Købte i foråret drømmebilen en SAAB 93og CAB. Fantastisk når solen skinner men har den sidste måned døjet med både højt olie og kølervæskeforbrug.
Efter jeg nu har set nøje efter, lækker den fra både forkammer og hele vejen rundt ved topstykke.
Mit spørgsmål går på om det kan svarer sig at begynde at reparere på motoren (165tkm) el om det er bedre at søge en donor. Det skal nævnes at den lyder fint og ikke generere nogen form for røg.
Pt. Har jeg fundet en b235 der har gået 100tkm til 6000tkr. Men hvad koster det at få lagt en ny motor i?
Og ved skifte fra b205 til b235 kræver det vel ny software, men skal ledningsnettet ligeledes skiftes.
Håber der er nogle kyndige saab hoveder der kan hjælpe med lidt opklaring.
Mvh
Lasse
Ny Motor i 93 se Cabriolet 2003
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ny Motor i 93 se Cabriolet 2003
At skifte motor blot fordi den lækker olie og vand, det lyder lidt drastisk, og dyrt.
Start med at kontrollere at du har den seneste udgave af krumtaphus ventilations systemet.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
Den originale har det med at tilstoppe, og trykke olie ud de mest mærkelige steder.
Få renset motoren for oliespild, og undersøg hvor den lækker, forkammer, og toppakning, det lyder lidt underligt at skulle blive utæt to steder på samme tid.
Hvis det er toppakningen så efterspænd topboltene.
6 millioner kr, for en brugt motor, så er monterings prisen vel ikke noget problem
Men jeg vil regne med et tidsforbrug på minimum 8 timer så kan du selv gange op med den lokale timepris.
En b235 plopper lige i hullet, og du skal bruge bilens eget lednings net, og eventuelt skifte sensorer, hvis stikkene ikke passer.
Monter en kobling fra en Viggen, skift softwaren og du er kørende.
Jeg ville ikke anbefale skiftet hvis bilen har automat gear da der ikke findes en gearkasse til en 9-3 med en b235 motor.
MVH
Morten
Start med at kontrollere at du har den seneste udgave af krumtaphus ventilations systemet.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5- ... 31200.html
Den originale har det med at tilstoppe, og trykke olie ud de mest mærkelige steder.
Få renset motoren for oliespild, og undersøg hvor den lækker, forkammer, og toppakning, det lyder lidt underligt at skulle blive utæt to steder på samme tid.
Hvis det er toppakningen så efterspænd topboltene.
6 millioner kr, for en brugt motor, så er monterings prisen vel ikke noget problem
Men jeg vil regne med et tidsforbrug på minimum 8 timer så kan du selv gange op med den lokale timepris.
En b235 plopper lige i hullet, og du skal bruge bilens eget lednings net, og eventuelt skifte sensorer, hvis stikkene ikke passer.
Monter en kobling fra en Viggen, skift softwaren og du er kørende.
Jeg ville ikke anbefale skiftet hvis bilen har automat gear da der ikke findes en gearkasse til en 9-3 med en b235 motor.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ny Motor i 93 se Cabriolet 2003
Olieforbrug i de årgange kan både være motoren generelt, men især også PCV systemet.
Skift hele systemet inkl. kontraventiler mv.
Skift ventildækselpakningen de savlet altid.
Spænd topstykket igen.
Det er en Saab procedure for det.
Stumperne er meget billige og hele arbejdet kan ordnes på en lørdag formiddag..
Det er klart værd at prøve det før du kaster dig ud i vild og kostbar operation som det at skifte motor.
Tvivlet på du får byttepenge for en "30kkr seddel" når dagen et omme i den operation.
Når der skal motor, kobling, væsker og ny ECU til.
Hvis du er i tvivl: så tag hen til specialist som . slettet grundet GDPR . mf.
De kender bilerne og kan hurtigt sige hvad der driller.
Det at skifte motor er sidste udvej...
Skift hele systemet inkl. kontraventiler mv.
Skift ventildækselpakningen de savlet altid.
Spænd topstykket igen.
Det er en Saab procedure for det.
Stumperne er meget billige og hele arbejdet kan ordnes på en lørdag formiddag..
Det er klart værd at prøve det før du kaster dig ud i vild og kostbar operation som det at skifte motor.
Tvivlet på du får byttepenge for en "30kkr seddel" når dagen et omme i den operation.
Når der skal motor, kobling, væsker og ny ECU til.
Hvis du er i tvivl: så tag hen til specialist som . slettet grundet GDPR . mf.
De kender bilerne og kan hurtigt sige hvad der driller.
Det at skifte motor er sidste udvej...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Igen med SAAB
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny Motor i 93 se Cabriolet 2003
Hej Morten og Viking
Tak for tilbagemeldinger!
Jeg starter med at skifte pcv, efterspænde toppen og rense bundkaret, så må vi se om det løser misbruget. før jeg stopper 6 millioner under hjelmen
Opdatering følger når forsøget er gennemført
Mvh
Lasse
Tak for tilbagemeldinger!
Jeg starter med at skifte pcv, efterspænde toppen og rense bundkaret, så må vi se om det løser misbruget. før jeg stopper 6 millioner under hjelmen
Opdatering følger når forsøget er gennemført
Mvh
Lasse
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Ny Motor i 93 se Cabriolet 2003
Det lyder gogt.
Indsæt gerne foto.
Indsæt gerne foto.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"