Banner cycler

Olieforbrug B2x5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Olieforbrug B2x5

24. sep 2018, 09:09

Jeg har på opfordring splittet dette emne op i to tråde da den oprindelige tråd var ved at bevæge sig så langt væk fra det oprindelige emne at trådskaber ikke længere rigtigt kunne bruge det til noget. Kommenter gerne videre i denne tråd, eller besvar de oprindelige spørgsmål i den anden tråd.
MVH Mads/Admin


Olie i indsugningen gør at motoren tændingsbanker tidligere end normalt.
Men det er en konstant, der afhænger af motor temperaturen.
Og som jeg forstår det er problemet periodisk der kommer og går uden nogen fællesnævner ?
Jeg ville starte med at kontrollere, og rense de 2 stelpunker, til motorstyringen!
Skærmbillede 2018-09-24 08.14.42.png
Skærmbillede 2018-09-24 08.17.07.png
Det kan også være et problem med ventilerne til tank udluftningssystemet.
Kig på slangerne til din APC ventil, og du vil finde et t stykke, afmonter slangen der er koblet på t stykket, og bloker slangen med en bolt, for at udelukke det problem.
Eventuel byg systemet om, som beskrevet her.
http://www.trionictuning.com/forum/view ... =57&t=5065

Olieforbrug:
Skyldes normalt en slidt turbo, eller stempelring der sidder fast grundet koks rester.
Turboen findes der kun 2 løsninger på byt til nyt, eller få den renoveret.
Fastgroede stempel ringe er der flere alternativer til.
Den dyre og besværlige metode er at skifte stempelringe.
Men hvis man først er så langt inde i motoren, så ville jeg personligt udskifte stemplerne med et sæt smedede stempler.
Den billige løsning.
Er at købe en dunk rustløsner, og hælde det i cylinderne, og lad det stå et par dage eller mere, indtil væskestanden ikke falder mere.
Google fremgangs måden.
Personligt var jeg for nærig til rustløsner metoden.
Så jeg brugte 50% ATF olie og 50% Acetone,
Det fik lov til at virke i et par dage.
Slut resultatet er.
Et olieforbrug på ca. 2 dl, pr 1000 km.
Sammenlignet med et start forbrug på ca. 1,4 l pr 1000 km.
Udskiftning af en slidt turbo resulterede i 6 dl mindre forbrug.
Løsning af stempelringe gav de sidste 6 dl pr. 1000 km i reduktion.
I min bog er det helt klart værd at prøve.

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

24. sep 2018, 16:42

Netop. Endnu en olie-ødelagt GMSAAB. Bilen lægger nok røgslør.
Tun en bil og gør den til en værkstedsbil. :lol: :lol:

Acetone boller pakdåserne i motoren.. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

24. sep 2018, 17:59

Ja køb en og 900 eller tidligere, det er det eneste der virker :roll:
Brug en bil og gør den til en værksteds bil.
Tun en brugsbil og den skal oftere på værksted.
Det giver vel mening, spørgsmålet er bar hvor ofte ift. til standart ?
Edwins
Blandingen hældes oven på stemplerene, og når øvelsen er afsluttet, så skiftes der olie.
Hvordan acetonen lige skal komme i kontakt med pakdåser, ligger over min forstand :?:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 00:40

Mortenvig skrev:
24. sep 2018, 17:59
Ja køb en og 900 eller tidligere, det er det eneste der virker :roll:
Brug en bil og gør den til en værksteds bil.
Tun en brugsbil og den skal oftere på værksted.
Det giver vel mening, spørgsmålet er bar hvor ofte ift. til standart ?
Edwins
Blandingen hældes oven på stemplerene, og når øvelsen er afsluttet, så skiftes der olie.
Hvordan acetonen lige skal komme i kontakt med pakdåser, ligger over min forstand :?:

MVH
Morten
Hvids stadset skal virke, og opløse/løsne, løber det vel på et tidspunkt forbi de stempelringe, der nu er blevet renset.
Derefter ender det i den del af motorolien, der er i bunden/bundkarret.
Olien i bundkarret er sjovt nok i kontakt med pakdåser og pakninger.
Dingeling,... flymekanikeren ved hvad han taler om.
Olieskift? Hvor meget udskiftes? 85 %?
Og hvor er resten, og hvilke skader er allerede sket?
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 01:13

Acetone er noget forfærdeligt stads i bundkarret. Acetone er korrosiv. Man har ikke nævnt at motoren ikke må startes med acetoneforurenet olie. :shock:
Jeg har acetone i Fort SAAB. Den bruges til snifning for jeg og neglelakfjerning for datteren.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 07:09

