Jeg har fået ovenstående fejl i SID her til morgen på min MY12 9-3'er
Jeg har Xenon og venstre forlygte lyste ikke.
Ved kørsel hjem fra arbejde kommer fejlen ikke igen og der er lys i venste forlygte igen (dog har venstre forlygte blåligt lys og højre et mere varmt lys)
WIS siger at der kan være software fejl i UEC og en SPS programmering af UEC måske løser det (hvad det så end betyder!)
Er der nogen der har pillet ved det, før jeg begynder at tænke på udskiftning....
/Jannek
"Left Dipped beam failure"
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
"Left Dipped beam failure"
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- supersaab
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Det er bare ved at være tid tik nye pærer..
Medlem nr 359
9,3 t man My 2001
9.5 Estate aut. My 2000 m.Hirsch r.i.p 19-10-14
OG 900 aut My 1984 karb
9,3 t man My 2001
9.5 Estate aut. My 2000 m.Hirsch r.i.p 19-10-14
OG 900 aut My 1984 karb
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Takker - jeg var faktisk ikke klar over hvordan en Xenon pære skulle skiftes - troede faktisk det var hele lygtehus og pære der var en enhed
WIS skriver at man skal have hele lygtehuset ud af bilen - er der virkelig ikke andre muligheder?
Hvilken pære skal der i?
/J
WIS skriver at man skal have hele lygtehuset ud af bilen - er der virkelig ikke andre muligheder?
Hvilken pære skal der i?
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Halløj!
Ved en hurtigt granskning i WIS synes jeg at kunne forstå, hvorfor det anbefales at demontere den komplette lygte. Dette åbenbart, fordi man vil have, at selve "ballasteren" tages fra inden pæreskiftet - og den sidder jo monteret i bunden af lygtehuset! ( )
Lygten er anderledes i forhold til vores egen MY03´er, men sørme om ikke fremgangsmåden er den samme. Det er sikkert af hensyn til det rent sikkerhedsmæssige i håndtering af disse komponenter, kan jeg tænke mig (23.000 Volt!), men ét er sikkert: LYGTEN BEHØVES IKKE FJERNES! Og det må også gælde for den faceliftede model...som din. Eneste forskel mellem de to modeller her, er, at din kører med pæretypen D1S og den "pre-faceliftede", D2S. Dvs., at din er med integreret tændmodul. Det er således lidt dyrere at skifte denne type, da de er separeret i en D2S
Vi fik en lignende fejl for ganske kort tid siden, hvor det venstre lys i perioder kunne finde på at gå ud...for derefter at virke i noget tid igen. Det blev selvfølgeligt værre med tiden, og min teori om, at fejlen måtte ligge ved noget af elektronikken i dette system, viste sig at være forkert...det VAR sgu´ selveste pæren, der drillede.
Alt i alt: Ikke så slemt et job endda. Dog kan der godt være lidt trange arbejdsbetingelser derude! Husk ved demontering af pæren at dreje enheden MOD uret og omvendt ved genmontering (naturligvis). Multistikket popper ud af sig selv ved denne manøvre (som i en D2S, vil jeg mene), så husk at få dette sat i til slut! Og så har du selvfølgeligt ikke tænding på bilen undervejs
/Henrik
Ved en hurtigt granskning i WIS synes jeg at kunne forstå, hvorfor det anbefales at demontere den komplette lygte. Dette åbenbart, fordi man vil have, at selve "ballasteren" tages fra inden pæreskiftet - og den sidder jo monteret i bunden af lygtehuset! ( )
Lygten er anderledes i forhold til vores egen MY03´er, men sørme om ikke fremgangsmåden er den samme. Det er sikkert af hensyn til det rent sikkerhedsmæssige i håndtering af disse komponenter, kan jeg tænke mig (23.000 Volt!), men ét er sikkert: LYGTEN BEHØVES IKKE FJERNES! Og det må også gælde for den faceliftede model...som din. Eneste forskel mellem de to modeller her, er, at din kører med pæretypen D1S og den "pre-faceliftede", D2S. Dvs., at din er med integreret tændmodul. Det er således lidt dyrere at skifte denne type, da de er separeret i en D2S
Vi fik en lignende fejl for ganske kort tid siden, hvor det venstre lys i perioder kunne finde på at gå ud...for derefter at virke i noget tid igen. Det blev selvfølgeligt værre med tiden, og min teori om, at fejlen måtte ligge ved noget af elektronikken i dette system, viste sig at være forkert...det VAR sgu´ selveste pæren, der drillede.
Alt i alt: Ikke så slemt et job endda. Dog kan der godt være lidt trange arbejdsbetingelser derude! Husk ved demontering af pæren at dreje enheden MOD uret og omvendt ved genmontering (naturligvis). Multistikket popper ud af sig selv ved denne manøvre (som i en D2S, vil jeg mene), så husk at få dette sat i til slut! Og så har du selvfølgeligt ikke tænding på bilen undervejs
/Henrik
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Hej Jannek
Jeg havde tilsvarende fejl på min 9-5 MY03.
Nye xenonpærer løste problemet. Det anbefales at skife dem parvist, men det ved du sikker allerede?
