Banner cycler

Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

15. jan 2019, 21:58

Hej Alle

Jeg er vildt glad for min Saab 9 - 5 sportcombi 2,3 TS aero 260 Hk. aut. 2008?

Jeg har dog en lidt dårlig fornemmelse i forhold til min gearkasse. (jeg har brændt et par stykker tidligere i andre biler )

Der er skiftet olie på gearkassen jævnfør serviceinterval og jeg har selv fået den flushet da jeg købte den for 30.000 KM siden. (der var olien meget fin men aligevel jeg gjorde det for en sikkerheds skyld)

Men jeg har en fornemmelse af at den tager flere og flere omdrejninger inden at den kommer rigtig i indgreb.
Giver man "den noget at leve af" trækker den helt sikkert som den skal.
Men ved almindelig stille og rolig kørsel får jeg en irriterende fornemmelse af at den tager for lang tid om at komme i fuld indgreb og at den godt kunne tage det næste gear tidligere.

Umiddelbart tænker jeg om det kan være noget med hydrauliktrykket som ikke presser koblingspladerne sammen så hurtigt og kraftigt som tidligere.
Jeg har tidligere oplevet problemer med converter, men det har resulteret i rystelser ved acceleration. Dette synes jeg ikke at jeg oplever her.

Måske nogen af jer har et kvalificeret gæt ?

Med tanke på mine tidligere dårlige oplevelser med automatgearkasser, tænker jeg at jeg burde få det tjekket.
Men kan i anbefale et sted som ved hvordan den bil skal køre for at være i orden og hvor de kan tjekke lidt mere end bare anbefale et ekstra olieskift. Tænker at man skal ind og måle på hydraulikken og sammenligne med specifikationerne.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh.

Ole A


4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 01:50

Hej,
Kender ingen steder der kan udføre hvad du leder efter hvor??? men her er lidt erfaringer.

brug korrekt væske og 30k er lidt langt for en måske gammel kasse, du oplyser ikke total km og væske benyttet, pas på der er værksteder der påfylder væske der ikke er anbefalet af gearkasse fabrikanten, sågar sponsorer her :evil: :evil: :evil: :idea: der findes utrolig mange produkter der anbefales af producent men hvorfor nogle værksteder anbefaler noget ikke godkendt er en gåde. Sikkert $$$ iblandet uvidenhed/bedrevidenhed, ny VI må da være bedre end gammel IV eller. :arrow: :idea: :mrgreen: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :twisted:

skift hver andet år ved km under ca. 10k, men kun delvis, blot de ca. 4 liter du for ud ved at skrue proppen ud.
giv den en gang lucas stop slip transmission fix et par gange og ellers hver anden gang, bare erstat tilsvarende mænge ATF med Lucas.
jeg har meget gode erfaringer med lucas, lidt dyrt men køb på ebay uk/de,

Hvis lange skifte intervaller bruges: stadig korrekt væske og Lucas, din gearkasse vil belønne dig, tip påfyld Lukas først.

min gearkasse er silkeblød 325k, efter et par lucas påfyldninger og korrekt væske
bare lidt erfaringer over de sidste mange år med autogear, flere forskellige gearkasser - benyt kun det anbefalede væske og Lucas
eksempel:https://www.ebay.com/itm/LUCAS-OIL-TRAN ... :rk:4:pf:0

Generalt er væsker billigere end reperationer og fejlfinding.
Omtalte bil har vidst en FA57 ligesom min og elsker type IV eller 3309 - jeg bruger Mobil 3309 anbefalet af Saab

The neardy bit: http://www.sins.com.tw/Documents/AW_55-50SN_USAGE.pdf

god vind
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 06:25

Jeg kan kun anbefale Bos
https://www.bos.dk/
Der findes sikkert andre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 12:25

Det er fuldstændigt rigtigt, der er flere der har fået store problemer ved at skifte gearolie på en ældre autokasse der ikke har fået service gennem sit liv.
Saab, Jag, Mercedes og Audi mf. har den samme udfordring.

Enten service regulært hver 30-50 kkm. eller også er den smurt for livet. :roll:

Der har været en kæmpe mængde skriv om det. Det nogle siger er at frisk olie kan bortskylle det slam der holder friktionspladerne kørende.

Hvad gør du med din kasse:

Der er en autokasse specialist i Gilleleje.
Kender en del der tager til dem.

https://automatgear.dk/

Ellers er det frisk kasse
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 17:34

Viking.
Det er normalt ikke den friske olie der er problemet.
Folk får først skiftet olie når der opstår problemer, og så er det ofte for sent.
Patienten var allerede død inden lægebesøget.

4Roger
En fabrikants godkendelse kan koste mange penge.
Og som ikke professionelle værksteder, så aner vi ikke om olien overstiger fabrikantens krav, og er bedre, end den godkendte olie.
I dagligdagen bliver jeg nød til at stole på min leverandørs anbefalinger, da vi ikke er et special værksted.
Som specialværksted bliver man meget hurtigt klar over om leverandørens anbefalinger er riktige.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 18:30

Hej

4Roger: Ny Dexron VI bedre end gammel Dexron IV? Bestemt ikke, medmindre kassen er bygget til det. Jeg har fået ødelagt 2 kasser ved at bruge den af GM anbefalede Dexron VI i ZF-kasser, der var beregnet til Dexron II eller III. Den syntetiske Dexron VI er IKKE, som GM påstår, fuldt tilbagekompatibel med tidligere typer.

Så dit opråb om at bruge den af fabrikanten anbefalede olie er korrekt, hvis man følger den oprindelige anbefaling. Hvis fabrikanten skifter anbefaling (som fx GM gjorde, da de mistede rettighederne til Dexron III), skal man ikke tro på det. Her må man finde en troværdig oliefabrikant og stole på, at deres olie stadig opfylder de oprindelige krav til fx Dexron III.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

16. jan 2019, 22:06

NC_Ribe skrev:
16. jan 2019, 18:30
Hej

4Roger: Ny Dexron VI bedre end gammel Dexron IV? Bestemt ikke, medmindre kassen er bygget til det. Jeg har fået ødelagt 2 kasser ved at bruge den af GM anbefalede Dexron VI i ZF-kasser, der var beregnet til Dexron II eller III. Den syntetiske Dexron VI er IKKE, som GM påstår, fuldt tilbagekompatibel med tidligere typer.

Så dit opråb om at bruge den af fabrikanten anbefalede olie er korrekt, hvis man følger den oprindelige anbefaling. Hvis fabrikanten skifter anbefaling (som fx GM gjorde, da de mistede rettighederne til Dexron III), skal man ikke tro på det. Her må man finde en troværdig oliefabrikant og stole på, at deres olie stadig opfylder de oprindelige krav til fx Dexron III.

Mvh/NC

GM laver jo ikke gearkasser så det kan nemt gå galt, da det jo er gearkassefabrikantens anbefalinger der bør følges og den er ikke altid lige nem at finde og som forbruger har man jo let ved at blive overbevist om, at det nyeste på markedet må være bedst, især hvis nogen på f.eks. GM kontoret klokker i det.
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

20. jan 2019, 22:47

Hej alle

Jeg forstår at olietypen ofte har givet anledning til problemer.

Jeg har som nævnt en
Saab 9 - 5 sportcombi 2,3 TS aero 260 Hk. aut. 2008?
Hvilken olie mener I er den oprindelige korrekte til denne gearkasse?

En af jer foreslog Lucas-additiv.
Jeg har nok altid haft den holdning at man bør undlade at bruge andet end olie.
Men den opfattelse er helt u-underbygget.
Hvad mener i andre?
Er der flere som har erfaringer (gode / dårlige) med additiver i automatgearkasser?

Mvh.

Ole A.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 08:27

Nu har GM i nyere tid ikke selv lavet en autogearkasse. Så gå eftergearkasse fabrikantens anvisning.

Til ZF kasser kommer jeg ZF olie på (min Jag)

Saab 9-5 har vist Asin. gearkasse???
Ellers tal med Autoanders, de kender bilerne og har olien.

GM foreskriver en mineral baseret olie:
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 2610f8bbf9
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 14:46

Jeg er usikker i forhold til gearkassefabrikat.

Hvor skal skiltet sidde på gearkassen.
Kan man finde det uden at adskille bilen ?

Jeg har spurgt mit værksted, som jeg i øvrigt har stor tiltro til.
Da gearkassen blev flushet, brugte de en:
Fuchs titan ATF 4400

Det er en syntetisk så vidt jeg kan se.
Mon det så er et problem ?
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 16:02

ola skrev: Jeg er usikker i forhold til gearkassefabrikat.

Hvor skal skiltet sidde på gearkassen.
Kan man finde det uden at adskille bilen ?

Jeg har spurgt mit værksted, som jeg i øvrigt har stor tiltro til.
Da gearkassen blev flushet, brugte de en:
Fuchs titan ATF 4400

Det er en syntetisk så vidt jeg kan se.
Mon det så er et problem ?

Hej igen
Har svaret 1 gang, asain type IV - jws3309, men det tror du måske ikke på?
information fra WIS - læs selv efter.
fuchs er ikke godkendt af asain men blot anbefalet af fuchs, hvorfor man vil tro på det og ikke bruge noget godkendt må guderne vide, det er jo ikke billigere for forbrugerne, kun for værksteder der har en aftale og scorer fortjenesten, der er masser af godkendte at vælge imellem f.eks. mobil 3309 anbefalet af asain og saab.
følg gearkassefabrikantens anvisninger, så går det ikke helt galt og vedrørende lucas er det en personlig erfaring med en del asain og zf gearkasser, de elsker det og bliver bedre til at skifte blødt. Men hvis din kasse er smadret er der ingen "snakeoils" der kan udbedre det. :arrow:

Venligst,
Roger
Senest rettet af 4Roger 22. jan 2019, 04:32, rettet i alt 1 gang.
ola
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. nov 2017, 19:13

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 16:38

Hej Roger

Jeg havde overset dit svar.
Det skal jeg beklage.

Og naturligvis tror jeg på dig.

