Banner cycler

Hvornår skal man stoppe?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

18. jun 2019, 16:00

Stoffer skrev:
18. jun 2019, 08:04
For at kunne hjælpe og guide dig, syntes jeg at der mangler lidt info..
.
Ja du har ret Stoffer. Spørgsmålet gik også først of fremmest lidt på hvor længe man skal blive ved med at tæske en (næsten) død hest.

Hvilke bil der er en værdig afløser til en både sjov og pålidelig SAAB kræver nok helt sin egen tråd. Men det gør mig nu ikke noget at tråden hopper lidt af sporet, det er jeg nok også selv skyld i, så ingen kritik :D

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hvornår skal man stoppe?

18. jun 2019, 16:34

Hej Mads

Det er vel tid til et skift, når du ikke længere selv tror på eller har lyst til projektet (at holde en slidt, halvgammel SAAB kørende). Bortset fra det rent objektive med brændstofforbrug, grøn ejerafgift etc. er det jo mere et spørgsmål om held end om forstand, om det viser sig at være klogt at beholde en bil et par år længere.

Jeg kender det alt for godt selv -jeg ville nok være en væsentlig mere holden mand/mindre gældsplaget, hvis jeg havde brugt hjernen i stedet for hjertet, når jeg skulle træffe den slags beslutninger :roll: .

Når du nu er glad for at køre SAAB, vil jeg advare lidt mod de mange gode og kloge råd om at lægge om til noget mere fornuftigt. Jeg lejede en RAV 4 Hybrid en uges tid sidste sommer, og selvom den objektivt set var en fin, behagelig bil, var der alligevel så mange små og store irritationsmomenter ved den, at jeg konstant ønskede mig hjem til min gode gamle 9K. Men jeg får nok ikke overtalt konen til at tage den med på bilferie i England :? .

Så i dit sted ville jeg enten prøve at finde en værdig afløser, der efter grundig gennemprøvning kan bestå "irritationstesten", eller finde en god SAAB i en model og årgang, som du har lyst til at satse på. Svend Wind har ind imellem nogle, hvis ejer har skilt sig af med dem med blødende hjerte (dvs. de har ikke lidt under manglende pasning de sidste år, som din (og min) havde). Det koster selvfølgelig, så alternativt er det da "bare" at finde en med et rimeligt lavt km-tal og i en rimelig stand, når du nu selv kan lave det meste. Held og lykke med det!

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvornår skal man stoppe?

18. jun 2019, 18:25

Jensen skrev:
18. jun 2019, 16:00
Stoffer skrev:
18. jun 2019, 08:04
For at kunne hjælpe og guide dig, syntes jeg at der mangler lidt info..
.
Ja du har ret Stoffer. Spørgsmålet gik også først of fremmest lidt på hvor længe man skal blive ved med at tæske en (næsten) død hest.

Hvilke bil der er en værdig afløser til en både sjov og pålidelig SAAB kræver nok helt sin egen tråd. Men det gør mig nu ikke noget at tråden hopper lidt af sporet, det er jeg nok også selv skyld i, så ingen kritik :D

MVH Mads
Definer venligst en næsten død hest !
Bruger motoren olie, eller har den mislyde, mislyde fra gearkassen, er koblingen mærkelig, og er der meget rust.
Hvis man kan sætte krydser i alle bokse så er det en død hest.
Og hvilke fejl har den udover dette ?
Og det hjælper så ikke at doktoren har repareret den med dele fra halvdøde heste.
Man udsætter bare pinenen et par år for at bruge samme tid igen og denne gang penge for at udskifte komponenten.
Og det er tiden der er viktig eller ???

Og så har vi levetiden på bilen.
En Saab er kalkuleret til at leve i 10 år eller 200.000 km. groft sagt.
En fiat 500 5 år eller 100.000 km, igen groft sagt, de har besvær med at holde garantiperioden ud uden fejl på ikke sliddele!!!!
Gennemgå bilen meget omhyggeligt.
Og tag en beslutning.
Hvis det lyder fornuftigt så stald en op i sommer perioden, og fiks manglerne.
Brug din store bilpark som daglig biler.
Og få luget ud i den, da de sikkert opfinder nye fejl når man bruger dem.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

18. jun 2019, 19:17

Principielt er jeg enig med dig Morten og ja OK, hesten er ikke helt død så det er nok sat lidt på spidsen. :)
Den fejler nogle småting som jeg evt. kan komme ind på senere, men rent mekanisk er den ganske fornuftig.
350kkm er jo en del, men der er forskel på 1km bykørsel med kold motor og 1km motorvej med varm motor. Jeg kører for tiden ikke mange kolde km, men jeg aner ikke hvordan den tidligere ejer har kørt. Kun at han har kørt ca. 20kkm om året.

