Banner cycler

Guide til reparation af fyr

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Guide til reparation af fyr

27. dec 2018, 23:28

Hej alle sammen

Så fik jeg taget mig sammen til at få repareret mit Eberspächer D5WS fyr i min MY12 9-3 TTID’er

Den har haft den meget udbredte fejl med at tænde og slukke hele tiden samt kun kører ca 5-10min ved manuel start via esid2.

Her er hvad jeg har gjort:

Værktøj:

Torx T25
Torx T8 (til skruerne på styrekortprintet)
Stanleykniv
Varmepistol
Metalbor Ø4/6

Materialer:
Varmebestanding silikone (den billigste er herfra: https://www.biltema.dk/byggeri/kemikali ... 2000017141)
Servicekit til fyret (når man nu alligevel har det skilt ad): https://www.pfjones.co.uk/eberspacher-d ... t-2-1.html
De 2 o-ringe til vand ud/ind var for store så de gamle blev genbrugt. De så nu heller ikke brugte/slidte ud, men jeg skal lige have skrevet til pfjones...
Sprit til rengøring

Følg værkstedsmanualen herfra: https://www.butlertechnik.com/technical ... -d5ws-d58 :
Exploded view side 17
Adskillelse og check af komponenter side 18-23

Selve fyret:

Jeg har målt flame sensor, overheat sensor og temp. sensor igennem med et multimeter og tjekket modstanden i forhold til diagrammet i værkstedsmanualen– alle ok.
Jeg har renset forbrændingskammeret i sprit og skiftet alle o-ringe og glødenet fra service-kittet.
Selve gløderøret sad simpelthen for godt fast til at jeg kunne tage det ud, så det fik lov til at blive sidddende.

Forbrændingskammer øverst. Gammel pakning og glødenet/o-ring omkring gløderøret:
Billede

Ny pakning, o-ring og glødenet:
Billede

overheat og temp. sensor over forbræningskammeret. Sjovt nok, var der ikke nye o-ringe med til disse to i servicekittet:
Billede


Styreprintet:

Mit problem var (ligesom de fleste andre) svage lodninger på hovedstikket.
I stedet for at fræse hul bagfra til hovedstikkets lodninger, valgte jeg at bore et lille hul bagfra så jeg kunne komme til at presse printet ud af huset (det er sovset helt ind i silikone på både for og bagside). Jeg skar silikonen op hele vejen rundt langs med huset og fik fjernet silikonen til de to små T8 torx skruer. Herefter fik selve huset en ordentlig omgang med varmepistolen for at varme silikonen op og jeg pressede printet ud af huset via ø6 hullet. (ø4 er nok en anden gang). Jeg forsøgte med lidt silikonefjerner fra Jem&Fix, men det var noget skrammel der ikke virkede. Så det blev mekanisk fjernet med en stiv plastikbørste (faktisk sådan en til ruskindssko :-) )
Nyt loddetin på hovedstikkets 14 ben.
En anden gang behøver man slet ikke fjerne al silikonen på forsiden af printet ud over adgangen til de 2 T8 torx skruer.
I med nyt silikone i bunden af huset, på bagsiden af printet og godt fyldt op på alle komponenter samt hele vejen rundt langs med kanten. Udglatning ligesom alt anden silikone med lidt sæbevand på en finger.

T8 torx skrueplacering markeret med rødt:
Billede


Se også denne side, hvor placering af skruer samt de relevante lodninger er markeret (samme ene lodning det var galt med på min):
http://forum.saabturboclub.com/showthre ... rmare-D5WS

Bunden af huset hvor printet sidder:
Billede

Bagsiden af huset, hvor jeg har boret et ø6 hul til at skubbe printet ud:
Billede

Bagsiden smurt godt ind i ny varmebestandning silikone:
Billede

Hullet lukket med silikone:
Billede

Huset/printet fyldt godt op med ny silikone:
Billede


Så nu skal det fine "nye" fyr sættes i bilen - fase 2 af projektet.....


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT

Tilbage til "Modern Forum"