Men hvad bør man så gøre nu ud fra den tese at der er Fuchs titan ATF 4400 på og man ved at det ikke er det helt rigtige?
Ville det være ok at dræne gearkassen for det som kan løbe ud af sig selv og så efterfylde med den rigtige olie, eller ville det gøre ondt værre at blande de to?
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 18:03

ola skrev: Hej Roger

Men hvad bør man så gøre nu ud fra den tese at der er Fuchs titan ATF 4400 på og man ved at det ikke er det helt rigtige?
Ville det være ok at dræne gearkassen for det som kan løbe ud af sig selv og så efterfylde med den rigtige olie, eller ville det gøre ondt værre at blande de to?


vil du nu servicere/skifte atf selv eller have gearkassen tjekket/serviceret/adskilt på værksted? hvor slemt er det med den?
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 19:03

Mortenvig skrev: Viking.
Det er normalt ikke den friske olie der er problemet.
Folk får først skiftet olie når der opstår problemer, og så er det ofte for sent.
Patienten var allerede død inden lægebesøget.

4Roger
En fabrikants godkendelse kan koste mange penge.
Og som ikke professionelle værksteder, så aner vi ikke om olien overstiger fabrikantens krav, og er bedre, end den godkendte olie.
I dagligdagen bliver jeg nød til at stole på min leverandørs anbefalinger, da vi ikke er et special værksted.

Som specialværksted bliver man meget hurtigt klar over om leverandørens anbefalinger er riktige.

MVH
Morten


Morten, normalt lyder du da meget fornuftig og jeg er enig, men det er da en gang fnidder.
Den korrekte Godkendte væske koster ikke mere i detailhandel, så udelukkende et profitteringproblem forårsaget af værkstedet - Penge - Penge - Penge, deri findes de fleste svar.
Der findes mindst 10 Godkendte ATF væsker til Saab gearkasser, at værksteder bruger noget der ikke er godkendt bare fordi man har en større avance og pludselig er selvbestaltet "olieexpert" :idea: :arrow:

På asin 55/57 gearkasser skal der påfyldes godkendt Type IV/3309 og på ZF gearkasser skal påfyldes godkendt ZF væske osv.
Fuchs og andre uidentificerbare mærker har højest godkendelse til damecykelkæder. Hvor svært er det for specialværksteder at forstå? eller er ikke special værksted, lidt svært at forstå, forstår special ikke??? Fusk var ordet jeg ledte efter.

Personligt går jeg kun efter hvad fabrikanten anbefaler, uanset navn.

Kære Morten, hvad er det for et ikke special/special værksted du omtaler vi? eller er det hemmeligt?

Venligst, Roger
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 972
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 19:17

Hej,

SAAB benytter AISIN Aut. gearkasser.
Jeg har købt AISIN olie som lige er ankommet, pris 75,-/liter.
Min nuværende Aut. gearkasse fejler ikke noget.

Jeg har kørt Aut. gear i 12 år, der har jeg skiftet det jeg kan tappe af og fylder op igen for hver 2-3 motorolieskift, som jeg laver for hver 10t km.

Sådan kørte min forrige 2000 9-5 i 9 år fra km 155t til 275t km, ingen problemer.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

21. jan 2019, 19:34

PeterZ skrev: Hej,

SAAB benytter AISIN Aut. gearkasser.
Jeg har købt AISIN olie som lige er ankommet, pris 75,-/liter.
Min nuværende Aut. gearkasse fejler ikke noget.

Jeg har kørt Aut. gear i 12 år, der har jeg skiftet det jeg kan tappe af og fylder op igen for hver 2-3 motorolieskift, som jeg laver for hver 10t km.

Sådan kørte min forrige 2000 9-5 i 9 år fra km 155t til 275t km, ingen problemer.

Dvs. snusfornuft og det kører :)
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

22. jan 2019, 20:17

viking skrev:
21. jan 2019, 08:27

Ellers tal med Autoanders, de kender bilerne og har olien.

GM foreskriver en mineral baseret olie:
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 2610f8bbf9

Det er nok ikke lige autoanders man skal spørge om råd vedr. korrekt godkendt ATF.

Til Anders,
Du fylder jo den ikke godkendte fuchs 4400 væske på og anbefaler brugen af den ikke godkendte væske.
Hvorfor kan kun være egne økonomiske interesser, men konfronteret på facebook blev du bare mobset og sagde ti stille, jeg ved noget om olie.
Nå – kan man jo så bare sige, klogere end alle andre. Kender dig ikke Anders, og du er muligvis god til mange ting, men lær nu lige at forstå dine begrænsninger og venligst ikke lade lommerne komme før andres køretøjer.

Fakta: Fuchs 4400 har ingen godkendelser, andre fuchs produkter har enkelte godkendelser til bla. ZF mercedes mm. At fuchs har nogle få godkendelser tyder jo på at de må have prøvet at få en godkendelse fra aisin til netop 4400 men fejlet, aisin gearkasser bruges i millioner af biler og er ikke et uvæsenligt marked.

Verden skorter jo ikke ligefrem på godkendte produkter til forskellige formål, så årsagen til den forkerte anbefaling kan man jo blot gisne om, men som erfaringerne viser er det jo gerne noget økonomisk.

Du burde tage det her let og bare bruge godkendte væsker.

Vi skal ikke alle genopfinde den dybe tallerken – det er gjort. (jeg er jyde og her siger vi slap av :) )
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

22. jan 2019, 21:45

Selv har jeg brugt Castrol til min Saab 9000, det går fint.
Men til de sene kasser vil jeg nok selv ( hvis jeg havde en 9-3 9-5) bruge Aisin olie, lige som der kun kommer ZF olie i min Jag kasse..
Men den kræver også fuld syntetisk olie.
Rigtig godkendt olie er billig i forhold til gearkasse "issues"

Og ja en opslidt kasse bliver ikke mindre opslidt af frisk olie... .-)

Men olie-krig er aldrigt et kønt syn....

Lige for at sætte en krølle på halen: Talte med en ZF gearkase rep mand i UK , skulle have et bundkar med filter til min 6 speed ZF kasse(de overhaler ZF 5,6,7 & 8 Speed kasser til Mercer, BMW, Audi og Jag. De bruger Fucks olien, da de har bedre erfaringer med den end "orginal" ZF olien. Fucks olien er billigere i udsalg hos dem en ZF olien, selvom de er aut. ZF hoved værksted i UK.

ZF og Aisin har ikke selv et oliekogeri, så de køber sig til olien. Ekstra led giver ekstra priser.

Lige som Saab stumper. Første igennem GM så igennem Saab/Orio og så til værkstedet... Det blev det ikke billigere af...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

23. jan 2019, 04:08

Hej Ole,
undskyld alt det fnidder i tråden, men du har måske været et offer.

At en sponsor af Saab siden her udnytter Saab ejere er lidt sørgeligt, og at selvsamme autoanders ignorerer skriv om ham kan jeg jo ikke svare for, men jeg finder det dybt problematisk at han har forsaget problemer med Saab folkets biler mht. Fusk/fuchs smøremidler.

Så kan man jo spørge den sponser der flikker på skærmen, Svend Wind Højer? Indput. er du ligeså i lommen på Fusk som Anders? eller hvilken ATF ville du anbefale til Ole A?

Til Ole A. fra en der kører Saab og har interesse.
Prøv at genopret din gearkasse med AISIN Type IV dvs. Mobil jws 3309 som jo producerer væsken til gearkassen for både Aisin, Saab, Toyota, Nissan, volvo, chevrolet m.fl. Bare køb den billigste mærket en af disse navne med 3309. Top Tip ebay eller amazon i Tyskland er billig med Mobil 3309. https://www.google.dk/search?client=ope ... 8&oe=UTF-8


Gør det selv.
1st skifte 3-4 liter, kør 10 km, skift igen kør 10 km, skift igen måske med en flaske lukas iblandet og se hvordan det kører. Efter 1 år eller ved næste motorolieskift, skift 3-4 liter igen og fortsæt ATF skift samtidigt med hvert andet motorolieskift, det er vi flere der gør og det kører problemfrit. Der er ikke meget bedre end en auto der virker og som når man kender den kan skifte gear med en lille fodbevægelse.
Prøv lige Lukas, tager 500 km før du får virkningen, men bare så silkebløde skift hvis ikke gearkassen er i udu. Taler af erfaring.

Når/hvis du får en 6 trins gearkasse der kalder på AW1/syntetisk/3317 kan du måske benytte det billige fuchs 4400 de selv anbefaler til alle verdens gearkasser , og kun måske, det har jeg ikke undersøgt 100%. Personligt styrer jeg vel udenom den slags.

Du kan jo også lægge sag an mod de forkerte anbefalinger, bevisførelsen er ganske let. (hvis du er til den slags)

Hilsen, Roger
Brugeravatar
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

23. jan 2019, 08:56

Hej Anders,

Du gør det helt efter bogen. Men som vanligt har disse tråde en del kludder i fakta.

Dette er skrevet af Roar Eriksen, som leverer olie til mig.

hvorfor nogle værksteder anbefaler noget ikke godkendt er en gåde … fuchs er ikke godkendt af asain … Der findes mindst 10 Godkendte ATF væsker til Saab gearkasser … Fuchs og andre uidentificerbare mærker har højest godkendelse til damecykelkæder … ikke godkendte fuchs 4400 … og andre skriverier om godkendelser
Diskussionen er helt ude af trit med virkeligheden. Der findes/fandtes ingen godkendelsesprocedure fra hverken Saab eller Aisin for olie til denne gearkasse. Sådan arbejder de japanske gearkasse producenter ikke – modsat de europæiske producenter, har japanerne altid arbejdet branche kollektivt og åbent om olie specifikationer. Aisin har en såkaldt åben standard, som de indirekte stiller til rådighed for alle olieproducenter, som vil følge den. Men det er op til olieproducentens samvittighed at sørge for, at olien kan det den lover – og eventuelt mere – og det er ikke altid tilfældet – så vælg olie fra en leverandør man har tillid til. Saab havde ingen egen specifikation, men blot deres eget navn for Aisin specifikationen. Hvis en olieproducent skriver, at de har godkendelse fra Saab eller Aisin lyver de – hvis de skriver, at deres olie har specifikationen eller overholder kravene, kan det meget ved være korrekt.


