Lyden i mit såkaldte "premium" sound 150 har aldrig rigtig imponeret mig.
Jeg har opgraderet til nogle JBL 3,5" i instrumentbordet , hvilket har hjulpet noget. Men bassen har aldrig været der.
Jeg fik for et års tiden siden fat på en original SAAB 10" subwoofer på ebay fra England, der erstatter den hængslede plade under bagagerumsgulvet. Den har så fint hygget sig der uden strøm og et års tid
Nu blev det tid til at sætte strøm til den og jeg har derfor monteret en 4x50w (ægte watt!!) Phoenix Gold forstærker i brønden og trukket et 25mm2 strømkabel ude fra batteriet. Jeg har trukket 2 signalkabler fra min Android head unit. Ét signalkabel til subwooferen og et signalkabel til at drive JBL'erne i instrumentbordet.
Der er derfor også trukket 1,5mm2 højtalerkabler fra forstærkeren op i instrumentbordet til JBL'erne og selvfølgelig til SAAB Sub'en.
SUB'en er en dobbelspolet 10" enhed, så den får 2x50W
Forstærkeren er monteret på en træplade i brønden, der er beklædt med en lyddæmpende bitumenplade så det ser pænt ud.
Nu er er der også lyd under 125hz! Fint afstemt med de andre enheder og ikke noget "jeg er 18år og min subwoofer koster mere end min bil !)
JBL'erne i instrumentbordet har fået et gevaldigt løft i lyden. Meget mere åbent og ikke så skingert. Om de skal udskiftes med et komponentsæt må tiden vise.
Min drøm er nok at at få fat på et 3 vejs system med delefilter - med diskanter malet i a-stolpens stoffarve og monteret der. En 3" mellemtone i instrumentbordet og så en 6,5" mellemtone/bas i døren. Men da der er stik ud i døren er det ikke sådan lige at trække et kabel. Nu må jeg se om JBL'erne ikke gør arbejdet godt nok.
Lidt billeder:
Opgradering af Premium Sound 150
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Opgradering af Premium Sound 150
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Opgradering af Premium Sound 150
En meget pæn og diskret installation,
Personligt havde jeg vægtet et reservehjul højere, selv et nødhjul er bedre end det lorte rep kit.
Væsken har en udløbsdato, og gør at dækket stort set er ødelagt når man bruger det, men nok om det.
Et 3 vejs højtaler kit ser godt ud på papiret, men det har nogle udfordringer.
Bassen er rettet imod knæet., mellem tonen bliver reflekteret af forruden. Og diskanten rammer et punkt i ørehøjde imellem forsæderne.
Det kræver en DSP enhed for at få det optimale ud af den opsætning.
Og så koster 3 vejs komponent sættet en hel del mere end et mere simpelt 2 vejs system.
Mht. kabler ud i dørene til højtalerne.
Jeg brugte de oriiginale højtaler kabler, da det var nemmest, og jeg tvivler på at man kan høre forskel når bilen kører.
Og jer tror man skal være en totalt HiFi nørd hvis man kan høre forskellen når motoren er slukket.
Men hvis man vil have dedikerede kabler ud i dørene, så er der altid ekstra huller i multistikket man kan bore op, og trække sine fine dyre kabler igennem.
Og så vil pladesmeden bande dig langt ind i helvede, hvis du får en skade og døren skal skiftes.
MVH
Morten
Personligt havde jeg vægtet et reservehjul højere, selv et nødhjul er bedre end det lorte rep kit.
Væsken har en udløbsdato, og gør at dækket stort set er ødelagt når man bruger det, men nok om det.
Et 3 vejs højtaler kit ser godt ud på papiret, men det har nogle udfordringer.
Bassen er rettet imod knæet., mellem tonen bliver reflekteret af forruden. Og diskanten rammer et punkt i ørehøjde imellem forsæderne.
Det kræver en DSP enhed for at få det optimale ud af den opsætning.
Og så koster 3 vejs komponent sættet en hel del mere end et mere simpelt 2 vejs system.
Mht. kabler ud i dørene til højtalerne.
Jeg brugte de oriiginale højtaler kabler, da det var nemmest, og jeg tvivler på at man kan høre forskel når bilen kører.
Og jer tror man skal være en totalt HiFi nørd hvis man kan høre forskellen når motoren er slukket.
Men hvis man vil have dedikerede kabler ud i dørene, så er der altid ekstra huller i multistikket man kan bore op, og trække sine fine dyre kabler igennem.
Og så vil pladesmeden bande dig langt ind i helvede, hvis du får en skade og døren skal skiftes.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Stoffer
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Opgradering af Premium Sound 150
Det er så bare et problem med sådan en ældre Phoenix gold, at den laver vildt meget varme, og det bliver ikke bedre af at blive lukket ned i hjulbrønden..
Og som Morten skriver kan en dsp rette op på meget, selv i de org højtalere.
Har lige været til demo aften ved carsound i Odense og se og ikke mindst høre deres match dsp forstærkere, som iøvrigt er plug’n’play til de flest biler. Og det er vildt hvad en digital dsp/forstærker på størrelse med to pakker smøger kan lave af lyd, og uden at blive varm..
Og så har du også forstærkning ud på alle HT !!
Og som Morten skriver kan en dsp rette op på meget, selv i de org højtalere.
Har lige været til demo aften ved carsound i Odense og se og ikke mindst høre deres match dsp forstærkere, som iøvrigt er plug’n’play til de flest biler. Og det er vildt hvad en digital dsp/forstærker på størrelse med to pakker smøger kan lave af lyd, og uden at blive varm..
Og så har du også forstærkning ud på alle HT !!
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Re: Opgradering af Premium Sound 150
Tak begge to.
Phoenix Gold'en er ganske rigtig old school - men til 350kr er der godt nok meget value for money i den.
Jeg overvejede faktisk Rainbows DSP - men det skal jo have en ende alt sammen - så det bliver nok ikke i 9-3'eren at jeg installerer den.
/J
Phoenix Gold'en er ganske rigtig old school - men til 350kr er der godt nok meget value for money i den.
Jeg overvejede faktisk Rainbows DSP - men det skal jo have en ende alt sammen - så det bliver nok ikke i 9-3'eren at jeg installerer den.
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT