Vores fantastiske Saab.....
Lige siden den brugte 9-5èr kom inden for porten, har den haft et stort olieforbrug.
Har skiftet udluftningssystemet til anbefalet type
Har skiftet turboen.....(der er da godt nok ikke meget plads....)
Men ingen forskel ...bruger stadig ca. 1 liter god olie fra mekanikeren på ca 1000 km.
Nogen forslag, eller erfaringer?
9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Redaktør: Bestyrelsen
- saaboglotus
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Nogen - kunne gøre det bedre
alle - kunne gøre det anderledes
nu - har jeg gjort det på min måde
ellers - var det sikkert ikke blevet gjort
alle - kunne gøre det anderledes
nu - har jeg gjort det på min måde
ellers - var det sikkert ikke blevet gjort
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
- ih514
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Nu skriver du ikke noget om hvor mange kilometer den har kørt, men jeg har også en 9-5 Aero fra 2001 med 272.000 på tælleren, og den bruger stort set ingen olie. Det er en af de få Saaber jeg har haft som ikke har brugt lidt olie, og det er da nummer 10 i rækken
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Som Anders skriver Stempelringe.
De sidder fast i koks rester fra forbrændings processen, og olie.
Man kan prøve med kemi, uden at skille motoren ad.
Jeg har reduceret mit olie forbrug fra 1l pr 1000 km til ca 0,3l pr 1000 km på denne måde.
Den riktige og dyre metode er at skifte stempler og stempelringe.
MVH
Morten
De sidder fast i koks rester fra forbrændings processen, og olie.
Man kan prøve med kemi, uden at skille motoren ad.
Jeg har reduceret mit olie forbrug fra 1l pr 1000 km til ca 0,3l pr 1000 km på denne måde.
Den riktige og dyre metode er at skifte stempler og stempelringe.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- saaboglotus
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Jeg havde godt læst lidt om "kemi-kur", men tænker at det måske kun er en stakket frist.
Må nok tage fat i den "hårde ende" .....det er jo en fantastisk bil.
Tak for indput
Må nok tage fat i den "hårde ende" .....det er jo en fantastisk bil.
Tak for indput
Nogen - kunne gøre det bedre
alle - kunne gøre det anderledes
nu - har jeg gjort det på min måde
ellers - var det sikkert ikke blevet gjort
alle - kunne gøre det anderledes
nu - har jeg gjort det på min måde
ellers - var det sikkert ikke blevet gjort
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
2 år efter, en gang atf olie og acetone, i cylinderne, og 3 gange olieskift, med en gang olierens ved hvert skift.
Så er olieforbruget stabiliseret. på 0,3 l pr 1000 km.
Indrømmet jeg kører ikke mere end 6000 km om året.
Men det er resultater der tiltaler mig.
Motoren kører fint.
Og nej jeg har ikke målt kompressionstrykket før eller efter.
Så det bliver til olieskift med olierens en gang om året, eller 10.000 km for mit vedkommende.
Hvis jeg skulle skifte stempler og ringe, så hedder det en boring til første overstørrelse, med tilhørende stempler, og nye lejer, en gennemgribende renovering af motoren, og det bliver lige pludseligt meget dyrt.
Lang mere en hvad bilen er værd.
Så det er gynger og karruseller.
MVH
Morten
Så er olieforbruget stabiliseret. på 0,3 l pr 1000 km.
Indrømmet jeg kører ikke mere end 6000 km om året.
Men det er resultater der tiltaler mig.
Motoren kører fint.
Og nej jeg har ikke målt kompressionstrykket før eller efter.
Så det bliver til olieskift med olierens en gang om året, eller 10.000 km for mit vedkommende.
Hvis jeg skulle skifte stempler og ringe, så hedder det en boring til første overstørrelse, med tilhørende stempler, og nye lejer, en gennemgribende renovering af motoren, og det bliver lige pludseligt meget dyrt.
Lang mere en hvad bilen er værd.
Så det er gynger og karruseller.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- autoanders
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Du behøver da ikke bore maskinen, vi har da lavet flere hvor vi har honet maskinen og skiftet ringe
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Kan man ikke droppe bundkaret, fjerne topstykket, løsne plej-boltene og trække stemplerne op ?
Hone, nye stempelringe, hoved og plejl-lejer og på med topstykket og bundkaret igen.
Selvfølgelig skal boring måles og inspiceres.
Men man skal virkelig rulle langt eller pine motoren vildt før motoren skal opbores og have overstørrelse stempler mv. i en Saab.
Motoren er traktor robust.
Hone, nye stempelringe, hoved og plejl-lejer og på med topstykket og bundkaret igen.
Selvfølgelig skal boring måles og inspiceres.
Men man skal virkelig rulle langt eller pine motoren vildt før motoren skal opbores og have overstørrelse stempler mv. i en Saab.
Motoren er traktor robust.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 Aero 2001 Olieforbrug
Problemet ved at hone en cylinder er at det ikke er et typisk gør det selv projekt.
Dels er måleudstyret dyrt og et ordentligt honingsværktøj koster også penge og kræver erfaring for at betjene det korrekt.
Jeg har kun renoveret 3 motorer til privat brug.
2 blev sendt ud i byen for en gennemgribende renovering.
Og en fik lidt nye stempelringe, og lidt smergel lærred i cylinderne, samt kontrol af lejer.
Mellemtingen har jeg aldrig brugt, da udgiften ganske simpelt er for stor, til nogle ganske få motor renoveringer.
MVH
Morten
Dels er måleudstyret dyrt og et ordentligt honingsværktøj koster også penge og kræver erfaring for at betjene det korrekt.
Jeg har kun renoveret 3 motorer til privat brug.
2 blev sendt ud i byen for en gennemgribende renovering.
Og en fik lidt nye stempelringe, og lidt smergel lærred i cylinderne, samt kontrol af lejer.
Mellemtingen har jeg aldrig brugt, da udgiften ganske simpelt er for stor, til nogle ganske få motor renoveringer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk