Side 1 af 1

9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 29. jun 2019, 18:25
af BAAS
Min bil er 9-5 aero fra 2003.
Ved i Hvor mange ohm opc skal ventilen være på ⁉️ min har 6,4 ohm.
Jeg har læst at det skal være 8 ohm..... hvad betyder det for kørslen at den måler 1,6 ohm mindre?☺️

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 29. jun 2019, 22:22
af hf-eco-power
Jeg har just målt på min egen - en T7 konverteret ventil på en T5-motor. Den måler 8,6/8,7 Ohm.

Hvad det betyder i praksis med en lavere modstand, som i dit tilfælde, kan jeg ikke svare på. Jeg ved kun, at min 100% iorden 8)

/Henrik

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 30. jun 2019, 06:49
af Mortenvig
APC ventilen skal have en modstand på 8+-1 Ohm (+- måleusikkerheden på dit multimeter)
Så jeg tror ikke 0,5 Ohm for lidt giver dig problemer.
En ikke virksom APC ventil giver grund ladetryk.
Men den er nem at kontrollere.
Afmonter ventilen sæt munden på en øverste studs, og pust, der må ikke komme luft ud af de andre studse.
Sæt et par ledninger på ventilen, pust i øverste studs og sæt ledningerne på batteri polerne kortvarigt, og ventilen skal åbne.

MVH
Morten

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 30. jun 2019, 10:39
af Deja-wuzzz
APC ventilen kan være afbrændt og nogle af kobber trådene er delvist kortsluttet, derfor den lavere modstand.
Det kan også bare betyde at dit multimeter viser forkert... Eller at det er inden for tolerancen da den ohmske modstand i kobber ændrer som funktion af temperaturen.

Hvorfor måler du på den ?

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 13. jul 2019, 16:29
af BAAS
Når jeg trykker på gaspedalen på oktan 95 kører bilen fint, nålen kommer lige omkring det røde felt( max). Jeg får intet fuel cut selv om jeg hamrer pedalen i bund.

Når jeg trykker på gaspedalen på oktan 100/ v-power så kommer turbo-nålen lidt længere ind i det røde felt og jeg får fuel cut.

Hvad kan det være, udover opc ventilen?🧐

Re: 9-5 aero OPC ventil modstand værdi?

: 14. jul 2019, 08:23
af Mortenvig
Fuel cut er ikke sjovt, Man sidder nærmest med tænderne i rattet når det sker.
Jeg ville nærmere udelukke APC ventilen, da den holder trykket nede med oktan 95, når den tændings banker.
Andre muligheder.
Er den helt standart ?
Beskidt luftmasse måler. (rens)
Tryksensorer der er tilstoppede af olie. (rens)
En læk i indsugningssystemet der først viser sig ved højere ladetryk (trykprøvning)

MVh
Morten