Hej,
Jeg er i markedet efter en brugt Saab 9-5, og har fundet en som ser lovende ud. Jeg har et par spørgsmål i den forbindelse, som jeg håber at nogle af jer gæve Saab-folk kan svare på.
Det viser sig efter jeg har kørt prøvetur i bilen i går, at der sidder en lille Hirsch emblem ved dørstolpen samt stelnummer. Jeg fik bekræftet til morgen på mail, at bilen er Hirsch tunet til 210 hk i 2006 ( bilen er fra 11/2005). Derudover synes jeg også den flyttede sig ret så hurtigt af en vogn, som på papiret havde 150 hk.
Forhandleren som har bilen har opgivet i salgsannoncen at det er en standart 9-5 2.0t med 150hk. Spørgsmålet er om jeg skal informere sælger om dette? Gør det i forskel i handlen? Skal den om registreres? Er der noget med forsikringen osv.
Som jeg kan læse mig til, er det vist ikke første gang at biler sælges videre, uvidende omkring dette og uden certificate.
Hvad vil i råde mig til her?
MVH
Thomas
Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Redaktør: Bestyrelsen
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Har du tjekket hvad der står i de offentlige registre om den? Jeg har en tilsvarende 9-5 (dog fra 2008). Den er også født med 150 heste, og er Hirsch-tunet til 210. Den er synet med dette (står som en konstruktiv ændring, hvilket forsikringsselskabet syntes var meget interessant, og udløste ca. dobbelt forsikringspræmie ).
Hvis jeg slår min op på f.eks. tjekbil.dk står den til 209 heste (hmm.. mærkeligt - hvorfor mon ikke de 210...)
Hvis jeg slår min op på f.eks. tjekbil.dk står den til 209 heste (hmm.. mærkeligt - hvorfor mon ikke de 210...)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- tuc
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej,
Når jeg slå bilen op står den opgivet som "standart" 150 Hk. Jeg kan ikke se nogen bemærkninger om tuning nogen steder i synsrapporterne.
Jeg er også opmærksom på forsikringspræmien, da jeg har talt med forsikringsselskabet, som i forvejen har en lidt højere præmie på Saab generelt, da de påstår at de kan være dyrere at reparere, hvis uheldet er ude. Men jeg har ikke sagt noget om 210 HK , så det ved jeg slet ikke hvordan de vil forholde sig til? Hvis det er dobbelt op, så vil jeg nok overveje et andet køretøj
Når jeg slå bilen op står den opgivet som "standart" 150 Hk. Jeg kan ikke se nogen bemærkninger om tuning nogen steder i synsrapporterne.
Jeg er også opmærksom på forsikringspræmien, da jeg har talt med forsikringsselskabet, som i forvejen har en lidt højere præmie på Saab generelt, da de påstår at de kan være dyrere at reparere, hvis uheldet er ude. Men jeg har ikke sagt noget om 210 HK , så det ved jeg slet ikke hvordan de vil forholde sig til? Hvis det er dobbelt op, så vil jeg nok overveje et andet køretøj
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Om det bliver opdaget til syn, er nok ikke så sandsynligt. Synsvirksomhederne har næppe udstyr til at kontrollere dette.
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Alternativt køre i den som den er, uden at fortælle noget til nogen. Risikoen er vel så, at der kan blive problemer ved et evt. uheld, hvor forsikringsselskabet nok ikke vil være helt tilfredse, hvis de opdager at den er tunet.
