Hej,
Jeg har fået lavet service på mit klima anlæg for et par uger siden, men de har ikke lavet før og efter køle test som de burde. De sagde dog at anlægget ikke var utæt. Jeg kontaktet dem i morgen vedrørende før og efter test.
Og nu hvor det er blevet varmere i vejret er det tydeligt at det ikke køler.
Som jeg ser det starter kompressoren ikke ... man kan hverken se eller høre det. Blæseren i motorrummet burde da også køre når ac er on, ikke? Det gør den ikke.
Hvilken sikring og relæ styrer ac kompressor på en 2008 9-3 1.8t?
Andre bur modtages gerne.
Mvh Martin
Aircon kompressor starter ikke
Redaktør: Bestyrelsen
- PeterZ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Hej,
Jeg anbefaler at sætte en tester på som kan udlæse fejl, starte køle compressor for test osv.
De tidligere ACC kunne udlæse fejlkoder ved trykke på nogle bestemte af knapperne, ved ikke om din kan men det ved Google helt sikkert og hvis jeg kender Google rigtig, ved hun også hvordan det skal gøres og hvad koderne betyder.
Min erefaring siger at de fleste fejl skyldes manglede kølemiddel.
Jeg anbefaler at sætte en tester på som kan udlæse fejl, starte køle compressor for test osv.
De tidligere ACC kunne udlæse fejlkoder ved trykke på nogle bestemte af knapperne, ved ikke om din kan men det ved Google helt sikkert og hvis jeg kender Google rigtig, ved hun også hvordan det skal gøres og hvad koderne betyder.
Min erefaring siger at de fleste fejl skyldes manglede kølemiddel.
/Peter
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Enig med Peter.
Hvis der er kølemiddel på, så få lavet en komplet fejlkode udlæsning af bilen, da der er 3 forskellige systemer der styrer din A/C.
MVH
Morten
Hvis der er kølemiddel på, så få lavet en komplet fejlkode udlæsning af bilen, da der er 3 forskellige systemer der styrer din A/C.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Martin.P
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Der er lige lavet aircon service på den og de oplyste mig i den forbindelse om at anlægget var tæt.
De har tydeligvis ikke gået listen igennem som de reklamerede med i tilbuddet, for så ville de også have opdaget at kompressoren ikke kører.
Nå, men de tager den ind igen på fredag.
De har tydeligvis ikke gået listen igennem som de reklamerede med i tilbuddet, for så ville de også have opdaget at kompressoren ikke kører.
Nå, men de tager den ind igen på fredag.
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Amatører! Det er helt og aldeles en standarddisciplin at foretage en funktionstest efter en sådan omgang!! Man kan ikke bare fylde på og stille bilen over i hjørnet bagefter uden noget videre. Når de kan lave sådanne ting ved biler, ejer de med garanti også et sølle termometer til at stikke ind i bilens luftdyse, med AC kørende på fuld skrald samt ikke mindst manometre til hhv. høj- og lavtryk!
Det er simpelthen nødvendigt med en sådan test, så man er sikker på, at trykket er korrekt i anlægget, og at ikke mindst kølerblæseren kobles korrekt ind, når dette tryk når sit "limit".
På en bil som din er det ikke nemt at høre, om kompressoren kobles ind eller ej, da modellen benytter en "variabel" kompressortype - typisk en Sanden SD xxx V16 - og således i princippet er indkoblet/er i drift hele tiden. Så ikke nogen "klak" lyd fra magnetkoblingen som i ældre biler.
Få øjeblikket fat i værkstedet og gå til dem. Der er noget her, der ikke er helt godt og som retfærdigvis kræver en god forklaring. I mellemtiden sætter du systemet på "AC OFF"
/Henrik
Det er simpelthen nødvendigt med en sådan test, så man er sikker på, at trykket er korrekt i anlægget, og at ikke mindst kølerblæseren kobles korrekt ind, når dette tryk når sit "limit".
På en bil som din er det ikke nemt at høre, om kompressoren kobles ind eller ej, da modellen benytter en "variabel" kompressortype - typisk en Sanden SD xxx V16 - og således i princippet er indkoblet/er i drift hele tiden. Så ikke nogen "klak" lyd fra magnetkoblingen som i ældre biler.
Få øjeblikket fat i værkstedet og gå til dem. Der er noget her, der ikke er helt godt og som retfærdigvis kræver en god forklaring. I mellemtiden sætter du systemet på "AC OFF"
/Henrik
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Punkt 1 brug aldrig Autobutler hvis du er glad for din bil !!!
Hele konceptet er forskruet, og man kan altid være sikker på at få den dårligste reparation, billigst muligt.
