Banner cycler

9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 18:05

Rens af bundkar vil altid være en god ide på den motor. Og så kan du overveje sådan en omgang ved et olieskift: http://additivspecialisten.dk/shop/cata ... d-4410-p24

Har prøvet dette og det så ud til at virke fortrinligt men alt mulig andet virker sikkert lige så fint. Min mekaniker anbefaler et ligende produkt til de Saab motor (han laver kun saab)

Håber du får løst dit problem!


Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 00:52

Jeg har bestilt nye tændrør og forventer at modtage dem om 1-2 dage.

I mellemtiden har jeg samlet det hele, turbo indsugning mv. og jeg havde renset de gamle tændrør før Morten frarådede at rense dem.
Så da jeg havde samlet det hele, kun jeg ikke lade vær med at starte. Den startede med det samme, det røg ikke bagud og den kunne også modtage gas. Jeg kiggede i motorrummet for at se om der var nogle utætheder, men det så fint ud det hele. Jeg lod bilen køre i tomgang i ca. 27 min og jeg målte løbende motortemperaturen med min mobilscan og herunder er målingerne. Motorkontrollampen lyste ikke på noget tidspunkt.

efter ca. 5 min 41 grader
15 min 75 grader
22 min 94 grader
23 min 99 grader
27 min 95 grader
Så slukkede jeg motoren. Jeg kørte ingen steder, men gav lidt gas i kort tid efter ca. 15 min.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Esbenw
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:00

Jeg er i tvivl om man ville kunne se en fejl på termostaten hvis den holder i tomgang, det plejer at vise sig under kørsel at den falder i temperatur, men jeg har dog lidt svært ved at tro det kan give olieforbrug, men sikkert sorte tændrør pga for meget benzin.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12092
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:17

Vi har set olieindfnadrede tændrør.
Sodede rør kan skyldes af fed blanding, i en grad som vil udløse CHECK ENGINE.. :wink: :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 889
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 18:04

Edwins dette er et billede af tændrør slidte og med et højt olieforbrug.
2016-11-18 12.20.48.jpg
Og ingen check engine lampe.
Op´s billede ligner mere At tændrørene bliver druknet i benzin, men det er svært at bedømme, når man ikke lige er der rent fysisk.
Testen i tomgang viser en ting at temperatur sensoren virker tilforladelig.
En test på gaden vil give lidt flere svar.
Lavede en måling her til morgen.
Efter 5 minutters bykørsel 60 grader
10 minutters bykørsel, og termostaten åbnede ved 88 grader.
Landevej så pendlede den imellem 84 grader og 88 grader.
Bykørsel efter 15 minutter og den ramte 92 grader.
Blot for at give en ide om hvad temperaturene bør være, ved en udetemperatur på 9 grader.
Benzin tilskuddet ved kold motor slår fra ved 55 grader, og lambdasonderne bliver aktive.


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12092
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 23:19

Det ligner desværre symptombehandling.
Motoren æder olie. Tændrørene er indsjaskede i olie. SAABerne med bindestreg i modelbetegnelserne (-3 og -5) er
kendt for kanonulækre motorolier. På udenlandsk: Oil Sludge.
Tilstoppede oliepumpesugefiltre. Tilstoppede PCV system. I dette tilfælde skal oliesvineriet i indsug og i forbrændings
rumme stoppes. Der skal være gennemgang i PCV systemet. Olieseparator skal virke. Envejsventiler skal virke og skal
vende korrekt.
Jeg kender ikke til om oil sludge, jeg passer selv min biler ordentligt. De kører 10.000 mellem olie/filtre. Jeg er da rystende bedøvende ligeglad om falske løfter om overstrækkede olieskiftintervaller i instruktionsbøger.
Det hedder 10.000, eller tag en tudekiks. Skyl ned med en tudebajer. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 00:31

Nu har jeg modtaget og monteret de nye tændrør.
De "gamle " som havde kørt 6200 km og som jeg havde renset, så således ud efter kørsel 30 min i tomgang:
20181023_153459.jpg
Efter en montering af de nye tændrør kørte jeg en tur på ialt 19 km hvor jeg løbende målte motortemperaturen.
Her er mine målinger
Temp. måling SAAB 9-5.pdf
(3.91 KiB) Downloadet 40 gange
Bilen kørte uden nogen problemer . Ingen advarselslamper lyste og ingen røg og ingen lugt.

Måske har problemet løst sig, men jeg er ikke sikker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 889
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 06:00

Jeg vil dømme termostaten defekt ud fra de målinger.
Det ser ud som at den enten står lidt åben hele tiden, eller hænger når den skal lukke igen.
Termostatens opgave er at motoren hurtigt skal opnå sin drifts temperatur.
Og derefter skal den holde temperaturen, i samarbejde med køleren, og køleventilatoren.
Udsving på 18 grader, er ganske simpelt for meget, specielt når temperaturen falder til 75 grader.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 09:10

De 75° er jo når bilen holder stille. Før turen og efter turen. Jeg holdt også stille ved 8 km, fordi jeg skulle rode med mobilscan.
Der jo ingen kritiske temp. under kørslen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 315
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 13:54

Hej Gunnar

Lyt til Morten: Temperaturen må ikke falde så meget -slet ikke i tomgang. Der skulle den gerne stige, så køler og køleventilator kommer i spil. Skift termostaten, og så er du måske heldig, at udluftningssystemet nu er så rent og velfungerende, at motoren fungerer igen.

I mine øjne så det ellers lidt sort ud: Du/tidligere ejer har kørt alt for længe med et tilstoppet system, som har reageret ved at perforere slangen og smide olien ud under motoren. At man så oven i købet har klyttet en gang tape om slangen for at "reparere", burde egentlig tale for motorhavari eller alle de fæle følgeskader i form af utætheder, som er beskrevet tidligere i tråden. Nå, jeg håber, du igen bliver kørende.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 889
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 18:54

Hvad sker der imellem 3 km og 5 km her dropper temperaturen 10 grader.
Og imellem 16 - 18 og 19 km her dropper temperaturen 18 grader ???
I min bog ligner det en defekt termostat, med mindre du har slukket for motoren igen.
Og ja Bx5 motor familien har deres problemer med Tilkoksning af motoren.
Hoved problem nr 1 var at det var den første lavfriktions motor, der grundet andre stempelringe sendte flere forbrændings rester ned i krumtaphuset.
Problem nr. 2 var så at ventilations systemet var dimensioneret efter den tidliger motor familie, der ikke havde det problem. med overtryk inde i motoren.
Det blev så endeligt rettet i år 2003, med det sidste opgraderings kit.
Og så var der problematikken med de 20.000 km eller et år olieskift.
Et fabrikken var ikke helt klare om oplysningerne hvilken kvalitet olie der skulle bruges, til de 20.000 km intervaller.
Dengang hed den Gm ll 00.25, idag hedder den Dexos II, men de anbefalede og så en semi syntetisk olie, og det var skrevet med meget småt, at så hed det maks. 10.000 km eller et år.
Kombiner alt dette, og det hedder bundkar ned, for at sove roligt om natten.
Nu når jeg aldrig over 10.000 km om året.
Men mit olieskift ser således ud, når sommerdækkene kommer på.
Fredag inden jeg kører fra arbejde, så bliver der hældt en gang olierens i motoren, af den type der kan tåle at bilen kører.
Hjemturen er på ca. 15 km.
Lørdag morgen så kører jeg i byen for at handle, og få lidt temperatur på olien.
Vel hjemkommen så skifter jeg olien og filter.
Og hælder en ny 5w 40 Dexos 2 godkendt olie på :!:
Efter 3 olieskift, så bliver olien skiftet igen Midt på sommerem, da man aldrig får tømt oliekøleren, ved et almindeligt olieskift.
Just i case. da der er 0,25l eller mere der i princippet aldrig bliver skiftet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:21

Jeg er lidt usikker på den defekte termostat, men jeg kan godt se at målingerne ser underlige ud. Derfor har jeg taget nye målinger i går hvor jeg kørte en tur på ialt 21,5 km og med et ophold efter 13,6 km hvor jeg tog en del målinger både i tomgang og når motoren var slukket.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at jeg ikke havde taget nogen målinger imens jeg kørte og det var sikker fordi det ikke at så let at måle og derefter sende målingerne til min e-mail samtidig med at man kører. Men måske kan det gøres på en anden måde med Mobilscan?
Men her er mine nye målinger, som jeg synes ser bedre ud og når bilen går i tomgang så kan jeg godt hører når blæserne stopper og starter.
SAAB temp. måling 24-10-18.pdf
(4.9 KiB) Downloadet 29 gange
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12092
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:51

Temperaturen varierer pga. blæseren off/on.
Thermostaten er træt, den er træg. Den er færdig.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:00

Skiftede min termostat fornylig pga. træghed, forebyggende vedligehold og dejlig frisk kølervæske.
Køb nu endelig et kvalitetsprodukt :)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12092
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:36

Som f.eks. Wahler eller Behr.
Min classic Cab har en kedelig thermostat. Den har mistet sin setting. Den åbner for tidligt. Der mangler 8-10 grader. Dvs. den varmer op hurtigt, men bliver ikke varm nok. Den har et meget nøjagtigt thermometer. 8)
Cabben går i saltskjul om lidt. Der er nok tid. Den kommer fra eBay.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Modern Forum"