Jeg har i øvrigt aldrig haft bundkaret afmonteret, så allerede dér kan der gemme sig ubehageligheder. Den bruger lidt olie; ca. 1l pr. 5000km som vist er normalt for en T7 motor men den har ingen mislyde.

Det er nok mest den kosmetiske stand der plager mig. Jeg ved hvor lang tid det tager at få bare et bare nogenlunde godt resultat, og jeg orker det ærligt talt ikke hvis bilen alligevel skal smides væk om 2 år...

Men jeg er også så tilpas nærig at jeg alligevel køber en ca. 10 år gammel bil der sikkert også kræver lidt vedligehold, så vi ender nok næsten på samme sted. Rustpletterne er dog her ved at have overtaget så det føles som en uendelig kamp at holde den nogenlunde kosmetisk pæn.

Det lyder måske som om jeg allerede har besluttet mig, men jeg roder med flere forskellige scenarier inde i hovedet så alle input er meget velkomne :D

Bilen har nogle irritationspunkter, men sagt på jysk kunne den være meget værre...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

21. jun 2019, 07:28

NC_Ribe skrev:
18. jun 2019, 16:34
Hej Mads

Det er vel tid til et skift, når du ikke længere selv tror på eller har lyst til projektet (at holde en slidt, halvgammel SAAB kørende). Bortset fra det rent objektive med brændstofforbrug, grøn ejerafgift etc. er det jo mere et spørgsmål om held end om forstand, om det viser sig at være klogt at beholde en bil et par år længere.

Jeg kender det alt for godt selv -jeg ville nok være en væsentlig mere holden mand/mindre gældsplaget, hvis jeg havde brugt hjernen i stedet for hjertet, når jeg skulle træffe den slags beslutninger :roll: .
...
Mvh/NC
.
Hej NC og tak for svaret.
Dine overvejelser ligner meget mine egne, jeg tror vi er ret ens på de punkter.
Jeg har også selv gjort mig skyldig i af overtale andre SAAB ejere til at holde liv i deres ældre modeller langt ud over almindelig fornuft. Blandt andet mine forældres og900 som jeg nu har overtaget.
De købte den i 1998 (stærkt opfordret af undertegnede) hvor den var 15 år gammel og det har været en fin brugsbil de følgende mange år med deres ret begrænsede kørselsbehov på godt 10kkm pr. år. Vi brugte dog adskillige måneder på at få den gjort i stand til syn for 8-9 år siden, hvor den reelt set burde have været udskiftet til noget lidt yngre. Min SAAB fanatisme gjorde dog at jeg dengang mente at alle SAAB var bevaringsværdige.

Jeg ved ikke om det har ændret sig. En og9-3 er dog ikke en og900 så måske her forskellen ligger.

Udfra fornuft/økonomi tror jeg dog også at det vil være det billigste at beholde 9-3'ere de næste par år. Rent forfængeligt har jeg det dog skidt med dens kosmetiske stand, og det er svært at vurdere økonomisk/fornuftigt, især for en udenstående. Rustangrebene er nu så omfattende at det vil kræve adskillige timer/kr at få den bare nogenlunde pæn, og selvom den kan fikses og pletmales nogenlunde let, så vil dette kræve opfølgende pletmaling osv. med jævne mellemrum. Og min erfaring siger mig at det får jeg bare ikke gjort...

Så på dette tidspunkt er det nok mest den kosmetiske stand der plager mig kontra den mekaniske stand 60/40 cirka.
Værste defekt er nok forruden som jeg vil være træt af at skifte til flere 1000 kr. for et par måneder senere at konstatere en anden dyr mekanisk defekt der reelt tager livet af bilen. På den anden side er de 5-6000, der nok skal ofres på det mekaniske, ikke meget sammenlignet med værditabet på en nyere bil...

