Side 1 af 1

Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 17. sep 2018, 19:57
af palleib
Men efterhånden ellers okay tålmodighed er snart ved at være brugt op, men tror måske jeg har fundet fejlen her til aftenen. Trykket på min Bil ligger fra 0,9 til 1,2 bar men ikke kontinuerligt nogen gange 1bar de første par gear så 1,2 i 5gear og så næste træk kan det være helt anderledes, ikke fuld tryk i alle gear. Køre på 100oktan alt tænding er nyt org og alle vacumpakke slanger er skiftet.. Nu spørgsmålet, bag på spjældhuset sidder en tyk vacumpakke slange hvor det lille stykke gummi der holder slangen fast på gasspjældet er revnet, den slange går til turbo tryk ventilen, så når jeg får lavet det imorgen er mit problem så forsvundet. Kan ikke rigtig blive klog på den trykventil.

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 18. sep 2018, 06:26
af Mortenvig
Slangen bag gasspjlædet er til tankudluftningen.
Og en utæthed i systemet kan sagtens give et lavere tryk.
Og lad være med at hænge dig alt for meget i trykket i manifolden.
Motorstyringen bruger ikke trykket, men indsuget luftmasse til at styre trykket.
Så ladetrykket afhænger af den luftmasse motoren suger ind, og kan derfor variere.
Og så findes der en del moment begrænsninger.
1ste gear er begrænset tik 280 nm.
2-5 gear er begrænset til 350 nm
femte gear har en overboost funktion 370 nm i 10 sekunder, og så en nedkølings tid på 20 sekunder.

MVH
Morten

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 18. sep 2018, 07:33
af palleib
Det jeg syntes er mærkeligt er, hvorfor køre den ikke med samme tryk hver gang i samme gear, nogen gange så er det 3/4 gult tryk, næste gang så er den inde i det røde felt. Jeg har kun 3 andre saab at sammen ligne med, godt nok alle sammen T5 og der var aldrig noget, fuld tryk i alle gear og aldrig nogle problemer, men de kørte så heller ikke med luft masse måler. Kan T7 laves om til map sensor?. Syntes bare det er pisse irreterende at det ikke er ens. Burde der ikke bare være fuldt tryk på hele tiden når den køre stage 1(mit gæt er fra BSR, da der sidder BSR udstødning på)(Tidligere ejer)Kan Lars EVT lave det om med hans software, så det laver fuld tryk hele tiden.

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 18. sep 2018, 15:35
af kobbernagel
Kan det svingende tryk være fordi intercooleren ikke kan komme af med varmen? (altså faldende ladetryk ved flere kraftige accellerationer, kort efter hinanden. Når så intercooleren er kølet ned igen, er den klar til en ny omgang?)

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 18. sep 2018, 18:12
af Mortenvig
Hvis det instrumentet over tank og temp måler.
Så viser den indsuget luftmasse og ikke tryk :shock:
Hvorfor den varierer, det kan være at den mærker tændingsbanken.
Hjulspind hvis du har TCS.
En utæt hed som du har fundet,
En dårlig stop ventil til tankudluftningen
Møre og utætte slanger til krumtaps hus udluftningen.
Hvorfor du vil bagud datere motorstyringen, blot for at få en stabil viser. det forstår jeg ikke helt !

MVH
Morten

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 18. sep 2018, 18:18
af palleib
Det er mit tryk ur der siger forskelligt tryk, som jeg så samtidig kan se på viseren at den ikke går i rødt felt som vil ha, den svinger som skrevet mellem 0,9 til 1,2 bar.

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 21. sep 2018, 06:30
af Mortenvig
Find alle mekaniske fejl først.
Dårlig Stel ved termostathuset kan også give svingene ladetryk.
En anden software kan ikke reparere en mekanisk fejl.
Hvis alt er ok mekanisk.
Og softwaren er lavet ordentligt. Så er det en sikkerheds funktion der træder ind for at beskytte motoren.
Og de funktioner er lidt dumt at fjerne!!!
Da softwaren er ukendt.
Så kan lars k. med garanti udlæse hvem der har lavet den, og har med garanti en mening om at hans er bedre ;)

