Banner cycler

9-3 TTiD4 stage 2

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Duvall
SUPER SAAB FREAK

9-3 TTiD4 stage 2

19. jun 2019, 17:07

Hej SAAB hoveder!

Jeg overvejer meget kraftigt, at smutte en tur til Falun i Sverige for, at lade Nordic Tuning rode lidt med styringen i min bil, så den bliver lidt sjovere 😉

Det vil være en god lang tur med mulighed for, at fiske og få set lidt af Sveriges dejlige natur. Når det er sagt, så er der virkelig langt og jeg tænker først det bliver aktuelt i vinterhalvåret.
Mit spørgsmål er derfor; er der nogen der har kendskab til andre i Danmark der kan gøre dem kunsten efter og få effekten op på 250hk og et moment på 500nm?
Jeg er klar over det indebærer, at partikelfilteret skal fjernes og EGR skal lukkes - jeg har kontaktet Motor styrelsen og fået godkendt, at filteret må fjernes, hvorefter jeg selvfølgelig skal betale den ekstra afgift på 1000 kr årligt.

På forhånd tak.

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK

Re: 9-3 TTiD4 stage 2

22. jun 2019, 09:16

Personligt ville jeg tage turen i det tidlige efterår.
De svenske skove er sindsygt smukke i efterårs farver.
Jeg ville nok kraftigt overveje hvorfor man ikke kan finde en stage 2 tuning på de officielle tunings sider.
Kan det være holdbarhed, eller at forureningen stiger kraftigt ?
Al form for effekt forøgelse giver mere forurening, når man bruger effekten.
Men er neutral når man kører stille og roligt.
Hvis jeg havde en oliebrænder, og lovligt kunne fjerne partikel filtret for en beskeden pris om året, så havde jeg også fjernet partikkel opsamleren/forflytteren.
Men jeg ville kraftigt overveje at fjerne EGR funktionen.
Da den gør nytte når motoren ikke er fuldt belastet.
Og er usynlig når man bruger effekten.
Mange vælge at blokere EGR systemet, fordi den lukker indsugnings kanalerne i topstykket/indsugnings manifolden.
Men den anden del af problemet er oliedampe fra krumtaphus udluftningen.
Udstødningsgas kombineret med olietåge, giver en grim snasket gang koks.
Personligt havde jeg forsøgt at fjerne oliedampene, og leve med at indsugningen snasker til meget lagsommere.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Duvall
SUPER SAAB FREAK

Re: 9-3 TTiD4 stage 2

27. jun 2019, 15:36

Hej Morten,

Tak for dit input.

Jeg har været i kontakt med Robert Uhr fra Nordic Tuning, og i følge ham, behøver jeg ikke være nervøs for holdbarheden af bilens dele ved en tuning til deres stage 2 effekt. Det er selvfølgelig klart, at det er hårdere ved alting jo mere kraft der er.

Det er en spændende vinkel på DPF og EGR du kommer med. Det er bare sjovt, at det er så nemt og finde tunere som stort set alle skilter med EGR off, hvor det samtidig er næsten umuligt og finde nogen der tilbyder DPF off (eller så er det bare mig).

Dit syn på det er taget til eftertragtning.

Med hensyn til EGR, er det nemlig pga. den forfærdelige koks/snask som hele indsugningsmanifolen, MAP føler og swirlflaps er belagt med, at jeg gerne vil have den blændet af. Min tanke var, at det matte være bedre, at have oliedampene i indsugningen, end sod, grundet primært de bevægelige swirlflaps. Jeg forestiller mig, at den olie der kommer ind vil bidrage til en smøring af disse, hvorimod jeg frygter, at sodopbygning over tid vil kunne give modstand i deres bevægelighed.
Kan godt ske jeg skal tænke i, at få ledet olien i en opsamler i stedet for...

Mvh Simon.

Tilbage til "Modern Forum"