Hej folkens, står i den situation at jeg har købt et projekt. Den røg meget da jeg købte den og den havde gået renoveret turboen da tidligere ejer troede det var grunden til den røg. Min idé var så at det var PCV'en som var gået. Det viste sig at være tilfældet så købte en og skiftede den.
Dog ryger den stadig næsten lige så meget, udstødningen er pt taget af for ikke at fylde den med olie som den var før.
Spørgsmålet er så, har i nogle forslag til hvad der kan være grunden til at den stadig opføre sig som en røgmaskine?
Kan til sidst nævne at røgen et tyk hvid og lugter af brændt olie.
Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Det kan være mange ting.
Defekt turbo, en ny turbo kan dø meget hurtigt hvis den ikke bliver smurt korrekt.
Olie i indsugnings systemet.
Defekte stempelringe.
En motor der er slidt op.
MVH
Morten
Defekt turbo, en ny turbo kan dø meget hurtigt hvis den ikke bliver smurt korrekt.
Olie i indsugnings systemet.
Defekte stempelringe.
En motor der er slidt op.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- jonas.a
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Altså turboen er jeg ret sikker på ikke er gået i stykker igen, da den ikke har været ude og køre efter den er kommet i.
Tænker også det kunne være stempel ringene eller toppakning. Men er squ lidt i tvivl Næste skridt er nok at få lavet en komprissions test og en toppakning test
Ellers kan det også være jeg bare skal købe en brugt motor og smide i
Tænker også det kunne være stempel ringene eller toppakning. Men er squ lidt i tvivl Næste skridt er nok at få lavet en komprissions test og en toppakning test
Ellers kan det også være jeg bare skal købe en brugt motor og smide i
- westphal
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Hej.
Jeg havde samme problem på min 9-3, og det skyldtes paraplyerne ved ventilerne, så jeg fik toppen renoveret.
M.v.h.
Kurt.
Jeg havde samme problem på min 9-3, og det skyldtes paraplyerne ved ventilerne, så jeg fik toppen renoveret.
M.v.h.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt.
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Køb en komprimatiostester i biltema.
Koster ikke meget.
(nok ikke vildt præsis, men den kan se om alle cylindre har samme tryk)
Den siger om trykket er ok.
Men den siger ikke noget om olie ringene...
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000016979
Hvis det er i orden er det nok sandsynligt at det er oliepakninger/olietyve i topstykket.
Er alle de små kontra ventiler ok ?
Koster ikke meget.
(nok ikke vildt præsis, men den kan se om alle cylindre har samme tryk)
Den siger om trykket er ok.
Men den siger ikke noget om olie ringene...
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000016979
Hvis det er i orden er det nok sandsynligt at det er oliepakninger/olietyve i topstykket.
Er alle de små kontra ventiler ok ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- jonas.a
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Tak for svar Kurt, har også mistænkt dem for at være problemet. Hvis jeg hiver toppen af skifter jeg nok også dem.
Tak for svar Viking, Cylinderlækagetester og komprimatiostester er i dag blevet indkøbt fra Biltema bliver spændende at se hvad de siger
Kontraventilerne skulle være i orden, men må nok til at gennemgå dem. PCV ventilen er lige blevet skiftet i manifoldet så den er ikke i stykker længere og det hjalp da også på røgen. Dog løste den alene ikke problemet.
Tak for svar Viking, Cylinderlækagetester og komprimatiostester er i dag blevet indkøbt fra Biltema bliver spændende at se hvad de siger
Kontraventilerne skulle være i orden, men må nok til at gennemgå dem. PCV ventilen er lige blevet skiftet i manifoldet så den er ikke i stykker længere og det hjalp da også på røgen. Dog løste den alene ikke problemet.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Det er nok tale om olieødelagte motorer? Brug dem til bøjesten.
Min mor havde en '74 96. Den brugte olie og lagde røgslør. Jeg flåede ventildækslerne ud. Samtlige paraplyer havde forladt ventilstammerne. De lå som sorte bolsjer, som brokker på godset. Jeg købte nye paraplyer fra Forrd.
Jeg tævede al indmaden ud fra et gammelt tændrør. Jeg epoxylimede en trykslangekobling på tændrørets lig.
Godtså, så 10 bar i cylinderen. Så kunne jeg fjerne låsene på ventilerne. Lufttrykket holdt ventilerne op mod sæderne.
Hvis en ventil falder ned i cylinderen er man på skideren. Topstykket skal fjernes.
Operationen lykkedes, patienten overlevede. Motoren blev røgfri.
En kompertester kan ikke vise om en sønderskrubbet olieskraber med ulækker udtjent motorolie. Dette handler ikke
om bilmærker: ALLE biler kan kun 10.000 km. mellen olie/filterskift.
Min mor havde en '74 96. Den brugte olie og lagde røgslør. Jeg flåede ventildækslerne ud. Samtlige paraplyer havde forladt ventilstammerne. De lå som sorte bolsjer, som brokker på godset. Jeg købte nye paraplyer fra Forrd.
Jeg tævede al indmaden ud fra et gammelt tændrør. Jeg epoxylimede en trykslangekobling på tændrørets lig.
Godtså, så 10 bar i cylinderen. Så kunne jeg fjerne låsene på ventilerne. Lufttrykket holdt ventilerne op mod sæderne.
Hvis en ventil falder ned i cylinderen er man på skideren. Topstykket skal fjernes.
Operationen lykkedes, patienten overlevede. Motoren blev røgfri.
