Banner cycler

9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:18

9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

29. jun 2019, 18:25

Min bil er 9-5 aero fra 2003.
Ved i Hvor mange ohm opc skal ventilen være på ⁉️ min har 6,4 ohm.
Jeg har læst at det skal være 8 ohm..... hvad betyder det for kørslen at den måler 1,6 ohm mindre?☺️
Vedhæftede filer
64F0F33B-CBC4-4772-91FE-3442306A904B.jpeg


9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4380
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

29. jun 2019, 22:22

Jeg har just målt på min egen - en T7 konverteret ventil på en T5-motor. Den måler 8,6/8,7 Ohm.

Hvad det betyder i praksis med en lavere modstand, som i dit tilfælde, kan jeg ikke svare på. Jeg ved kun, at min 100% iorden 8)

/Henrik
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1020
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

30. jun 2019, 06:49

APC ventilen skal have en modstand på 8+-1 Ohm (+- måleusikkerheden på dit multimeter)
Så jeg tror ikke 0,5 Ohm for lidt giver dig problemer.
En ikke virksom APC ventil giver grund ladetryk.
Men den er nem at kontrollere.
Afmonter ventilen sæt munden på en øverste studs, og pust, der må ikke komme luft ud af de andre studse.
Sæt et par ledninger på ventilen, pust i øverste studs og sæt ledningerne på batteri polerne kortvarigt, og ventilen skal åbne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

30. jun 2019, 10:39

APC ventilen kan være afbrændt og nogle af kobber trådene er delvist kortsluttet, derfor den lavere modstand.
Det kan også bare betyde at dit multimeter viser forkert... Eller at det er inden for tolerancen da den ohmske modstand i kobber ændrer som funktion af temperaturen.

Hvorfor måler du på den ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
BAAS
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:18

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

13. jul 2019, 16:29

Når jeg trykker på gaspedalen på oktan 95 kører bilen fint, nålen kommer lige omkring det røde felt( max). Jeg får intet fuel cut selv om jeg hamrer pedalen i bund.

Når jeg trykker på gaspedalen på oktan 100/ v-power så kommer turbo-nålen lidt længere ind i det røde felt og jeg får fuel cut.

Hvad kan det være, udover opc ventilen?🧐
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1020
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

14. jul 2019, 08:23

Fuel cut er ikke sjovt, Man sidder nærmest med tænderne i rattet når det sker.
Jeg ville nærmere udelukke APC ventilen, da den holder trykket nede med oktan 95, når den tændings banker.
Andre muligheder.
Er den helt standart ?
Beskidt luftmasse måler. (rens)
Tryksensorer der er tilstoppede af olie. (rens)
En læk i indsugningssystemet der først viser sig ved højere ladetryk (trykprøvning)

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"