Om det bliver opdaget til syn, er nok ikke så sandsynligt. Synsvirksomhederne har næppe udstyr til at kontrollere dette.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Du kan jo også forhøre dig ved forskellige forsikringsselskaber. Jeg giver 5100,- årlig med kasko / glas og der har også Hirsch med 241 hk
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Ved forsikringsselskabet at den er Hirschet? - og hvilket forsikringsselskag? Jeg giver 8000,- Årligt (kasko/glas superelite...)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Ja - der er oplyst over for forsikringsselskabet, og det fremgår også af reg. attesten at der er konstruktiv ændring. Det er hos selskabet Pen-Sam forsikring, men jeg tror Alka ligger nogenlunde på samme niveau m.h.t. prisen.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej
Jeg er lidt uforstående overfor, at en Hirsch-chipning til 210 HK (på en 2,0 lpt 150) skal registreres som en konstruktiv ændring. Det er jo "originalt SAAB-tilbehør", og holder sig lige netop indenfor de 40% effektforøgelse. Og giver hverken mere forurening (måske tværtimod) eller støj. Min 9000 2,0 150 havde fået en tilsvarende kur, og det var ikke registreret nogen steder, og den blev synet igen og igen uden problemer.
Hvad forsikringsbetingelserne angår, er det jo op til det enkelte selskab. Mit selskab (GF) karakteriserer en SAAB turbo som en "muskelbil", og det gjaldt også min bovlamme 2,0 lpt automatic, som enhver Scania eller dieselhakker med respekt for sig selv kunne slå i en spurt . I GF's tilfælde medfører det så blot krav om samling af alle forsikringer hos dem, da de tager udgangspunkt i bilens aktuelle værdi samt årligt km-tal. Og jeg kan se pointen i deres politik, da man jo har mulighed for at hæve effekten til de 210 hk, når der er turbo på motoren.
I forhold til dit køb, Thomas, er det et spørgsmål, om bilen har været behandlet ordentligt (service- og kørselsmæssigt). En chippet 2,0 er bare SÅ meget sjovere at køre i, men udnytter man effekten på daglig basis, er det jo også noget hårdere ved teknikken. Kører man overvejende pæn familiekørsel, er der ingen ulemper, men det er vigtigt at have bilens ejer- og servicehistorik, når den er chippet. Held og lykke med det!
Mvh/NC
Jeg er lidt uforstående overfor, at en Hirsch-chipning til 210 HK (på en 2,0 lpt 150) skal registreres som en konstruktiv ændring. Det er jo "originalt SAAB-tilbehør", og holder sig lige netop indenfor de 40% effektforøgelse. Og giver hverken mere forurening (måske tværtimod) eller støj. Min 9000 2,0 150 havde fået en tilsvarende kur, og det var ikke registreret nogen steder, og den blev synet igen og igen uden problemer.
Hvad forsikringsbetingelserne angår, er det jo op til det enkelte selskab. Mit selskab (GF) karakteriserer en SAAB turbo som en "muskelbil", og det gjaldt også min bovlamme 2,0 lpt automatic, som enhver Scania eller dieselhakker med respekt for sig selv kunne slå i en spurt . I GF's tilfælde medfører det så blot krav om samling af alle forsikringer hos dem, da de tager udgangspunkt i bilens aktuelle værdi samt årligt km-tal. Og jeg kan se pointen i deres politik, da man jo har mulighed for at hæve effekten til de 210 hk, når der er turbo på motoren.
I forhold til dit køb, Thomas, er det et spørgsmål, om bilen har været behandlet ordentligt (service- og kørselsmæssigt). En chippet 2,0 er bare SÅ meget sjovere at køre i, men udnytter man effekten på daglig basis, er det jo også noget hårdere ved teknikken. Kører man overvejende pæn familiekørsel, er der ingen ulemper, men det er vigtigt at have bilens ejer- og servicehistorik, når den er chippet. Held og lykke med det!
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Jeg har netop købt en 9-3 med Hirsch (240 HK). Tuningen er skrevet ind som konstruktiv ændring i motorregistret.
ALKA ville ikke forsikre bilen. De forsikrer ingen biler, der er tunet.
Jeg valgte TJM (du skal være med i en "rigtig" fagforening), der hører under TRYG. FDM ville også gerne til cirka samme pris (deres forsikring er også i TRYG).
Prisen begge steder var cirka 5.500 kr. for 10.000 km årligt inkl. udvidet vejhjælp og 2 årlige hjulskift.