Sidst men ikke mindst er jeg også meget usikker på om jeg overhovedet vil finde mig tilpas i en Renault Clio eller en kønsløs Japansk øko-slæde, så næste bil bliver nok også noget lidt ældre og knap så økonomisk. Især fordi jeg er ret sikker på at min næste bil skal have automatgear...

Jeg må hellere stoppe her, ellers kunne jeg sikkert skrive flere sider uden at komme meget videre ;)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvornår skal man stoppe?

21. jun 2019, 17:09

NÅr du nu er til lidt skæve fallerede bilmærker.
Så burde du kigge lidt på en rover 75 diesel.
Eller en mg zt 190, den sidste er dog kun med manuelt gear, men kører meget bedre.
Og reservedels situationen burde være bedre end en Saab da de stadig produceres i Kina.
Den svarer til en BMW 300 serie i kvalitet af samme årgang, bare med forhjuls træk.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

21. jun 2019, 20:17

Jeg overvejede faktisk en Rover 75 V6 på et tidspunkt fordi priserne styrtdykkede da mærket "lukkede" og man kunne dengang få rigtigt meget bil for pengene.
Idag er den dog bare sjælden og ikke specielt billig. MG ZT tiltalte mig ikke så meget. Den er næsten samme bil, men bare lidt mere sporty designet med falsk carbon på instrumentbordet i steder for falsk træ i Roveren ...
Derudover er det næsten kun samlerbiler der er til salg og det ville også være lidt synd at slide dem op med 80+ km daglig kørsel.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: Hvornår skal man stoppe?

15. jul 2019, 07:25

Jeg stod selv med problematikken, da mit kørselsbehov gik fra 5 kkm til 30 kkm om året. Jeg har ikke en ekstra bil stående og kan lave lidt, men slet ikke så meget som du kan. Så det blev til en nyere brugt Ford diesel, besparelsen på brændstof betaler afskrivning på bilen. Så økonomisk er det ca det samme i dagligdagen, men driftssikerheden højere, fik "gratis" nyere bil og nemmere at skaffe dele, når den skal repareres. Savner jeg Saab, Ja. Der har du det nemmere med lidt andre stående.
Så køb en ny/nyere billig pendler bil og vær ligeglad med den og glæd dig over at den bare kører, så brug fritiden på de saab'er der betyder noget.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

16. jul 2019, 16:23

Ja jeg har rigeligt med andre SAABer stående som jeg kan bruge til at styre min SAABokisme eller hvad det nu kaldes :mrgreen: Men selvom jeg sælger/skrotter 9-3'eren tror jeg alligevel jeg vil savne en SAAB til daglig kørsel. Jeg har kigget lidt rundt og har endda været ude at prøvekøre en japaner. På papiret kan man sagtens finde en bil der kan leve op til en 16 år gammel SAAB, men jeg er bange for at jeg kommer til at lægge mange 1000kr for en bil som ved nærmere bekendtskab bare ikke rigtigt lever op til forventningerne. Jeg skal trods alt opholde mig i bilen ca. 1,5 time hver dag.
Jeg kunne sagtens låne 100.000 kr.+ i banken, men så ville jeg også være tvunget til at køre i bilen de næste 6+ år hvis ikke jeg skal miste alt for mange penge på forsøget. Mere sikkert ville det nok være at købe noget i 40-50.000 kr. prisklassen som jeg kan sælge videre med minimalt tab, hvis det ikke lige lever op til mine forventninger, men så er vi tilbage i omkring 10-15 år gamle biler med alle de udfordringer der følger med. Jeg er dog ret sikker på at jeg godt kan føle mig tilpas i en SAAB næsten uanset model, men jeg er meget i tvivl om en Mondeo eller Avensis vil give samme "køreglæde", hvad det så betyder...
Jeg er meget fristet til at købe en ca. 07- SAAB og så køre i den de næste 3-4 år, men jeg synes også at det måske er lidt for meget at satse på det sikre. Jeg vil gerne udfordres en smule. Måske det også var derfor jeg købte V6'eren i sin tid. For at teste om den var så elendig som alle påstod. Men den bestod testen, selvom den selv-destruerede ved 405.000 km og jeg havde en del problemer med den de sidste par år jeg kørte i den, så føltes det stadig som et skridt tilbage da jeg kom over i 9-3'eren. Nok mest fordi jeg måtte undvære den fantastiske automatgearkasse, men momentkurven i B205E'eren passer heller ikke rigtigt godt til den meget højtgearede og noget klodsede gearkasse. Det tog mig i hvert falt noget tid at lære at man skulle lade den trækket et stykke over 2500 o/m før man skifter gear for ikke at skulle starte helt forfra med at opbygge ladetryk ved hvert gearskift. Udover enkelte særheder er 9-3'eren stadig en fantastisk bil, og nok den billigste og mest praktiske lille turbobil man overhovedet kan købe. Jeg overvejer stadig at finde én magen til med et lidt lavere kilometertal. Det burde kunne lade sig gøre.
Men som sagt har jeg også andre mærker i tankerne. Men med begrænset økonomi og modvilje mod at låne for mange penge i banken, så begrænser det udvalget voldsomt, hvis ikke bilen må være over 10 år gammel. De interessante biler jeg kan finde omkring mine pris-/alderskrav er nok også billige af en årsag.
Når jeg kommer så vidt laver jeg nok en ny tråd og afslører mine kandidater til en sjov/pålidelig/økonomisk hverdags-pendler-bil.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: Hvornår skal man stoppe?