SAAB hilsen Ole
Jeg havde tilsvarende fejl på min 9-5 MY03.
Nye xenonpærer løste problemet. Det anbefales at skife dem parvist, men det ved du sikker allerede?
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Hej Ole og Henrik
Tak for Jeres feedback. Der er nu bestilt et par - alt andet vil være idiotisk da den anden sikkert springer om en uge alligevel
Jeg har valgt et sæt Osram nightbreaker laser - med håb om et bedre lys.
/J
Tak for Jeres feedback. Der er nu bestilt et par - alt andet vil være idiotisk da den anden sikkert springer om en uge alligevel
Jeg har valgt et sæt Osram nightbreaker laser - med håb om et bedre lys.
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Hvor købte du nye lys enheder ?
Til info:
Den sene type Saab har denne her type "box" / ballast enhed
https://www.amazon.com/Ballast-Jaguar-M ... B0073W5EY0
Den tidlige type Saab har den her type "box"
https://xenons4u.co.uk/new-valeo-velarc ... t-ecu.html
Her vist på en Jaguar X-Type, men systemet er det samme LAD5G fra Valero
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... 5gl-89738/
Boxen sidder lidt "uheldigt" og der kan løbe vand i den, og så begynder systemet at drille...
Til info:
Den sene type Saab har denne her type "box" / ballast enhed
https://www.amazon.com/Ballast-Jaguar-M ... B0073W5EY0
Den tidlige type Saab har den her type "box"
https://xenons4u.co.uk/new-valeo-velarc ... t-ecu.html
Her vist på en Jaguar X-Type, men systemet er det samme LAD5G fra Valero
https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... 5gl-89738/
Boxen sidder lidt "uheldigt" og der kan løbe vand i den, og så begynder systemet at drille...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Viking - du "afsporer" lidt tråden her, hvis man skal være lidt direkte. Du henviser i dine links til "ballasteren", og det er jo ikke et tema her. Det kunne det måske have været, men der er tale om udskiftning af pæren/pærerne, altså inklusive tændmodul/ignitor (i dette tilfælde)!
Måske en slags begrebsforvirring...
Iøvrigt: Du skriver flg:
Anhængig af, hvad der menes med den "sene type", så er dette den model ballaster, der anvendes i 9-3 MY03-07 - og dermed den "tidlige" af 9-3-modellen af den generation.
De sidder ganske rigtigt udvendigt, ja, men alligevel beskyttet. For det første er der en slags "skærm" foran den i køreretningen, og for det andet er disse forsynet med en effektiv tætningsliste i dækslet. Jeg har for ganske nyligt haft et par af dem åbnet - både i fejlsøgningens hellige navn og for ren nysgerrighed - og de var begge knastørre og bar absolut ikke præg af, at der på noget som helst tidspunkt i deres 15 år lange liv har været vand derinde.
Blot lige for at præcisere og "vidensdele"
/Henrik
Måske en slags begrebsforvirring...
Iøvrigt: Du skriver flg:
Den sene type Saab har denne her type "box" / ballast enhed
https://www.amazon.com/Ballast-Jaguar-M ... B0073W5EY0
Anhængig af, hvad der menes med den "sene type", så er dette den model ballaster, der anvendes i 9-3 MY03-07 - og dermed den "tidlige" af 9-3-modellen af den generation.
De sidder ganske rigtigt udvendigt, ja, men alligevel beskyttet. For det første er der en slags "skærm" foran den i køreretningen, og for det andet er disse forsynet med en effektiv tætningsliste i dækslet. Jeg har for ganske nyligt haft et par af dem åbnet - både i fejlsøgningens hellige navn og for ren nysgerrighed - og de var begge knastørre og bar absolut ikke præg af, at der på noget som helst tidspunkt i deres 15 år lange liv har været vand derinde.
Blot lige for at præcisere og "vidensdele"
/Henrik
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Takker allesammen - altid godt med lidt mere info hvis der nu skulle dukke andre symptomer frem
Jeg fandt faktisk din gamle tråd Viking med gode råd omkring Xenon - den hjælp super godt med at fejlsøge!
Jeg bestilte dem bare ved billigbilpleje - med porto fra DE eller UK var der ikke den store forskel..
/J
Jeg fandt faktisk din gamle tråd Viking med gode råd omkring Xenon - den hjælp super godt med at fejlsøge!
Jeg bestilte dem bare ved billigbilpleje - med porto fra DE eller UK var der ikke den store forskel..
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
så blev de skiftet - meget meget let og med fin adgang til plastik coveret uden at tage lygten ud (helt vildt at det er metoden i WIS)
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: "Left Dipped beam failure"
Fin jeg tjekker hos billigbilpleje.
Min katte-bil skal nemlig have friske enheder...
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Osram- ... 46904.aspx
4350K farve,
viewtopic.php?f=1&t=32794&p=254195&hilit=xenon#p254195
Så tak for fif uden SKD ville det være svært at holde de dejlige biler i drift
Min katte-bil skal nemlig have friske enheder...
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Osram- ... 46904.aspx
4350K farve,
viewtopic.php?f=1&t=32794&p=254195&hilit=xenon#p254195
Så tak for fif uden SKD ville det være svært at holde de dejlige biler i drift
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"