• masser af godkendte at vælge imellem f.eks. mobil 3309
• Nej. Mobil har heller ingen Aisin godkendelse – ingen har. Læs selv Mobils datablad. Men der er korrekt at Mobil i hver fald i perioder har været leverandør til Saab. Paradoksalt nok, blev denne olie produceret hos Fuchs i Wedel ved Hamborg – jeg har selv set Mobil olierne på produktionslinjen. Historien er, at Mobil nedlagde deres europæiske R&D center for ATF olier, og lavede et Joint Venture med Fuchs datterselskabet Pentosin omkring udvikling og produktion af ATF olier, herunder Mobil JWS 3309 og Mobil LT 41 141 som efterfulgte Dexron III på ZF gearkasser. Så man kan i denne sammenhæng ikke stole på Mobil uden også et stole på Fuchs.


blot anbefalet af fuchs, hvorfor man vil tro på det
Man kan stole på Fuchs fordi bilfabrikkerne gør det. Fuchs er en af de få olieproducenter, som rent faktisk selv udvikler ATF olier – de er på dette område en del af The Big 4 sammen med Mobil USA, Shell og Castrol – og Fuchs producerer ATF olier for overraskende mange andre store olieselskaber. Det gør Fuchs til en af verdens førende på området – de er verdens støre producent af olier til DSG/DCT gearkasser, hovedleverandør til Mercedes og leverer originale olier til BMW, Porsche, Ford, VW, Audi og mange andre

• at der er Fuchs titan ATF 4400 på og man ved at det ikke er det helt rigtige?
Hvad er så det rigtige? Den er lavet efter Aisin specifikationer, og dem må vi velstole på. Fuchs ATF 4400 er med bred marginal den mest anvendte eftermarkedsolie i Danmark til 5-trins Aisin gearkasser. Så der er rigtigt meget praktisk erfaring med anvendelse af denne olie til Saab gearkasser.

• Om AutoAnders: årsagen til den forkerte anbefaling kan man jo blot gisne om, men som erfaringerne viser er det jo gerne noget økonomisk.
I så fald må Anders være en dårlig forretningsmand. Der findes mange mere eller mindre kender oliemærker, som Anders kan købe billigere end Fuchs Titan 4400. Over for os, har Anders altid stillet krav om at produkt kvaliteten skal være i bedste klasse.

• ny VI må da være bedre end gammel IV
Giver ingen mening – der findes ingen gruppe af specifikationer, der både har en VI og en IV type



• er påfyldes godkendt Type IV/3309 og på ZF gearkasser skal påfyldes godkendt ZF væske
Nej. ”Type IV” har ikke noget med Saab/Aisin at gøre … Toyota har derimod en Type T-IV. ZF kræver IKKE godkendt ZF væske på de gamle Saab gearkasser – de kræver Dexron III specifikation (ikke Dexron III godkendelse).

eller også er den smurt for livet
Men livet kan være kort. Jeg har set flere Aisin gearkasser slidt til skrot på 100.000 km – typisk i fx VW Transporter med tung trailer. BMW har vundet en retssag i Tyskland på at ”for life” er max 200.000 km eller 7 år.

Det nogle siger er at frisk olie kan bortskylle det slam der holder friktionspladerne kørende

Sludder. Man kan skylle slammet ind i ventilhuset – fx hvis man bruger rensemiddel ved gearkasseskylning på en Aisin uden eksternt oliefilter. Men det er pest eller kolera … skift olie med ri


Ny Dexron VI bedre end gammel Dexron IV?
Der findes ikke noget, der hedder Dexron IV – så det spørgsmål kan ikke besvares. I øvrigt er Dexron en GM specifikation – det ligger uden for Saab og Aisins anbefalinger til denne gearkasse.

Den syntetiske Dexron VI er IKKE, som GM påstår, tilbagekompatibel med tidligere typer ... Hvis fabrikanten skifter anbefaling (som fx GM gjorde, da de mistede rettighederne til Dexron III),
OK det har ikke noget at gøre med den diskuterede 2008 Saab, men der er sikkert læsere med ældre ZF gearkasser også. GM har ikke mistet rettighederne til Dexron III – de ejer dem. De supporterer den blot ikke mere, og man kan som producent ikke længere få licens fra GM på specifikationen. Men pas på – der findes 8 forskellige versioner af Dexron III … det er (H), man skal gå efter. Fuchs Titan ATF 4400 følger både Aisin JWS 3309 specifikationen til Saab/Aisin og Dexron III (H) til Saab/ZF. Men der findes masser af Dexron III olier, der IKKE overholder Saab/Aisin specifikationen. Jeg er enig i, at man ikke bør anvende lavfriktionsolien Dexron VI, hvor Dexron III er foreskrevet – men GM siger rigtigt nok god for det på GM gearkasser – ZF siger IKKE god for det på ZF gearkasser.