Det du har fået er et A/C service, med aftapning og påfyldning af kølemiddel.
Alene det at de ikke har ringet til dig for at sige at det stadig ikke virker, skal vi foretage en fejlsøgning af systemet.
Det er her værkstedet tjener pengene.
Så får du intet ud af at henvende dig der igen.
Find et værksted der kan fejlfinde på systemet.
Det er mit råd.
MVH
Morten
Hele konceptet er forskruet, og man kan altid være sikker på at få den dårligste reparation, billigst muligt.
Det du har fået er et A/C service, med aftapning og påfyldning af kølemiddel.
Alene det at de ikke har ringet til dig for at sige at det stadig ikke virker, skal vi foretage en fejlsøgning af systemet.
Det er her værkstedet tjener pengene.
Så får du intet ud af at henvende dig der igen.
Find et værksted der kan fejlfinde på systemet.
Det er mit råd.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Martin.P
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Min kammerat var forbi med hans 9-3, samme årgang og der kunne vi godt både se og høre når kompressoren slog til. (Når man har hjelmen åben og er opmærksom på det). Men på min ... intet.
Jeg har brugt Autobutler og har overvejende gode erfaringer med det.
Jeg har brugt Autobutler og har overvejende gode erfaringer med det.
- Martin.P
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Hvis du er tilfred med butleren.
Så søg en pris på fejlfinding af AC systemet, og fortæl dem at den har nok kølemiddel på, da den lige har fået lavet et ac service.
Mit bud er at du får et tilbud, der består af en fejlkode udlæsning, og er der ingen fejl her så kræver det yderliger tid til fejlfinding,
Og hvad det koster, det er spørgsmålet om hvor lang en snor er !!!
Tidsforbruget på en fejlfinding han have meget at gøre med kendskab til mærket, og lidt held indblandet, samt en dyktig fejlfinder.
Det er min erfaring efter 30 år i branchen.
MVH
Morten
Så søg en pris på fejlfinding af AC systemet, og fortæl dem at den har nok kølemiddel på, da den lige har fået lavet et ac service.
Mit bud er at du får et tilbud, der består af en fejlkode udlæsning, og er der ingen fejl her så kræver det yderliger tid til fejlfinding,
Og hvad det koster, det er spørgsmålet om hvor lang en snor er !!!
Tidsforbruget på en fejlfinding han have meget at gøre med kendskab til mærket, og lidt held indblandet, samt en dyktig fejlfinder.
Det er min erfaring efter 30 år i branchen.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Martin.P
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Jeg er enig Morten ..
Men i første omgang ryger den tilbage til dem der har lavet aircon service på den og de må så blandt andet udføre test af kompressoren som var indbefattet i deres oprindelige tilbud.
Men i første omgang ryger den tilbage til dem der har lavet aircon service på den og de må så blandt andet udføre test af kompressoren som var indbefattet i deres oprindelige tilbud.
- Martin.P
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
Nu køler den igen.
Den havde tabt kølemiddel og derfor startede kompressor ikke. Da de fyldte på sprang kondensoren læk - den så også træt ud.
Ny kondensor, 2500,- inkl arbløn og kølemiddel..
Mvh
Martin
Den havde tabt kølemiddel og derfor startede kompressor ikke. Da de fyldte på sprang kondensoren læk - den så også træt ud.
Ny kondensor, 2500,- inkl arbløn og kølemiddel..
Mvh
Martin
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
- En butler (hustjener) er ansat for at komme med en eller to kolde, når man trækker i klokkestrengen. Butlere skal ikke prøve at reparere biler..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Aircon kompressor starter ikke
2500 kr inkl. montage er virkelig en fin pris.
Godt problemet blev fundet.
Generel fejl procent for bil a-c:
70 procent flad for kølemiddel
25 procent utæt kondensator
4 procent defekt kompressor og kobling
1 procent styring og elfejl.
En Butler er det ikke ham der kommer Portvin når man inspiserer arbejdes fremdrift under renovering eller reparationen.
Det sker på mit vlrksted (så længe at Portvinen ikke er sluppet op, hvilket den desværre er lige pt. )
Ellers må i frekventerer et underligt værksted
Godt problemet blev fundet.
Generel fejl procent for bil a-c:
70 procent flad for kølemiddel
25 procent utæt kondensator
4 procent defekt kompressor og kobling
1 procent styring og elfejl.
En Butler er det ikke ham der kommer Portvin når man inspiserer arbejdes fremdrift under renovering eller reparationen.
Det sker på mit vlrksted (så længe at Portvinen ikke er sluppet op, hvilket den desværre er lige pt. )
Ellers må i frekventerer et underligt værksted
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"