Banner cycler

Hvornår skal man stoppe?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator

Hvornår skal man stoppe?

15. jun 2019, 16:36

Hej alle.

Jeg har en og9-3 (lavtrykker jubii af sidste årgang) som har tjent mig godt i snart 4 år. Den skal til syn her til efteråret og der er en del ting der skal laves før den kan synes. Ikke voldsomt dyre ting men bilens generelle kosmetiske stand er heller ikke særligt høj og hvis jeg fortsat skal køre i bilen er der nok ingen vej udenom lidt udbedring af rust i skærmkanter i bag. Derudover en del rustpletter forskellige steder der kræver en del arbejde også. Ikke et must for at syne bilen, men bare kedeligt at se på.

Bilen har gået godt 350kkm hvor jeg har kørt de lidt over 100k. Jeg er 2. ejer, men første ejer ser ud til at have opgivet den lidt de sidste år af hans ejerskab hvorfor den ikke var i særlig god stand da jeg købte den.

Jeg gav den ny turbo, tændkassette samt rodede lidt med vakuumslanger/bov før jeg fik den til at køre godt i motoren. Nye bøsninger i bagakslen samt et par gode brugte støddæmpere i bag gjorde at den også kører nogenlunde så godt som man kan forlange af en og9-3.
Derefter har der ikke været de store overraskelser. En forfjeder var pludselig knækket uden at jeg havde opdaget det, men derudover er stort set kun sliddele blevet skiftet.

Ting der skal laves før bilen kan synes:
  • Ny forrude (der er en revne i førersiden som ikke umiddelbart generer, men jeg tror ikke synsmanden vil godkende den)
  • Nyt håndbremsekabel (Det nuværende går for trægt da nylondelen af inderkablet er slidt igennem)
  • Ny kaliber bag (den ene sidder helt fast)
  • Ny stænkplade bag (den ene er forsvundet, den anden er nok på vej)
  • Nye bremser hele vejen rundt.
Sammenlagt i dele løber det nok op i små 5000,- + evt. rustarbejde og jeg skal nok bruge mindst et par weekender af min dyrebare fritid på det.

Når jeg er færdig står jeg stadig med en ældre bil med over 350kkm på uret og da jeg kører omkring 30kkm om året vil der nok dukke andre problemer op med tiden.
Som det er nu har den også et par mindre kritiske fejl der måske udvikler sig med tiden.

På den positive side synes jeg bilen kører ganske godt samt de fleste elektroniske/mekaniske ting fungerer upåklageligt. Her kan nævnes: sædevarme, AC, fartpilot, centrallås, lygtevisker (hvis man går op i det!!).
Den er faktisk også ganske sjov at køre i, men det ved jo de fleste der har haft erfaring med en turbo-SAAB. Selvom den er helt standard kan den sagtens udfordre nyere og væsentligt dyrere biler på motorvejen. Og hvis man tør har den potentiale for meget mere.
Så det er en bil der er uden de store problemer lige for øjeblikket, men man må regne med at der kommer lidt udfordringer de næste 50kkm.

Hvis den skal sælges, så bliver det uden syn til omkring 5000,-

Hvad vil i mene jeg skal gøre? Skal jeg ofte 5-10.000,- på at få den i en nogenlunde pæn brugsstand?
Eller skal jeg lade den gå videre til en anden der vil sætte mere lidt pris på den? Det optimale ville vel være en person med et lidt mindre kørselsbehov. Så kan den sikkert leve mange år endnu.

MVH Mads

Mads Jensen, medlemnr. 143
OG9⁵ '99
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83 + diverse projekter
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Re: Hvornår skal man stoppe?