• GM laver jo ikke gearkasser … Nu har GM i nyere tid ikke selv lavet en autogearkasse
• Jo, de er en af verdens største producenter af automatgearkasser. Leverer i dag til sig selv og mange andre – fx til små BMW.


det nyeste på markedet må være bedst
Nej, sådan hænger det altid ikke samme. Den eneste man kan være sikker på, er at olierne har forskellige egenskaber. Fx hos Mercedes advarer de om at den nye specifikation vil ødelægge ældre gearkasser, olier ikke er beregnet til. Så følg specifikationen, og tænk ikke på nyeste og ældste.



Og lidt potentielt farlige gode råd

en gang lucas stop slip transmission
Det er fint at nogen har gode erfaringer med dette. Men vores anbefaling er, at man KUN bruger ekstra additiver, hvis man står med valget mellem additiver eller renovering. Start med olieskift og flushing for at fjerne problemer. Additiver prøver blot at maskere problemer. ”If it ain’t broken. Don’t fix it”

frisk olie kan bortskylle det slam der holder friktionspladerne kørende

Det kan blive et dyrt råd. Slammet kommer kun fordi olien er ødelagt – typisk fordi olien har mistet sin bærevne, koblingerne er ved at gå og olien overopheder. Sort olie er brændt olie. Hvis ikke det slam kommer ud og frisk olie ind, ryger koblinger og bremsebånd som det næste. ”Patienten var allerede død inden lægebesøget”, som Mortenvig skriver.



Om Ola's gearkasse:
Det lyder mere som koblinger, der er gået. Det kan der være flere årsager til. Hvis ikke hans værksted har et godt bud på det, så er det er god ide at smutte forbi Automatgearcentret i Gilleleje eller BOS i Brøndby, hvis bilen hører hjemme på Sjælland.
Mvh. Auto Anders
Saab Specialisten Lynge
www.autoanders.dk tlf. 48189239
Venligst benyt min mail til kontakt
autoanders@mail.dk
Følg os på facebook http://www.facebook.com/pages/AutoAnder ... 4518805661
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

23. jan 2019, 08:58

Hov 4Roger.

Jeg syntes det er fint at være passioneret omkring sine ting og Saab.

Men du bør læse indlægget:

https://www.saabklubdanmark.dk/viewtopi ... =6&t=33671


Især:

"I Danmark har vi ytringsfrihed, men der er alligevel grænser for, hvad man må udtale om andre i det offentlige rum. Ytringsfriheden er nemlig begrænset af reglerne om injurier, og derfor er det ulovligt at fremsætte eller udbrede injurierende eller æreskrænkende udsagn om andre. En persons ære handler både om æresfølelse og ens omdømme."

At skrive at Autoanders laver fusk kan tolkes for faldende ind under bestemmelserne.

Jeg kan og vil ikke tage stillig til om indlægget er på kanten.

Men mere opfordre til at lødig debat og huske på at der er valgfrihed i hvem og hvor man køber sine ydelser.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
autoanders
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Kontakt:
Indlæg: 1774
Tilmeldt: 17. jan 2004, 02:24

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

23. jan 2019, 09:14

https://www.youtube.com/watch?v=zY3mD_Bs6zI
Her er der lidt om automatgesrkasser, fra Jakobs og mit træf
Mvh. Auto Anders
Saab Specialisten Lynge
www.autoanders.dk tlf. 48189239
Venligst benyt min mail til kontakt
autoanders@mail.dk
Følg os på facebook http://www.facebook.com/pages/AutoAnder ... 4518805661
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 12555
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

23. jan 2019, 09:57

Super fin video.

Giver kassen for mange knuder og skal renoveres, skal man altid gennem beslutningen:

"Rebuild or renew":

https://saabpartners.com/shop/product/5 ... price+desc

Desværre koster det ofte mere at totalt renoverer end at klappe en ny enhed i vognen.

(Hvis nye ellers er på lager).


Her er en der splitter en ZK kasse:

https://www.youtube.com/watch?v=F8y7KqZZoEg

og ventilpladen:
https://www.youtube.com/watch?v=MlDVqH9VEgQ

Det den type arbejde hvor manden IKKE må forstyrres !!!
Igen telefon, pc eller kontornusser må være i nærheden...

Det koster ca. 30 kkr at få den renoveret..
plus at kassen skal ud og ind igen.

Så det er ikke noget man gør frivilligt
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

24. jan 2019, 06:07

Hvad jeg har imod fuchs 4400 titan, er at de siger den kan erstatte alt lige fra DEX3 til den mest moderne syntetisk Dette er ikke fysisk muligt, ergo har jeg enorm skepsis. og den står jeg ved.
fuchs titan 4400 kan erstatte JWS3309, TII/III/IV og AW1 og alle andre godkendte aotomatikvæsker samtidigt - temmeligt usansynligt
Det har jeg jo ikke noget bevis for, men overetagen siger NEJ.
og at folk rapporterer problemer med det i tråden, underbygger jo. Der findes ikke "Magic" fluid uanset hvad fuchs siger, my 2p worth.
og som en der "bryder sig" burde ingen hælde den slags på any Saab

IMO: fuchs er en universaloliemoneyspinner - godt ord og sikkert ikke opfundet af mig :)
Så hvis du mener det er godt nok så benyt det - my Saab deserves Better - Mobil siger mærket i motorrummet påsat i Trollhattan


https://www.fuchs.com/sa/en/special/pro ... -atf-4400/
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