Jeg fik kørekort i marts i år, og det er min første bil, men det afspejler sig ikke i priserne, da jeg er tæt på 40 og derfor "elitebilist" i deres øjne
Når jeg søgte på forsikringer på diverse onlinesammenligningsportaler, så var præmien oppe i 8.000 kr. eller mere på de fleste andre selskaber, så det kan bestemt betale sig at afsøge markedet.
Fulgte heller ikke noget certifikat med til bilen, men som sagt var tuningen registreret som konstruktiv ændring i motorregistreret.
Worst case tænker jeg, Hirsch måske kan finde et certifikat frem, hvis du skynder dig inden GDPR når derned.
ALKA ville ikke forsikre bilen. De forsikrer ingen biler, der er tunet.
Jeg valgte TJM (du skal være med i en "rigtig" fagforening), der hører under TRYG. FDM ville også gerne til cirka samme pris (deres forsikring er også i TRYG).
Prisen begge steder var cirka 5.500 kr. for 10.000 km årligt inkl. udvidet vejhjælp og 2 årlige hjulskift.
Jeg fik kørekort i marts i år, og det er min første bil, men det afspejler sig ikke i priserne, da jeg er tæt på 40 og derfor "elitebilist" i deres øjne
Når jeg søgte på forsikringer på diverse onlinesammenligningsportaler, så var præmien oppe i 8.000 kr. eller mere på de fleste andre selskaber, så det kan bestemt betale sig at afsøge markedet.
Fulgte heller ikke noget certifikat med til bilen, men som sagt var tuningen registreret som konstruktiv ændring i motorregistreret.
Worst case tænker jeg, Hirsch måske kan finde et certifikat frem, hvis du skynder dig inden GDPR når derned.
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej Thomas.
Ethvert autoriseret SAAB-værksted kan hente kopi af de officielle tunuingspapirer hjem fra Schweiz, da de er knyttet til bilens stelnummer.
I mit tilfælle forlangte jeg et notat i forsikringspolice, om, at den var lovligt chiptunet fra Hirsch (SAAB's officielle tuningspartner) og nu ydede 300 HK i stedet for oprindeligt 250 HK. Det resulterede ikke i højere præmie. Topdanmark - elitebilist.
Som nævnt tidligere i tråden er også en SAAB 9-5 langt mere inspirerende med Hirsch og ofte ikke dyrere i benzin, med mindre du vil vise alverdens Audi'er og BMW'er baghjul, hver gang der sættes i gang fra rødt lys. De fleste SAAB-ejere benytter det højere moment til sikre overhalinger.
SAAB hilsen Ole
Ethvert autoriseret SAAB-værksted kan hente kopi af de officielle tunuingspapirer hjem fra Schweiz, da de er knyttet til bilens stelnummer.
I mit tilfælle forlangte jeg et notat i forsikringspolice, om, at den var lovligt chiptunet fra Hirsch (SAAB's officielle tuningspartner) og nu ydede 300 HK i stedet for oprindeligt 250 HK. Det resulterede ikke i højere præmie. Topdanmark - elitebilist.
Som nævnt tidligere i tråden er også en SAAB 9-5 langt mere inspirerende med Hirsch og ofte ikke dyrere i benzin, med mindre du vil vise alverdens Audi'er og BMW'er baghjul, hver gang der sættes i gang fra rødt lys. De fleste SAAB-ejere benytter det højere moment til sikre overhalinger.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Det er en usynlig tuning der ligger i softwaren.
Den eneste måde at man kan finde ud af om den re tunet er ved at udlæse softwaren, eller køre den på et rullefelt.
Noget som hverken syns virksomheden eller forsikrings selskaberne, har nem tilgang til.
Forhandleren af bilen skal ikke have noget at vide, det er sikkert.
I princippet skal tuningen skrives ind i bilens papirer, som en konstruktiv ændring.
I praksis har det ingen betydning, medmindre man er særdeles uheldig, og effekten bliver kontrolleret på et rullefelt, af en eller anden grund.
