Banner cycler

9-5 Aero aut.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Gertsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 5
Tilmeldt: 9. jan 2019, 09:35

9-5 Aero aut.

14. jan 2019, 11:21

Har en 9-5 Aero Aut. årg. 2001 4 eller 5 trins gearkasse. Og hvad er jeres erfaringer med hhv. det ene og det andet?


Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: 9-5 Aero aut.

14. jan 2019, 13:15

Først: Det teknisk korrekte svar på dit spørgsmål:

En 9-5 model 2001 har firetrins automatgearkasse.

Men, du har vist (?) stillet et lignende spørgsmål på Facebook-forumet til en salgsannonce for en bil (reg.nr. BP33841) som ganske vist er indregistreret første gang i oktober 2001, men er en årsmodel 2002.

En 9-5 model 2002 har femtrins automatgearkasse. Bemærk også at netop 2002-versionen af denne gearkasse er lidt anderledes end de senere årgange 2003-2010. Det gør en forskel hvis du engang skal finde en anden gearkasse til den...

Jeg ejer selv en 2002 9-5 Aero med automatgear, og har måttet skifte både motor og gearkasse på den. For både motor og gearkasses vedkommende gælder at komponenterne er af rigtig god kvalitet, men at de ikke i praksis tåler de serviceintervaller som fabrikken har opstillet. 20.000 km serviceinterval på motoren er (mindst) det dobbelte af hvad praktisk erfaring viser er hensigtsmæssigt.

Gearkassen købte Saab fra japanske Aisin. Volvo benyttede samme gearkasse i flere modeller.

Gearkassen blev først introduceret som "sealed for life", altså skulle olien aldrig skiftes. Det ændredes siden til "skift ved 160.000 km", det virkede heller ikke. Efter nogen debat frem og tilbage - og klager fra det svenske færdselspoliti - ændredes anbefalingen til 60.000 km mellem olieskift, dog muligvis kun for biler som køres "under særlige forhold". Min hukommelse er ikke så skarp lige dér.

60.000 km olieskift-intervaller på gearkassen fungerer OK i praksis, men da mange biler oprindelig har kørt meget længere uden olieskift - pga. de tidligere anbefalinger - har mange, inklusive jeg, oplevet havari. Nogle gearkasser har kunnet reddes ved olieskift, men oftest er udskiftning af gearkassen eneste farbare vej. Det samme gælder Volvo-ejere, årsagen er også hér "sealed-for-life"-anbefalingen.

En bil fra 2001/-02 er gammel nu og har kørt langt. Gearkassen har måske været skiftet? Eller passet med olieskift fra dag ét?

Hvis du overvejer at købe bilen, så prøvekør den grundigt. Gearolien skal være pænt rød, allerhøjst med et let brunligt skær, og må ikke lugte "surt". Gearkassen skal skifte blødt, ligesom skift fra P til D heller ikke må give et unormalt ryk i bilen. Er du i tvivl, så lad en professionel undersøge og prøvekøre bilen.

Er en gammel 9-5 Aero så et dyrt bekendtskab? Næ, egentlig ikke. Anskaffelsesprisen er i bund, og du kan trods alt reparere meget for hvad en nyere bil i samme klasse koster.
Senest rettet af Peter 14. jan 2019, 13:33, rettet i alt 2 gange.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 Aero aut.

14. jan 2019, 13:18

4 gear auto er vist noget der stopper med Saab 9000 ZF kassen.
Dem jeg har prøvet har alle haft 5 gear.
Har prøvet både my98 99 02 07 og 09
Og de var med 5
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: 9-5 Aero aut.

14. jan 2019, 13:35

Faktuelt ikke korrekt, Viking. Jeg kan garantere dig at du ikke har prøvet en 9-5 fra 1998 eller 1999 med femtrins automatgearkasse.

Se indlæg ovenfor :-)
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.

Tilbage til "Modern Forum"