15. jun 2019, 17:40

Med de km om året så havde jeg leaset en dieselbil, og smidt den ud efter 3 år.
Men hvornår man skal stoppe, det bliver vel en personlig beslutning.
Hvor man skal overveje alternative biler, og hvad de koster.
For mig ville det være nemt Jeg ville beholde bilen.
Udbedre alle småskavanker, og nyde den bil den er.
Om det kan betale sig sikkert ikke, hvis man bliver nød til at sælge bilen til forsikringen!
Men jeg har nok en anden tilgang til biler.
Køb billigt og opgrader, den til noget fabrikken aldrig havde forestillet sig.
Det med bare at udskifte siddele, det gør jeg til dagligt, så det er ikke særligt inspirerende.
Men det er også en form for terapi for mig, eller flugt fra virkeligheden.
Jeg har bare svært ved at finde alternativer til under 100.000 kr. som en erstatnings bil i samme størrelse, og med samme komfort,kvalitet, og mindre km.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
coctail
SUPER SAAB FREAK

15. jun 2019, 22:19

Medmindre den allerede er kørt helt død, så vil jeg smide 5k i den.
5k kr fordelt på 2år og 60k km er 12 øre pr km...

Du har allerede skiftet nogle af de dyrere dele, og dem ved du, at de kan holde 2 år mere. hvorimod køber du en anden gammel Saab, risikere du at du skal skifte nøjagtigt de samme dele igen - blot på en anden bil.

Hvis jeg stod i din situation så vil jeg hælde pengene i den, får den synet og så køre den død i løbet af de næste 2 år, hvorefter den vil ende på de evige Saab marker.
Mvh. Peter Hansen
Medlemsnr. 411.

Saab Og9-3t, '03
tidl. Og900, '88, Og900 T16, '90, Og9-3t, 98 og V4, '74.
Brugeravatar
Jensen
Administrator

15. jun 2019, 23:05

Tak for svarene.

Jeg har før i tiden været stor tilhænger af at beholde biler så længe som muligt og blive ved med at vedligeholde, Spørgsmålet er om det er det smarteste. 9-3'eren er fin nok, men jeg købte den bare fordi jeg lige manglede noget at køre i for en periode, så det var ikke de store overvejelser der lå til grund for valget, udover at det er en SAAB selvfølgelig ;)
De 5000-10000 det vil koste at syne bilen er jo fornuftigt nok men med i ligningen er så også at jeg skal bruge en del timer på det.
Var 9-3eren min eneste SAAB var det ikke så problematisk, men jeg har rigeligt med "projektbiler" som jeg egentlig hellere vil skrue på. Dagligdagsbilen skal bare køre uden andet end normalt vedligehold, og jeg tvivler på at den vil fortsætte med at køre 100% problemfrit når kilometertælleren nærmer sig de 400kkm. Jeg har været heldig indtil nu, men hvor længe vil det blive ved?
Måske er det store nedbrud lige om hjørnet, og så vil jeg hellere begynde at lede efter noget andet nu fremfor at pludselig være nødt til at købe hvad jeg tilfældigvis lige kan finde, igen...
MVH Mads
OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!

16. jun 2019, 21:47

Ny bil koster 200 kkr for en diesel, der koster 1 kr. pr km i værditab og 50 øre pr. km. i diesel inkl. forsikring.

100 kkr brugt bil koster også 1 kr. i værditab, der udover kommer 20-50øre/km i rep service mv. og 50-100 øre/km i brændstof, så den er ikke billiger end en ny diesel.

Din saab koster 1 kr/km i benzin. Der udover er der 30-50 øre i rep service, ejerafgift og forsikring.

Med 30.000 km/år er leasing ikke billig.

At fixe din Saab er gød økonomi de næste 2 år da værditabet er 0 kr, men service, ejerafgift, forsikring er nok 50-100 øre pr. km og benz 1 kr/km.
Men det er en joker med genrator, starter, udstødning, dæk på en så gammel bil der har rullet så meget. Så du ender med at den ikke er vildt billig.
Så driftstabilitet kan ikke forventes at være så høj som en ny bil.

Økonimisk er en ny clio diesel eller en gammel Saab samme pris, med så mange km/år..

