Banner cycler

"Left Dipped beam failure"

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

"Left Dipped beam failure"

18. feb 2019, 18:42

Jeg har fået ovenstående fejl i SID her til morgen på min MY12 9-3'er
Jeg har Xenon og venstre forlygte lyste ikke.

Ved kørsel hjem fra arbejde kommer fejlen ikke igen og der er lys i venste forlygte igen (dog har venstre forlygte blåligt lys og højre et mere varmt lys)

WIS siger at der kan være software fejl i UEC og en SPS programmering af UEC måske løser det (hvad det så end betyder!)


Er der nogen der har pillet ved det, før jeg begynder at tænke på udskiftning....

/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
supersaab
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. aug 2007, 20:15

Re: "Left Dipped beam failure"

18. feb 2019, 19:58

Det er bare ved at være tid tik nye pærer..
Medlem nr 359
9,3 t man My 2001
9.5 Estate aut. My 2000 m.Hirsch r.i.p 19-10-14
OG 900 aut My 1984 karb
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: "Left Dipped beam failure"

18. feb 2019, 21:24

Takker - jeg var faktisk ikke klar over hvordan en Xenon pære skulle skiftes - troede faktisk det var hele lygtehus og pære der var en enhed

WIS skriver at man skal have hele lygtehuset ud af bilen - er der virkelig ikke andre muligheder?

Hvilken pære skal der i?

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: "Left Dipped beam failure"

18. feb 2019, 23:19

Halløj!

Ved en hurtigt granskning i WIS synes jeg at kunne forstå, hvorfor det anbefales at demontere den komplette lygte. Dette åbenbart, fordi man vil have, at selve "ballasteren" tages fra inden pæreskiftet - og den sidder jo monteret i bunden af lygtehuset! ( :o :roll: )

Lygten er anderledes i forhold til vores egen MY03´er, men sørme om ikke fremgangsmåden er den samme. Det er sikkert af hensyn til det rent sikkerhedsmæssige i håndtering af disse komponenter, kan jeg tænke mig (23.000 Volt!), men ét er sikkert: LYGTEN BEHØVES IKKE FJERNES! Og det må også gælde for den faceliftede model...som din. Eneste forskel mellem de to modeller her, er, at din kører med pæretypen D1S og den "pre-faceliftede", D2S. Dvs., at din er med integreret tændmodul. Det er således lidt dyrere at skifte denne type, da de er separeret i en D2S :wink:

Vi fik en lignende fejl for ganske kort tid siden, hvor det venstre lys i perioder kunne finde på at gå ud...for derefter at virke i noget tid igen. Det blev selvfølgeligt værre med tiden, og min teori om, at fejlen måtte ligge ved noget af elektronikken i dette system, viste sig at være forkert...det VAR sgu´ selveste pæren, der drillede.

Alt i alt: Ikke så slemt et job endda. Dog kan der godt være lidt trange arbejdsbetingelser derude! Husk ved demontering af pæren at dreje enheden MOD uret og omvendt ved genmontering (naturligvis). Multistikket popper ud af sig selv ved denne manøvre (som i en D2S, vil jeg mene), så husk at få dette sat i til slut! Og så har du selvfølgeligt ikke tænding på bilen undervejs :!:

/Henrik
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: "Left Dipped beam failure"

19. feb 2019, 17:19

Hej Jannek

Jeg havde tilsvarende fejl på min 9-5 MY03.
Nye xenonpærer løste problemet. Det anbefales at skife dem parvist, men det ved du sikker allerede? 8)

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: "Left Dipped beam failure"

19. feb 2019, 19:35

Hej Ole og Henrik

Tak for Jeres feedback. Der er nu bestilt et par - alt andet vil være idiotisk da den anden sikkert springer om en uge alligevel

Jeg har valgt et sæt Osram nightbreaker laser - med håb om et bedre lys.

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: "Left Dipped beam failure"

20. feb 2019, 09:47

Hvor købte du nye lys enheder ?



Til info:

Den sene type Saab har denne her type "box" / ballast enhed
https://www.amazon.com/Ballast-Jaguar-M ... B0073W5EY0



Den tidlige type Saab har den her type "box"
https://xenons4u.co.uk/new-valeo-velarc ... t-ecu.html

Her vist på en Jaguar X-Type, men systemet er det samme LAD5G fra Valero

https://www.jaguarforums.com/forum/xj-x ... 5gl-89738/

Boxen sidder lidt "uheldigt" og der kan løbe vand i den, og så begynder systemet at drille...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: "Left Dipped beam failure"

20. feb 2019, 12:40

Viking - du "afsporer" lidt tråden her, hvis man skal være lidt direkte. Du henviser i dine links til "ballasteren", og det er jo ikke et tema her. Det kunne det måske have været, men der er tale om udskiftning af pæren/pærerne, altså inklusive tændmodul/ignitor (i dette tilfælde)!

Måske en slags begrebsforvirring... :roll:

Iøvrigt: Du skriver flg:

Den sene type Saab har denne her type "box" / ballast enhed
https://www.amazon.com/Ballast-Jaguar-M ... B0073W5EY0


Anhængig af, hvad der menes med den "sene type", så er dette den model ballaster, der anvendes i 9-3 MY03-07 - og dermed den "tidlige" af 9-3-modellen af den generation.

De sidder ganske rigtigt udvendigt, ja, men alligevel beskyttet. For det første er der en slags "skærm" foran den i køreretningen, og for det andet er disse forsynet med en effektiv tætningsliste i dækslet. Jeg har for ganske nyligt haft et par af dem åbnet - både i fejlsøgningens hellige navn og for ren nysgerrighed - og de var begge knastørre og bar absolut ikke præg af, at der på noget som helst tidspunkt i deres 15 år lange liv har været vand derinde.

Blot lige for at præcisere og "vidensdele" :wink:

/Henrik
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: "Left Dipped beam failure"

20. feb 2019, 19:40

Takker allesammen - altid godt med lidt mere info hvis der nu skulle dukke andre symptomer frem

Jeg fandt faktisk din gamle tråd Viking med gode råd omkring Xenon - den hjælp super godt med at fejlsøge!

Jeg bestilte dem bare ved billigbilpleje - med porto fra DE eller UK var der ikke den store forskel..


/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: "Left Dipped beam failure"

22. feb 2019, 16:11

så blev de skiftet - meget meget let og med fin adgang til plastik coveret uden at tage lygten ud (helt vildt at det er metoden i WIS)
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: "Left Dipped beam failure"

22. feb 2019, 20:23

Fin jeg tjekker hos billigbilpleje.

Min katte-bil skal nemlig have friske enheder...

https://www.billigbilpleje.dk/pi/Osram- ... 46904.aspx

4350K farve,

viewtopic.php?f=1&t=32794&p=254195&hilit=xenon#p254195

Så tak for fif uden SKD ville det være svært at holde de dejlige biler i drift
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"