Jeg var ved at rode lidt med min gamle ng900 med ACC og fandt ud af kabineblæseren ikke kører. Klimapanelet lyser fint op og alle funktioner ser ud til at virke, men ingen "blæst" uanset om der er skruet helt op til max.
Jeg har kontrolleret sikring nr 3 som forsyner blæseren med strøm og denne er OK. Der er også fint 12v over tænding til sikringen.
Systemet er lidt mere kompliceret da bilen ombygget til benzinfyr som kan styre blæseren. Fyret er dog afmonteret men ledningsnettet sidder der stadigvæk. Første indskydelse var at der var heri fejlen lå, så jeg fjernede akvariedækslet for at få adgang til blæseren direkte.
Men efter at have bypasset den del af ledningsnettet ved at sætte de originale ledninger direkte på blæseren virker det stadig ikke. Jeg kan heller ikke måle nogen spænding på den originale orange ledning der skulle forsyne blæseren med strøm. Så forbindelsen er brudt et sted mellem sikringen og + ledningen til blæseren.
Et kig på ledningsdiagrammet gør mig heller ikke klogere. Ifølge WIS burde der være +12v over tænding (klemme 54) på den orange ledning. Blæserhastigheden styres så ved at den brune ledning går til en "transistorblok" der laver modstand på stelsiden, kontrolleret af klimapanelet.
Men ifølge monteringsanvisningen til benzinfyret sker denne styring på plussiden og den brune ledning til blæseren går direkte på stel.
Her er et udsnit af diagrammet fra WIS:
Og her er diagrammet fra monteringsanvisningen til benzinfyret:
Den nederste indeholder både diagrammet for ACC og MCC, og i en bil med MCC er det meget sandsynligt at modstandene til hastighed for blæsermotoren sidder på + siden. Uanset hvordan der er opbygget har det fungeret fint indtil jeg opdagede fejlen her i går.
Men hvilket af diagrammerne er korrekt?
Som kan ses er der i nederste diagram tilføjet et relæ der kan give strøm til blæseren når motoren er slukket. Dette relæ har jeg også kontrolleret og der er fint gennemgang mellem klemme 87a og 30 når der er afmonteret.
Hvis der er fejl i WIS er det sandsynligvis "transistorblokken" i ACC styringen er er defekt. Har nogen erfaring med denne
Ifølge WIS sidder denne bag handskerummet, men jeg synes ikke lige jeg kan finde den. Jeg synes det ville være mere logisk at al styringen sad indeni klimapanelet. Jeg har dog desværre ikke et andet klimapanel jeg lige kan teste med.
Jeg har også prøvet at luse 87 og 30 for at give 12v direkte til blæsermotoren uden at dette giver noget. Dette underbygger at hastigheden styres på + siden og at der er en defekt i styringen der forhindrer at spændingen kommer videre.
MVH Mads
Fejl på ACC ng900
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Fejl på ACC ng900
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Hej Mads,
Du har sikkert ret i mistanken:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... 58272.html
Prøv ar google på udenby'sk, feks: saab 900 Blower Motor final stage Resistor
Link: https://www.google.dk/search?client=ope ... AJs1JAtP8I
eller
saab 900 Blower Motor Resistor Controller
Masser af oplysninger, videoer og reservedele
Mvh. Allan
Du har sikkert ret i mistanken:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/900- ... 58272.html
Prøv ar google på udenby'sk, feks: saab 900 Blower Motor final stage Resistor
Link: https://www.google.dk/search?client=ope ... AJs1JAtP8I
eller
saab 900 Blower Motor Resistor Controller
Masser af oplysninger, videoer og reservedele
Mvh. Allan
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Hej Allan og tak for svar.
Så vidt jeg lige kan google (og se i EPC) sidder modstandsblokken kun på biler med MCC. ACC har jo næsten trinløs hastighedsregulering hvor MCC har 4 faste trin. Så jeg er bange for at der ikke er denne modstand jeg har brug for. Men ellers et godt bud. Det er vist meget normalt at de står af.
Jeg tror jeg vil prøve at adskille mit klimapanel og kigge efter dårlige lodninger med en lup. Det er jo over 20 år gammel elektronik vi har med at gøre her.
I stikket H8-1 bør jeg også kunne måle om der er gennemgang/modstand/strøm hvis stikket er tilgængeligt uden at splitte hele kabinen ad. Det burde kunne opklare om det er på plus- eller minus-siden styringen sidder.
MVH Mads
Så vidt jeg lige kan google (og se i EPC) sidder modstandsblokken kun på biler med MCC. ACC har jo næsten trinløs hastighedsregulering hvor MCC har 4 faste trin. Så jeg er bange for at der ikke er denne modstand jeg har brug for. Men ellers et godt bud. Det er vist meget normalt at de står af.
Jeg tror jeg vil prøve at adskille mit klimapanel og kigge efter dårlige lodninger med en lup. Det er jo over 20 år gammel elektronik vi har med at gøre her.