16. jul 2019, 21:57

Vi valgte mikroklassen fra, da vi også tilbringer 1,5 time i bilen pr. dag. En 3-4 år gammel Corsa, Fiesta, Clio, i20 eller lign. burde fåes til ca 100.000 kr. Du sparer ca 1.000 kr pr måned i brændstof og et par hundrede oveni på ejerafgift. Service bestemmer man jo selv, men f.eks Ford kører med 1500 kr. På 5+ biler, og rep. Kan du jo selv klarer.
Så eksempelvis denne https://pc-auto.dk/bil/?id=3047 så burde du have bil de næste 3-4 år.

I stedet for billån, så vend det om og sæt billånsydelsen på separat bilopsparing, så er der løbende til reparationer og til køb af nyere bil igen næste gang. Renterne er ikke så slemme pt på billån, men det løber op og dertil lidt gebyrer til de stakkels långivere/banker. Hvis pengene ikke er der nu, så istandsæt 9-3’eren og spar op ved siden af.

Viking lavede samme med ny mikro pendlerbil og minimal vedligeholdelse.

Leasing er ikke aktuelt som privat med de mange km.

Mvh
Troels
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hvornår skal man stoppe?

16. jul 2019, 23:28

Hej Mads

Det hedder vist SAABoman (eller SAABaholic) :D. Jeg tvivler på, at du vil blive glad for noget andet i det relevante prisleje.

Jeg har selv haft fornøjelsen af at køre Passat og Touran som tjenestebiler, og de var da ikke ringe (specielt ikke den med DSG-gear), men det var nu altid en lise at glide ind bag rattet på min egen, når jeg kom hjem efter en tur til Djævleøen. Bedre sæder, mere logisk betjening og generelt en helt anden kvalitetsfornemmelse.

Konen har skiftet til Micra, og det er jo noget helt andet: Rar nok til småture, men træls (og egentlig ikke specielt økonomisk) på længere ture. Og idiotiske, gnidrede rat- og andre kontakter, der kræver brug af læsebriller, støj, hård plast, for små og ukomfortable sæder, der ikke kan indstilles ordentligt osv. Og så er man godt oppe i 100.000 kr.s klassen for et nyere eksemplar.

Jeg lejede en RAV 4 Hybrid sidste sommer, og selvom den egentlig på mange punkter var en behagelig bil at omgås (man kan blive helt afhængig af eldriften ved lav hastighed), var der alligevel så mange små og store irritationsmomenter, at jeg konstant savnede min gamle 9K. Og den var egentlig heller ikke specielt benzinøkonomisk.