Kom nu lige ind i kampe i to. :)
Skal vi til at have amerikanske tilstande, hvor alt skal beskrives ned til mindste detalje.
For så skal man forfatte en længere doktor afhandling når der skal skrives et svar.
I dette tilfælde er problemet ikke så stort, da blandingen ikke kan komme ned i cylinderne.
Da jeg ikke skrev at tændrørene skulle tages ud først :roll:
Og jeg mener helt bestemt at jeg skrev at man skulle søge på google, netop for at undgå en doktor afhandling.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 13:39

Bortforklaringer. :lol:
Man skal ikke hælde acetone i halsen. Man skal ikke hælde acetone i en motor. Begge handlinger er skadelige. :twisted: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 14:44

Edwins
Jeg kan ganske simpelt ikke finde noget på nettet om at Acetone er korrosivt.
Det med at man ikke skal hælde det i halsen er vi enige om.
Men man hælder jo som bekendt heller ikke motorolie i halsen, så det må man måske heller ikke hælde i motoren :?:
Det er over et år siden jeg brugte acetone atf kuren.
Og olien sprøjter ikke ud af pakdåser, eller andre pakninger.
Olieforbruget er stærkt reduceret.
Men ifølge dig burde den motor være skrotnings moden.
Efterfølgende har jeg haft bundkar og topstykke afmonteret, og har ikke kunne finde noget belæg for at acetone skulle være korrosivt.
2017-07-09 14.22.57.jpg
2017-08-08 13.27.02.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 15:29

https://www.materials.sandvik/en/materi ... s/acetone/

Carbon steel: Corrosion rate over 1.0 mm/year. Serious corrosion. The material is not usable. :roll:

Jeg er nok fuld af løgn igen. Acetone afgiver eddikesyre.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

25. sep 2018, 17:04

Jeg er flyvemekaniker. Jeg har 12 fulde typecertifikater på tunge flytyper. Det er B1 og B2. B1 = Autopilot, strøm, radio og navigation. B2 = Mekanik, struktur, hydraulik, luft og pneumatik, trykkabine og motor.
Man skal fremvise indgående viden til eksamen.
Mange dumper til eksamen. Mange automekanikere er blevet omskolet til flyvemekanikere. Flere eks- automekanikere har haft svært at tage typecertifikater. De gav op. Det er for "akademisk". Der skal læses og forståes på engelsk. Man læser mange "doktorafhandlinger". Følg med ved tavlen, lyt og læs. 8)
Jeg har læst maange "doktorafhandlinger". Kones synes at jeg er underlig snegl. Jeg er locumslæser. Konen fandt bogen "Hvordan virker båndoptageren".
Tilbage til virkeligheden: Man skal ikke hælde acetone i en motor. Byt olie/filter hver 10.000 km. Nyere biler har instruktionsbøger. Det er smudslitteratur. :twisted: :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Turbo tryk for begyndere 2000 95 aero

26. sep 2018, 13:27

Mortenvig skrev:
24. sep 2018, 17:59
Ja køb en og 900 eller tidligere, det er det eneste der virker :roll:

MVH
Morten
Lad os lige gøre det lidt klart:

Saab 900 ( altså en ægte Saab ) var en rimelig god vogn da de var nye.
Lidt konservative og sære, men ok for bil for 25-40 år siden.

Grund-ideen blev undfanget midt i 60erne, og dermed er der rigtig meget 60er teknologi i bilen, på godt og på ondt.
Dvs. "indbygget" rust, Klein gearkasse, en motor der står oven på gearkassen, der mister sine tolerancer når motoren bliver stegende hed, ikke så meget sikkerhed osv.
900 bliver opgraderet lidt over tid, meeeen sidst i 80erne og i starten af 90erne er den meget gammeldaws, lavgearet, uøkonomisk i drift og rep.
Eneste "spændende" ved bilen, på det tidspunkt, er en mega robust motor med en turbo der kan tunes.

Så er kun OG900 sagen: NEJ. Jeg har to og har haft dem en del år (Cab-en siden 2007). Elsker dem for de er hyggelige og praktiske.
Men de er ikke komfortable som moderne biler, ikke nemt kørte og økonomiske som nye biler.

Så OG900 er en fin klassiker, til småturer og fornøjelser, meeeen bruge dem hver dag. året rundt: Nej tak...
Motor kan holde til mega mange km, resten kan ikke...
Der foretrækker jeg vores Clio. 0-250.000 km på 15 olieskift, en ny tandrem, et sæt bremseskiver og farvel....

Bliver motoren ødelagt af acetone : Sikker over tid. Kort varigt næppe.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Olieforbrug B2x5

26. sep 2018, 18:10

Jeg har på opfordring splittet dette emne op i to tråde da den oprindelige tråd var ved at bevæge sig så langt væk fra det oprindelige emne at trådskaber ikke længere rigtigt kunne bruge det til noget. Kommenter gerne videre i denne tråd, eller besvar de oprindelige spørgsmål i den anden tråd.
MVH Mads/Admin
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"