Så skal du reppe den ældre Saab ?
Ja hvis du er glad for bilen, og mener dvs. systemer i biler er ok og bør holde de næste 3 år.
Nej hvis du vil have meget høj drif stabilitet og sikker økonomi.

Ja men du er pjattet med Saab og godt kan li dem. Super optimeret økonomi er ikke alt....

(Selv vil jeg nok beholde Saaben af nostalgi)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator

16. jun 2019, 23:00

Jeg kan godt li bilen, men der er mange ting der kan gå i stykker efter så mange km, og jeg gider ikke rode med det (alt for meget).
Jeg har på nuværende tidspunkt 4 biler på plader plus et par projekter. Fælles for dem alle er at de trænger til lidt kærlighed for at komme i tip top stand. Især det kosmetiske hænger mig langt ud af halsen. Det tager utroligt lang tid og da jeg ikke rigtigt har faciliteter og evner til at få det rigtigt godt ender det med at blive gjort lidt halvhjertet eller måske slet ikke gjort.

Jeg var ude at kigge på en anden bil i dag ( ikke SAAB :oops: ) Den var på samme alder som min 9-3'er men med langt færre km på klokken og utroligt velholdt.
På vejen hjem kunne jeg dog ikke lade være med at tænke på hvor meget bil der er i SAAB'en til relativt små penge.
Min største frygt er dog at den bliver en "money pit" med en masse dele der når enden på sit liv og skal udskiftes i dyre domme.
Men heldigvis skal en ikke synes de næste par måneder, så jeg har lidt tid at overveje.

Jeg har svært ved at se mig selv i en økonomisk japaner eller clio diesel. De passer ikke rigtigt til mit temperament. Så hellere noget lidt dyrere som også skiller sig lidt mere ud.

MVH Mads
OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking

17. jun 2019, 12:03

Jeg havde det også sådan med franske biler = Aldrig.
Og Renault, nej nu stopper det..
Den er designet mekanisk af Nissan og bulet af fransken.
Motorer er en 1,5 turbo diesel 90 hk. Vores ruller 25 km/l og får olie hver 15.000 kr. (de foreskriver 30kkm).
Vi har haft nye Clio i 10 år nu. Først en III og nu en IV. Vores har kørt 180kkm.
Reparationer: Std. årligt Service(30kkm) plus olie skift hver 15kkm.
Efter 130kkm har jeg selv serviceret den med olie mv. Skiftet tandrem ved 155kkm (Skal skiftes ved 160 KKM) Det kostede 1200 kr. for Gates rem (bedste kvalitet), vandpumpe, strammehjul og polyv-rem samt glykol+ 225 kr for motor+knast holdeværktøj.
Så den er vildt billig i service, drift mv.
Har den krævet ekstra ting gennem 180kkm? Ja , et sæt forlygte pærer, 3 sæt viskerblade og 2 kabinefiltre.
Og en sten ramte A/C kondensatoren = 1250 kr. inkl. nyt alu. rør
Ellers nul.
Skiftede to vinterdæk efter 90 kkm, de to resterende har rullet 120 kkm.
Så sommer dæk har rullet 60 kkm, de skal skiftes efter denne her sommer.

De billige nemme ved Renaulten gør at jeg har råd til tre fornøjelses Saab ved siden af 

Daglig transport skal være effektiv, nem, bøvlfri og billig.

Kan man finde en lige så bøvlfri og billig Saab ?
Nok svært. Så skal det nok være en sen OG9-5, den er bare meget kostbar i benz.
Der var en MY09 Saab 9-5 Aero, 200 kkm til 69kkr til salg på bilbasen for en uge siden. Den er burde kunne give samme fine økonomi…
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator

17. jun 2019, 16:47

Jeg overvejede for et par måneder siden en ny Fiat Punto. Fiat har altid tiltalt mig da de har gode køreegenskaber og er relativt fornuftige/billige at skrue på. MEN man kan ikke længere få en ny Punto! Nu er det enten 500 eller Panda :cry: OK 500 fåes i mange forskellige modeller, men ingen af deres designs tiltaler mig. Den lille 500 er nok den bedste/pæneste af dem, men så skulle det være Abarth modellen som desværre er lidt over mit budget. Derudover er den nok også for lille til mig.