Mvh
Morten

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 21. sep 2018, 23:17
af palleib
Det hjalp ikke med den vacum slange, gør det stadig. Kørte op af et autoværn i dag og da jeg gav fuld gas lød som om den tændings bankede, selv på 100 oktan, måske den bliver snydt af den olie den bruger. Må ha et AFR ur den så jeg kan Se hvad der sker,

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 22. sep 2018, 02:38
af Edwins
Tændingsbankning lyder som en lille hammer på en skruestik. Det kaldes "Pinging" på udenlandsk. En dæmpet klik klik klik. Bankningen kan ikke høres på et ekko på et autoværn.
En dårlig AFR vil vises som CHECK ENGINE, Motorlampen. :wink:

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 22. sep 2018, 08:34
af viking
En motor kan godt tændingsbanke uden man kan høre det.
I de tilfælde vi motoren dæmpe turbo
trykket.
Her kan det dog høres tydeligt

https://m.youtube.com/watch?v=JA0cH_vRABg

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 22. sep 2018, 16:54
af hf-eco-power
Lige et par indspark herfra:

Et fejlagtigt AFR-tal behøver ikke at medføre en CHECK ENGINE, sålænge det ikke rager ud over motorens adaptionsområde. Er dette tilfældet vil en udlæsning typisk fortælle noget om "longterm fuel adaption air fuel mixture to rich/lean..." afhængig af forholdene.

Hvad angår opståen af TB, så skrues der ikke alene kun ned for ladetrykket, men ECU´en switcher samtidig over til "Ignition Knock_mat" og vil blive dér i en forudbestemt tid, af sikkerhedsårsager. Man vil vide, at den reducerer fortændingen temmelig markant, hvis man borer lidt mere i sagerne. Det er godt nok ikke mange grader, den får i det forløb. Tiden, hvormed den kører i denne mappe, kan sædvanligvis ændres, men det er bestemt ikke tilrådeligt...men man kan :roll:

Jeg vil kort og kort sige: Kør forsigtigt og pænt, indtil fejlen og hovedårsagen er fundet og undlad dermed at presse den ud over dens grænser (som ikke er specielt høje for motortypen :( ) Og for alt i verden, lad vær at booste den yderligere op, blot fordi du er utilfreds med dens virkemåde og tendenser til neddrosling, som det er nu. Du løber en pæn stor risiko!

Årsagen/årsagerne til problemet kan være flere og bør derfor undersøges nærmere. Én af dem er nævnt ovenfor. Der sker et eller andet, siden ECU´en vælger at "lukke af for festen" :?

/Henrik

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 22. sep 2018, 20:42
af Edwins
Det var et godt vers fra Doktor 9000.
Der er vel ikke nogen, som tæver en motor med mislyd?
Er det bankning eller et baldret plejlleje man hører?
Der er forskel mellem lavt ding-ding-ding og KLAK-KLAK-KLAK..

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 23. sep 2018, 20:58
af palleib
Det lyder fuldstændig som det den gør og så efter en given tid, går det tilbage til normal og så kan den trykke igen. Er fuld ud klar over at bilen ikke skal køres hårdt og er fuld ud klar over hvordan tændings banken lyder, er bare ny i t7 universet, har altid kørt t5 og der har bare aldrig været nogle problemer. Mit eget gæt er det er olie der snyder den. Derfor jeg vi ha en AFR ur i så jeg præcis kan se blandinge i det øjeblik den gør det. Alt tændings mæssigt er skiftet og to forskellige tændrørs typer er afprøvet uden held.
Skal ha downpipen af for at kontrollere turboen om den sveder inde i.
Nogle erfaringer med b235r om det er nok at skifte ringe på de gamle stempler, en honing og olietyve, så slipper man af med olieforbruget, hvis turboen er i orden.

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 23. sep 2018, 23:00
af Edwins
Der blandes æbler og appelsiner. Man bruger tegnedrengen som fejlsøger.
Hvorfor er olien indblandet?
Hvad er lyden man hører i autoværnets ekko?
Det var 2 spørgsmål..

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

: 26. sep 2018, 18:11
af Jensen
Jeg har på opfordring splittet dette emne op i to tråde da den oprindelige tråd var ved at bevæge sig så langt væk fra det oprindelige emne at trådskaber ikke længere rigtigt kunne bruge det til noget.
Brug denne tråd til at besvare trådskabers oprindelige spørgsmål.
MVH Mads/Admin