En kompertester kan ikke vise om en sønderskrubbet olieskraber med ulækker udtjent motorolie. Dette handler ikke
om bilmærker: ALLE biler kan kun 10.000 km. mellen olie/filterskift.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- jonas.a
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Komprimatiostest er udført 13-13,5 bar på alle sammen. Tredje cylinder havde dog lidt olie på sig efter test. Test for udstødnings gasser i kølervæske udføres i morgen.
Hvis det viser sig at toppakning er kaput må næste skridt jo være at udskifte toppakning og paraplyer.
Nogle der har forslag til hvor paraplyer kan erhverves?
Hvis det viser sig at toppakning er kaput må næste skridt jo være at udskifte toppakning og paraplyer.
Nogle der har forslag til hvor paraplyer kan erhverves?
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Speedparts.se
Partsforsaabs.co.uk
slettet grundet GDPR....
Saab.dk
Orio.com eller hvad Saab dele hedder i dag
Godt med målingerne.
Så ved vi at den ikke har napset et stempel. ( eller med stor sandsynlighed )
Den kan have problemer med olieskrabe ringe, meeeen det er noget sjældent...
Så alt peger på toppen...
Hvis du ikke gider bøvlet med en evt. skæv top, eller hive alle fjedre af og på.
Så er her løsningen for "the lazy generation": Ny top på
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... complete-4
Med ventiler und alles..... ummmmm
og hvis stemplerne driller:
en frisk short block B207R :
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... block-5037
Nice.....
Spare en timers arbejde, og alt er nyt....
Her er tætningerne:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... ackningar/
Partsforsaabs.co.uk
slettet grundet GDPR....
Saab.dk
Orio.com eller hvad Saab dele hedder i dag
Godt med målingerne.
Så ved vi at den ikke har napset et stempel. ( eller med stor sandsynlighed )
Den kan have problemer med olieskrabe ringe, meeeen det er noget sjældent...
Så alt peger på toppen...
Hvis du ikke gider bøvlet med en evt. skæv top, eller hive alle fjedre af og på.
Så er her løsningen for "the lazy generation": Ny top på
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... complete-4
Med ventiler und alles..... ummmmm
og hvis stemplerne driller:
en frisk short block B207R :
https://webshop-dk.saabparts.com/9-3-ge ... block-5037
Nice.....
Spare en timers arbejde, og alt er nyt....
Her er tætningerne:
https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... ackningar/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Du skriver at PCV er blevet skiftet.
Hvad i systemet er blevet skiftet ?
Og er der fri passage i alle tilslutning?
Og der sidder en skjult ventil i indsugnings manifolden, der kan give det problem du taler om. Slidte ventilstyr, eller paraplyer, jeg har ikke oplevet at de giver en konstant olie røg.
Kortvarigt ved start, og ved motorbremsning, er de mest normale tegn.
MVH
Morten
Hvad i systemet er blevet skiftet ?
Og er der fri passage i alle tilslutning?
Og der sidder en skjult ventil i indsugnings manifolden, der kan give det problem du taler om. Slidte ventilstyr, eller paraplyer, jeg har ikke oplevet at de giver en konstant olie røg.
Kortvarigt ved start, og ved motorbremsning, er de mest normale tegn.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- jonas.a
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Tak for svar og links viking, tror dog ikke jeg smider ny top og motorblok på helt endnu
Den PCV ventil som jeg snakker om er netop den i manifoldet, syntes ikke jeg kunne læse nogen steder at der var andre på B207 motoren.
Skal foresten lige huske at nævne at før den blev skiftet røg den så meget at men ikke kunne se hinanden inden for 1 meters afstand da jeg kørte den på trailer.
Efter den PCV i manifoldet er blevet skiftet ryger den ikke de første 30-60 sekunder, så begynder den at ryge en smule, hvis jeg giver gas ryger den mere, dog ikke i nærheden af hvor meget den røg før. Men den har også formået at have pauser på nogle minutter hvor den slet ikke ryger.
Men det kan da være jeg er heldig og det eneste der skal til er nyt PCV system?
Den PCV ventil som jeg snakker om er netop den i manifoldet, syntes ikke jeg kunne læse nogen steder at der var andre på B207 motoren.
Skal foresten lige huske at nævne at før den blev skiftet røg den så meget at men ikke kunne se hinanden inden for 1 meters afstand da jeg kørte den på trailer.
Efter den PCV i manifoldet er blevet skiftet ryger den ikke de første 30-60 sekunder, så begynder den at ryge en smule, hvis jeg giver gas ryger den mere, dog ikke i nærheden af hvor meget den røg før. Men den har også formået at have pauser på nogle minutter hvor den slet ikke ryger.
Men det kan da være jeg er heldig og det eneste der skal til er nyt PCV system?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Her er en lidt mere detaljeret beskrivelse.
Og hvis du ikke har tømt intercooleren for olie, så kan det også give røg. Se hvor højt at rørene er tilsluttet, Intercooleren kan virke som en gigantisk olieudskiller. specielt når turboen dør.
MVh
Morten
Hvis dine olieudskillere i ventildækslet er delvist blokerede, så kan det også give problemer.Og hvis du ikke har tømt intercooleren for olie, så kan det også give røg. Se hvor højt at rørene er tilsluttet, Intercooleren kan virke som en gigantisk olieudskiller. specielt når turboen dør.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- jonas.a
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Saab 9-3 SS 2005 1.8t Røgmaskine..
Så er der også sket lidt i dag, intercoler er tømt. Dog var der ikke rigtig noget at komme efter, kun en lille sjat olie.
Så kommer nok ikke udenom at hive ventildækslet af næste gang jeg får tid til projektet.
Så kommer nok ikke udenom at hive ventildækslet af næste gang jeg får tid til projektet.