I stikket H8-1 bør jeg også kunne måle om der er gennemgang/modstand/strøm hvis stikket er tilgængeligt uden at splitte hele kabinen ad. Det burde kunne opklare om det er på plus- eller minus-siden styringen sidder.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Super, det var lige det jeg ledte efter
Jeg vender tilbage.
MVH Mads
Jeg vender tilbage.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Så fik jeg kalorius frigjort
For øvrigt kører blæseren hvis klemme 7 i stikket forbindes til stel, så blæseren er helt sikkert stelstyret som angivet i WIS.
Mvh Mads
Den er forsynet med to skruer hvilket måske betyder at den kan adskilles. Det må prøves.For øvrigt kører blæseren hvis klemme 7 i stikket forbindes til stel, så blæseren er helt sikkert stelstyret som angivet i WIS.
Mvh Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Den kunne adskilles og indeholder en mosfet.
Mvh Mads
Nu må se om den kan omloddes eller om jeg skal skaffe en ny mosfet.Mvh Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Wis har det rigtige diagram.
Varmer monterings vejledningen. er stærkt fortegnet, når det gælder Acc systemet.
Selve styremodulet er relativt enkelt, det består af en transistor NPN der sender en variabel spænding videre til motoren.
0 volt fra panelet motor slukket 5 volt fra panelet fuld knald på liggehønen.
Og det er meget normalt modulet brænder af, det har jeg oplevet på mange forskellige bilmærker.
Slet ingen kølepasta på pladen?
Hvis man kan finde nummeret på transistoren, så burde man kunne finde en erstatning.
MVH
Morten
Varmer monterings vejledningen. er stærkt fortegnet, når det gælder Acc systemet.
Selve styremodulet er relativt enkelt, det består af en transistor NPN der sender en variabel spænding videre til motoren.
0 volt fra panelet motor slukket 5 volt fra panelet fuld knald på liggehønen.
Og det er meget normalt modulet brænder af, det har jeg oplevet på mange forskellige bilmærker.
Slet ingen kølepasta på pladen?
Hvis man kan finde nummeret på transistoren, så burde man kunne finde en erstatning.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Her er transistoren afmonteret:
Men Made in Sweden har nok alligevel sine begrænsninger.Der er heller ikke meget luftudskiftning på den placering den sidder.
Sære ting sker med bilen når denne enhed er afmonteret:
Klimapanel er sort hvilket er forståeligt nok.
Belysning i speedometer er på max og kan ikke reguleres, men i SID reguleres det fint
D.T.E. i SID virker ikke, men de andre funktioner ser ikke ud til at være påvirket...
Det er ikke sikkert at enheden styrer noget af det ovennævnte, men måske får nogle andre enheder stel/strøm gennem denne.
Det ville være et mareridt at fejlsøge hvis en af disse funktioner holdt op med at virke og at det var en defekt i blæserstyringen der var årsagen...
Jeg har nu efterloddet men har ikke de store forhåbninger.
Her fandt jeg en ny dims som jeg vil bestille: https://el-supply.dk/?Vnr=30IRFP054
MVH Mads
Og jo der var masser af 20+ år gammel kølepasta både udvendigt og indvendigt og det var rigeligt fedtet, så ingen problemer her.Men Made in Sweden har nok alligevel sine begrænsninger.Der er heller ikke meget luftudskiftning på den placering den sidder.
Sære ting sker med bilen når denne enhed er afmonteret:
Klimapanel er sort hvilket er forståeligt nok.
Belysning i speedometer er på max og kan ikke reguleres, men i SID reguleres det fint
D.T.E. i SID virker ikke, men de andre funktioner ser ikke ud til at være påvirket...
Det er ikke sikkert at enheden styrer noget af det ovennævnte, men måske får nogle andre enheder stel/strøm gennem denne.
Det ville være et mareridt at fejlsøge hvis en af disse funktioner holdt op med at virke og at det var en defekt i blæserstyringen der var årsagen...
Jeg har nu efterloddet men har ikke de store forhåbninger.
Her fandt jeg en ny dims som jeg vil bestille: https://el-supply.dk/?Vnr=30IRFP054
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Lige en opfølgning på problemet.
Tak for hjælpen til alle.
MVH Mads
Ny mosfet loddet i, og der er igen blæst i systemet.Tak for hjælpen til alle.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Til lykke Mads.
Det ser ud til, at du også kan ordne tænder. Se annoncen.
Venlig hilsen Ole
Det ser ud til, at du også kan ordne tænder. Se annoncen.
Venlig hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Fejl på ACC ng900
Ja Ole det kan jeg også fikse.
Jeg har en akkuboremaskine samt en udmærket loddekolbe og noget loddetin med 50% bly. Bare send tænderne til mig i en boblekuvert, så er de fikset i løbet af en uge
MVH Mads
Jeg har en akkuboremaskine samt en udmærket loddekolbe og noget loddetin med 50% bly. Bare send tænderne til mig i en boblekuvert, så er de fikset i løbet af en uge
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99