Side 1 af 1

9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 12. mar 2019, 09:40
af Duvall
Hej alle,

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der kan være skyld i, at bilen accelerere ujævnt? Problemet er der kun når motoren ikke er driftsvarm og man accelerere svagt til jævnt. Det er ikke sådan, at motoren 'hakker', men føles nærmest som om, at man letter speeder trykket kortvarigt for derefter, at trykke speederen ned igen. Er der nogen der har et bud på, hvad der kan forårsage dette?

På forhånd tak.

Hilsen Simon.

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 12. mar 2019, 17:41
af Mortenvig
Det kan være mange ting, men mit bedste bud er en slidt lambdasonde.
Men de biopower motorer er meget følsomme overfor falsk luft, og luftmasse målere der er blevet beskidte.

MVh
Morten

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 14. mar 2019, 16:24
af Duvall
Hej Morten,

Tak for svar. Hvis jeg skal tjekke efter for falsk luft, hvor og hvornår skal det gøres?

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 14. mar 2019, 18:09
af Duvall
Ups! Hvornår = hvordan 😉

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 15. mar 2019, 16:06
af Esbenw
Undskyld jeg spørger af uvidenhed, men hvorfor er de biopower motor meget følsom for falsk luft? Måske jeg bare overfortolker men det lyder som om de skulle være mere følsomme end andre. Som jeg forstår det er hovedforskellen kun nogle bedre ventiler i biopower motorerne og lidt anden motorstyringen?
Jeg har kun prøver vacuum slange problemer/ falsk luft på den gamle og 9-3 men det gav ikke udfald eller hak i performance, det gav generelt tab i krafter og motorfejl en gang i mellem. Men det kan sagtens være tronic 8 reagere anderledes.
Måske en tester kan afsløre en sensor der er ved at fejle?

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 15. mar 2019, 16:32
af hf-eco-power
Hvad jeg umiddelbart vil sige til det, er, at det kan være flere ting, og en diagnose er dermed svær at stille uden at have patienten "ved hånden". Det forlyder ikke rigtigt noget om årgangen på bilen? Er det en MY08, kan det have al mulig relevans at rette fokus mod topstykket, da denne årgang skulle døje med fejl på ventiler, der ikke lukker ordentligt. Eller er fejlen nærmere selve toppen? :roll:

Har en god SAAB-ven, der erhvervede sig en sådan bil i sensommeren ´18. Den gik fint nok - og med Hirsch oven i købet. MEN! Den kunne ikke sige sig fri for at have nogle "udsættere", kan vi kalde dem. Den lød, som om den mistændte. Velvidende om denne models børnesygdom, investerede han i et komplet topstykke fra Sverige (tilbudsvare), og det skulle ret hurtigt vise sig, at han ramte plet i sin diagnose: Flere af ventilerne gabte i lukket position :shock:

Er det nødvendigt at tilføje, at hans 9-3 idag går som en Pfaff 8)

/Henrik

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 15. mar 2019, 16:59
af Mortenvig
Duvall skrev:
14. mar 2019, 16:24
Hej Morten,

Tak for svar. Hvis jeg skal tjekke efter for falsk luft, hvor og hvornår skal det gøres?
Gør det selv metoden er at blokere indsugning med hånden eller en stump træ.
Motoren bør gå ud efter en 3-4 forbrændinger, hvis den halter videre så suger den falsk luft.
Det mest effektive er en røgmaskine dedikeret til formålet, her ser man med det samme hvor den er utæt.
Men det er nok ikke lige et gør det selv værktøj, grundet prisen.

MVH
Morten

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 16. mar 2019, 08:43
af Mortenvig
Esbenw skrev:
15. mar 2019, 16:06
Undskyld jeg spørger af uvidenhed, men hvorfor er de biopower motor meget følsom for falsk luft? Måske jeg bare overfortolker men det lyder som om de skulle være mere følsomme end andre. Som jeg forstår det er hovedforskellen kun nogle bedre ventiler i biopower motorerne og lidt anden motorstyringen?
Jeg har kun prøver vacuum slange problemer/ falsk luft på den gamle og 9-3 men det gav ikke udfald eller hak i performance, det gav generelt tab i krafter og motorfejl en gang i mellem. Men det kan sagtens være tronic 8 reagere anderledes.
Måske en tester kan afsløre en sensor der er ved at fejle?
Det er måden at saab implementerede biopower/E85.
De fleste biler der kan køre på E85, har en dedikeret sensor til at måle etanol indholdet i brændstoffet.
Saab sparede denne sensor væk, Og brugte inputtet fra luftmasse måleren, og lambdasonden.
Til at bestemme etanol indholdet.
Det kræver at de 2 sensorer er i tip top stand og systemet er tæt imellem de 2 sensorer.
Ellers bliver etanol indholdet i brændstoffet beregnet forkert.
Hvilket betyder at den får den forkerte mængde brændstof, og et forkert tændings tidspunkt
Dette gælder både T7 og T8 med biopower.

MVH
Morten

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 16. mar 2019, 10:18
af Duvall
Sorry, bilen er en MY08 - jeg håber godt nok ikke det er topstykket :o Jeg forestiller mig, at det er ret dyrt og få lavet?

Okay, det må jeg lige få prøvet af, og så se om det er pga. luft eller ej. Som jeg nævnte, så er problemet der kun når motoren ikke er ordenlig varm, men det hjælper måske ikke til, at finde en nærmere årsag?

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 16. mar 2019, 20:30
af Esbenw
Tak for forklaringen Morten! Altid fedt med lidt ny viden 👍

Jeg syntes jeg har fået fortalt at det med topstykke/ventil problemer opstod fra 07 og frem, og jeg syntes der er lidt uenighed om hvornår og om det nogen sinde blev løst. Til gengæld har jeg fået fortalt af to Saab mekaniker at biopower motoren ikke har de problemer da de har bedre ventiler. Så man må krydse fungere for din.

Re: 9-3 2.0 t Biopower - 'ujævn acceleration'

: 17. mar 2019, 12:15
af Mortenvig