Senest har jeg prøvet at køre i diverse forskellige kundebiler. En stor Volvo (eller nyere Mondeo) -især med automatgear- kunne jeg nok godt vænne mig til, men de har altså mange moderne gimmicks, som dels er totalt unødvendige, og dels må være et mareridt at reparere, når det bliver aktuelt.

Jeg går ud fra, at selv en nyere 9-3 udviser en smule respekt for SAABs oprindelige koncept om, at instrumenter og betjening skal være så logiske, som sad de i et cockpit? Så mit (ufornuftige) råd vil være, at du holder dig til SAAB. Eller måske en Subaru? Den burde være tilpas underlig til at passe i vores smag :wink: .

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

28. aug 2019, 20:29

Jeg var egentlig blevet opmuntret til at give 9-3'eren en chance til, men efter jeg er begyndt at pille lidt i den viser der sig flere problemer.
Jeg tjekkede bremserørerne som faktisk set OK ud. Bagerste bremseslanger bør dog nok skiftes da de er temmeligt rustne.
Reservehjulsbrønden var meget rusten. Der sidder 4-5 plastikpropper og ved stort set alle af disse kan der nok skæres et ø10-15cm hul som skal svejses. Ikke det store problem at lave, hvis blot det var det eneste...

Så kom jeg til at tænke på fjederskålene til bagfjedrene. Disse deles jo med mange andre GM biler og da jeg engang arbejdede på en fabrik der laver uoriginale karosseridele, lavede vi omkring 1000 af disse om ugen. Så helt sikkert et problem. Fjederskålene fejlede dog ikke noget men vangen som den er monteret på var temmeligt anløben. Efter lidt ragen med en skruetrækker og en hammer kunne jeg lave et lille hul i vangen. Efterfølgende "blid massage" med en hammer og mejsel åbenbarede et ca. 15cm langt smalt hul.
Dette er nok hvad kaldes zone a, så derfor skal vangen skiftes. Denne kan dog ikke fås som SAAB reservedel, men jeg tror den passer fra en Opel Vectra A hvor den kan skaffes uoriginalt til ca. 1500,- Ikke den voldsomme udgift, men igen kræver det lidt mere arbejde end jeg er tilpas med at lave i min lille garage. Det rustne ved fjederskålen sidder lige over benzinpåfyldningen, så denne skal afmonteres. Hvis det skal gøres vil jeg også have tanken afmonteret, da jeg ikke vil bryde mig om at svejse lige ved siden af en åben benzintank. Heller ikke selvom den er tømt og med diverse propper og klude i åbningerne. Så jeg tror den ryger til skrot når engang den nærmer sig synsdatoen.

Jeg har jo så også en ng900 fra 97 stående som jeg ikke lige har kunnet tage mig sammen til at få lavet helt færdig. Den er generelt pæn, men jeg var ikke helt klar over hvor slem den var nedenunder, så den blev flyttet i garagen her den anden dag. Jeg har så lige brugt en halv time nedenunder med stålbørstem, hammer og mejsel mm. og kan konstatere at det ikke er muligt at slå hul i vangerne på de typiske steder. Så det er muligt at jeg genopliver den i steder for. Der er dog også bremserør og slanger der er en smule anløbne, men efter at have rodet med det på 9-5'eren er jeg ikke så bange for at skifte et stykke rør på ng900'en.

Men angående 9-3'eren er den jo som de fleste har antydet faktisk meget velfungerende og kører så godt som man kan forlange af denne model, så det kan da godt være at jeg finder på at lave den på et tidspunkt. Alternativt kan den udbydes til en person med bedre værkstedsfaciliteter og mere gå-på-mod end undertegnede.

Fortsættelse følger, sandsynligvis...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

12. sep 2019, 20:55

Planerne kan hurtigt ændre sig.
Så nu er der snart igen en “ny” SAAB på matriklen :roll:
EDF1A6BD-DCAE-4A40-A586-71BA2678A311.jpeg
C468AE6A-BDD4-4707-A04D-A99493A8433F.jpeg
Fortsættelse følger...
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Hvornår skal man stoppe?