Franske biler tiltaler mig ikke, især da jeg har brugt mange timer af mit liv på at forklare min omgangskreds hvor forfærdelige de er. Renault laver dog pæne biler og en Citroën Cactus modellernes design tiltaler mig også. Jeg er dog bange for pålideligheden. Og derudover er jeg nok også at klassificere "Bilsnob" ;)

Funklendes ny bil er for mig heller ikke noget større plus, da mit budget nok snart ville ramme loftet og jeg derfor måtte undvære noget af det ekstraudstyr SAABerne har vænnet mig til. En helt ny bil for mig er nok for mig lidt som at bo i sommerhus: Hyggeligt en uges tid, men hvis man skal bo der permanent hele året går noget af charmen af det. En ny-bil bliver også ret hurtigt til en brugt-bil når de første skrammer og stenslag melder sig.

Så hvis jeg kan finde en fin lidt større bil der ikke rammer 300kkm de første par år er det nok det bedste for mig. Så er brændstoføkonomien ikke så vigtig.

Men i har ret i at hvis jeg sælger 9-3'eren kommer jeg nok til at fortryde det. Desværre har jeg ikke lige adgang til en landejendom med plads til 100 bilers opmagasinering, så den vil bare komme til at stå og ruste op på min græsplæne (som et par andre biler gør for øjeblikket).
Som sagt, jeg ser tiden an og begynder ikke at lave de store reparationer på 9-3'eren endnu.
Den ikke-SAAB jeg var ude at kigge på er stadig interessant, men da jeg overfor forhandleren påpegede en fejl, virkede det som om han slet ikke var interesseret i at sælge bilen til mig :roll: Heldigvis sprænger 9-3'eren nok ikke i luften lige de næste par dage, så jeg venter lige en måneds tid. Hvis stadig ikke bilen er solgt kan det være sælgeren har skiftet mening og måske gerne vil sælge den. I mellemtiden har jeg lavet lidt research og fundet ud af at fejlen ikke er så dræbende farlig som først antaget, men det behøver man jo ikke at afsløre...

MVH Mads
OG9⁵ '99
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK

17. jun 2019, 17:21

Hej Mads

Med mindre man VIL køre Saab, er det i min optik en dårlig idé at smide en masse penge i en gammel træt Saab med mange km på tælleren. En bil der tillige ikke har en særlig høj handelspris - Hertil kommer en høj grøn afgift, formoder jeg? Jeg kvittede Saab for et par år siden og udskiftede min 2009 9-5 Hirsch med en BMW 118i. Jeg har på INTET tidspunkt fortrudt mit valg. Jeg har til dato kørt 50.000 km i den. Ingen udgifter udover olieskift og bremser (alm. service) Jeg glæder mig over den hver dag - meget mere køreglæde end i Saaben, men selvfølgelig ikke det samme træk, som 9-5 kunne levere.. Den koster ca. 900 kr. pr halvår i grøn afgift (Saaben kostede ca. 4000 pr. 1/2-år :shock: ) Jeg tog mig god tid til at finde en med ALT i udstyr (inkl. læder) Prøv evt. at søge på 118i eller 120i (hvis du vil have lidt mere power) alternativt 116i som efter min mening er for svag. Gå efter LCI modellen (2007 og fremefter) Den er opgivet til 16,9 km/l mod kun ca. 13 km/l for modellerne før 2007. Jeg valgte den 3-dørs model med lange rammeløse døre - Efter min mening den flotteste af dem ;-) https://www.youtube.com/watch?v=pfozR1UlhHM
Venlig hilsen
Glenn Maretti

SAAB - more than a car
Brugeravatar
Mortenvig

17. jun 2019, 18:56

Billige fiat modeller er billige af en god grund.
De har elendige komponenter der er billige i indkøb, men tidsforbruget er det samme som at skrue på en ferrari.
Renault, er som at skrue på en formel et bil.
Komponenterne er ok, men selv de mest normale service dele kræver meget tid at skifte.
Stop din SAAB hamster mani, og få den ned på en eller to biler der er værd at beholde.
Skrot resten,
Og du vil have en fin Saab til sommer. og en fin Saab til det daglige.

