:11

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

13. sep 2018, 14:11

Hej igen :-)

Det kunne faktisk godt lyde som en hujen i stedet for fløjten. jeg har dog aldrig hørt noget af det før, så det er lidt svært for mig at beskrive :-) Syntes i jeg kan forlange at få kigget turboen igennem eller evt få en ny?

Jeg prøvede idag at trille de 2500rpm i 4 gear hvorefter jeg gav fuld gas i 3 gear, der trækkede den fint uden nogen form for glidning.
Det var et par minutter efter den havde fedtet i både 3 og 4 gear.

Den hopper fra 2000rpm til 3000rpm~ den overstiger ikke 3000 men bliver liggende imens bilen accelerere stille og roligt? Har heldigvis fået det på film så vi må se hvad han siger :-)


Jeg kan også smide filmen herop. men ved ikke hvordan man gør?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: små problemer med ny saab 93 1.8T hirsch sportswagon 2006 kobling

13. sep 2018, 16:04

Savler koblingscylinderen, måske bremsevæske i koblingen?
Turbo måske skadet af gammel, sur olie?
Forvent glatte ål, krumspring og bortforklarelser og forslag om "halv skade".. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"