24. jan 2019, 18:22

Mobil mærket i motorrummet.
Relatere kun til hvor dygtige indkøbs afdelingen har været til at forhandle en indkøbs aftale igennem.
Betragt det som et sponsor mærke,
Som du sætter en mærkat i motorrummet, og vi giver dig ekstra rabat, på olien.
Det kan være at jeg er en idiot til at søge på det store internet.
Men jeg har også et Mobil mærke i motorrummet, men kan ikke finde en gearkasse olie til min manuelle transmissioner.
Så det blev til en original olie fra SAAB, hvem der producerer den aner jeg ikke.
Men den burde passe til gearkassen.
Et specialist saab værksted har måske et andet bud på en en olie der virker bedre.
Men som ejer af bilen, og ikke specialist så valgte jeg det sikre.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

24. jan 2019, 21:53

Useriøst Rablen Morten - skuffet - og så kan du ikke engang bruge google, tyder ikke godt

Klog mand sagde engang; Skomager bliv ved din læst.
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

25. jan 2019, 15:05

Hej derude

Nu har jeg læst tråden igennem et par gange, og jeg må nok sige at det er nogle skarpe påstande som 4Roger kommer med, uden overhovedet at have noget direkte fakta omkring de påstande!

4 Roger du skriver at Ola måske er en af de udsatte, det ved du faktisk ikke om er tilfældet! Det er rent gætværk, og du ved jo heller ikke om Ola's gearkasse faktisk er defekt og derfor faktisk måske burde renoveres ...

4Roger du har endda fået en meget uddybende forklaring, omkring hvordan det forholder sig omkring fremstillingen af gearkasse olier.

Morten Vig skal da også lige have en sviner, for faktisk at komme med en pointe omkring hvilke olier de forskellige bilfabrikater anbefaler til deres biler.

Men det er da nemt at sidde bag et synonym og komme med beskyldninger om fuks og svindel. Du må komme med noget faktuelt omkring hvem du er, og hvad du har været ude for af fusk og svindel omkring gearkasse olie. Alt andet er jo bare tilsvining uden noget som helst substans!
My Turbo Turns Faster Than Yours
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

25. jan 2019, 15:54

Jakob-Jensen skrev: Hej derude

Nu har jeg læst tråden igennem et par gange, og jeg må nok sige at det er nogle skarpe påstande som 4Roger kommer med, uden overhovedet at have noget direkte fakta omkring de påstande!

4 Roger du skriver at Ola måske er en af de udsatte, det ved du faktisk ikke om er tilfældet! Det er rent gætværk, og du ved jo heller ikke om Ola's gearkasse faktisk er defekt og derfor faktisk måske burde renoveres ...

4Roger du har endda fået en meget uddybende forklaring, omkring hvordan det forholder sig omkring fremstillingen af gearkasse olier.

Morten Vig skal da også lige have en sviner, for faktisk at komme med en pointe omkring hvilke olier de forskellige bilfabrikater anbefaler til deres biler.

Men det er da nemt at sidde bag et synonym og komme med beskyldninger om fuks og svindel. Du må komme med noget faktuelt omkring hvem du er, og hvad du har været ude for af fusk og svindel omkring gearkasse olie. Alt andet er jo bare tilsvining uden noget som helst substans!

Hej jakob,
Hvem gemmer sig ? jeg er døbt Roger i tresserne, og har dåbsattest. Men det var måske ikke mig?
Fuchs er en universalolie – skabt til at optimere fortjeneste,
Så kort kan det skrives.
Jeg har personlig erfaring med kasser igennem længere tid end mange har alder, selvfølgelig er der udviklikninger, men den med universalolien, come on – tænk lidt, den korrekte olie koster ikke mere for mig og selfølgelig bruger jeg den, hvis ikke man skal drage af egne og andres erfaringer ja så kan man jo bare bruge den omtalte universalolie og gøre sine egne, koster nok lidt mere i længden på flere måder. Nogen har opfundet den dybe tallerken, så det behøver vi ikke bekymre os om. Korrekt væske og skift i tide kører langt.
Omtalte fuchs er godkendt af sig selv til at erstatte nærmest alt så det må jo passe?
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

25. jan 2019, 19:19

Hej Roger

Jeg kan kun ryste opgivende på hovedet over dit sidste indlæg, for som jeg også havde forestillet mig det. Du har intet faktuelt at komme med!

Det er i min bog useriøst!
My Turbo Turns Faster Than Yours
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

25. jan 2019, 23:45

Det mest useriøse her, er dit indlæg jacob - slår lige universalolien på stregen,

Nu har jeg er da lige lidt vægt og erfaring bag mine ord, men blot fordi man (måske os begge) er gammel gør jo ikke ret, studer, emnet eller som dig, bare sig mærkeligt noget ud i den blå luft. Den slag udtalelser burde kunne få enhver ud af stolen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Universalolier er ikke nyt, men hvorfor man skal kæmpe for at bruge det på noget man hat kært?