MVH
Morten
Projekt tråd.
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking

17. jun 2019, 23:48

Clio 4 er ændret og meget nem at skifte service dele på inkl. bremser.

Selv lyspære er blevet nemme at skifte

Har prøvet BMW 118d , dejlig vogn sær kørestilliing.
Flot i Koboltblå metal.

Mht. service og adgang, så er de mile vidt foran Saab.
Alt er nemt og germansk gennemarbejdet.

Prøj en Jag V8 og bliv positivt overrasket hvor velbygget og nemme deres alu bilet er.
Bedre benz økonomi end Saab 9-5 !
Topper ved 270km-t

Eller Subaru
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig

18. jun 2019, 06:42

Renault diesel.
Olie filter, man skal lede et stykke tid hvis man ikke ved hvor det sidder.
Og håbe på at o'ringen på filtret er godt smurt, og filtret ikke er spændt hårdt.
Der er ingen plads omkring filtret.
Brændstof filter under højre forlygte :shock:
Afmonter hjul og inderskærm for tilgang.

BMW.
Velkommen til plastik afdæknings helvede.
Hele bundpladen under motoren skal afmonteres for at skifte olie.
Brændstof filter først skal man finde det :!:
Det sidder under en stor bundplade under bilen. men er det i højre eller venstre side :?:
Og der er næsten med garanti altid en holde clips der knækker, eller mangler, så man skal ned under bilen igen når man har købt de manglende dele.
Motorrummet. der er altid nogle Plastik dæksler der skal afmonteres for at få tilgang.
Og den kalder ind til service af småting.
Som man skal nulstille igennem deres geniale idrive system :lol:

MVH
Morten
Projekt tråd.
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Stoffer

18. jun 2019, 08:04

Hej Mads.
For at kunne hjælpe og guide dig, syntes jeg at der mangler lidt info..
Hvad er dit kørselsbehov og ikke mindst dit budget ??
Og skal det være benzin eller diesel. Man. Eller Aut. gear ?
Og så str på vognen. Skal der kunne komme træk på, og hvad skal den kunne slæbe ?

Du kunne måske også overveje at lease en som Annika og Peter vw up tsi. 90hk. De kører faktisk ok. Eller den lidt større polo evt med dsg gear !

Og nej tror ikke at du skal blive ved med at klodse dem op. Vælg én og sæt den i stand og skrot resten, ellers står du med 5-6 biler, som du alligevel ikke får glæde af !!
9-3 Sportcombi 2.0t biopower '10 (Solgt)
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
viking

18. jun 2019, 12:56

Filter demonteres med en filtertop, der sættes på topnøglen, både på BMW, Saab, Jag og andre gode vogne.

Der er nem adgang til Clio filtrer. Langt nemmere end Saab OG900 T16 hvor det er begravet, eller tidlige Saab 9000 hvor det sad bag på motoren.

Har serviceret en BMW 118d flere gange. Nem og hurtig.

Deres problem er/var dual mass svinghjul :evil: øv.....

Hvis man er bange for service, så nap en leasing vogn....
T16 900 Aero "Lady DI"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator

18. jun 2019, 15:55

Hvem har et bil hamstrings problem😬
image.jpg
Jeg har en rigtig god bortforklaring på et par af bilerne, men ellers er jeg enig; der skal reduceres lidt i antallet.
OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"