Men her han du med sindsro påstå at det anede du intet om.
Da du har købt bilen 12 år efter indgrebet blev lavet, og alle papirer indikerer en standart bil.
Men hvis det skal være helt efter bogen, så skal det stå i bilens papirer.
I sidste ende kommer det helt an på hvordan du selv forholder dig til problematikken.
MVH
Morten
Den eneste måde at man kan finde ud af om den re tunet er ved at udlæse softwaren, eller køre den på et rullefelt.
Noget som hverken syns virksomheden eller forsikrings selskaberne, har nem tilgang til.
Forhandleren af bilen skal ikke have noget at vide, det er sikkert.
I princippet skal tuningen skrives ind i bilens papirer, som en konstruktiv ændring.
I praksis har det ingen betydning, medmindre man er særdeles uheldig, og effekten bliver kontrolleret på et rullefelt, af en eller anden grund.
Men her han du med sindsro påstå at det anede du intet om.
Da du har købt bilen 12 år efter indgrebet blev lavet, og alle papirer indikerer en standart bil.
Men hvis det skal være helt efter bogen, så skal det stå i bilens papirer.
I sidste ende kommer det helt an på hvordan du selv forholder dig til problematikken.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- bolsen
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
[quote=NC_Ribe]
Hej
Jeg er lidt uforstående overfor, at en Hirsch-chipning til 210 HK (på en 2,0 lpt 150) skal registreres som en konstruktiv ændring. Det er jo "originalt SAAB-tilbehør", og holder sig lige netop indenfor de 40% effektforøgelse.
Er det ikke kun 20% der er tilladt, uden det betragtes som konstruktiv ændring ?
Hej
Jeg er lidt uforstående overfor, at en Hirsch-chipning til 210 HK (på en 2,0 lpt 150) skal registreres som en konstruktiv ændring. Det er jo "originalt SAAB-tilbehør", og holder sig lige netop indenfor de 40% effektforøgelse.
Er det ikke kun 20% der er tilladt, uden det betragtes som konstruktiv ændring ?
- 4Roger
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hvilken effekt, typisk KW, står nævnt i motorregisteret?
https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... nfls=false
Kan jo være "software calibration" er indeholdt i de oplyste KW
Get Ready to Take Off - som Hirsch skriver på certifikatet
https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... nfls=false
Kan jo være "software calibration" er indeholdt i de oplyste KW
Get Ready to Take Off - som Hirsch skriver på certifikatet
- tuc
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Tak for alle jeres gode indlæg. Jeg håber det ender med en Saab 9-5- helst en kvik én, men kun til sikre overhalninger.
Tak
MVH
Thomas
Tak
MVH
Thomas
- Pedder
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej
Skriver blot i forlængelse af denne tråd, da jeg om muligt har det modsatte problem
Har netop erhvervet mig en Saab 9-5 fra 2005, 2,0 t 150hk <- sådan er den angivet i motorregistre.
På bagklap og i motorrum er der et badge med "Hirsch Performance", jeg har ikke certifikat, deslige.
Bilen har haft 2 tidligere ejere af samme familie og umiddelbart vil jeg ikke vurdere dem som nogen der bare ville sætte Hirch-klistermærker på for sjov skyld.
Umiddelbart synes jeg heller ikke at bilen er kvik, måske den har en defekt?
Er der nogen der kan bringe klarhed over om jeg er ejeren af en Hirsch eller blot en fin Saab. Det skal siges at der i servicehæftet står Linear for udstyrsvariant.
På forhånd tak.
Skriver blot i forlængelse af denne tråd, da jeg om muligt har det modsatte problem
Har netop erhvervet mig en Saab 9-5 fra 2005, 2,0 t 150hk <- sådan er den angivet i motorregistre.
På bagklap og i motorrum er der et badge med "Hirsch Performance", jeg har ikke certifikat, deslige.
Bilen har haft 2 tidligere ejere af samme familie og umiddelbart vil jeg ikke vurdere dem som nogen der bare ville sætte Hirch-klistermærker på for sjov skyld.
