Banner cycler

OG9-3 tændingslås blokerer.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 195
Tilmeldt: 8. jun 2004, 23:27

OG9-3 tændingslås blokerer.

27. jun 2019, 21:25

Hej derude.
Et hurtigt spørgsmål til erfaringsbasen:
Min 9-3 er fra 2000. Hvis jeg vil starte motoren igen efter at have standset den, kan jeg ikke dreje nøglen uden først at have taget den helt ud af tændingslåsen.

Kender nogen af jer til mulige årsager (og mulige afhjælpninger)?

MVH
Carsten


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG9-3 tændingslås blokerer.

27. jun 2019, 22:17

Hej Carsten
Det er låsecylinderen der er slidt. TIl sidst vil du slet ikke kunne starte bilen, så du skal snart gøre noget.
Du må endelig ikke smøre den. Det er kun på grund af akkumuleret snavs of fedt at den overhovedet kan drejes. Hvis du smører den vil dette opløses og tolerancerne bliver for grove til at nøglen passer låsen.
Bedste løsning vil være nye låsepale i cylinderen, eller en helt ny cylinder. Det kan dog også gøres lidt billigere ved bare at slibe de eksisterende pale til, men så vil låsen være lettere at lirke op. En ny knap så slidt nøgle kan også midlertidigt løse problemet. Denne skal dog bestilles originalt udfra nøglenummer da en ny kopi blot vil være en tro kopi af din gamle slidte nøgle.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG9-3 tændingslås blokerer.

27. jun 2019, 22:44

Hej

Jeg har haft samme problem i min 9K i 3½ år/60.000 km, og den virker da endnu... Jeg troede egentlig, at det var en ekstra SAAB-sikkerhedsgimmick, indtil HF Eco belærte mig om noget andet. Nå, jeg købte også straks en ekstranøgle (ny), så det er måske en del af forklaringen på mine gode erfaringer.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: OG9-3 tændingslås blokerer.

28. jun 2019, 17:10

Prøv reserve nøglen.
Og hvis du ikke har en så bestil straks en.
Da en omkodning af nøgler / startspærre kræver en fungerende nøgle.
Hvis den ikke virker efter hensigten, så afmonter tændings låsecylinderen, rens den give den lidt syrefrit olie, og juster/kontroller låsepalerne.
Og ja det gør bilen mere sårbar over for tyveri forsøg, men hvem gider at stjæle en gammel saab.
Medmindre det er en special model.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG9-3 tændingslås blokerer.

28. jun 2019, 22:14

Jeg fiksede engang min ng900 med samme problem.
Låsecylinderen blev afmonteret, adskilt og alle låsepaler blev metodisk pillet ud og renset. Jeg tegnede et diagram over hvor hvert enkelt pal sad.
Selve cylinderen blev også renset. Motorvask, petroleum, lampeolie eller lignende kan bruges. Da det var rent blev alle palerne igen monteret i cylinderen efter mit diagram.
Jeg kunne så konstatere at nogle af palerne stak lidt ud hvilket gjorde at cylinderen ikke kunne rotere let i låsen, på trods af at den korrekte nøgle var monteret. Med nøglen i cylinderen sleb jeg alle palerne så de sad i niveau med yderkant af cylinderen. Herefter ingen problemer.

Jeg fik lidt verbale tæv dengang for at have gjort låsen mindre sikker. Jeg vil dog stadig vurdere den til at være væsentligt mere sikker end en gammel og900 eller lignende biler fra den tid. Derudover har alle biler vel startspærre efter 1998 eller deromkring, så man får ikke meget ud af at lirke tændingslåsen op.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
9-3carsten
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 195
Tilmeldt: 8. jun 2004, 23:27

Re: OG9-3 tændingslås blokerer.

3. sep 2019, 21:24

Et forsinket tak for alle svarene. Jeg må igang med at arbejde med den.
P.t. Er det kun når gearstangen er i bak, at det er nødvendigt at tage nøglen ud og sætte den i igen.

Carsten

Tilbage til "Modern Forum"