Banner cycler

9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

16. nov 2018, 13:37

Esbenw skrev:
16. nov 2018, 12:52
Jeg havde præcis samme problem på min den gamle med olie fra ventildækslet. Jeg købte den fra maptun.. da jeg jeg ville skifte den opdagede jeg at 2 skruer sad løst hvor olien kom ud... Det kunne du lige tjekkes. nå men min blev skiftet alligevel, jeg havde problemer med når jeg skulle lægge dækslet på plads så faldt pakningen hele tiden ud, jeg ende med at finde en guide der anbefalede at bruge en smule flydene pakning til at holde den på plads i dækslet og det virkede for mig...

Jeg må erkende, at jeg ikke selv har rodet med det - det har jeg overladt til et værksted (Jeg har tidligere lavet rigtigt meget på mine biler selv, men må erkende at jeg ikke længere har kræfterne, tiden og faciliteterne til det helt store.)
Bilen er i dag synet og godkendt, men en motor fuldstændigt fri for nogen form for oliespild :D - og så må jeg hellere fremover lidt oftere kaste et blik under motorhjelmen. Jeg kører ikke så tit i bilen - det er mest konebilen...


Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

16. nov 2018, 15:35

Gunnar!
Det er så tydeligt at du ikke er mekaniker. :roll: Du fik advarsler om olieskiftintervaller, advarsel om brug af højtryksrenser, advarsler om brug af sealer og brug af Applus+ og FDM og oliespildkriterier.
Kedeligt at du kan ikke bruge noget, men brug en værkstedsbog til bilen. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

16. nov 2018, 20:25

Ja Esbenw det ligner meget min motor med spild. Jeg vil tjekke om der er nogle skruer der er løse eller utætte.
og tak for tippe med at klistre pakningen fast med flydende pakning, når den skal montere i ventildækslet.
Jeg har endnu ikke bestil en ny ventildækselpakning, for i dag har jeg gjort som Morten siger. Jeg har renset motoren med klud, motorrens og højtryksrenser. Herefter kunne jeg se følgende efter at motoren havde kørt 30 minutter i tomgang. Der er utætheder både i højre og venstre side.
Utæthed i højre side under remskiven:
utæthed u. svinghjul.jpg
Ingen utæthed over remskiven:
ingen utæthed over svinghjul.jpg
Utæthed venstre side:
oliespil 07.jpg
Måske kommer det herfra og altså ventildækselpakningen ved halv cirklen.
oliespil 08.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

17. nov 2018, 07:54

Det ser nærmest ud som det er blændproppen til Vakum pumpen/ strømfordeler der er utæt.
Håb på at det kun er pakdåsen der er utæt, inde bag remskive/ svingnings dæmper.
Hvis det er o'ringen til oliepumpen, så kræver det en seriøs låserings tang for at udskifte denne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

18. nov 2018, 10:23

Utæt blændprop til vakuum pumpe betyder vel ny ventildæksen pakning? Der sad noget gammelt silicone i hullet.
Blændprop silicone.jpg
Blændprop silicone.jpg (25.22 KiB) Vist 3813 gange
Hvordan finder jeg ud af om det kun er pakdåsen inde bag remskiven eller det også er o-ringen til oliepumpen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

18. nov 2018, 11:01

Man kan få den ud med lidt snilde, tror jeg.
Enten bed at få den til at kæntre ved at slå i toppen med en hammer og dorn, og så trække den ud med en tang.
Banke et hul i midten og trække den ud med en stor selvskærende skue.
Mulighederne er mange, og hvis alt svigter så er det rat med en ventildæksel pakning i baghånden, den er ikke særlig dyr.

Det er umuligt at vide før man får remskiver afmonteret, og oringen koster igen ikke alverden, så det kunne være en ide at købe den som sikkerhed.
Et alternativ til en meget dyr låserings tang kan være denne tang
https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000039892
Den kræver måske lidt modeficering, da jeg ikke har erfaring med biltema tangen, kun en tang jeg har haft i årevis.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. nov 2018, 14:58

maptunpart.dk har ingen original ventildækselpakning på lager lige nu, så jeg venter på en tilbagemelding, når de får dem på lager igen. Så kan jeg bestille den + o-ring oliepumpe og pakdåse foran. Der findes også en pakdåse bag ved gearkassen, men den er vist ikke så nem at skifte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"