Umiddelbart synes jeg heller ikke at bilen er kvik, måske den har en defekt?
Er der nogen der kan bringe klarhed over om jeg er ejeren af en Hirsch eller blot en fin Saab. Det skal siges at der i servicehæftet står Linear for udstyrsvariant.
På forhånd tak.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej Pedder
Der er mange muligheder: Defekt BPC-ventil, utætte vacuumslanger, sløj turbo, utætheder eller blokeringer i indsugningssystemet, sammenfalden kat osv. osv. Eller en "afprogrammering" af Hirsch-chipningen. Det sidste måske af hensyn til at få bilen synet, eller for at få den til at holde længere (nogle steder har man jo ingen daglig glæde af de ekstra heste).
Så hen på et kyndigt værksted (hvor i landet holder du til?), eller i gang med fejlsøgningen selv. Held og lykke! En chippet 2,0 er bare SÅ meget sjovere end den lidt bovlamme 150 hestes.
Mvh/NC
Der er mange muligheder: Defekt BPC-ventil, utætte vacuumslanger, sløj turbo, utætheder eller blokeringer i indsugningssystemet, sammenfalden kat osv. osv. Eller en "afprogrammering" af Hirsch-chipningen. Det sidste måske af hensyn til at få bilen synet, eller for at få den til at holde længere (nogle steder har man jo ingen daglig glæde af de ekstra heste).
Så hen på et kyndigt værksted (hvor i landet holder du til?), eller i gang med fejlsøgningen selv. Held og lykke! En chippet 2,0 er bare SÅ meget sjovere end den lidt bovlamme 150 hestes.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Du skriver blot en e-mail til Hirsch med bilens stelnummer og spørger, om den mon er Hirsch-tunet, og så svarer de dig. Jeg skrev om aftenen og fik svar næste morgen. info@hirsch-performance.ch
- aboy
- SAAB NET NYBEGYNDER
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Hej,
Min 9-5 er Hirsch tunet og det står på registreringsattesten.
Hirsch er godkendte og lovlige tuninger, så de kan påføres registreringsattesten.
Forsikring i Tryg med specialaftale igennem min fagforening (IDA), knap 4000 kr/år for 25. 000 km, voksen elitebilist.
https://www.nummerplade.net/nummerplade/ce33901.html
154 kw er 209 HK.
Min 9-5 er Hirsch tunet og det står på registreringsattesten.
Hirsch er godkendte og lovlige tuninger, så de kan påføres registreringsattesten.
Forsikring i Tryg med specialaftale igennem min fagforening (IDA), knap 4000 kr/år for 25. 000 km, voksen elitebilist.
https://www.nummerplade.net/nummerplade/ce33901.html
154 kw er 209 HK.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Henrikmøhler
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Fordelen ved at registrere hirsch er at km/l kan registreres som ca 10 5.. ( for 95 aut.
Hvilket udløser en ejerafgift besparelse på ca 2000 kr årligt
Hvilket udløser en ejerafgift besparelse på ca 2000 kr årligt
Saabsmølf
1 x 99
4 x OG900
1 x 9000
1 x OG9-3
1 x NG9-3
Og. 3 x OG9-5
1 x 99
4 x OG900
1 x 9000
1 x OG9-3
1 x NG9-3
Og. 3 x OG9-5
- Henrikmøhler
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Kommende Saab ejer- Hirsch certificate
Fordelen ved at registrere hirsch er at km/l kan registreres som ca 10 5.. ( for 95 aut.
Hvilket udløser en ejerafgift besparelse på ca 2000 kr årligt
Hvilket udløser en ejerafgift besparelse på ca 2000 kr årligt
Saabsmølf
1 x 99
4 x OG900
1 x 9000
1 x OG9-3
1 x NG9-3
Og. 3 x OG9-5
1 x 99
4 x OG900
1 x 9000
1 x OG9-3
1 x NG9-3
Og. 3 x OG9-5