Masser af gode produkter derude, min Saab og de andre bilmotorer virker nu bedst på kvalitet.

Uanset hvad er det rart med debat, vækker lidt liv - har ellers været mest på udenlandske forums, har mange medlemmer - naturligt

Venligst Roger -det hedder jeg altså også :D
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

26. jan 2019, 00:45

Det er let at miste overblikket og jeg helst i slagge nogen off, så undskyld Jakob

- jeg prøvede kun at svare et spørgsmål omkring gearkassevæske og mine damer, det var da min fejl, sorry !

Men love and behold , det viste sig at være et herligt spørgsmål hvor folk anbefalede den korrekte væske og andre deres levebrød, ikke det samme, viser det sig.

der kan være lidt humor og ironi gemt mellem linierne, men i det her nye effin samfund (det er et bandeord) bliver man heglet for at lave virkeligheden en anelse mere interessant. relax er vist ordet forståe i dagens samfund

Downloaf WIS for nyere windows og "måske" er du tæt på svaret http://saabworld.net/showthread.php?t=33310

jeg fortsætter med at bruge den godkendte væske, uanset de økonomiske råd her, bare slå overetagen i "ON" så går det nok

Lets agree on disagreeing - hvis du er med - Likes debate - det gør livet værd at leve :arrow:

Fiskeri, mest ørred ¨- bor på vestkysten så torsk og spætte er lige til og så mine biler ¨ingen univesalolie på premisserne.
Spiller "Snooker" Billiard og kegler - det er sjovt når man ikke kører.

Mybysiness: lets talk density eller noget mere omkring olie - de kunne godtnok blive spændene at se hvor kloge folk vil gøre dem selv, jeg taler ikke ud af blå luft eller økonimske interesser - so confront me with you knowledge - Og det mener jeg - Hvor klog tror du du er? har selv kun været i oliebrancheni 20+år så ved måske lidt, at der kommer en ny generation, der ved hvem køber hvem er jo faktisk men det er min bil ligeglad med, men jo selvfølgelig hvor samfundet går, pas nu lige lidt på med ikke nye biler, venligt råd og som ses min Cadeau.

Tiderne skifter

Ked af at experterne idag ikke altid er de bedste at lytte til, IMO (in my opinion) bruger jeg hvad der var udviklet til hvad nu motor jeg har, det er sku svært for experter idag med alle de nye ting, men sådan har det altid været.
Det her forum er ikke det bedste sted for nogen der har økomiske interesser blandet ind i kærligheden for Saab, medmindre håndteret nænsomt, derfor min Cadeau til Autoanders.


Mindre uvæsentligt snak:
Har svaret OP elsewhere som det viste sig nødvendigt, så svar her er fint, jeg har erfaring og kan bruge google i.e. lethal cocktail - o og tale udenlandsk. fuchs er universalolie, nomatter hvad, krig som var det Viking sagde, så meget vil jeg ikke sige, Snak kan man vel gøre, go on lad os debattere på nogenlunde pænt sprog - gør da dagen bedre/interresant, elsker skisme at tale om biler, olie, væsker osv.
Ironi kan forekomme og at blive anstødt er måske godt.
Anyway enjoy your life.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

26. jun 2019, 16:22

Hej Roger

Jeg undrer mig lidt over din arrigskab over Fuchs (og AutoAnders ) anbefaling af Fuchs 4400 som en universalolie. Det er jo hverken værre eller bedre end GM's anbefaling af Dexron VI -og GM sætter ovenikøbet trumf på ved ikke længere at supportere Dexron III og tidligere specifikationer -hvad skal man så gøre som autoriseret værksted, hvis man vil følge fabrikantens anvisninger?

Fuchs anbefaler primært deres 4400 til japanske biler/gearkasser, og det er jo det relevante i denne tråd. De påstår så også, at den opfylder kravene til Dexron III, hvilket jeg ikke selv ville stole på -men jeg kører ikke 9-5.

Jeg har selv bitre erfaringer med Dexron VI på min 9K, så jeg vil tillade mig at tage den del af Anders' meget saglige indlæg, der handler herom, over i en anden tråd i Classic forum.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 356
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

28. jun 2019, 12:46

NC_Ribe skrev:
26. jun 2019, 16:22
........................., så jeg vil tillade mig at tage den del af Anders' meget saglige indlæg, der handler herom, over i en anden tråd i Classic forum.

Mvh/NC
Du har set at det er en tråd, der sidst var liv i for 6 mdr. siden, du nu vil flytte? :shock:
Sláinte
Mick
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 507
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Kontrol / service automatgearkasse Saab 95 2008

28. jun 2019, 13:25

Hej Mick

Jeps. Anders lovede på et tidspunkt, da al balladen var på sit højeste, at han fortsat ville bidrage med sin viden her på forum, så det håber jeg, han vil. Og da denne tråd var løbet helt af sporet med alskens beskyldninger og ammestuesnak, valgte jeg at starte en ny for os klassikerfans (nå, ja, det er vi vel efterhånden alle, men alderen trykker mere for nogle modeller end andre).

At det så bringer denne tråd til live, er en lidt utilsigtet bivirkning.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Modern Forum"