Banner cycler

Sløv start ved koldt vejr

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Sløv start ved koldt vejr

28. okt 2018, 23:22

Min TTID’er spinger altid an, men når det begynder at blive koldt tager det længere tid.

Den forvarmer som den skal før jeg drejer nøglen, men det det tager en ekstra omgang på starteren - mere end godt er.

Batteriet fejler intet og er fuldt opladt.

Nogen ideer til hvad det kan være.


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12011
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sløv start ved koldt vejr

29. okt 2018, 01:19

Måske trætte gløderør? Der skal varme for at tænde olien i taxamotoren..
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Sløv start ved koldt vejr

30. okt 2018, 08:59

Tak Edwins.

Jeg begynder lidt at kigge på batteriet alligevel.

Hvilke batterier kører i med og hvad er der af indstillinger der skal laves på bilen, hvis jeg går op i ah eller vælger et AGM /start-stop batteri?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12011
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sløv start ved koldt vejr

30. okt 2018, 12:25

Plastickortet er en kanondårlig fejlsøger. :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=al6PhCVM1vA
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 153
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Sløv start ved koldt vejr

30. okt 2018, 12:51

Gløderør er ret nemme at fejlsøge på og ikke dyre - https://www.google.dk/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8

Jeg køber altid det største batteri der fysisk passer i hullet og god kvalitet :idea:
9-3 1,8t sc Hirsch aut. 2007
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Sløv start ved koldt vejr

30. okt 2018, 18:12

Hvis du ændre batteriets kapacitet, eller type så skal det programmers ind i styreenheden.
Så der er kun en løsning, send bilen til en Saab specialist, få kontrolleret batteriet.
Hvis det er dårligt, så spørg efter alternative batterier, hvis du vil opgradere.
De ved hvilke batterier, der er kompatible med styringen.
Ohm målinger på et moderne gløderør er håbløst.
Det eneste der duer er at måle ampereforbruget på de enkelte rør.
Tænk på at det er er en sliddel. og kan sagtens være brændt af selvom alle målinger viser at de er ok.
Få den fejlkode udlæst, selvom motorlampen ikke lyser, det kan være at der er gemt fejlkoder, der ikke er Emmesions relatereded, og ikke tænder motorlampen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12011
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sløv start ved koldt vejr

30. okt 2018, 20:20

Morten skrev:
Hvis man ændrer batteriets kapacitet, eller type så skal det programmeres ind i styreenheden.
Hvilken styreenhed?
En generators styreenhed er voltregulatoren. Voltregulatoren er en FET i kulholderen. :wink:

Ohmmeteret er god nok til fejlsøgning på gløderørene.

https://mechanics.stackexchange.com/que ... glow-plugs
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Sløv start ved koldt vejr

31. okt 2018, 06:20

Denne feks.
Skærmbillede 2018-10-31 06.15.38.png
Skærmbillede 2018-10-31 06.18.52.png
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12011
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sløv start ved koldt vejr

31. okt 2018, 17:06

Sød detalje. Overflødig lir. Bilen vil hæve tomgangshastigheden ved lav batterispænding.
Generelt: Det ikke nødvendigt at ændre laderegulatoren, ved større/mindre batteristørrelse. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Sløv start ved koldt vejr

31. okt 2018, 18:32

Læs venligst de 2 sidste linier på det øverste billede.
Den kan også koble generatoren helt fra hvis den bedømmer at lade tilstanden på batteriet er helt optimal.
Hvad tror du der sker, når du montere et større batteri i det system uden at fortælle styringen at den har fået et større batteri.
Mit bud er at det aldrig bliver optimalt opladet, med reduceret batteri levetid til følge.
Samme problematik er der hvis man skifter til et AGM batteri.
Styringen forventer et almindeligt batteri, og måler og lader derefter, igen er resultatet en forringelse af batteri levetiden.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12011
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sløv start ved koldt vejr

31. okt 2018, 21:29

Generator og batteri er som forbundne kar. Når gen. og batt. har samme spænding er der ingen spændingsforskel. Der er nogen strøm til batt. Gentager: Overflødig lir. Overkill. :lol:
Må jeg være at væmmelig at vise et eksempel: Mine biler og båd har amperemetere. De viser strøm til batteriet og viser
strøm fra batteriet. Lige efter motorstart vises høj ladestrøm. Efter nogen tid er faldet ladestrømmen er faldet ned til 0. Batteriet er fyldt. Der løber ingen strøm til batteriet. Systemet passer sig selv. Der er ikke årsag til at afbryde ladestrømmen. Igen: Overkill.. :roll: :roll: :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Sløv start ved koldt vejr

1. nov 2018, 06:22

Vi er helt enige det er overkill.
Men nu har bilen systemet, og det kan ikke deaktiveres, så batteriet skal kodes ind i styreenheden.
Systemet er af første geneartion og meget simpelt.
En bil med start stop system er langt mere kompliceret opbygget.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Sløv start ved koldt vejr

3. nov 2018, 11:09

Så fik jeg testet batteriet og det ha helt klart mistet pusten.

Så nu er valget:

Der sidder pt et alm 85ah org. SAAB/Varta batteri i bilen med CCA værdi på 750
Der er ikke plads til et 95ah alm eller AGM batteri, da de er for lange.
Valget står imellem et 85ah alm Varta Silver dynamic med en CCA på 800 eller et Varta Silver dynamic AGM på 80ah - også med en CCA på 800.

Der er fyr i bilen som jeg bruger hen over hele vinteren.

Hvad siger Jeres erfaringer/holdinger?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Sløv start ved koldt vejr

3. nov 2018, 14:56

Et AGM batteri er beregnet til biler med start stop system.
Det har din ikke.
Så det er unødvendigt, og koster flere penge, og en omprogrammering af bilen, som også koster noget.
Deres standart silver batterier, er fine til en bil med fyr.
Så længe man overholder fyr reglerne.
En halv time med fyret kørende som parkeringsvarmer.
Og motoren skal køre i en halv time.
Hvis man ikke kan overholde denne simple regel, så kan et AGM batteri være en fordel, da det kan tåle at være delvist afladet i længere tid.
Men der skal stadig en oplader på bilen for at toppe batteriet op.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Sløv start ved koldt vejr

3. nov 2018, 15:27

Tak Morten. Så bliver det et std batteri - og som du skriver - det sparer jeg også lidt ved :-)
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12

Tilbage til "Modern Forum"