13. sep 2019, 13:23

Damn, har du vundet i lotto ??
Med de månedelige udgifter til brændstof og den årlige grønne afgift !
🤔🤔
Men joh der er nok lækker lyd i den, ellers må Niels jo lave en rustfri udstødning til den !
:D
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

13. sep 2019, 20:35

Det var ikke nogen særlig fornuftig beslutning, sådan rent økonomisk i hver fald. Den er da heller ikke 100% fejlfri, men grundlæggende er den rigtigt fin og kræver bare at en masse småting som man kan tage én af gangen. Perfekt til en eftermiddag eller en weekend når man lige har tid/lyst. Jeg er ikke vild med de langvarige projekter så dette er fint tror jeg.
Angående udstødning, så kommer der lidt for meget lyd lige bag turboen, så jeg skal nok have fundet ud af et eller andet snart :?
Bagerste udstødning kan dog bruges fra en 4-cylindret så det bør ikke være det store problem.
Jeg er heller ikke sikker på at Niels' rør passer til mit budget ;)
Og ja det er en V6 med automatgear, så det blev ikke lige en øko spare japaner denne gang. Øko japaneren jeg havde kig på var en Subaru Legacy Outback 3,0 med automatgear. Den kørte stort set perfekt, men den havde en foruroligende raslen fra kæde-området, så det var jeg ikke lige klar på at skulle rode med. Kæde raslen slipper jeg for med denne, men der kan være så mange andre ting.

Jeg overvejede at købe noget nyere og mere økonomisk på afbedrag, måske endda en elbil. Jeg tror dog at vi allesammen indenfor de næste 10 år er tvunget over i noget el/hybrid eller lignende, så jeg ser det som sidste chance for at køre i en rigtig uøkologisk benzin-sviner. En SAAB 9-7x 6,2 v8 var desværre udenfor min økonomiske rækkevidde, så derfor blev det denne.

Jeg lover der kommer en projekt tråd snart. Jeg er allerede ved at fylde indkøbskurven på flere forskellige stumpe- og udstyrssider.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
900C
SAAB FREAK
Indlæg: 57
Tilmeldt: 10. jul 2005, 22:31

Re: Hvornår skal man stoppe?

14. sep 2019, 23:17

Hej Mads

Stod lidt i samme situation for et år siden..
Med min 9000 CS..
Den står nu på Fjern Lager i håbet om at få den ud og køre som Veteran senere..
Den skulle til Syn mv.. Rust i bagenden hvor de plejer at komme..

Jeg skabte mig et overblik over mit kørsels behov... & Udgifter i forbindelse med..
Benzin, Grøn afgift, forsikring.. vedligehold (rimeligt lav)..
Fik faktisk et Chock over udgifterne ved at køre de 12.000km i 9000érn

Det hele er endt med en Brugt El bil fra 2015..
en besparelse på ca 8-10kkr / år..

Så hvis du ikke føler noget for den 9-3ér og du syntes det er mere SJow at skrue i noget af det andet SAAB værk...

Så over vej at anskaffe noget andet som daglig "driver"..

HYGGE

/Thomas

Inspirationen til det med EL kom efter vores sidste tur i 2016 til Trollhattan..
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvornår skal man stoppe?

16. sep 2019, 11:34

Hej Thomas
Ja jeg husker at du skrev tidligere at 9000'eren var afmeldt og at du havde købt en lille elbil. Jeg tror også at el er fremtiden til almindelig daglig persontransport. Jeg overvejede faktisk også noget i den retning.
Jeg har 35-40 km på arbejde og der er en opladestander på parkeringspladsen lige ved siden af arbejdet, så det kunne fungere rigtigt godt. Jeg valgte dog som sagt at gå i den stik modsatte retning :roll:
Jeg har dog tidligere kørt V6 med automatgear til daglig uden at gå bankerot, så mon ikke også det går denne gang.
Fordelen ved at have en bil der koster i fast afgift og ikke koster i afdrag/renter, er at man jo bare kan pille pladerne af når man ikke gider betale længere.
Man spørgsmålet er så bare hvad der skal ske med 9-3'eren. Måske jeg også kan få den opmagasineret i en lade et eller andet sted? Der er selvfølgelig stadig plads på græsplænen, men det er nok ikke det bedste opbevaringssted. Jeg finder nok ud af noget, jeg er bare ikke godt til at smide ting væk. Især ikke hvis de stadig fungerer nogenlunde.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Modern Forum"