Side 1 af 1

Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 22. nov 2018, 18:45
af Duvall
Hejsa,

Flexrøret på min TTiD er ved, at være udtjent og jeg skal derfor have det fikset. Jeg kan dog ikke greje, hvad der bedst kan betale sig; at skifte hele forrøret eller nøjes med, at skifte flexrøret.

Umiddelbart ser resten af det originale rør fint ud, hvilket er grunden til, at jeg tænker i at nøjes med at skifte flexrøret.

Så vidt jeg kan læse, så er de fleste uoriginale udstødningsdele ikke af samme kvalitet/godstykkelse som originale, på trods af, at det er fra producenter der også levere til bil fabrikanterne, hvilket fraholder mig fra denne løsning.

Er der nogen der har lyst til, at give indput eller deles deres erfaringer med forskellige løsninger, producenter og forhandlere, så jeg kan forvalte mine tjente penge så fornuftigt som muligt?

På forhånd tak.

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 23. nov 2018, 06:29
af Mortenvig
Et nyt forrør i rustfrit koster 2000 svenske kr.
https://www.ferrita.com/sv/produkter/pe ... 9-tid-ttid
Der findes også rustfrie flexrør på denne side.
Et uoriginalt rør har generelt den halve levetid, eller mindre ift. det originale system.
Et universalt flexrør svejst på udstødningen ville jeg forvente at holde i ca 3-4 år.

MVH
Morten

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 23. nov 2018, 14:58
af Esbenw
Hej Duvall

På min gamle 9-3 (benzin) røg flexrøret efter 11 år tror jeg, men forrøret fejlede ikke noget da den blev solgt efter 15 år, så hvis dit ikke fejler noget ville jeg da ikke skifte det, og bare nøjes med flexrøret

mvh
Esben

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 24. nov 2018, 07:31
af Duvall
Super, tak for input.

Tænker umiddelbart at 2000 sek er mere end jeg vil bruge på en løsning lige nu.
Morten, de 3-4 år du vurdere et flexrør holder; er det så flexrør fra Ferrita eller billigere flexrør du tænker på?

Fedt nok Esben. Tror det bliver skift af flexrør som jeg går efter så.

Er der nogen af jer der kender den korrekte rør dimension (indvendig) på forrøret til en 1.9 diesel?

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 24. nov 2018, 09:46
af Mortenvig
Levetiden er baseret på et billigt , og på en benzinmotor.
Hoved problemet er at man ikke har nogen ide om hvilke ståltyper man svejser sammen.
Så de har en kedelig tendens til at revne ved svejsningen.
Du skal bruge den udvendige diameter på røret, ikke den indvendige diameter !!!
Men et uoriginalt forrør koster fra ca 600 kr og op, med 3 års garanti.
Så ville jeg ikke spilde tiden på at svejse et løst flex rør i original forrøret.
Man sparer ca 400 kr, men bruger 1-2 timer ekstra på at montere det løse flexrør

MVH
Morten

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 24. nov 2018, 13:12
af Edwins
Der findes løse flexrør som monteres med klamper.
Rustfri og alm. stål er ikke en god idè. Man forstyrrer spændingsrækken. :roll:
Galvanisk korrosion. :shock:

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 25. nov 2018, 06:56
af Mortenvig
1040 kr for et originalt rør, Så er den ged vist barberet :wink:
https://www.maptunparts.dk/udstodning/s ... 19tid.html
Man kan som Edwins siger få et flexrør til at bolte på, det er bare sjældent man kan få det til at passe, grundet den øgede længde.
Ps. det er mange år siden at SAAB brugte almindeligt stål i udstødningen.
De gik over til et kromstål (rustfast stål ) med en typisk levetid på over 10 år.

MVH
Morten

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 27. nov 2018, 13:09
af Duvall
Hej igen,

Tak for information begge to.

Jeg tænkte også på, om det ville være lidt bøvlet med, at få den til, at passé med klamperne - desværre. Det ville ellers være en nem løsning.

Kan godt ske, at jeg må ende med, at smide 1000 kr. for et nyt rør i stedet.
Jeg skrev for sjov til www.getanoffer.dk for pris på et forrør; han vil have 719,- inkl. moms og fragt. Han beskriver udstøsningsprodukterne således:

'30 mdr garanti
God pasform
Aluminiseret Udstødnings stål
fra Thyssen-Krupp (2mm)
Lang levetid
ISO-NORM 9001:2001'

Hvad tænker i om det; Aluminiseret, 2mm og Thyssen-Krupp?

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 27. nov 2018, 13:51
af Edwins
Skide godt!
Super produkt. Godt navn. Fair pris. Fair forhandler. :D

: 27. nov 2018, 15:35
af Duvall
Fedt nok Edwins! Tænker du kvaliteten matcher original produkterne?

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 27. nov 2018, 17:38
af Mortenvig
Om kvaliteten matcher original produktet, det kommer helt an på hvor griske orio er i deres prissætning.
Men forrøret har helt klart nogle specielle udfordringer, da det sidder før partikel filtret.
Det bliver udsat for et højere tryk, og temperatur, end et normalt stykke af udstødningen efter eller uden partikelfilter.
Hvor mange år og km holdt det originale rør?
Og hvor længe tror du at du beholde bilen?
Ting man skal regne ind i besparelsen.

MVH
Morten

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 27. nov 2018, 17:59
af Edwins
Ja, ingen tvivl, bedre kvalitet. Krupp er verdensmestre udi stål.. :biglove

Re: Skift af flexrør eller forrør på TTiD?

: 27. nov 2018, 19:11
af Duvall
Du har ret Morten, der er selvfølgelig en større belastning før partikelfilteret. Det originale har kun holdt i 6 år, eller nærmere fem, da det så småt startede for et år siden. Bilen er MY12. Derfor jeg vil forsøge, at spendere mine penge så fornuftigt som muligt, da jeg umiddelbart synes det er en kort levetid for det originale. Jeg har bestemt ingen planer om, at afskaffe bilen foreløbig! Vi har lige fået en SAAB mere til konen ;) En 9-3 Sport Sedan 2.0t BioPower MY08 :)

Det lyder sku da rigtig godt Edwins! Så tænker jeg da, at det er det oplagte valg at købe det forrør :)